REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy występuje zmiana prawa do odliczenia VAT naliczonego

REKLAMA

W jakich praktycznych sytuacjach ma zastosowanie art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług? Proszę podać na przykładzie.
Artykuł 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie w sytuacjach, gdy u podatnika zmieniło się prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Podatnik ma prawo do dokonania korekty podatku naliczonego, w przypadku gdy miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi, i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7).
Zmiana prawa do odliczenia podatku może zatem nastąpić na trzy sposoby:
gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego i dokonał odliczenia, a następnie prawo to utracił
Przepis ten może znaleźć zastosowanie wówczas, gdy podatnik wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane, a następnie zaprzestał wykonywania tych czynności i rozpoczął wykonywanie wyłącznie czynności zwolnionych od podatku. Innym przykładem jest sytuacja, gdy podatnik wykonujący zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione nabył towar, który wykorzystywał wyłącznie do czynności opodatkowanych, a następnie zmienił jego przeznaczenie i zaczął go wykorzystywać wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych.
Przykład:
Pan Grzegorz świadczy usługi edukacyjne oraz prowadzi sieć księgarni. W maju 2004 r. nabył lokal, w którym otworzył księgarnię. W związku z tym, że sprzedaż książek jest działalnością opodatkowaną, panu Grzegorzowi przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku. W marcu 2005 r. podatnik zdecydował się zmienić przeznaczenie lokalu i otworzyć w nim szkołę językową. W związku z tym pan Grzegorz utracił prawo do odliczenia podatku w rozumieniu powyższego przepisu (w stosunku do przedmiotowego lokalu).
gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego i dokonał odliczenia, a następnie prawo to uległo zmianie w ten sposób, że przysługuje ono w części
Omawiany przepis znajduje zastosowanie przede wszystkim w dwóch sytuacjach. Pierwszą jest sytuacja, gdy podatnik wykonujący wyłącznie czynności opodatkowane rozpocznie wykonywanie również czynności zwolnionych od podatku. Drugą natomiast sytuacją jest przypadek podatnika, który nabył towar w celu wykorzystania go do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych, a następnie zmienił zdanie i rozpoczął jego wykorzystywanie również w ramach czynności zwolnionych.
Przykład:
Pani Ania jest przedstawicielem handlowym jednej z firm medycznych. Działalność swoją prowadzi w biurze, które nabyła w lipcu 2004 r. (wcześniej biuro to wynajmowała), odliczając podatek naliczony przy nabyciu. W grudniu 2004 r. zdecydowała się na wznowienie działalności medycznej (pani Ania jest stomatologiem), którą zamierza prowadzić w tym właśnie biurze (niezależnie od prowadzenia w nim działalności przedstawiciela handlowego). W związku z tym pani Ania jest podatnikiem, który miał (w stosunku do nabycia przedmiotowego lokalu) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego i dokonał odliczenia, a następnie prawo to uległo zmianie w ten sposób, że przysługuje ono tylko w części.
gdy podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, a następnie prawo to uzyskał
Powyższy przepis znajduje zastosowanie w przypadku rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika wykonującego dotychczas czynności wyłącznie zwolnione od podatku oraz w przypadku podatnika, który utracił lub zrezygnował ze zwolnienia podmiotowego. Przepis ten znajdzie zastosowanie również wówczas, gdy podatnik nabył towar w celu wykorzystywania go wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku, a następnie zmienił jego przeznaczenie i wykorzystuje go częściowo lub w całości do działalności opodatkowanej.
Przykład:
Spółka XYZ prowadzi niewielką przychodnię. W lipcu 2004 r. kupiła samochód, który służy świadczeniu usług przychodni (m.in. przywożeniu leków z hurtowni). W związku z tym, że usługi w zakresie ochrony zdrowia są zwolnione od podatku, spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Spółka zamierza w 2005 r. w budynku przychodni otworzyć aptekę, a więc rozpocznie wykonywanie czynności opodatkowanych. Przedmiotowy samochód będzie służył również świadczeniu tych usług. W związku z powyższym spółka XYZ jest podatnikiem, który (w stosunku do przedmiotowego samochodu) nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, a następnie prawo to uzyskał (w przypadku spółki jest to częściowe prawo do odliczenia).
Warto wspomnieć, że, jeżeli u podatnika zajdą opisane wyżej sytuacje, jest on obowiązany odpowiednio zastosować przepisy art. 91 ust. 1–5 ustawy o VAT traktujące o korekcie podatku naliczonego. Od 1 czerwca 2005 r. przepis art. 91 ust. 1 i 2 uległ zmianie. W nowym brzmieniu ma zastosowanie do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej (czyli nabytych od 1 czerwca 2005 r.). Do środków trwałych nabytych po 30 kwietnia 2004 r. do 31 maja 2005 r. stosuje się przepis art. 91 ust. 2 w poprzednim brzmieniu.
• art. 91 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA