REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatki komplementariusza i akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółkę komandytowo-akcyjną tworzą osoby fizyczne - 2 komplementariuszy i 2 akcjonariuszy. Czy zaliczki na podatek dochodowy akcjonariuszy mam wykazywać w PIT-5, czy też dochody akcjonariuszy są opodatkowane tak jak w spółce akcyjnej tylko przy okazji wypłaty dywidendy? Jak są opodatkowane dochody komplementariuszy?
Spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową. Dlatego dochody akcjonariusza i komplementariusza opodatkowuje się podobnie jak w spółce jawnej. Akcjonariusz jest zobowiązany do składania PIT-5.
 
Spółka komandytowo-akcyjna nie jest jeszcze rozpowszechnioną formą prowadzenia biznesu w Polsce, pomimo że jest ją łatwiej założyć niż spółkę akcyjną (kapitał zakładowy spółki komandytowo-akcyjnej powinien wynosić co najmniej 50 000 zł, spółki akcyjnej 500 000 zł). Dla odpowiedzi na Pana pytanie kluczowe jest to, że spółka ta jest spółką osobową.
Wobec wierzycieli za zobowiązania spółki tego typu odpowiada co najmniej jeden wspólnik – jest to tzw. komplementariusz. Jednocześnie w spółce komandytowo-akcyjnej musi być przynajmniej jeden akcjonariusz. W odniesieniu do komplementariuszy (w tym do wkładów tych wspólników do spółki z wyłączeniem wkładów na kapitał zakładowy) stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych dotyczące spółki jawnej. W pozostałych sprawach – przepisy dotyczące spółki akcyjnej (np. przepisy dotyczące kapitału zakładowego, wkładów akcjonariuszy, akcji, rady nadzorczej i walnego zgromadzenia). Te regulacje Kodeksu spółek handlowych powodują sporo kłopotów dla biur rachunkowych prowadzących księgowość takich spółek.
WAŻNE!
Wbrew nazwie oraz sugestiom płynącym z analizy przepisów Kodeksu spółek handlowych akcjonariusze spółki komandytowo-akcyjnej są jednak opodatkowani podobnie jak wspólnicy spółki jawnej, a nie jak spółki akcyjnej.
Przypomnijmy, że podstawowa różnica między wspólnikami spółek osobowych (np. spółki jawnej, komandytowej) a spółek kapitałowych (spółki akcyjnej, z o.o.) jest taka, że wspólnicy spółek osobowych są dla fiskusa osobami prowadzącymi działalność gospodarczą. W konsekwencji składają oni PIT-5 oraz płacą składkę zdrowotną i ubezpieczenia społeczne. Wspólnicy spółek kapitałowych nie są tymi obowiązkami obciążeni, ale ich dochody są podwójnie opodatkowane – podatkiem dochodowym od osób prawnych na poziomie spółki oraz podatkiem od dywidendy.
Akcjonariusze spółki komandytowo-akcyjnej nie są jednak wspólnikami spółki kapitałowej, lecz osobowej. Dlatego stosuje się do nich oraz do komplementariuszy następujące zasady:
• Przychody z udziału w spółce komandytowo-akcyjnej określa się proporcjonalnie do prawa w udziale w zysku i łączy z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według ogólnej skali podatkowej. Nie dokonuje się takiego sumowania w przypadku wyboru przez wspólnika spółki komandytowo-akcyjnej opodatkowania podatkiem liniowym. Gdy brakuje przeciwnego dowodu, fiskus przyjmie, że prawa do udziału w zysku są równe – takim dowodem w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej jest statut. Jeżeli statut nie stanowi inaczej, komplementariusze oraz akcjonariusze uczestniczą w zysku spółki tego typu proporcjonalnie do ich wkładów wniesionych do spółki. Zasady dotyczące opodatkowania zysku stosuje się do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie- stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat oraz ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.
• Komplementariusze i akcjonariusze są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 44 ust. 3 updof. Obowiązują więc ich te same przepisy co przy obliczaniu zaliczek na podatek przez wspólników np. spółek jawnych. Wspólnicy spółki komandytowo-akcyjnej informują więc urząd skarbowy o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku w deklaracji PIT-5 w terminie do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Również w ich przypadku zaliczkę za grudzień w wysokości należnej za listopad uiszcza się w terminie do 20 grudnia. Takie same są też zasady w przypadku płacenia zaliczek przez wspólników opodatkowanych podatkiem liniowym.
• Dochody albo straty uzyskane w roku podatkowym komplementariusz i akcjonariusz powinni wykazać w zeznaniach podatkowych PIT-36 składanych we właściwym urzędzie skarbowym w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.
Jak już wspomniano, komplementariusze oraz akcjonariusze uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do ich wkładów wniesionych do spółki, chyba że statut spółki komandytowo-akcyjnej stanowi inaczej. Wypłata zysku nie następuje jednak automatycznie z końcem roku.
Zgody wszystkich komplementariuszy wymaga bowiem – pod rygorem nieważności – uchwała walnego zgromadzenia w sprawach podziału zysku za rok obrotowy w części przypadającej akcjonariuszom. Z kolei zgody większości komplementariuszy wymagają – również pod rygorem nieważności – uchwały walnego zgromadzenia w sprawach podziału zysku za rok obrotowy w części przypadającej komplementariuszom. Istnieje ryzyko, że spółka komandytowo-akcyjna wypracuje dochód, a konflikt między wspólnikami spółki zablokuje podział zysku.
Przykład
Andrzej K. jest akcjonariuszem dochodowej spółki komandytowo-akcyjnej. W 2004 r. co miesiąc płacił wysokie zaliczki i składał PIT-5. W spółce zaistniał na przełomie 2004/2005 r. konflikt. Komplementariusze, chcąc zmusić Andrzeja K. do wycofania się ze spółki, nie wyrazili zgody na podział zysku za rok obrotowy w części przypadającej Andrzejowi K. Spór trafił przed sąd. Niezależnie od czasu jego rozstrzygnięcia organy podatkowe uznały, że Andrzej K. w PIT-36 ma opodatkować dochody za 2005 r.
• art. 8 i 44 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
• art. 125–147 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych – Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 229, poz. 2276
Ewa Maj
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA