REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatki komplementariusza i akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółkę komandytowo-akcyjną tworzą osoby fizyczne - 2 komplementariuszy i 2 akcjonariuszy. Czy zaliczki na podatek dochodowy akcjonariuszy mam wykazywać w PIT-5, czy też dochody akcjonariuszy są opodatkowane tak jak w spółce akcyjnej tylko przy okazji wypłaty dywidendy? Jak są opodatkowane dochody komplementariuszy?
Spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową. Dlatego dochody akcjonariusza i komplementariusza opodatkowuje się podobnie jak w spółce jawnej. Akcjonariusz jest zobowiązany do składania PIT-5.
 
Spółka komandytowo-akcyjna nie jest jeszcze rozpowszechnioną formą prowadzenia biznesu w Polsce, pomimo że jest ją łatwiej założyć niż spółkę akcyjną (kapitał zakładowy spółki komandytowo-akcyjnej powinien wynosić co najmniej 50 000 zł, spółki akcyjnej 500 000 zł). Dla odpowiedzi na Pana pytanie kluczowe jest to, że spółka ta jest spółką osobową.
Wobec wierzycieli za zobowiązania spółki tego typu odpowiada co najmniej jeden wspólnik – jest to tzw. komplementariusz. Jednocześnie w spółce komandytowo-akcyjnej musi być przynajmniej jeden akcjonariusz. W odniesieniu do komplementariuszy (w tym do wkładów tych wspólników do spółki z wyłączeniem wkładów na kapitał zakładowy) stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych dotyczące spółki jawnej. W pozostałych sprawach – przepisy dotyczące spółki akcyjnej (np. przepisy dotyczące kapitału zakładowego, wkładów akcjonariuszy, akcji, rady nadzorczej i walnego zgromadzenia). Te regulacje Kodeksu spółek handlowych powodują sporo kłopotów dla biur rachunkowych prowadzących księgowość takich spółek.
WAŻNE!
Wbrew nazwie oraz sugestiom płynącym z analizy przepisów Kodeksu spółek handlowych akcjonariusze spółki komandytowo-akcyjnej są jednak opodatkowani podobnie jak wspólnicy spółki jawnej, a nie jak spółki akcyjnej.
Przypomnijmy, że podstawowa różnica między wspólnikami spółek osobowych (np. spółki jawnej, komandytowej) a spółek kapitałowych (spółki akcyjnej, z o.o.) jest taka, że wspólnicy spółek osobowych są dla fiskusa osobami prowadzącymi działalność gospodarczą. W konsekwencji składają oni PIT-5 oraz płacą składkę zdrowotną i ubezpieczenia społeczne. Wspólnicy spółek kapitałowych nie są tymi obowiązkami obciążeni, ale ich dochody są podwójnie opodatkowane – podatkiem dochodowym od osób prawnych na poziomie spółki oraz podatkiem od dywidendy.
Akcjonariusze spółki komandytowo-akcyjnej nie są jednak wspólnikami spółki kapitałowej, lecz osobowej. Dlatego stosuje się do nich oraz do komplementariuszy następujące zasady:
• Przychody z udziału w spółce komandytowo-akcyjnej określa się proporcjonalnie do prawa w udziale w zysku i łączy z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według ogólnej skali podatkowej. Nie dokonuje się takiego sumowania w przypadku wyboru przez wspólnika spółki komandytowo-akcyjnej opodatkowania podatkiem liniowym. Gdy brakuje przeciwnego dowodu, fiskus przyjmie, że prawa do udziału w zysku są równe – takim dowodem w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej jest statut. Jeżeli statut nie stanowi inaczej, komplementariusze oraz akcjonariusze uczestniczą w zysku spółki tego typu proporcjonalnie do ich wkładów wniesionych do spółki. Zasady dotyczące opodatkowania zysku stosuje się do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie- stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat oraz ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.
• Komplementariusze i akcjonariusze są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 44 ust. 3 updof. Obowiązują więc ich te same przepisy co przy obliczaniu zaliczek na podatek przez wspólników np. spółek jawnych. Wspólnicy spółki komandytowo-akcyjnej informują więc urząd skarbowy o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku w deklaracji PIT-5 w terminie do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Również w ich przypadku zaliczkę za grudzień w wysokości należnej za listopad uiszcza się w terminie do 20 grudnia. Takie same są też zasady w przypadku płacenia zaliczek przez wspólników opodatkowanych podatkiem liniowym.
• Dochody albo straty uzyskane w roku podatkowym komplementariusz i akcjonariusz powinni wykazać w zeznaniach podatkowych PIT-36 składanych we właściwym urzędzie skarbowym w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.
Jak już wspomniano, komplementariusze oraz akcjonariusze uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do ich wkładów wniesionych do spółki, chyba że statut spółki komandytowo-akcyjnej stanowi inaczej. Wypłata zysku nie następuje jednak automatycznie z końcem roku.
Zgody wszystkich komplementariuszy wymaga bowiem – pod rygorem nieważności – uchwała walnego zgromadzenia w sprawach podziału zysku za rok obrotowy w części przypadającej akcjonariuszom. Z kolei zgody większości komplementariuszy wymagają – również pod rygorem nieważności – uchwały walnego zgromadzenia w sprawach podziału zysku za rok obrotowy w części przypadającej komplementariuszom. Istnieje ryzyko, że spółka komandytowo-akcyjna wypracuje dochód, a konflikt między wspólnikami spółki zablokuje podział zysku.
Przykład
Andrzej K. jest akcjonariuszem dochodowej spółki komandytowo-akcyjnej. W 2004 r. co miesiąc płacił wysokie zaliczki i składał PIT-5. W spółce zaistniał na przełomie 2004/2005 r. konflikt. Komplementariusze, chcąc zmusić Andrzeja K. do wycofania się ze spółki, nie wyrazili zgody na podział zysku za rok obrotowy w części przypadającej Andrzejowi K. Spór trafił przed sąd. Niezależnie od czasu jego rozstrzygnięcia organy podatkowe uznały, że Andrzej K. w PIT-36 ma opodatkować dochody za 2005 r.
• art. 8 i 44 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
• art. 125–147 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych – Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 229, poz. 2276
Ewa Maj
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA