REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne udostępnienie lokalu dla stowarzyszenia a podatek dochodowy

REKLAMA

Prezes stowarzyszenia jest zarazem prezesem spółki z o.o. wspierającej działalność stowarzyszenia. W związku z tym, że stowarzyszenie "fizycznie" nie ma jeszcze własnej siedziby, na okres sierpnia został udostępniony stowarzyszeniu lokal w siedzibie spółki. Jakie w związku z tym wystąpią skutki podatkowe zarówno w stowarzyszeniu, jak i w spółce?
Odpowiedź
Jeśli spółka udostępniła lokal na określony w ustawie podatkowej cel, to nie zostanie jej naliczony przychód z tego tytułu. Jeśli zaś stowarzyszenie przeznaczy przychód na cel statutowy wolny od podatku, to w zasadzie cała operacja będzie obojętna podatkowo – o tym, jakie warunki muszą być spełnione, czytaj w uzasadnieniu.
Uzasadnienie
Przede wszystkim stowarzyszenie musiało mieć swoją siedzibę, bo inaczej nie zostałoby zarejestrowane. Jednak, jak rozumiem, w siedzibie wskazanej „na potrzeby rejestracji” nie można wykonywać działalności statutowej i stąd potrzeba pozyskania dodatkowego lokalu. Wracając do tematu:
Na podstawie art. 13 ust. 1 updop za przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości, ustaloną na podstawie przeciętnej wysokości czynszów stosowanych w danej miejscowości przy najmie lub dzierżawie nieruchomości tego samego rodzaju. Zatem, nawet jeśli spółka udostępni lokal nieodpłatnie (czyli nie uzyska de facto żadnego przychodu z tego tytułu), to i tak musiałaby zapłacić podatek dochodowy. Jednakże na podstawie art. 13 ust. 2 pkt 2 updop przychodu tego nie ustala się w przypadku udostępnienia nieruchomości lub jej części do użytku na cele działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, oświatowo-wychowawczej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego oraz związkom zawodowym. A zatem, jeżeli lokal udostępniony był stowarzyszeniu na choćby jeden z powyżej wymienionych celów, to nie powstanie z tego tytułu przychód w spółce z o.o.
Niestety w spółce z o.o. nie będą również stanowiły kosztów uzyskania przychodów wydatki związane udostępnionym lokalem (art. 16 ust. 1 pkt 24 updop). A zatem spółka powinna skorygować ewentualne koszty związane z udostępnieniem lokalu stowarzyszeniu na powyższe cele.
Pomimo że dla spółki nieodpłatne udostępnienie stowarzyszeniu lokalu nie będzie stanowiło przychodu, to dla stowarzyszenia będzie to nieodpłatne świadczenie na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 updop i będzie stanowiło przychód. Zgodnie z art. 12 ust. 6 pkt 3 updop wartość nieodpłatnego świadczenia z tytułu udostępnienia lokalu należy ustalić w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu.
Jednak jeżeli lokal został udostępniony na potrzeby działalności statutowej stowarzyszenia, a działalność statutowa mieści się w katalogu uprawniającym do zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, przychód ten może korzystać ze zwolnienia od podatku – jednak tylko w razie jego przeznaczenia na cele statutowe wolne od podatku.
W tym przypadku cała operacja będzie niejako obojętna podatkowo.
PRZYKŁAD
Spółka z o.o. wynajmuje w biurowcu powierzchnię biurową 100 m2.
Miesięczny czynsz wynosi 10 000 zł.
W sierpniu udostępniła lokal o powierzchni 10 m2 stowarzyszeniu. Celem statutowym stowarzyszenia jest krzewienie kultury.
W związku z powyższym w spółce nie powstanie przychód z tego tytułu. Nie będzie jednak kosztem uzyskania przychodu kwota czynszu płaconego przez spółkę właścicielowi biurowca w wysokości 10 000 zł x 10 : 100 = 1000 zł.
Na podstawie analogicznej proporcji nie będą kosztem inne wydatki związane z wynajmowaną przez spółkę powierzchnią biurową (np. opłaty za energię). W niektórych przypadkach (np. w związku z opłatami za zużycie wody) spółka może ustalić koszty niestanowiące kosztów podatkowych na podstawie liczby pracujących w siedzibie spółki pracowników i osób prowadzących sprawy stowarzyszenia w udostępnionym lokalu .
Przyjmując, że ceny wynajmu przez spółkę powierzchni biurowej są rynkowe, to stowarzyszenie uzyska przychód w wysokości 1000 zł.
Przychód ten będzie zaliczony do dochodu stowarzyszenia, które – jeżeli przeznaczy go na cele statutowe wolne od podatku – może korzystać ze zwolnienia podatkowego.
W przypadku, gdyby lokal nie był udostępniony stowarzyszeniu na cele określone w art. 13 ust. 2 pkt 2 upodp, to w spółce zaistnieje z tego tytułu przychód. Powinien on być ustalony w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu. W takiej sytuacji wydatki spółki związane z tym lokalem będą kosztem uzyskania przychodu. Również stowarzyszenie uzyska przychód w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu. Jeżeli stowarzyszenie nie realizowałoby celów statutowych – w związku z czym nie mogłoby na te cele przeznaczyć dochodu – to przychód ten zwiększałby podstawę opodatkowania stowarzyszenia podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Krzysztof Kowieński
Pytania: www.infor.pl/pytanianonprofit
Podstawa prawna
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199)


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA