REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po zaprzestaniu działalności należy sporządzić remanent

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy w przypadku zgłoszenia przerwy w prowadzeniu działalności (pismo do US) trwającej dłużej niż 10 miesięcy podatnik ma obowiązek odprowadzić należny VAT od remanentu, m.in. od środków trwałych, które ma w zakładzie?
Jeżeli podatnik będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy, zobowiązany jest do sporządzenia spisu z natury towarów własnej produkcji oraz towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Dotyczy to towarów, od których przysługiwało mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Zawiadomienie o zawieszeniu działalności nie decyduje jednak o obowiązku sporządzenia remanentu.
 
Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają towary własnej produkcji i towary (w tym środki trwałe), które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, m.in. w przypadku gdy podmiot będący osobą fizyczną zarejestrowaną jako podatnik VAT nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie odnosi skutków w zakresie opodatkowania podatkiem VAT. W sytuacji jednak, gdy podatnik zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przez co najmniej 10 miesięcy, będzie on zobowiązany do dokonania spisu z natury towarów, w stosunku do których przysługiwało mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Obowiązek ten powstanie niezależnie od tego, czy dokonał on w jakiejkolwiek formie zawiadomienia organu podatkowego o zamiarze zawieszenia działalności gospodarczej.
Obowiązek podatkowy powstaje w tym przypadku automatycznie nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Za moment zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej ustawodawca uważa upływ dziesiątego miesiąca od momentu wykonania ostatniej czynności podlegającej opodatkowaniu. Spis z natury powinien zostać sporządzony nie później niż 14. dnia po upływie dziesięciu miesięcy od zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Przykład
Podatnik VAT nie wykonał żadnej czynności opodatkowanej podatkiem VAT od 1 stycznia 2005 r. do 1 listopada 2005 r. W związku z tym powstaje u niego obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego w terminie do 14 listopada 2005 r. Obowiązek podatkowy powstanie w chwili sporządzenia spisu z natury, nie później niż 14 listopada 2005 r.
W związku z tym należy podkreślić, że nie jest decydujące to, że podatnik złożył w urzędzie skarbowym zawiadomienie o zamiarze zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przez określony czas. Zawiadomienie takie nie pozbawia go charakteru podatnika VAT i od czasu do czasu może on dokonać chociażby niewielkiej transakcji opodatkowanej podatkiem VAT. W przypadku dokonania jakiejkolwiek transakcji opodatkowanej i wykazania tego w rozliczeniu podatku VAT okres dziesięciomiesięczny rozpoczyna swój bieg na nowo.
Przykład
Podatnik VAT od 1 stycznia 2005 r. do 1 listopada 2005 r. dokonał jednej czynności opodatkowanej (1 października 2005 r. przekazał na cele osobiste towar z działalności opodatkowanej VAT). W związku z tym w listopadzie 2005 r. nie powstanie u niego obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego. 10-miesięczny termin zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych liczy się ponownie od 1 października 2005 r.
•  art. 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Marcin Sikora
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA