REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE może dokonywać dostaw i nabyć wewnątrzwspólnotowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy do obrotu wewnątrzunijnego wystarczy otrzymany numer, nadany przez urząd skarbowy ze znaczkiem PL? Czy dla nabyć i dostaw należy się rejestrować oddzielnie? Czy jeśli otrzymałem NIP unijny, zakreślając we wniosku tylko nabycia, mogę po uzyskaniu tej decyzji bez przeszkód dokonywać także dostaw wewnątrzwspólnotowych? Czy w takim przypadku mam prawo do stosowania stawki 0% (po spełnieniu oczywiście innych warunków)?
Z pytania wynika, że jest Pan zarejestrowany jako podatnik VAT UE dla celów dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych. W celu dokonywania dostaw wewnątrzwspólnotowych powinien Pan zaktualizować zgłoszenie rejestracyjne przed pierwszą wewnątrzwspólnotową dostawą. Brak takiej aktualizacji będzie oznaczał brak prawa do stosowania stawki 0% dla tej dostawy wewnątrzwspólnotowej.
 
Rejestracja podatników na potrzeby prowadzenia transakcji wewnątrzwspólnotowych jest o tyle istotna, że od posiadania numeru NIP UE uzależnione jest realizowanie określonych uprawnień przewidzianych dla podatników. Wskazanie kontrahentowi numeru identyfikacyjnego VAT UE decyduje, że w transakcji rozpoznaje on po drugiej stronie podatnika, a nie osobę prywatną. Ma to również wpływ na zasady opodatkowania tej transakcji.
Zgodnie z zasadą określoną w art. 97 ustawy o VAT obowiązek rejestracji na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych dotyczy podatników prowadzących działalność gospodarczą jako podatnicy VAT czynni i którzy mają zamiar dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw lub nabyć.
Obowiązek ten łączy się z tym, że podatnik, który ma zamiar dokonywać wewnątrzwspólnotowych transakcji, musi zarejestrować się w tym zakresie, składając zgłoszenie rejestracyjne VAT-R z załącznikiem VAT-R UE do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Z pytania Czytelnika wynika, iż dokonał on zgłoszenia rejestracyjnego, czyli dopełnił obowiązku rejestracji, i na potwierdzenie tej czynności otrzymał decyzję naczelnika urzędu skarbowego (VAT-5 UE), nadającą mu unijny numer NIP, którym podatnik ma obowiązek posługiwać się w obrocie wewnątrzunijnym. Jednak podatnik dokonując zgłoszenia zakreślił punkt dotyczący tylko nabyć wewnątrzwspólnotowych, czyli nie zgłosił, że zamierza dokonywać również dostaw wewnątrzwspólnotowych. W takiej sytuacji jest on zobowiązany do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem dokonania pierwszej transakcji dostawy wewnątrzwspólnotowej. Jeśli tego nie uczyni, nie ma prawa do stosowania stawki 0%, nawet wówczas gdy spełni inne wymagane ustawą warunki.
Przykład
Spółka X z Poznania dokonała sprzedaży na rzecz kontrahenta z Niemiec, w listopadzie 2004 r., natomiast rejestracji jako podatnik VAT UE z tytułu wewnątrzwspólnotowych dostaw dokonała w grudniu 2004 r. Niestety, z uwagi na brak rejestracji w zakresie dostaw wewnątrzwspólnotowych nie miała prawa do zastosowania stawki 0% do tej transakcji i zmuszona była opodatkować sprzedaż jako krajową, z zastosowaniem stawki 22% obowiązującej w kraju.
Wielu podatników interpretuje fakt otrzymania decyzji nadającej im unijny numer NIP jako możliwość dokonywania ogólnie transakcji wewnątrzunijnych, czyli dostaw i nabyć, pomimo że w zgłoszeniu zakreślali tylko punkt dotyczący nabyć.
Jest to mylna interpretacja. Przede wszystkim naczelnik urzędu skarbowego, dokonując rejestracji podatnika, wprowadza jednocześnie jego dane rejestracyjne do systemu VIES, czyli bazy biura wymiany informacji o VAT. Do systemu tego zostanie zatem wprowadzone, że podatnik został zarejestrowany do celów dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych.
Ponadto podatnicy VAT UE, którzy dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach lub nabyciach. Informacje te powinni składać za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tych transakcji.
Tego rodzaju informacje są również wprowadzane do bazy VIES. W sytuacji gdy podatnik nie dokonał rejestracji w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy, a wykazał taką w informacji podsumowującej, system nie przyjmie tej informacji, ponieważ nie będzie zawierał danych na temat tej rejestracji. Również Pana kontrahent, jeżeli wystąpi z wnioskiem o potwierdzenie Pana statusu jako podatnika VAT UE, uzyska informację, że nie jest Pan zarejestrowany do celów dokonywania dostaw wewnątrzwspólnotowych. Taką informację zawiera bowiem system VIES.
Dlatego tak istotne jest, aby podatnik, który chce dokonywać dostaw wewnątrzwspólnotowych, zarejestrowany w zakresie nabyć wewnątrzwspólnotowych, zaktualizował zgłoszenie przed dniem pierwszej dostawy (art. 97 ust. 12).
• art. 97, art. 98, art. 100 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Magdalena Jabłecka
specjalista w zakresie podatku VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA