REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy występuje zmiana prawa do odliczenia VAT naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jakich praktycznych sytuacjach ma zastosowanie art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług? Proszę podać na przykładzie.
Artykuł 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie w sytuacjach, gdy u podatnika zmieniło się prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Podatnik ma prawo do dokonania korekty podatku naliczonego, w przypadku gdy miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi, i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7).
Zmiana prawa do odliczenia podatku może zatem nastąpić na trzy sposoby:
gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego i dokonał odliczenia, a następnie prawo to utracił
Przepis ten może znaleźć zastosowanie wówczas, gdy podatnik wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane, a następnie zaprzestał wykonywania tych czynności i rozpoczął wykonywanie wyłącznie czynności zwolnionych od podatku. Innym przykładem jest sytuacja, gdy podatnik wykonujący zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione nabył towar, który wykorzystywał wyłącznie do czynności opodatkowanych, a następnie zmienił jego przeznaczenie i zaczął go wykorzystywać wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych.
Przykład:
Pan Grzegorz świadczy usługi edukacyjne oraz prowadzi sieć księgarni. W maju 2004 r. nabył lokal, w którym otworzył księgarnię. W związku z tym, że sprzedaż książek jest działalnością opodatkowaną, panu Grzegorzowi przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku. W marcu 2005 r. podatnik zdecydował się zmienić przeznaczenie lokalu i otworzyć w nim szkołę językową. W związku z tym pan Grzegorz utracił prawo do odliczenia podatku w rozumieniu powyższego przepisu (w stosunku do przedmiotowego lokalu).
gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego i dokonał odliczenia, a następnie prawo to uległo zmianie w ten sposób, że przysługuje ono w części
Omawiany przepis znajduje zastosowanie przede wszystkim w dwóch sytuacjach. Pierwszą jest sytuacja, gdy podatnik wykonujący wyłącznie czynności opodatkowane rozpocznie wykonywanie również czynności zwolnionych od podatku. Drugą natomiast sytuacją jest przypadek podatnika, który nabył towar w celu wykorzystania go do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych, a następnie zmienił zdanie i rozpoczął jego wykorzystywanie również w ramach czynności zwolnionych.
Przykład:
Pani Ania jest przedstawicielem handlowym jednej z firm medycznych. Działalność swoją prowadzi w biurze, które nabyła w lipcu 2004 r. (wcześniej biuro to wynajmowała), odliczając podatek naliczony przy nabyciu. W grudniu 2004 r. zdecydowała się na wznowienie działalności medycznej (pani Ania jest stomatologiem), którą zamierza prowadzić w tym właśnie biurze (niezależnie od prowadzenia w nim działalności przedstawiciela handlowego). W związku z tym pani Ania jest podatnikiem, który miał (w stosunku do nabycia przedmiotowego lokalu) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego i dokonał odliczenia, a następnie prawo to uległo zmianie w ten sposób, że przysługuje ono tylko w części.
gdy podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, a następnie prawo to uzyskał
Powyższy przepis znajduje zastosowanie w przypadku rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika wykonującego dotychczas czynności wyłącznie zwolnione od podatku oraz w przypadku podatnika, który utracił lub zrezygnował ze zwolnienia podmiotowego. Przepis ten znajdzie zastosowanie również wówczas, gdy podatnik nabył towar w celu wykorzystywania go wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku, a następnie zmienił jego przeznaczenie i wykorzystuje go częściowo lub w całości do działalności opodatkowanej.
Przykład:
Spółka XYZ prowadzi niewielką przychodnię. W lipcu 2004 r. kupiła samochód, który służy świadczeniu usług przychodni (m.in. przywożeniu leków z hurtowni). W związku z tym, że usługi w zakresie ochrony zdrowia są zwolnione od podatku, spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Spółka zamierza w 2005 r. w budynku przychodni otworzyć aptekę, a więc rozpocznie wykonywanie czynności opodatkowanych. Przedmiotowy samochód będzie służył również świadczeniu tych usług. W związku z powyższym spółka XYZ jest podatnikiem, który (w stosunku do przedmiotowego samochodu) nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, a następnie prawo to uzyskał (w przypadku spółki jest to częściowe prawo do odliczenia).
Warto wspomnieć, że, jeżeli u podatnika zajdą opisane wyżej sytuacje, jest on obowiązany odpowiednio zastosować przepisy art. 91 ust. 1–5 ustawy o VAT traktujące o korekcie podatku naliczonego. Od 1 czerwca 2005 r. przepis art. 91 ust. 1 i 2 uległ zmianie. W nowym brzmieniu ma zastosowanie do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej (czyli nabytych od 1 czerwca 2005 r.). Do środków trwałych nabytych po 30 kwietnia 2004 r. do 31 maja 2005 r. stosuje się przepis art. 91 ust. 2 w poprzednim brzmieniu.
• art. 91 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA