REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy występuje zmiana prawa do odliczenia VAT naliczonego

W jakich praktycznych sytuacjach ma zastosowanie art. 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług? Proszę podać na przykładzie.
Artykuł 91 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie w sytuacjach, gdy u podatnika zmieniło się prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Podatnik ma prawo do dokonania korekty podatku naliczonego, w przypadku gdy miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi, i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7).
Zmiana prawa do odliczenia podatku może zatem nastąpić na trzy sposoby:
gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego i dokonał odliczenia, a następnie prawo to utracił
Przepis ten może znaleźć zastosowanie wówczas, gdy podatnik wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane, a następnie zaprzestał wykonywania tych czynności i rozpoczął wykonywanie wyłącznie czynności zwolnionych od podatku. Innym przykładem jest sytuacja, gdy podatnik wykonujący zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione nabył towar, który wykorzystywał wyłącznie do czynności opodatkowanych, a następnie zmienił jego przeznaczenie i zaczął go wykorzystywać wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych.
Przykład:
Pan Grzegorz świadczy usługi edukacyjne oraz prowadzi sieć księgarni. W maju 2004 r. nabył lokal, w którym otworzył księgarnię. W związku z tym, że sprzedaż książek jest działalnością opodatkowaną, panu Grzegorzowi przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku. W marcu 2005 r. podatnik zdecydował się zmienić przeznaczenie lokalu i otworzyć w nim szkołę językową. W związku z tym pan Grzegorz utracił prawo do odliczenia podatku w rozumieniu powyższego przepisu (w stosunku do przedmiotowego lokalu).
gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego i dokonał odliczenia, a następnie prawo to uległo zmianie w ten sposób, że przysługuje ono w części
Omawiany przepis znajduje zastosowanie przede wszystkim w dwóch sytuacjach. Pierwszą jest sytuacja, gdy podatnik wykonujący wyłącznie czynności opodatkowane rozpocznie wykonywanie również czynności zwolnionych od podatku. Drugą natomiast sytuacją jest przypadek podatnika, który nabył towar w celu wykorzystania go do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych, a następnie zmienił zdanie i rozpoczął jego wykorzystywanie również w ramach czynności zwolnionych.
Przykład:
Pani Ania jest przedstawicielem handlowym jednej z firm medycznych. Działalność swoją prowadzi w biurze, które nabyła w lipcu 2004 r. (wcześniej biuro to wynajmowała), odliczając podatek naliczony przy nabyciu. W grudniu 2004 r. zdecydowała się na wznowienie działalności medycznej (pani Ania jest stomatologiem), którą zamierza prowadzić w tym właśnie biurze (niezależnie od prowadzenia w nim działalności przedstawiciela handlowego). W związku z tym pani Ania jest podatnikiem, który miał (w stosunku do nabycia przedmiotowego lokalu) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego i dokonał odliczenia, a następnie prawo to uległo zmianie w ten sposób, że przysługuje ono tylko w części.
gdy podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, a następnie prawo to uzyskał
Powyższy przepis znajduje zastosowanie w przypadku rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika wykonującego dotychczas czynności wyłącznie zwolnione od podatku oraz w przypadku podatnika, który utracił lub zrezygnował ze zwolnienia podmiotowego. Przepis ten znajdzie zastosowanie również wówczas, gdy podatnik nabył towar w celu wykorzystywania go wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku, a następnie zmienił jego przeznaczenie i wykorzystuje go częściowo lub w całości do działalności opodatkowanej.
Przykład:
Spółka XYZ prowadzi niewielką przychodnię. W lipcu 2004 r. kupiła samochód, który służy świadczeniu usług przychodni (m.in. przywożeniu leków z hurtowni). W związku z tym, że usługi w zakresie ochrony zdrowia są zwolnione od podatku, spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Spółka zamierza w 2005 r. w budynku przychodni otworzyć aptekę, a więc rozpocznie wykonywanie czynności opodatkowanych. Przedmiotowy samochód będzie służył również świadczeniu tych usług. W związku z powyższym spółka XYZ jest podatnikiem, który (w stosunku do przedmiotowego samochodu) nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, a następnie prawo to uzyskał (w przypadku spółki jest to częściowe prawo do odliczenia).
Warto wspomnieć, że, jeżeli u podatnika zajdą opisane wyżej sytuacje, jest on obowiązany odpowiednio zastosować przepisy art. 91 ust. 1–5 ustawy o VAT traktujące o korekcie podatku naliczonego. Od 1 czerwca 2005 r. przepis art. 91 ust. 1 i 2 uległ zmianie. W nowym brzmieniu ma zastosowanie do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej (czyli nabytych od 1 czerwca 2005 r.). Do środków trwałych nabytych po 30 kwietnia 2004 r. do 31 maja 2005 r. stosuje się przepis art. 91 ust. 2 w poprzednim brzmieniu.
• art. 91 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kiedy nieruchomość (np. budynek) powinna być opodatkowana wyższą stawką podatku od nieruchomości jako związana z prowadzeniem działalności gospodarczej?

    Na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych maksymalne stawki podatku od nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej są znacznie (a w przypadku budynków - wielokrotnie) większe od stawek dotyczących np. nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkalne. Rodzi to częste konflikty właścicieli nieruchomości z organami podatkowymi (gminami). Bo przecież nie każda nieruchomość będąca własnością przedsiębiorcy jest związana z prowadzoną przez niego działalnością. Choć czasem granica jest subtelna i cienka. Jakie kryteria decydują o tym, że nieruchomość jest związana z działalnością gospodarczą?

    Ruszyły wzmożone kontrole celne przed Świętami - głównie zabawek i elektroniki

    Sezon przedświąteczny oznacza zwiększony popyt i konieczność dostarczenia zamówień na czas. Organy celno-skarbowe mogą zażądać rewizji towaru, zwykle kontrolowane są towary podwyższonego ryzyka, takie jak zabawki i sprzęt elektroniczny. – W związku z koniecznością przeprowadzenia wszystkich procedur celnych na importowanym z krajów trzecich towarze, powinien on przybyć do Polski z odpowiednim wyprzedzeniem – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

    Obowiązki przed sprawozdaniem finansowym: ocena kontynuacji działalności

    Przed sporządzeniem sprawozdania finansowego, kierownik jednostki zobowiązany jest dokonać oceny zdolności jednostki do kontynuacji prowadzenia działalności. Ta ocena jest istotna przede wszystkim ze względu na właściwy sposób wyceny aktywów. 

    Chipy płatnicze – wygoda czy wyzwanie dla konsumenta? Chciałbyś mieć chipa pod skórą?

    Co myślimy o użytkownikach chipów płatniczych? Jakie przypisujemy im cechy? Ten temat zbadali dr Dominika Kaczorowska-Spychalska z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego i prof. Łukasz Sułkowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

    „Nie trzymaj wszystkich jajek w jednym koszyku”, czyli jak inwestować w dzisiejszych czasach. I w co?

    Nie wystarczy oszczędzać, trzeba inwestować. Ale w co w wymagających czasach? Jak dywersyfikować inwestycje? Jak minimalizować ryzyko? 

    Nadpłaty VAT w związku z obrotem konsumenckim. Czy wyrok TSUE będzie korzystny dla podatników? Co wynika z opinii Rzecznik Generalnej?

    Podatnicy spierający się z fiskusem o stwierdzenie nadpłaty w związku z tym, że pobrali od konsumentów i odprowadzili do organów podatkowych VAT według stawki wyższej niż właściwa, zyskali nowego sojusznika. 16 listopada 2023 r. Rzecznik Generalna Juliane Kokott wydała opinię w polskiej sprawie C-606/22, rozpatrywanej przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w konsekwencji pytania prejudycjalnego zadanego przez Naczelny Sąd Administracyjny. Rzecznik uznała, że praktyka polskich organów podatkowych, polegająca na odmowie stwierdzenia nadpłat, uzasadniana m.in. ryzykiem bezpodstawnego wzbogacenia po stronie wnioskującego podatnika, jest niezgodna z przepisami UE.

    Niedziele handlowe w grudniu 2023 r. - dwie przed Wigilią. A 24 grudnia nie zrobisz zakupów w większości sklepów

    W dniu 29 listopada 2023 r. Sejm przyjął ustawę (nowelizację ustawy o zakazie handlu w niedziele), zgodnie z którą, jeżeli niedziela przypada 24 grudnia (Wigilia), to handel pracuje w dwie kolejne niedziele poprzedzające Wigilię. W 2023 roku niedziele handlowe przed Świętami Bożego Narodzenia wypadają 10 i 17 grudnia.

    Korekta dokumentów złożonych do ZUS 2023/2024. Co z nadpłatami? Jakie zmiany od nowego roku? [Wyjaśnienia ZUS]

    ZUS w szerokiej kampanii medialnej informuje i przypomina od pewnego czasu, że tylko do 1 stycznia 2024 r. płatnicy składek mogą przekazywać korekty dokumentów rozliczeniowych (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA) za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. Natomiast korekty tych dokumentów za okres od stycznia 2022 r. są możliwe w ciągu 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. ZUS przygotował też odpowiedzi na 9 najczęściej pojawiających się pytań na ten temat. Wyjaśnia m.in. kwestię ew. sankcji za brak korekt, zasady odzyskiwania nadpłat, czy zmiany dot. korygowania dokumentów od 1 stycznia 2024 r.

    Wyższy podatek dochodowy, by sfinansować transformację klimatyczną

    65 proc. polskich respondentów mogłoby płacić większy podatek dochodowy, by pomóc gospodarstwom domowym o niższych dochodach poradzić sobie z kosztami zielonej transformacji; 51 proc. zgodziłoby się zapłacić dodatkowe 1-2 proc. swojego dochodu - wynika z ankiety Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

    Księgowa odchodzi a firma zostaje z problemem. Co zrobić, by zatrzymać księgową?

    Wiele firm zna tę sytuację – ważny specjalista taki jak księgowa zaczyna zdradzać oznaki zmęczenia i niezadowolenia z pracy. Brak czasu, za dużo obowiązków, nadmiar dokumentów – to prosta droga do wypalenia zawodowego i rezygnacji ze stanowiska. Jednak czy przedsiębiorcy są gotowi na konsekwencje, jakie niesie za sobą odejście tak ważnego pracownika? Co zrobić, by zatrzymać księgowego w firmie?

    REKLAMA