REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Delegacja zagraniczna - rozliczenie zaliczki w euro

REKLAMA

Spółka z o.o. posiada konto walutowe euro. Wysyła pracownika w delegację zagraniczną. W związku z tym spółka wypłaca 400 euro z banku do kasy - następnie przekazuje tę kwotę pracownikowi jako zaliczkę. Pracownik wydaje 358 euro, a resztę zwraca do kasy w wyniku rozliczenia delegacji. Z kasy pozostałe 42 euro spółka wpłaca do banku. Jakie kursy walut należy zastosować do rozliczenia powyższych operacji?
Na wstępie warto zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustaw podatkowych, jak i ustawy o rachunkowości niewiele miejsca poświęca się zagadnieniom prawidłowego wyboru kursu waluty (tj. kursu kupna bądź sprzedaży banku, z którego jednostka korzysta, lub kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski dla danej waluty). Z tego też powodu sposób rozliczania transakcji wyrażonych w walutach obcych obarczony jest dużym ryzykiem wyboru nieprawidłowego kursu wyceny lub złego dnia rozliczenia. Nie inaczej jest w przypadku opisanym przez czytelnika. Brak jest bowiem tutaj regulacji prawnych, a większość operacji odbywa się na zasadzie wyboru rozwiązania o mniejszym ryzyku podatkowym.
W pytaniu przedstawionym przez czytelnika mamy do czynienia z trzema rodzajami operacji gospodarczych:
1) pobraniem waluty z konta oraz późniejsze wpłacenie jej do kasy,
2) wypłatą zaliczki w walucie pracownikowi,
3) wydatkami poniesionymi przez pracownika podczas delegacji.
Każda z tych operacji jest rozliczana innym kursem i w innym czasie.
Pobranie gotówki do kasy
Przesłanką ustalenia kursu pobrania waluty z konta i wpłacenia jej do kasy jest fakt, że operacja ta nie pociąga za sobą zmiany stanu środków pieniężnych w jednostce. Ta sama waluta zostaje tylko przeniesiona z konta bankowego do kasy. W takim przypadku nie występuje zmiana właściciela środków pieniężnych (cały czas jest nim jednostka) i nie ustala się kursu pobrania waluty z banku do kasy. Gdyby taki kurs był ustalany, to doszlibyśmy do sytuacji, że w przypadku gdyby tego samego dnia pobrano waluty z banku i tego samego dnia je zwrócono, dwukrotnie, ustalono by różnice kursowe i firma z tytułu tej operacji poniosłaby zysk lub stratę (co oczywiście nie miałoby miejsca).
Dlatego też w przypadku pobrania z konta walutowego waluty i wpłacenia jej do kasy nie ustala się różnic kursowych, a kursem do następnej operacji jest kurs historyczny waluty w banku (czyli najprawdopodobniej kurs z otrzymania waluty do banku).
Inaczej będzie w przypadku nieopisanym w pytaniu, a więc gdy jednostka nie posiada waluty, a nabywa ją płacąc złotówkami. Wtedy kursem będzie kurs kupna banku, z którego usług jednostka korzysta.
Wypłata zaliczki
Podobną operacją do opisanej powyżej jest wypłata pracownikowi zaliczki w walucie. Również w tym przypadku nie występują różnice kursowe, gdyż przekazanie zaliczki pracownikowi nie jest operacją powodującą przychód lub koszt w jednostce. Również w tym przypadku pracownik może zwrócić całkowicie zaliczkę, a z tego tytułu w sposób oczywisty nie powstaną różnice kursowe. A zatem zwrot nawet części zaliczki nie powoduje powstania przychodów i kosztów w jednostce.
Rozliczenie wydatków dokonanych podczas delegacji
Rozliczenie pracownika z zaliczki walutowej jest tym momentem, w którym następuje ustalenie odpowiedniego kursu i różnic kursowych. W przypadku zaliczek na delegacje istnieje szereg wątpliwości: jaki kurs i pod jaką datą ująć wydatki poniesione przez pracownika? W tym przypadku najczęściej pojawiające się rozwiązania to:
• rozliczenie wydatków poniesionych przez pracownika podczas delegacji pod datą rozliczenia delegacji (a rozliczenie powinno nastąpić w ciągu 7 dni od dnia zakończenia delegacji, jednak nie później niż na koniec miesiąca),
• rozliczenie kosztów w dniach ich faktycznego poniesienia – które wynika z daty wystawienia dokumentu.
Wydatki powinny zostać rozliczone kursem średnim ogłaszanym przez Narodowy Bank Polski dla danej waluty (czyli w sytuacji opisanej w pytaniu średni kurs NBP dla euro). Choć warto podkreślić, że i w tym zakresie pojawiają się inne opinie.
Wydaje się, że obydwa z wyżej zaprezentowanych rozwiązań są prawidłowe. Ważne jest, aby raz przyjętą zasadę stosować w sposób ciągły i obowiązkowo zapisać jej stosowanie w polityce rachunkowości jednostki.
Takie rozwiązanie – z uwagi na brak pełnych regulacji podatkowych i bilansowych – jest wystarczające zarówno dla celów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i ustawy o rachunkowości.
Piotr Rybicki
dyrektor finansowy
w firmie MM Petro Sp. z o.o.
Podstawa prawna:
art. 30 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),
art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA