REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatki komplementariusza i akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółkę komandytowo-akcyjną tworzą osoby fizyczne - 2 komplementariuszy i 2 akcjonariuszy. Czy zaliczki na podatek dochodowy akcjonariuszy mam wykazywać w PIT-5, czy też dochody akcjonariuszy są opodatkowane tak jak w spółce akcyjnej tylko przy okazji wypłaty dywidendy? Jak są opodatkowane dochody komplementariuszy?
Spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową. Dlatego dochody akcjonariusza i komplementariusza opodatkowuje się podobnie jak w spółce jawnej. Akcjonariusz jest zobowiązany do składania PIT-5.
 
Spółka komandytowo-akcyjna nie jest jeszcze rozpowszechnioną formą prowadzenia biznesu w Polsce, pomimo że jest ją łatwiej założyć niż spółkę akcyjną (kapitał zakładowy spółki komandytowo-akcyjnej powinien wynosić co najmniej 50 000 zł, spółki akcyjnej 500 000 zł). Dla odpowiedzi na Pana pytanie kluczowe jest to, że spółka ta jest spółką osobową.
Wobec wierzycieli za zobowiązania spółki tego typu odpowiada co najmniej jeden wspólnik – jest to tzw. komplementariusz. Jednocześnie w spółce komandytowo-akcyjnej musi być przynajmniej jeden akcjonariusz. W odniesieniu do komplementariuszy (w tym do wkładów tych wspólników do spółki z wyłączeniem wkładów na kapitał zakładowy) stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych dotyczące spółki jawnej. W pozostałych sprawach – przepisy dotyczące spółki akcyjnej (np. przepisy dotyczące kapitału zakładowego, wkładów akcjonariuszy, akcji, rady nadzorczej i walnego zgromadzenia). Te regulacje Kodeksu spółek handlowych powodują sporo kłopotów dla biur rachunkowych prowadzących księgowość takich spółek.
WAŻNE!
Wbrew nazwie oraz sugestiom płynącym z analizy przepisów Kodeksu spółek handlowych akcjonariusze spółki komandytowo-akcyjnej są jednak opodatkowani podobnie jak wspólnicy spółki jawnej, a nie jak spółki akcyjnej.
Przypomnijmy, że podstawowa różnica między wspólnikami spółek osobowych (np. spółki jawnej, komandytowej) a spółek kapitałowych (spółki akcyjnej, z o.o.) jest taka, że wspólnicy spółek osobowych są dla fiskusa osobami prowadzącymi działalność gospodarczą. W konsekwencji składają oni PIT-5 oraz płacą składkę zdrowotną i ubezpieczenia społeczne. Wspólnicy spółek kapitałowych nie są tymi obowiązkami obciążeni, ale ich dochody są podwójnie opodatkowane – podatkiem dochodowym od osób prawnych na poziomie spółki oraz podatkiem od dywidendy.
Akcjonariusze spółki komandytowo-akcyjnej nie są jednak wspólnikami spółki kapitałowej, lecz osobowej. Dlatego stosuje się do nich oraz do komplementariuszy następujące zasady:
• Przychody z udziału w spółce komandytowo-akcyjnej określa się proporcjonalnie do prawa w udziale w zysku i łączy z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według ogólnej skali podatkowej. Nie dokonuje się takiego sumowania w przypadku wyboru przez wspólnika spółki komandytowo-akcyjnej opodatkowania podatkiem liniowym. Gdy brakuje przeciwnego dowodu, fiskus przyjmie, że prawa do udziału w zysku są równe – takim dowodem w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej jest statut. Jeżeli statut nie stanowi inaczej, komplementariusze oraz akcjonariusze uczestniczą w zysku spółki tego typu proporcjonalnie do ich wkładów wniesionych do spółki. Zasady dotyczące opodatkowania zysku stosuje się do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie- stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat oraz ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.
• Komplementariusze i akcjonariusze są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 44 ust. 3 updof. Obowiązują więc ich te same przepisy co przy obliczaniu zaliczek na podatek przez wspólników np. spółek jawnych. Wspólnicy spółki komandytowo-akcyjnej informują więc urząd skarbowy o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku w deklaracji PIT-5 w terminie do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Również w ich przypadku zaliczkę za grudzień w wysokości należnej za listopad uiszcza się w terminie do 20 grudnia. Takie same są też zasady w przypadku płacenia zaliczek przez wspólników opodatkowanych podatkiem liniowym.
• Dochody albo straty uzyskane w roku podatkowym komplementariusz i akcjonariusz powinni wykazać w zeznaniach podatkowych PIT-36 składanych we właściwym urzędzie skarbowym w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.
Jak już wspomniano, komplementariusze oraz akcjonariusze uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do ich wkładów wniesionych do spółki, chyba że statut spółki komandytowo-akcyjnej stanowi inaczej. Wypłata zysku nie następuje jednak automatycznie z końcem roku.
Zgody wszystkich komplementariuszy wymaga bowiem – pod rygorem nieważności – uchwała walnego zgromadzenia w sprawach podziału zysku za rok obrotowy w części przypadającej akcjonariuszom. Z kolei zgody większości komplementariuszy wymagają – również pod rygorem nieważności – uchwały walnego zgromadzenia w sprawach podziału zysku za rok obrotowy w części przypadającej komplementariuszom. Istnieje ryzyko, że spółka komandytowo-akcyjna wypracuje dochód, a konflikt między wspólnikami spółki zablokuje podział zysku.
Przykład
Andrzej K. jest akcjonariuszem dochodowej spółki komandytowo-akcyjnej. W 2004 r. co miesiąc płacił wysokie zaliczki i składał PIT-5. W spółce zaistniał na przełomie 2004/2005 r. konflikt. Komplementariusze, chcąc zmusić Andrzeja K. do wycofania się ze spółki, nie wyrazili zgody na podział zysku za rok obrotowy w części przypadającej Andrzejowi K. Spór trafił przed sąd. Niezależnie od czasu jego rozstrzygnięcia organy podatkowe uznały, że Andrzej K. w PIT-36 ma opodatkować dochody za 2005 r.
• art. 8 i 44 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
• art. 125–147 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych – Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 229, poz. 2276
Ewa Maj
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA