REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE może dokonywać dostaw i nabyć wewnątrzwspólnotowych

REKLAMA

Czy do obrotu wewnątrzunijnego wystarczy otrzymany numer, nadany przez urząd skarbowy ze znaczkiem PL? Czy dla nabyć i dostaw należy się rejestrować oddzielnie? Czy jeśli otrzymałem NIP unijny, zakreślając we wniosku tylko nabycia, mogę po uzyskaniu tej decyzji bez przeszkód dokonywać także dostaw wewnątrzwspólnotowych? Czy w takim przypadku mam prawo do stosowania stawki 0% (po spełnieniu oczywiście innych warunków)?
Z pytania wynika, że jest Pan zarejestrowany jako podatnik VAT UE dla celów dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych. W celu dokonywania dostaw wewnątrzwspólnotowych powinien Pan zaktualizować zgłoszenie rejestracyjne przed pierwszą wewnątrzwspólnotową dostawą. Brak takiej aktualizacji będzie oznaczał brak prawa do stosowania stawki 0% dla tej dostawy wewnątrzwspólnotowej.
 
Rejestracja podatników na potrzeby prowadzenia transakcji wewnątrzwspólnotowych jest o tyle istotna, że od posiadania numeru NIP UE uzależnione jest realizowanie określonych uprawnień przewidzianych dla podatników. Wskazanie kontrahentowi numeru identyfikacyjnego VAT UE decyduje, że w transakcji rozpoznaje on po drugiej stronie podatnika, a nie osobę prywatną. Ma to również wpływ na zasady opodatkowania tej transakcji.
Zgodnie z zasadą określoną w art. 97 ustawy o VAT obowiązek rejestracji na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych dotyczy podatników prowadzących działalność gospodarczą jako podatnicy VAT czynni i którzy mają zamiar dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw lub nabyć.
Obowiązek ten łączy się z tym, że podatnik, który ma zamiar dokonywać wewnątrzwspólnotowych transakcji, musi zarejestrować się w tym zakresie, składając zgłoszenie rejestracyjne VAT-R z załącznikiem VAT-R UE do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Z pytania Czytelnika wynika, iż dokonał on zgłoszenia rejestracyjnego, czyli dopełnił obowiązku rejestracji, i na potwierdzenie tej czynności otrzymał decyzję naczelnika urzędu skarbowego (VAT-5 UE), nadającą mu unijny numer NIP, którym podatnik ma obowiązek posługiwać się w obrocie wewnątrzunijnym. Jednak podatnik dokonując zgłoszenia zakreślił punkt dotyczący tylko nabyć wewnątrzwspólnotowych, czyli nie zgłosił, że zamierza dokonywać również dostaw wewnątrzwspólnotowych. W takiej sytuacji jest on zobowiązany do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem dokonania pierwszej transakcji dostawy wewnątrzwspólnotowej. Jeśli tego nie uczyni, nie ma prawa do stosowania stawki 0%, nawet wówczas gdy spełni inne wymagane ustawą warunki.
Przykład
Spółka X z Poznania dokonała sprzedaży na rzecz kontrahenta z Niemiec, w listopadzie 2004 r., natomiast rejestracji jako podatnik VAT UE z tytułu wewnątrzwspólnotowych dostaw dokonała w grudniu 2004 r. Niestety, z uwagi na brak rejestracji w zakresie dostaw wewnątrzwspólnotowych nie miała prawa do zastosowania stawki 0% do tej transakcji i zmuszona była opodatkować sprzedaż jako krajową, z zastosowaniem stawki 22% obowiązującej w kraju.
Wielu podatników interpretuje fakt otrzymania decyzji nadającej im unijny numer NIP jako możliwość dokonywania ogólnie transakcji wewnątrzunijnych, czyli dostaw i nabyć, pomimo że w zgłoszeniu zakreślali tylko punkt dotyczący nabyć.
Jest to mylna interpretacja. Przede wszystkim naczelnik urzędu skarbowego, dokonując rejestracji podatnika, wprowadza jednocześnie jego dane rejestracyjne do systemu VIES, czyli bazy biura wymiany informacji o VAT. Do systemu tego zostanie zatem wprowadzone, że podatnik został zarejestrowany do celów dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych.
Ponadto podatnicy VAT UE, którzy dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach lub nabyciach. Informacje te powinni składać za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tych transakcji.
Tego rodzaju informacje są również wprowadzane do bazy VIES. W sytuacji gdy podatnik nie dokonał rejestracji w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy, a wykazał taką w informacji podsumowującej, system nie przyjmie tej informacji, ponieważ nie będzie zawierał danych na temat tej rejestracji. Również Pana kontrahent, jeżeli wystąpi z wnioskiem o potwierdzenie Pana statusu jako podatnika VAT UE, uzyska informację, że nie jest Pan zarejestrowany do celów dokonywania dostaw wewnątrzwspólnotowych. Taką informację zawiera bowiem system VIES.
Dlatego tak istotne jest, aby podatnik, który chce dokonywać dostaw wewnątrzwspólnotowych, zarejestrowany w zakresie nabyć wewnątrzwspólnotowych, zaktualizował zgłoszenie przed dniem pierwszej dostawy (art. 97 ust. 12).
• art. 97, art. 98, art. 100 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Magdalena Jabłecka
specjalista w zakresie podatku VAT


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA