REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy usługi opodatkowane poza Polską dają prawo do odliczenia VAT naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wykonujemy usługę transportową dla kontrahenta z UE. Z filii w Polsce wywozimy towar kontrahenta do Włoch. Wystawiliśmy fakturę na firmę włoską. Ponieważ firma podała nr NIP IT..., na fakturze w rubryce "stawka VAT" wpisaliśmy "nie podlega". Czy możemy odliczyć VAT od paliwa zakupionego w kraju i za granicą przy realizacji usługi transportowej? Nadmieniam, że paliwo tankowane jest za granicą przy użyciu kart paliwowych i dopiero na koniec miesiąca otrzymujemy fakturę wydaną przez firmę w Polsce w złotówkach.
RADA
Tak, w przypadku wykonywania poza granicami Polski usług, które nie są opodatkowane na podstawie polskiej ustawy o VAT, lecz są opodatkowane przez nabywcę tych usług w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej, Czytelnikowi będzie, pod pewnymi warunkami, przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami.
UZASADNIENIE
Zgodnie z generalną zasadą podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wykluczałaby jednak możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem usług, których miejsce opodatkowania znajdowałoby się poza Polską. Dlatego zostały przewidziane wyjątki od tej reguły. Jednym z nich jest art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdy importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli:
• kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju,
podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Gdy Czytelnik wykonuje usługi, które są opodatkowane u nabywcy tych usług w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej, po spełnieniu wymienionych warunków będzie mu zatem przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami.
Stanie się tak wtedy, gdy ustalimy, że wykonując takie same usługi na terytorium kraju, Czytelnikowi przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanego paliwa. Trzeba jednak pamiętać, że niezbędnym warunkiem uzyskania prawa do dokonania takiego odliczenia jest posiadanie przez Czytelnika dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Bez takich dokumentów odliczenie podatku naliczonego może zostać przez organ skarbowy zakwestionowane.
Dodatkowo należy stwierdzić, że na umotywowany wniosek podatnikom dokonującym wyłącznie dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i nieprowadzącym sprzedaży opodatkowanej przysługuje zwrot całej kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami wykonywanymi poza granicami kraju w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia podatkowego (art. 87 ust. 5 ustawy o VAT). Przepis ten dotyczy wyłącznie podatników, którzy wykonują czynności wyłącznie poza terytorium Polski.
W stosunku do podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i jednocześnie wykonują czynności opodatkowane na terytorium kraju, od 1 czerwca 2005 r. obowiązują nowe zasady ustalania limitu zwrotu VAT w terminie 60 dni. Zgodnie z nowymi zasadami kwotę zwrotu podwyższa się obecnie o 22% wartości obrotu z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług poza terytorium kraju (o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT).
Przykład
Kwota nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w czerwcu 2005 r. wyniosła 5000 zł. Podatnik wykonywał usługi transportowe opodatkowane u nabywcy. Obrót z tytułu świadczenia tych usług wyniósł 10 000 zł. Podatnik nie zakupywał środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych. Nie prowadził również sprzedaży opodatkowanej stawkami niższymi niż 22%. Podatnik ma prawo wykazać kwotę 5000 zł do zwrotu na rachunek bankowy, w tym 2800 zł do zwrotu w terminie 180 dni. W terminie 60 dni otrzyma zwrot kwoty 2200 zł (22% z kwoty 10 000 zł).
•  art. 86 ust. 8 pkt 1 i art. 87 ust. 3 i 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Marcin Sikora
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA