REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne udostępnienie lokalu dla stowarzyszenia a podatek dochodowy

REKLAMA

Prezes stowarzyszenia jest zarazem prezesem spółki z o.o. wspierającej działalność stowarzyszenia. W związku z tym, że stowarzyszenie "fizycznie" nie ma jeszcze własnej siedziby, na okres sierpnia został udostępniony stowarzyszeniu lokal w siedzibie spółki. Jakie w związku z tym wystąpią skutki podatkowe zarówno w stowarzyszeniu, jak i w spółce?
Odpowiedź
Jeśli spółka udostępniła lokal na określony w ustawie podatkowej cel, to nie zostanie jej naliczony przychód z tego tytułu. Jeśli zaś stowarzyszenie przeznaczy przychód na cel statutowy wolny od podatku, to w zasadzie cała operacja będzie obojętna podatkowo – o tym, jakie warunki muszą być spełnione, czytaj w uzasadnieniu.
Uzasadnienie
Przede wszystkim stowarzyszenie musiało mieć swoją siedzibę, bo inaczej nie zostałoby zarejestrowane. Jednak, jak rozumiem, w siedzibie wskazanej „na potrzeby rejestracji” nie można wykonywać działalności statutowej i stąd potrzeba pozyskania dodatkowego lokalu. Wracając do tematu:
Na podstawie art. 13 ust. 1 updop za przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości, ustaloną na podstawie przeciętnej wysokości czynszów stosowanych w danej miejscowości przy najmie lub dzierżawie nieruchomości tego samego rodzaju. Zatem, nawet jeśli spółka udostępni lokal nieodpłatnie (czyli nie uzyska de facto żadnego przychodu z tego tytułu), to i tak musiałaby zapłacić podatek dochodowy. Jednakże na podstawie art. 13 ust. 2 pkt 2 updop przychodu tego nie ustala się w przypadku udostępnienia nieruchomości lub jej części do użytku na cele działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, oświatowo-wychowawczej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego oraz związkom zawodowym. A zatem, jeżeli lokal udostępniony był stowarzyszeniu na choćby jeden z powyżej wymienionych celów, to nie powstanie z tego tytułu przychód w spółce z o.o.
Niestety w spółce z o.o. nie będą również stanowiły kosztów uzyskania przychodów wydatki związane udostępnionym lokalem (art. 16 ust. 1 pkt 24 updop). A zatem spółka powinna skorygować ewentualne koszty związane z udostępnieniem lokalu stowarzyszeniu na powyższe cele.
Pomimo że dla spółki nieodpłatne udostępnienie stowarzyszeniu lokalu nie będzie stanowiło przychodu, to dla stowarzyszenia będzie to nieodpłatne świadczenie na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 updop i będzie stanowiło przychód. Zgodnie z art. 12 ust. 6 pkt 3 updop wartość nieodpłatnego świadczenia z tytułu udostępnienia lokalu należy ustalić w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu.
Jednak jeżeli lokal został udostępniony na potrzeby działalności statutowej stowarzyszenia, a działalność statutowa mieści się w katalogu uprawniającym do zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, przychód ten może korzystać ze zwolnienia od podatku – jednak tylko w razie jego przeznaczenia na cele statutowe wolne od podatku.
W tym przypadku cała operacja będzie niejako obojętna podatkowo.
PRZYKŁAD
Spółka z o.o. wynajmuje w biurowcu powierzchnię biurową 100 m2.
Miesięczny czynsz wynosi 10 000 zł.
W sierpniu udostępniła lokal o powierzchni 10 m2 stowarzyszeniu. Celem statutowym stowarzyszenia jest krzewienie kultury.
W związku z powyższym w spółce nie powstanie przychód z tego tytułu. Nie będzie jednak kosztem uzyskania przychodu kwota czynszu płaconego przez spółkę właścicielowi biurowca w wysokości 10 000 zł x 10 : 100 = 1000 zł.
Na podstawie analogicznej proporcji nie będą kosztem inne wydatki związane z wynajmowaną przez spółkę powierzchnią biurową (np. opłaty za energię). W niektórych przypadkach (np. w związku z opłatami za zużycie wody) spółka może ustalić koszty niestanowiące kosztów podatkowych na podstawie liczby pracujących w siedzibie spółki pracowników i osób prowadzących sprawy stowarzyszenia w udostępnionym lokalu .
Przyjmując, że ceny wynajmu przez spółkę powierzchni biurowej są rynkowe, to stowarzyszenie uzyska przychód w wysokości 1000 zł.
Przychód ten będzie zaliczony do dochodu stowarzyszenia, które – jeżeli przeznaczy go na cele statutowe wolne od podatku – może korzystać ze zwolnienia podatkowego.
W przypadku, gdyby lokal nie był udostępniony stowarzyszeniu na cele określone w art. 13 ust. 2 pkt 2 upodp, to w spółce zaistnieje z tego tytułu przychód. Powinien on być ustalony w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu. W takiej sytuacji wydatki spółki związane z tym lokalem będą kosztem uzyskania przychodu. Również stowarzyszenie uzyska przychód w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu. Jeżeli stowarzyszenie nie realizowałoby celów statutowych – w związku z czym nie mogłoby na te cele przeznaczyć dochodu – to przychód ten zwiększałby podstawę opodatkowania stowarzyszenia podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Krzysztof Kowieński
Pytania: www.infor.pl/pytanianonprofit
Podstawa prawna
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199)


Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Ministerstwo Finansów: nie ma nowego podatku od ogrodzeń. 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też o oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

REKLAMA

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA