REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zorganizowanie imprezy dla pracowników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza spółka zorganizowała w maju br. zabawę dla pracowników, kontrahentów oraz innych gości. Ponieważ jednym z udziałowców Spółki jest spółka duńska, przyjechali goście z Danii (spotkanie integracyjne - wśród uczestników byli między innymi przedstawiciele banku, udziałowcy spółki duńskiej z osobami towarzyszącymi). W tym celu wynajęli autobus. W maju nasza Spółka otrzymała z Danii fakturę za wynajęcie autobusu i zakup biletu na prom, w celu zrefundowania kosztów. Zarząd wyraził zgodę na zapłatę tej faktury. W związku z tym mam pytanie: czy nasza Spółka ma z tego tytułu jakieś obowiązki w zakresie podatku VAT? Fakturę wystawiono w maju br. Brak jest na niej naszego numeru NIP i nie my zamawialiśmy tę usługę. Czy mogę to potraktować jako notę na refundację kosztów?
Nie, nie ma podstaw, aby dokonać refakturowania kosztów. Nie ciążą na Państwa firmie żadne obowiązki z tego tytułu.
Z przedstawionego przez Czytelnika pytania wynika, że duńska spółka refakturowała usługi na polską spółkę. Należy więc zastanowić się, czy w ogóle istnieje możliwość zakwalifikowania takiej transakcji jako mającej charakter refakturowania.
W ustawie o podatku od towarów i usług usługodawca nie przewidział pojęcia refakturowania usług. Należy jednakże zauważyć, że w uzasadnionych przypadkach organy podatkowej przyzwalają na korzystanie przez podatników z tego rodzaju procedury. Wynika to z praktyki ukształtowanej w stanie prawnym obowiązującym przed 1 maja 2004 r., gdy organy podatkowe i sądy administracyjne sankcjonowały pod pewnymi warunkami dokonywanie przez podatników tzw. refakturowania. Refakturowanie było praktycznie dozwolone, pod warunkiem że:
1. dotyczyło usług (refakturowane były usługi);
2. z refakturowanych usług korzystał wyłącznie podmiot, na który były one refakturowane;
3. możliwość refakturowania przewidziana została wyraźnie w zawartej między stronami umowie;
4. refakturowanie dokonywane jest bez naliczenia marży ani jakiegokolwiek podobnego wynagrodzenia podmiotu refakturującego;
5. faktura (refaktura) wystawiana jest z zastosowaniem takiej samej stawki VAT, jaka zawarta została na fakturze pierwotnej.
Główną cechą refakturowania jest zafakturowanie odsprzedaży usługi bez naliczenia marży lub prowizji. Celem tego typu rozliczeń jest z reguły przeniesienie kosztów poniesionych przez podmiot refakturujący na podmiot, który faktycznie z danych usług korzystał, pomimo tego, iż podmiot refakturujący tak naprawdę danej usługi nie świadczy.
Jako istotny dla kwestii refakturowania należy również przytoczyć artykuł 6(4) VI Dyrektywy. Zgodnie z tym przepisem: w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Należy więc przyjąć domniemanie, że refakturujący podmiot jest podmiotem faktycznie świadczącym refakturowane usługi, czyli w pewnym sensie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu, który faktycznie świadczył określone usługi.
Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż w przypadku przedstawionym przez Czytelnika z usług wykonanych przez polskie firmy na rzecz spółki duńskiej faktycznie korzystała właśnie ta spółka, a nie polska spółka Czytelnika. Chociażby z tego względu w przedstawionej sytuacji nie można zastosować zasad dotyczących refakturowania usług.
Niewątpliwie, usługi wynajęcia autobusu oraz opłata za prom były wykonane na rzecz duńskiej spółki i przez tę spółkę opłacone. Tym samym podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Należy zatem zastanowić się nad charakterem płatności „zwrotu kosztów”, dokonanego przez polską spółkę na rzecz spółki duńskiej. Z perspektywy polskich przepisów podatkowych trudno mówić o świadczeniu usługi przejazdu pomiędzy polską a duńską spółką. Nie można też mówić o domniemaniu, że którykolwiek z tych podmiotów świadczył usługę zgodnie z art. 6(4) VI Dyrektywy. Duńska spółka, nabywając przedmiotowe usługi, nie działała w żaden sposób na rachunek polskiej spółki ani też nie brała żadnego udziału w świadczeniu tych usług na jej rzecz. Ponadto, z przedstawionego pytania nie wynika, aby w zamian za otrzymanie zwrotu kosztów spółka duńska wykonała jakiekolwiek świadczenie wzajemne na rzecz spółki polskiej.
WAŻNE
Należy w powyższym zakresie przytoczyć orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-16/93, w którym Trybunał orzekł, iż aby można było mówić o usługach wykonywanych za wynagrodzeniem, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy wykonaną usługą i otrzymanym wynagrodzeniem. W związku z tym ETS uznał, iż w celu opodatkowania transakcji konieczne jest świadczenie wzajemne oraz związek pomiędzy nim a dokonaną płatnością.
Trzeba również dodać, iż w przedstawionej sytuacji ewentualne skutki podatkowe, a przede wszystkim obowiązek naliczenia VAT przez duńską spółkę, powinny zostać gruntownie rozpatrzone na podstawie duńskiego prawa regulującego opodatkowanie podatkiem od wartości dodanej (VAT).
W związku z powyższym, polska spółka, która otrzymała dokument nazwany fakturą, na podstawie którego dokonała płatności na rzecz spółki duńskiej, będzie mogła, co do zasady, potraktować go jako zwyczajną notę księgową.
• art. 5 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Marcin Sikora
specjalista w zakresie VAT, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA