REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż nieruchomości nabytej poprzez zasiedzenie, zniesienie współwłasności albo spadkobranie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy wpływy ze sprzedaży domu niewykorzystywanego do działalności gospodarczej, a nabytego w drodze zasiedzenia, podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym? Sprzedaż przez osobę fizyczną miała miejsce przed upływem 5 lat od zasiedzenia. Jak byłaby opodatkowana sprzedaż nieruchomości, gdyby nabyto ją w drodze zniesienia współwłasności albo spadkobrania (ewentualnie darowizny)?
RADA
Zasiedzenie i zniesienie współwłasności są formą nabycia nieruchomości podobnie jak umowa sprzedaży. Sprzedaż w ciągu 5 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie) domu w opisanej sytuacji podlega więc 10% zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu. Nie płaci się podatku, gdy wpływy ze sprzedaży zostaną wykorzystane na cele mieszkaniowe (w terminie dwóch lat od dnia sprzedaży). Po nabyciu nieruchomości w drodze spadku albo darowizny można ją jednak sprzedać w dowolnym czasie bez konieczności ponownej inwestycji pieniędzy na cele mieszkaniowe i nie zapłaci się 10% zryczałtowanego podatku.
UZASADNIENIE
Przypomnijmy, że zasiedzenie nieruchomości polega na tym, że jej posiadacz (niebędący właścicielem) po upływie 20 lat posiadania, jako tzw. posiadacz samoistny (uważający się błędnie za pełnoprawnego właściciela), nabywa prawo własności. Błąd ten może być np. spowodowany tym, że nabycie nieruchomości nie nastąpiło w formie aktu notarialnego, a taka sprzedaż nieruchomości jest nieważna. Jeżeli posiadacz wiedział, że nie miał prawa własności (tzw. posiadanie w złej wierze), okres zasiedzenia wynosi aż 30 lat.
Sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło zasiedzenie, opodatkowana jest 10% zryczałtowanym podatkiem (w przypadku nieruchomości nabytej).
Podobnie opodatkowana jest sprzedaż nieruchomości nabytej w drodze zniesienia współwłasności. Przykładowo Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu 12 maja 2004 r. (sygnatura PDF II/415-20/04) stwierdził, że zniesienie współwłasności jest jedną z form przeniesienia własności nieruchomości, podobnie jak np.: sprzedaż, darowizna, spadek, zasiedzenie. Naczelnik tego urzędu potwierdził, że sprzedaż nieruchomości nabytej w drodze zniesienia współwłasności podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Ważne jest, że podatkowi temu nie podlega przychód ze sprzedaży nieruchomości, jeżeli uzyskane środki podatnik ponownie zainwestuje na rynku nieruchomości na tzw. cele mieszkaniowe. Ma na to 2 lata od dnia sprzedaży nieruchomości. Szczegółowe warunki tego zwolnienia zawarte są w art. 21 ust. 1 pkt 32 updof.
WAŻNE!
Całość wpływów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 updof nie podlega opodatkowaniu, jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny.
Przykład 1
Anna K. nabyła w 2002 r. 1/4 części udziału we współwłasności nieruchomości w drodze darowizny. Również w 2002 r. nabyła pozostałe 3/4 udziału – tym razem w drodze zniesienia współwłasności. W 2005 r. sprzedała nieruchomość, a środki uzyskane w ten sposób zainwestowała w obligacje. Ze zwolnienia z 10% zryczałtowanego podatku korzysta przychód uzyskany ze sprzedaży tej części nieruchomości, która została nabyta w drodze darowizny (1/4 część), a opodatkowaniu 10% podatkiem podlega przychód ze sprzedaży części nieruchomości nabytej na podstawie umowy o zniesieniu współwłasności (3/4).
Przykład 2
W 1999 r. sąd stwierdził, iż Katarzyna K. wraz z mężem na zasadach wspólności ustawowej nabyli przez zasiedzenie w 1991 r. nieruchomość. Maż Katarzyny K. zmarł – sąd potwierdził nabycie w drodze spadkobrania w 2002 r. pozostałej części domu przez Katarzynę K. (małżonkowie nie mieli dzieci). W odniesieniu do sprzedaży w 2005 r. udziału w 1/2 części nieruchomości nabytej w 1991 r. poprzez zasiedzenie upłynął bieg pięcioletniego terminu przewidziany przez art. 10 ust. 1 pkt 8 updof. Dlatego nie jest to przychód podlegający opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Nie zostanie również zapłacony 10% podatek od sprzedaży części domu nabytej w drodze spadku, gdyż w całości jest on zwolniony z podatku dochodowego.
 • art. 10 ust. 1 pkt 8, art. 21 ust. 1 pkt 32, art. 28 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
Ewa Maj
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA