REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne udostępnienie lokalu dla stowarzyszenia a podatek dochodowy

REKLAMA

Prezes stowarzyszenia jest zarazem prezesem spółki z o.o. wspierającej działalność stowarzyszenia. W związku z tym, że stowarzyszenie "fizycznie" nie ma jeszcze własnej siedziby, na okres sierpnia został udostępniony stowarzyszeniu lokal w siedzibie spółki. Jakie w związku z tym wystąpią skutki podatkowe zarówno w stowarzyszeniu, jak i w spółce?
Odpowiedź
Jeśli spółka udostępniła lokal na określony w ustawie podatkowej cel, to nie zostanie jej naliczony przychód z tego tytułu. Jeśli zaś stowarzyszenie przeznaczy przychód na cel statutowy wolny od podatku, to w zasadzie cała operacja będzie obojętna podatkowo – o tym, jakie warunki muszą być spełnione, czytaj w uzasadnieniu.
Uzasadnienie
Przede wszystkim stowarzyszenie musiało mieć swoją siedzibę, bo inaczej nie zostałoby zarejestrowane. Jednak, jak rozumiem, w siedzibie wskazanej „na potrzeby rejestracji” nie można wykonywać działalności statutowej i stąd potrzeba pozyskania dodatkowego lokalu. Wracając do tematu:
Na podstawie art. 13 ust. 1 updop za przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości, ustaloną na podstawie przeciętnej wysokości czynszów stosowanych w danej miejscowości przy najmie lub dzierżawie nieruchomości tego samego rodzaju. Zatem, nawet jeśli spółka udostępni lokal nieodpłatnie (czyli nie uzyska de facto żadnego przychodu z tego tytułu), to i tak musiałaby zapłacić podatek dochodowy. Jednakże na podstawie art. 13 ust. 2 pkt 2 updop przychodu tego nie ustala się w przypadku udostępnienia nieruchomości lub jej części do użytku na cele działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, oświatowo-wychowawczej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego oraz związkom zawodowym. A zatem, jeżeli lokal udostępniony był stowarzyszeniu na choćby jeden z powyżej wymienionych celów, to nie powstanie z tego tytułu przychód w spółce z o.o.
Niestety w spółce z o.o. nie będą również stanowiły kosztów uzyskania przychodów wydatki związane udostępnionym lokalem (art. 16 ust. 1 pkt 24 updop). A zatem spółka powinna skorygować ewentualne koszty związane z udostępnieniem lokalu stowarzyszeniu na powyższe cele.
Pomimo że dla spółki nieodpłatne udostępnienie stowarzyszeniu lokalu nie będzie stanowiło przychodu, to dla stowarzyszenia będzie to nieodpłatne świadczenie na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 updop i będzie stanowiło przychód. Zgodnie z art. 12 ust. 6 pkt 3 updop wartość nieodpłatnego świadczenia z tytułu udostępnienia lokalu należy ustalić w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu.
Jednak jeżeli lokal został udostępniony na potrzeby działalności statutowej stowarzyszenia, a działalność statutowa mieści się w katalogu uprawniającym do zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, przychód ten może korzystać ze zwolnienia od podatku – jednak tylko w razie jego przeznaczenia na cele statutowe wolne od podatku.
W tym przypadku cała operacja będzie niejako obojętna podatkowo.
PRZYKŁAD
Spółka z o.o. wynajmuje w biurowcu powierzchnię biurową 100 m2.
Miesięczny czynsz wynosi 10 000 zł.
W sierpniu udostępniła lokal o powierzchni 10 m2 stowarzyszeniu. Celem statutowym stowarzyszenia jest krzewienie kultury.
W związku z powyższym w spółce nie powstanie przychód z tego tytułu. Nie będzie jednak kosztem uzyskania przychodu kwota czynszu płaconego przez spółkę właścicielowi biurowca w wysokości 10 000 zł x 10 : 100 = 1000 zł.
Na podstawie analogicznej proporcji nie będą kosztem inne wydatki związane z wynajmowaną przez spółkę powierzchnią biurową (np. opłaty za energię). W niektórych przypadkach (np. w związku z opłatami za zużycie wody) spółka może ustalić koszty niestanowiące kosztów podatkowych na podstawie liczby pracujących w siedzibie spółki pracowników i osób prowadzących sprawy stowarzyszenia w udostępnionym lokalu .
Przyjmując, że ceny wynajmu przez spółkę powierzchni biurowej są rynkowe, to stowarzyszenie uzyska przychód w wysokości 1000 zł.
Przychód ten będzie zaliczony do dochodu stowarzyszenia, które – jeżeli przeznaczy go na cele statutowe wolne od podatku – może korzystać ze zwolnienia podatkowego.
W przypadku, gdyby lokal nie był udostępniony stowarzyszeniu na cele określone w art. 13 ust. 2 pkt 2 upodp, to w spółce zaistnieje z tego tytułu przychód. Powinien on być ustalony w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu. W takiej sytuacji wydatki spółki związane z tym lokalem będą kosztem uzyskania przychodu. Również stowarzyszenie uzyska przychód w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu. Jeżeli stowarzyszenie nie realizowałoby celów statutowych – w związku z czym nie mogłoby na te cele przeznaczyć dochodu – to przychód ten zwiększałby podstawę opodatkowania stowarzyszenia podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Krzysztof Kowieński
Pytania: www.infor.pl/pytanianonprofit
Podstawa prawna
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199)


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA