REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE może dokonywać dostaw i nabyć wewnątrzwspólnotowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy do obrotu wewnątrzunijnego wystarczy otrzymany numer, nadany przez urząd skarbowy ze znaczkiem PL? Czy dla nabyć i dostaw należy się rejestrować oddzielnie? Czy jeśli otrzymałem NIP unijny, zakreślając we wniosku tylko nabycia, mogę po uzyskaniu tej decyzji bez przeszkód dokonywać także dostaw wewnątrzwspólnotowych? Czy w takim przypadku mam prawo do stosowania stawki 0% (po spełnieniu oczywiście innych warunków)?
Z pytania wynika, że jest Pan zarejestrowany jako podatnik VAT UE dla celów dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych. W celu dokonywania dostaw wewnątrzwspólnotowych powinien Pan zaktualizować zgłoszenie rejestracyjne przed pierwszą wewnątrzwspólnotową dostawą. Brak takiej aktualizacji będzie oznaczał brak prawa do stosowania stawki 0% dla tej dostawy wewnątrzwspólnotowej.
 
Rejestracja podatników na potrzeby prowadzenia transakcji wewnątrzwspólnotowych jest o tyle istotna, że od posiadania numeru NIP UE uzależnione jest realizowanie określonych uprawnień przewidzianych dla podatników. Wskazanie kontrahentowi numeru identyfikacyjnego VAT UE decyduje, że w transakcji rozpoznaje on po drugiej stronie podatnika, a nie osobę prywatną. Ma to również wpływ na zasady opodatkowania tej transakcji.
Zgodnie z zasadą określoną w art. 97 ustawy o VAT obowiązek rejestracji na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych dotyczy podatników prowadzących działalność gospodarczą jako podatnicy VAT czynni i którzy mają zamiar dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw lub nabyć.
Obowiązek ten łączy się z tym, że podatnik, który ma zamiar dokonywać wewnątrzwspólnotowych transakcji, musi zarejestrować się w tym zakresie, składając zgłoszenie rejestracyjne VAT-R z załącznikiem VAT-R UE do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Z pytania Czytelnika wynika, iż dokonał on zgłoszenia rejestracyjnego, czyli dopełnił obowiązku rejestracji, i na potwierdzenie tej czynności otrzymał decyzję naczelnika urzędu skarbowego (VAT-5 UE), nadającą mu unijny numer NIP, którym podatnik ma obowiązek posługiwać się w obrocie wewnątrzunijnym. Jednak podatnik dokonując zgłoszenia zakreślił punkt dotyczący tylko nabyć wewnątrzwspólnotowych, czyli nie zgłosił, że zamierza dokonywać również dostaw wewnątrzwspólnotowych. W takiej sytuacji jest on zobowiązany do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem dokonania pierwszej transakcji dostawy wewnątrzwspólnotowej. Jeśli tego nie uczyni, nie ma prawa do stosowania stawki 0%, nawet wówczas gdy spełni inne wymagane ustawą warunki.
Przykład
Spółka X z Poznania dokonała sprzedaży na rzecz kontrahenta z Niemiec, w listopadzie 2004 r., natomiast rejestracji jako podatnik VAT UE z tytułu wewnątrzwspólnotowych dostaw dokonała w grudniu 2004 r. Niestety, z uwagi na brak rejestracji w zakresie dostaw wewnątrzwspólnotowych nie miała prawa do zastosowania stawki 0% do tej transakcji i zmuszona była opodatkować sprzedaż jako krajową, z zastosowaniem stawki 22% obowiązującej w kraju.
Wielu podatników interpretuje fakt otrzymania decyzji nadającej im unijny numer NIP jako możliwość dokonywania ogólnie transakcji wewnątrzunijnych, czyli dostaw i nabyć, pomimo że w zgłoszeniu zakreślali tylko punkt dotyczący nabyć.
Jest to mylna interpretacja. Przede wszystkim naczelnik urzędu skarbowego, dokonując rejestracji podatnika, wprowadza jednocześnie jego dane rejestracyjne do systemu VIES, czyli bazy biura wymiany informacji o VAT. Do systemu tego zostanie zatem wprowadzone, że podatnik został zarejestrowany do celów dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych.
Ponadto podatnicy VAT UE, którzy dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach lub nabyciach. Informacje te powinni składać za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tych transakcji.
Tego rodzaju informacje są również wprowadzane do bazy VIES. W sytuacji gdy podatnik nie dokonał rejestracji w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy, a wykazał taką w informacji podsumowującej, system nie przyjmie tej informacji, ponieważ nie będzie zawierał danych na temat tej rejestracji. Również Pana kontrahent, jeżeli wystąpi z wnioskiem o potwierdzenie Pana statusu jako podatnika VAT UE, uzyska informację, że nie jest Pan zarejestrowany do celów dokonywania dostaw wewnątrzwspólnotowych. Taką informację zawiera bowiem system VIES.
Dlatego tak istotne jest, aby podatnik, który chce dokonywać dostaw wewnątrzwspólnotowych, zarejestrowany w zakresie nabyć wewnątrzwspólnotowych, zaktualizował zgłoszenie przed dniem pierwszej dostawy (art. 97 ust. 12).
• art. 97, art. 98, art. 100 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Magdalena Jabłecka
specjalista w zakresie podatku VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

REKLAMA

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Czy będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA