REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE może dokonywać dostaw i nabyć wewnątrzwspólnotowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy do obrotu wewnątrzunijnego wystarczy otrzymany numer, nadany przez urząd skarbowy ze znaczkiem PL? Czy dla nabyć i dostaw należy się rejestrować oddzielnie? Czy jeśli otrzymałem NIP unijny, zakreślając we wniosku tylko nabycia, mogę po uzyskaniu tej decyzji bez przeszkód dokonywać także dostaw wewnątrzwspólnotowych? Czy w takim przypadku mam prawo do stosowania stawki 0% (po spełnieniu oczywiście innych warunków)?
Z pytania wynika, że jest Pan zarejestrowany jako podatnik VAT UE dla celów dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych. W celu dokonywania dostaw wewnątrzwspólnotowych powinien Pan zaktualizować zgłoszenie rejestracyjne przed pierwszą wewnątrzwspólnotową dostawą. Brak takiej aktualizacji będzie oznaczał brak prawa do stosowania stawki 0% dla tej dostawy wewnątrzwspólnotowej.
 
Rejestracja podatników na potrzeby prowadzenia transakcji wewnątrzwspólnotowych jest o tyle istotna, że od posiadania numeru NIP UE uzależnione jest realizowanie określonych uprawnień przewidzianych dla podatników. Wskazanie kontrahentowi numeru identyfikacyjnego VAT UE decyduje, że w transakcji rozpoznaje on po drugiej stronie podatnika, a nie osobę prywatną. Ma to również wpływ na zasady opodatkowania tej transakcji.
Zgodnie z zasadą określoną w art. 97 ustawy o VAT obowiązek rejestracji na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych dotyczy podatników prowadzących działalność gospodarczą jako podatnicy VAT czynni i którzy mają zamiar dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw lub nabyć.
Obowiązek ten łączy się z tym, że podatnik, który ma zamiar dokonywać wewnątrzwspólnotowych transakcji, musi zarejestrować się w tym zakresie, składając zgłoszenie rejestracyjne VAT-R z załącznikiem VAT-R UE do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Z pytania Czytelnika wynika, iż dokonał on zgłoszenia rejestracyjnego, czyli dopełnił obowiązku rejestracji, i na potwierdzenie tej czynności otrzymał decyzję naczelnika urzędu skarbowego (VAT-5 UE), nadającą mu unijny numer NIP, którym podatnik ma obowiązek posługiwać się w obrocie wewnątrzunijnym. Jednak podatnik dokonując zgłoszenia zakreślił punkt dotyczący tylko nabyć wewnątrzwspólnotowych, czyli nie zgłosił, że zamierza dokonywać również dostaw wewnątrzwspólnotowych. W takiej sytuacji jest on zobowiązany do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem dokonania pierwszej transakcji dostawy wewnątrzwspólnotowej. Jeśli tego nie uczyni, nie ma prawa do stosowania stawki 0%, nawet wówczas gdy spełni inne wymagane ustawą warunki.
Przykład
Spółka X z Poznania dokonała sprzedaży na rzecz kontrahenta z Niemiec, w listopadzie 2004 r., natomiast rejestracji jako podatnik VAT UE z tytułu wewnątrzwspólnotowych dostaw dokonała w grudniu 2004 r. Niestety, z uwagi na brak rejestracji w zakresie dostaw wewnątrzwspólnotowych nie miała prawa do zastosowania stawki 0% do tej transakcji i zmuszona była opodatkować sprzedaż jako krajową, z zastosowaniem stawki 22% obowiązującej w kraju.
Wielu podatników interpretuje fakt otrzymania decyzji nadającej im unijny numer NIP jako możliwość dokonywania ogólnie transakcji wewnątrzunijnych, czyli dostaw i nabyć, pomimo że w zgłoszeniu zakreślali tylko punkt dotyczący nabyć.
Jest to mylna interpretacja. Przede wszystkim naczelnik urzędu skarbowego, dokonując rejestracji podatnika, wprowadza jednocześnie jego dane rejestracyjne do systemu VIES, czyli bazy biura wymiany informacji o VAT. Do systemu tego zostanie zatem wprowadzone, że podatnik został zarejestrowany do celów dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych.
Ponadto podatnicy VAT UE, którzy dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach lub nabyciach. Informacje te powinni składać za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tych transakcji.
Tego rodzaju informacje są również wprowadzane do bazy VIES. W sytuacji gdy podatnik nie dokonał rejestracji w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy, a wykazał taką w informacji podsumowującej, system nie przyjmie tej informacji, ponieważ nie będzie zawierał danych na temat tej rejestracji. Również Pana kontrahent, jeżeli wystąpi z wnioskiem o potwierdzenie Pana statusu jako podatnika VAT UE, uzyska informację, że nie jest Pan zarejestrowany do celów dokonywania dostaw wewnątrzwspólnotowych. Taką informację zawiera bowiem system VIES.
Dlatego tak istotne jest, aby podatnik, który chce dokonywać dostaw wewnątrzwspólnotowych, zarejestrowany w zakresie nabyć wewnątrzwspólnotowych, zaktualizował zgłoszenie przed dniem pierwszej dostawy (art. 97 ust. 12).
• art. 97, art. 98, art. 100 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Magdalena Jabłecka
specjalista w zakresie podatku VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA