REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po zaprzestaniu działalności należy sporządzić remanent

REKLAMA

Czy w przypadku zgłoszenia przerwy w prowadzeniu działalności (pismo do US) trwającej dłużej niż 10 miesięcy podatnik ma obowiązek odprowadzić należny VAT od remanentu, m.in. od środków trwałych, które ma w zakładzie?
Jeżeli podatnik będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy, zobowiązany jest do sporządzenia spisu z natury towarów własnej produkcji oraz towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Dotyczy to towarów, od których przysługiwało mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Zawiadomienie o zawieszeniu działalności nie decyduje jednak o obowiązku sporządzenia remanentu.
 
Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają towary własnej produkcji i towary (w tym środki trwałe), które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, m.in. w przypadku gdy podmiot będący osobą fizyczną zarejestrowaną jako podatnik VAT nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie odnosi skutków w zakresie opodatkowania podatkiem VAT. W sytuacji jednak, gdy podatnik zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przez co najmniej 10 miesięcy, będzie on zobowiązany do dokonania spisu z natury towarów, w stosunku do których przysługiwało mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Obowiązek ten powstanie niezależnie od tego, czy dokonał on w jakiejkolwiek formie zawiadomienia organu podatkowego o zamiarze zawieszenia działalności gospodarczej.
Obowiązek podatkowy powstaje w tym przypadku automatycznie nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Za moment zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej ustawodawca uważa upływ dziesiątego miesiąca od momentu wykonania ostatniej czynności podlegającej opodatkowaniu. Spis z natury powinien zostać sporządzony nie później niż 14. dnia po upływie dziesięciu miesięcy od zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Przykład
Podatnik VAT nie wykonał żadnej czynności opodatkowanej podatkiem VAT od 1 stycznia 2005 r. do 1 listopada 2005 r. W związku z tym powstaje u niego obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego w terminie do 14 listopada 2005 r. Obowiązek podatkowy powstanie w chwili sporządzenia spisu z natury, nie później niż 14 listopada 2005 r.
W związku z tym należy podkreślić, że nie jest decydujące to, że podatnik złożył w urzędzie skarbowym zawiadomienie o zamiarze zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przez określony czas. Zawiadomienie takie nie pozbawia go charakteru podatnika VAT i od czasu do czasu może on dokonać chociażby niewielkiej transakcji opodatkowanej podatkiem VAT. W przypadku dokonania jakiejkolwiek transakcji opodatkowanej i wykazania tego w rozliczeniu podatku VAT okres dziesięciomiesięczny rozpoczyna swój bieg na nowo.
Przykład
Podatnik VAT od 1 stycznia 2005 r. do 1 listopada 2005 r. dokonał jednej czynności opodatkowanej (1 października 2005 r. przekazał na cele osobiste towar z działalności opodatkowanej VAT). W związku z tym w listopadzie 2005 r. nie powstanie u niego obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego. 10-miesięczny termin zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych liczy się ponownie od 1 października 2005 r.
•  art. 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Marcin Sikora
konsultant podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA