REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż nieruchomości nabytej poprzez zasiedzenie, zniesienie współwłasności albo spadkobranie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy wpływy ze sprzedaży domu niewykorzystywanego do działalności gospodarczej, a nabytego w drodze zasiedzenia, podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym? Sprzedaż przez osobę fizyczną miała miejsce przed upływem 5 lat od zasiedzenia. Jak byłaby opodatkowana sprzedaż nieruchomości, gdyby nabyto ją w drodze zniesienia współwłasności albo spadkobrania (ewentualnie darowizny)?
RADA
Zasiedzenie i zniesienie współwłasności są formą nabycia nieruchomości podobnie jak umowa sprzedaży. Sprzedaż w ciągu 5 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie) domu w opisanej sytuacji podlega więc 10% zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu. Nie płaci się podatku, gdy wpływy ze sprzedaży zostaną wykorzystane na cele mieszkaniowe (w terminie dwóch lat od dnia sprzedaży). Po nabyciu nieruchomości w drodze spadku albo darowizny można ją jednak sprzedać w dowolnym czasie bez konieczności ponownej inwestycji pieniędzy na cele mieszkaniowe i nie zapłaci się 10% zryczałtowanego podatku.
UZASADNIENIE
Przypomnijmy, że zasiedzenie nieruchomości polega na tym, że jej posiadacz (niebędący właścicielem) po upływie 20 lat posiadania, jako tzw. posiadacz samoistny (uważający się błędnie za pełnoprawnego właściciela), nabywa prawo własności. Błąd ten może być np. spowodowany tym, że nabycie nieruchomości nie nastąpiło w formie aktu notarialnego, a taka sprzedaż nieruchomości jest nieważna. Jeżeli posiadacz wiedział, że nie miał prawa własności (tzw. posiadanie w złej wierze), okres zasiedzenia wynosi aż 30 lat.
Sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło zasiedzenie, opodatkowana jest 10% zryczałtowanym podatkiem (w przypadku nieruchomości nabytej).
Podobnie opodatkowana jest sprzedaż nieruchomości nabytej w drodze zniesienia współwłasności. Przykładowo Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu 12 maja 2004 r. (sygnatura PDF II/415-20/04) stwierdził, że zniesienie współwłasności jest jedną z form przeniesienia własności nieruchomości, podobnie jak np.: sprzedaż, darowizna, spadek, zasiedzenie. Naczelnik tego urzędu potwierdził, że sprzedaż nieruchomości nabytej w drodze zniesienia współwłasności podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Ważne jest, że podatkowi temu nie podlega przychód ze sprzedaży nieruchomości, jeżeli uzyskane środki podatnik ponownie zainwestuje na rynku nieruchomości na tzw. cele mieszkaniowe. Ma na to 2 lata od dnia sprzedaży nieruchomości. Szczegółowe warunki tego zwolnienia zawarte są w art. 21 ust. 1 pkt 32 updof.
WAŻNE!
Całość wpływów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 updof nie podlega opodatkowaniu, jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny.
Przykład 1
Anna K. nabyła w 2002 r. 1/4 części udziału we współwłasności nieruchomości w drodze darowizny. Również w 2002 r. nabyła pozostałe 3/4 udziału – tym razem w drodze zniesienia współwłasności. W 2005 r. sprzedała nieruchomość, a środki uzyskane w ten sposób zainwestowała w obligacje. Ze zwolnienia z 10% zryczałtowanego podatku korzysta przychód uzyskany ze sprzedaży tej części nieruchomości, która została nabyta w drodze darowizny (1/4 część), a opodatkowaniu 10% podatkiem podlega przychód ze sprzedaży części nieruchomości nabytej na podstawie umowy o zniesieniu współwłasności (3/4).
Przykład 2
W 1999 r. sąd stwierdził, iż Katarzyna K. wraz z mężem na zasadach wspólności ustawowej nabyli przez zasiedzenie w 1991 r. nieruchomość. Maż Katarzyny K. zmarł – sąd potwierdził nabycie w drodze spadkobrania w 2002 r. pozostałej części domu przez Katarzynę K. (małżonkowie nie mieli dzieci). W odniesieniu do sprzedaży w 2005 r. udziału w 1/2 części nieruchomości nabytej w 1991 r. poprzez zasiedzenie upłynął bieg pięcioletniego terminu przewidziany przez art. 10 ust. 1 pkt 8 updof. Dlatego nie jest to przychód podlegający opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Nie zostanie również zapłacony 10% podatek od sprzedaży części domu nabytej w drodze spadku, gdyż w całości jest on zwolniony z podatku dochodowego.
 • art. 10 ust. 1 pkt 8, art. 21 ust. 1 pkt 32, art. 28 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
Ewa Maj
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA