REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż przez terminal podlega rejestracji w kasie fiskalnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma (sklep spożywczy) posiada terminal (Moje rachunki) i pośredniczy w opłacaniu rachunków, a także doładowań do telefonów komórkowych. Z tym że doładowania są sprzedażą usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Czy w takim przypadku sprzedaż ta nie powinna być zaewidencjonowana w kasie fiskalnej firmy? Czy wystarczy paragon z terminala?
Podatnik zajmujący się świadczeniem usług doładowania kart do telefonów komórkowych musi – jeżeli czynności te wykonywane są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników – prowadzić ewidencję tego rodzaju świadczeń za pomocą kasy rejestrującej. Wydruk z terminala nie może zastąpić paragonu fiskalnego.
 
Podatnicy, którzy dokonują sprzedaży (dostarczają towary lub świadczą usługi) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, zobowiązani są do ewidencjonowania tego rodzaju czynności za pomocą kasy rejestrującej.
Obowiązek stosowania kas rejestrujących nie wystąpi jedynie u tych podatników, którzy korzystają ze zwolnienia podmiotowego lub wykonywane przez nich czynności są zwolnione przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania.
Zwolnienia podmiotowe to między innymi takie, które przysługują podatnikom, u których w poprzednim roku oraz w danym roku wartość obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych (liczona narastająco od początku roku) nie przekroczyła kwoty 40 000 zł (dla podatników rozpoczynających sprzedaż w 2005 r. kwota ta wynosi 20 000 zł).
Jak wynika z treści pytania, w analizowanym przypadku podatnik zajmuje się sprzedażą detaliczną (m.in. towarów spożywczych). Należy zatem przyjąć, że zaprezentowany limit został przekroczony i zwolnienie podmiotowe nie będzie miało tutaj zastosowania.
Obowiązek ewidencjonowania nie występuje również w przypadku zwolnień przedmiotowych. Takie właśnie zwolnienie w 2005 r. ma zastosowanie do usług telekomunikacyjnych (PKWiU 64.2). Z uwagi na to, że pytanie dotyczy doładowania kart do telefonów, może się pojawić wątpliwość, czy świadczenie to nie powinno być sklasyfikowane jako usługa telekomunikacyjna (zwolniona od obowiązku ewidencjonowania).
Jednak analiza treści klasyfikacji PKWiU nie pozostawia wątpliwości co do tego, że czynność opisana w treści pytania nie może być uznana za usługę telekomunikacyjną. O ile sama usługa telefoniczna w systemie prepaid bez wątpienie jest usługą telekomunikacyjną, o tyle już sprzedaż doładowań, kart etc. takiej nie stanowi. Istotą usług telekomunikacyjnych – co jasno wynika z PKWiU – jest przekazywanie sygnałów w sieci telekomunikacyjnej, przesył danych, przekazy audio, audiowizualne itp.
W taki też sposób zakres pojęcia „usługi telekomunikacyjne” został ujęty w przepisach Prawa telekomunikacyjnego.
Wobec tego, że usługa polegająca na doładowaniu kart telefonicznych do telefonów komórkowych, podobnie jak sprzedaż samych kart, żetonów itp., nie stanowi usługi telekomunikacyjnej, a co najwyżej jest czynnością z nią związaną (akcesoryjną), czynność ta – jeśli jest wykonywana na rzecz osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami – powinna być zaewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej. W żadnym przypadku paragon fiskalny nie może być zastąpiony wydrukiem z terminala, poprzez który dokonywane jest doładowanie. Ułatwienie takie nie zostało przewidziane w żadnym z przepisów prawa podatkowego i jako takie nie może być stosowane w praktyce.
• art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
• rozporządzenie Ministra Finansów z 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. Nr 273, poz. 2706
• art. 2 pkt 48 ustawy z 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne – Dz.U. Nr 171, poz. 1800; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703
• rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – Dz.U. Nr 42, poz. 264; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 173, poz. 1682
Radosław Kowalski
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA