REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po zaprzestaniu działalności należy sporządzić remanent

REKLAMA

Czy w przypadku zgłoszenia przerwy w prowadzeniu działalności (pismo do US) trwającej dłużej niż 10 miesięcy podatnik ma obowiązek odprowadzić należny VAT od remanentu, m.in. od środków trwałych, które ma w zakładzie?
Jeżeli podatnik będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy, zobowiązany jest do sporządzenia spisu z natury towarów własnej produkcji oraz towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Dotyczy to towarów, od których przysługiwało mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Zawiadomienie o zawieszeniu działalności nie decyduje jednak o obowiązku sporządzenia remanentu.
 
Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają towary własnej produkcji i towary (w tym środki trwałe), które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, m.in. w przypadku gdy podmiot będący osobą fizyczną zarejestrowaną jako podatnik VAT nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie odnosi skutków w zakresie opodatkowania podatkiem VAT. W sytuacji jednak, gdy podatnik zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przez co najmniej 10 miesięcy, będzie on zobowiązany do dokonania spisu z natury towarów, w stosunku do których przysługiwało mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Obowiązek ten powstanie niezależnie od tego, czy dokonał on w jakiejkolwiek formie zawiadomienia organu podatkowego o zamiarze zawieszenia działalności gospodarczej.
Obowiązek podatkowy powstaje w tym przypadku automatycznie nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Za moment zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej ustawodawca uważa upływ dziesiątego miesiąca od momentu wykonania ostatniej czynności podlegającej opodatkowaniu. Spis z natury powinien zostać sporządzony nie później niż 14. dnia po upływie dziesięciu miesięcy od zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Przykład
Podatnik VAT nie wykonał żadnej czynności opodatkowanej podatkiem VAT od 1 stycznia 2005 r. do 1 listopada 2005 r. W związku z tym powstaje u niego obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego w terminie do 14 listopada 2005 r. Obowiązek podatkowy powstanie w chwili sporządzenia spisu z natury, nie później niż 14 listopada 2005 r.
W związku z tym należy podkreślić, że nie jest decydujące to, że podatnik złożył w urzędzie skarbowym zawiadomienie o zamiarze zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przez określony czas. Zawiadomienie takie nie pozbawia go charakteru podatnika VAT i od czasu do czasu może on dokonać chociażby niewielkiej transakcji opodatkowanej podatkiem VAT. W przypadku dokonania jakiejkolwiek transakcji opodatkowanej i wykazania tego w rozliczeniu podatku VAT okres dziesięciomiesięczny rozpoczyna swój bieg na nowo.
Przykład
Podatnik VAT od 1 stycznia 2005 r. do 1 listopada 2005 r. dokonał jednej czynności opodatkowanej (1 października 2005 r. przekazał na cele osobiste towar z działalności opodatkowanej VAT). W związku z tym w listopadzie 2005 r. nie powstanie u niego obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego. 10-miesięczny termin zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych liczy się ponownie od 1 października 2005 r.
•  art. 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Marcin Sikora
konsultant podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA