REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż przez terminal podlega rejestracji w kasie fiskalnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma (sklep spożywczy) posiada terminal (Moje rachunki) i pośredniczy w opłacaniu rachunków, a także doładowań do telefonów komórkowych. Z tym że doładowania są sprzedażą usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Czy w takim przypadku sprzedaż ta nie powinna być zaewidencjonowana w kasie fiskalnej firmy? Czy wystarczy paragon z terminala?
Podatnik zajmujący się świadczeniem usług doładowania kart do telefonów komórkowych musi – jeżeli czynności te wykonywane są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników – prowadzić ewidencję tego rodzaju świadczeń za pomocą kasy rejestrującej. Wydruk z terminala nie może zastąpić paragonu fiskalnego.
 
Podatnicy, którzy dokonują sprzedaży (dostarczają towary lub świadczą usługi) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, zobowiązani są do ewidencjonowania tego rodzaju czynności za pomocą kasy rejestrującej.
Obowiązek stosowania kas rejestrujących nie wystąpi jedynie u tych podatników, którzy korzystają ze zwolnienia podmiotowego lub wykonywane przez nich czynności są zwolnione przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania.
Zwolnienia podmiotowe to między innymi takie, które przysługują podatnikom, u których w poprzednim roku oraz w danym roku wartość obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych (liczona narastająco od początku roku) nie przekroczyła kwoty 40 000 zł (dla podatników rozpoczynających sprzedaż w 2005 r. kwota ta wynosi 20 000 zł).
Jak wynika z treści pytania, w analizowanym przypadku podatnik zajmuje się sprzedażą detaliczną (m.in. towarów spożywczych). Należy zatem przyjąć, że zaprezentowany limit został przekroczony i zwolnienie podmiotowe nie będzie miało tutaj zastosowania.
Obowiązek ewidencjonowania nie występuje również w przypadku zwolnień przedmiotowych. Takie właśnie zwolnienie w 2005 r. ma zastosowanie do usług telekomunikacyjnych (PKWiU 64.2). Z uwagi na to, że pytanie dotyczy doładowania kart do telefonów, może się pojawić wątpliwość, czy świadczenie to nie powinno być sklasyfikowane jako usługa telekomunikacyjna (zwolniona od obowiązku ewidencjonowania).
Jednak analiza treści klasyfikacji PKWiU nie pozostawia wątpliwości co do tego, że czynność opisana w treści pytania nie może być uznana za usługę telekomunikacyjną. O ile sama usługa telefoniczna w systemie prepaid bez wątpienie jest usługą telekomunikacyjną, o tyle już sprzedaż doładowań, kart etc. takiej nie stanowi. Istotą usług telekomunikacyjnych – co jasno wynika z PKWiU – jest przekazywanie sygnałów w sieci telekomunikacyjnej, przesył danych, przekazy audio, audiowizualne itp.
W taki też sposób zakres pojęcia „usługi telekomunikacyjne” został ujęty w przepisach Prawa telekomunikacyjnego.
Wobec tego, że usługa polegająca na doładowaniu kart telefonicznych do telefonów komórkowych, podobnie jak sprzedaż samych kart, żetonów itp., nie stanowi usługi telekomunikacyjnej, a co najwyżej jest czynnością z nią związaną (akcesoryjną), czynność ta – jeśli jest wykonywana na rzecz osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami – powinna być zaewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej. W żadnym przypadku paragon fiskalny nie może być zastąpiony wydrukiem z terminala, poprzez który dokonywane jest doładowanie. Ułatwienie takie nie zostało przewidziane w żadnym z przepisów prawa podatkowego i jako takie nie może być stosowane w praktyce.
• art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
• rozporządzenie Ministra Finansów z 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. Nr 273, poz. 2706
• art. 2 pkt 48 ustawy z 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne – Dz.U. Nr 171, poz. 1800; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703
• rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – Dz.U. Nr 42, poz. 264; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 173, poz. 1682
Radosław Kowalski
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA