REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż przez terminal podlega rejestracji w kasie fiskalnej

REKLAMA

Firma (sklep spożywczy) posiada terminal (Moje rachunki) i pośredniczy w opłacaniu rachunków, a także doładowań do telefonów komórkowych. Z tym że doładowania są sprzedażą usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Czy w takim przypadku sprzedaż ta nie powinna być zaewidencjonowana w kasie fiskalnej firmy? Czy wystarczy paragon z terminala?
Podatnik zajmujący się świadczeniem usług doładowania kart do telefonów komórkowych musi – jeżeli czynności te wykonywane są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników – prowadzić ewidencję tego rodzaju świadczeń za pomocą kasy rejestrującej. Wydruk z terminala nie może zastąpić paragonu fiskalnego.
 
Podatnicy, którzy dokonują sprzedaży (dostarczają towary lub świadczą usługi) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, zobowiązani są do ewidencjonowania tego rodzaju czynności za pomocą kasy rejestrującej.
Obowiązek stosowania kas rejestrujących nie wystąpi jedynie u tych podatników, którzy korzystają ze zwolnienia podmiotowego lub wykonywane przez nich czynności są zwolnione przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania.
Zwolnienia podmiotowe to między innymi takie, które przysługują podatnikom, u których w poprzednim roku oraz w danym roku wartość obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych (liczona narastająco od początku roku) nie przekroczyła kwoty 40 000 zł (dla podatników rozpoczynających sprzedaż w 2005 r. kwota ta wynosi 20 000 zł).
Jak wynika z treści pytania, w analizowanym przypadku podatnik zajmuje się sprzedażą detaliczną (m.in. towarów spożywczych). Należy zatem przyjąć, że zaprezentowany limit został przekroczony i zwolnienie podmiotowe nie będzie miało tutaj zastosowania.
Obowiązek ewidencjonowania nie występuje również w przypadku zwolnień przedmiotowych. Takie właśnie zwolnienie w 2005 r. ma zastosowanie do usług telekomunikacyjnych (PKWiU 64.2). Z uwagi na to, że pytanie dotyczy doładowania kart do telefonów, może się pojawić wątpliwość, czy świadczenie to nie powinno być sklasyfikowane jako usługa telekomunikacyjna (zwolniona od obowiązku ewidencjonowania).
Jednak analiza treści klasyfikacji PKWiU nie pozostawia wątpliwości co do tego, że czynność opisana w treści pytania nie może być uznana za usługę telekomunikacyjną. O ile sama usługa telefoniczna w systemie prepaid bez wątpienie jest usługą telekomunikacyjną, o tyle już sprzedaż doładowań, kart etc. takiej nie stanowi. Istotą usług telekomunikacyjnych – co jasno wynika z PKWiU – jest przekazywanie sygnałów w sieci telekomunikacyjnej, przesył danych, przekazy audio, audiowizualne itp.
W taki też sposób zakres pojęcia „usługi telekomunikacyjne” został ujęty w przepisach Prawa telekomunikacyjnego.
Wobec tego, że usługa polegająca na doładowaniu kart telefonicznych do telefonów komórkowych, podobnie jak sprzedaż samych kart, żetonów itp., nie stanowi usługi telekomunikacyjnej, a co najwyżej jest czynnością z nią związaną (akcesoryjną), czynność ta – jeśli jest wykonywana na rzecz osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami – powinna być zaewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej. W żadnym przypadku paragon fiskalny nie może być zastąpiony wydrukiem z terminala, poprzez który dokonywane jest doładowanie. Ułatwienie takie nie zostało przewidziane w żadnym z przepisów prawa podatkowego i jako takie nie może być stosowane w praktyce.
• art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
• rozporządzenie Ministra Finansów z 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. Nr 273, poz. 2706
• art. 2 pkt 48 ustawy z 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne – Dz.U. Nr 171, poz. 1800; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703
• rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – Dz.U. Nr 42, poz. 264; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 173, poz. 1682
Radosław Kowalski
doradca podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA