REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki podatkowe kradzieży przedmiotu leasingu finansowego

REKLAMA

Jesteśmy spółką akcyjną, która w 2003 roku wzięła w leasing operacyjny samochód ciężarowy, który na potrzeby bilansowe został przekwalifikowany w leasing finansowy (samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych).
W grudniu 2004 roku samochód został ukradziony – posiadamy protokół kradzieży i umorzenia dochodzenia postępowania z policji, a cała dokumentacja została przekazana do PZU celem wypłaty odszkodowania dla firmy leasingowej. Spółka wycofała samochód z ewidencji środków trwałych z datą jego kradzieży, uznając nieumorzoną wartość samochodu za niestanowiącą kosztu uzyskania przychodu. Od stycznia 2005 roku spółka płaci czynsz według faktur otrzymywanych od leasingodawcy, nie odliczając podatku VAT oraz nie uznając ich za koszt uzyskania przychodu.
Prosimy o odpowiedź:
1) Czy spółka prawidłowo postąpiła, wycofując skradziony samochód z ewidencji środków trwałych, czy raczej powinna go pozostawić w ewidencji środków trwałych, obejmując go odpisem aktualizującym?
2) Co z fakturami za czynsz wystawionymi przez leasingodawcę po dacie kradzieży tego samochodu (które zostały uznane za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów), w przypadku gdy PZU wypłaci odszkodowanie na rzecz firmy leasingowej, a ta różnicę w wysokości niespłaconych rat leasingowych przekaże na konto spółki?
3) Czy czynsze zapłacone do dnia zwrotu odszkodowania można uznać za koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, gdy otrzymane odszkodowanie jest przychodem podatkowym?

Spółka prawidłowo postąpiła, wycofując samochód z ewidencji środków trwałych. Wydatki związane z leasingiem ponoszone przez spółkę po dniu kradzieży stanowią koszt uzyskania przychodów spółki (a odszkodowanie wypłacane przez ubezpieczyciela – przychód spółki). Należy się jednak liczyć z możliwością sporu z organami podatkowymi.
 
W przypadku leasingu finansowego (a więc leasingu, o którym mowa w art. 17f updop) przedmiot leasingu zaliczany jest do środków trwałych podatnika. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się do końca miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór (art. 16h ust. 1 pkt 1 updop). Słusznie zatem postąpiła spółka, wycofując przedmiotowy samochód z ewidencji środków trwałych.
W „normalnym” przypadku (gdyby skradziony samochód stanowił własność spółki) strata związana z utratą samochodu, w części niepokrytej dokonanymi odpisami amortyzacyjnymi, stanowiłaby koszt uzyskania przychodów spółki (por. art. 16 ust. 1 pkt 5 a contrario). W omawianym przypadku nie jest to jednak możliwe, ponieważ nie można uznać za koszt uzyskania przychodów na powołanej podstawie wydatków jeszcze nieponiesionych przez spółkę.
Jednocześnie wydatki związane z leasingiem (raty leasingowe) ponoszone po dniu kradzieży stanowią koszt uzyskania przychodów spółki w momencie poniesienia. Są to bowiem wydatki ponoszone w związku z prowadzoną przez spółkę działalnością, a zatem pośrednio związane z jej przychodami.
Organy podatkowe zdają się reprezentować w tej kwestii odmienne stanowisko. Jako przykład wskazać należy pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z 24 grudnia 2003 r. (nr USIV/I/443-92/03; pismo to dotyczy co prawda skutków kradzieży przedmiotu leasingu operacyjnego, lecz podobnych argumentów spodziewać się można w przypadku kradzieży przedmiotu leasingu finansowego). Czytamy w nim, że:
podatnik może odliczyć od przychodów wszelkie koszty ich uzyskania, pod warunkiem że miały one bezpośredni lub pośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie miało bądź mogło mieć wpływ na wysokość osiągniętego przychodu. W sytuacji więc gdy dany wydatek nie ma związku z przychodem, nie może on stanowić kosztu uzyskania przychodu. Zgodnie z przytoczonym stanem faktycznym opłacenie przedmiotowych rat leasingu dotyczy okresu po utracie samochodu. Z uwagi na to, że nie było już przedmiotu leasingu, omawiany wydatek nie mógł mieć wpływu na powstanie przychodu. Wydatek dotyczący spłaty rat leasingowych po utracie samochodu, jak sam podatnik zauważa, służył jedynie zminimalizowaniu strat powstałych w związku z kradzieżą. W świetle powyższego wydatek z tytułu rat leasingowych poniesiony w okresie po kradzieży lub innej formie utraty przedmiotu leasingu nie stanowi kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Mając powyższe na uwadze, wskazać należy dwa możliwe sposoby postępowania w omawianej sytuacji. W ocenie autora wszelkie wydatki z tytułu przedmiotowego leasingu (także raty leasingowe zapłacone przez ubezpieczyciela) stanowią koszt uzyskania przychodów spółki, natomiast otrzymane przez spółkę ubezpieczenie (w tym kwoty przekazane przez ubezpieczyciela firmie leasingowej) – przychód spółki. Przyjmując natomiast tok rozumowania reprezentowany przez organy podatkowe należy uznać, że:
• wydatki ponoszone przez spółkę na spłatę rat leasingowych (po dniu kradzieży samochodu) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów spółki,
odszkodowanie wypłacone przez ubezpieczyciela stanowi przychód spółki jedynie w części, w której odszkodowanie to faktycznie zostanie otrzymane przez spółkę (nie stanowi przychodu spółki ta część odszkodowania, która została przekazana firmie leasingowej i nie została otrzymana przez spółkę w związku z zaliczeniem na poczet niespłaconych rat).
•   art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 5, art. 16h ust. 1 pkt 1 oraz art. 17f ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 78, poz. 684
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA