REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż nieruchomości nabytej poprzez zasiedzenie, zniesienie współwłasności albo spadkobranie

REKLAMA

Czy wpływy ze sprzedaży domu niewykorzystywanego do działalności gospodarczej, a nabytego w drodze zasiedzenia, podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym? Sprzedaż przez osobę fizyczną miała miejsce przed upływem 5 lat od zasiedzenia. Jak byłaby opodatkowana sprzedaż nieruchomości, gdyby nabyto ją w drodze zniesienia współwłasności albo spadkobrania (ewentualnie darowizny)?
RADA
Zasiedzenie i zniesienie współwłasności są formą nabycia nieruchomości podobnie jak umowa sprzedaży. Sprzedaż w ciągu 5 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie) domu w opisanej sytuacji podlega więc 10% zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu. Nie płaci się podatku, gdy wpływy ze sprzedaży zostaną wykorzystane na cele mieszkaniowe (w terminie dwóch lat od dnia sprzedaży). Po nabyciu nieruchomości w drodze spadku albo darowizny można ją jednak sprzedać w dowolnym czasie bez konieczności ponownej inwestycji pieniędzy na cele mieszkaniowe i nie zapłaci się 10% zryczałtowanego podatku.
UZASADNIENIE
Przypomnijmy, że zasiedzenie nieruchomości polega na tym, że jej posiadacz (niebędący właścicielem) po upływie 20 lat posiadania, jako tzw. posiadacz samoistny (uważający się błędnie za pełnoprawnego właściciela), nabywa prawo własności. Błąd ten może być np. spowodowany tym, że nabycie nieruchomości nie nastąpiło w formie aktu notarialnego, a taka sprzedaż nieruchomości jest nieważna. Jeżeli posiadacz wiedział, że nie miał prawa własności (tzw. posiadanie w złej wierze), okres zasiedzenia wynosi aż 30 lat.
Sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło zasiedzenie, opodatkowana jest 10% zryczałtowanym podatkiem (w przypadku nieruchomości nabytej).
Podobnie opodatkowana jest sprzedaż nieruchomości nabytej w drodze zniesienia współwłasności. Przykładowo Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu 12 maja 2004 r. (sygnatura PDF II/415-20/04) stwierdził, że zniesienie współwłasności jest jedną z form przeniesienia własności nieruchomości, podobnie jak np.: sprzedaż, darowizna, spadek, zasiedzenie. Naczelnik tego urzędu potwierdził, że sprzedaż nieruchomości nabytej w drodze zniesienia współwłasności podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Ważne jest, że podatkowi temu nie podlega przychód ze sprzedaży nieruchomości, jeżeli uzyskane środki podatnik ponownie zainwestuje na rynku nieruchomości na tzw. cele mieszkaniowe. Ma na to 2 lata od dnia sprzedaży nieruchomości. Szczegółowe warunki tego zwolnienia zawarte są w art. 21 ust. 1 pkt 32 updof.
WAŻNE!
Całość wpływów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 updof nie podlega opodatkowaniu, jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny.
Przykład 1
Anna K. nabyła w 2002 r. 1/4 części udziału we współwłasności nieruchomości w drodze darowizny. Również w 2002 r. nabyła pozostałe 3/4 udziału – tym razem w drodze zniesienia współwłasności. W 2005 r. sprzedała nieruchomość, a środki uzyskane w ten sposób zainwestowała w obligacje. Ze zwolnienia z 10% zryczałtowanego podatku korzysta przychód uzyskany ze sprzedaży tej części nieruchomości, która została nabyta w drodze darowizny (1/4 część), a opodatkowaniu 10% podatkiem podlega przychód ze sprzedaży części nieruchomości nabytej na podstawie umowy o zniesieniu współwłasności (3/4).
Przykład 2
W 1999 r. sąd stwierdził, iż Katarzyna K. wraz z mężem na zasadach wspólności ustawowej nabyli przez zasiedzenie w 1991 r. nieruchomość. Maż Katarzyny K. zmarł – sąd potwierdził nabycie w drodze spadkobrania w 2002 r. pozostałej części domu przez Katarzynę K. (małżonkowie nie mieli dzieci). W odniesieniu do sprzedaży w 2005 r. udziału w 1/2 części nieruchomości nabytej w 1991 r. poprzez zasiedzenie upłynął bieg pięcioletniego terminu przewidziany przez art. 10 ust. 1 pkt 8 updof. Dlatego nie jest to przychód podlegający opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Nie zostanie również zapłacony 10% podatek od sprzedaży części domu nabytej w drodze spadku, gdyż w całości jest on zwolniony z podatku dochodowego.
 • art. 10 ust. 1 pkt 8, art. 21 ust. 1 pkt 32, art. 28 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
Ewa Maj
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od spadków i darowizn 2025 - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

REKLAMA