REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne udostępnienie lokalu dla stowarzyszenia a podatek dochodowy

REKLAMA

Prezes stowarzyszenia jest zarazem prezesem spółki z o.o. wspierającej działalność stowarzyszenia. W związku z tym, że stowarzyszenie "fizycznie" nie ma jeszcze własnej siedziby, na okres sierpnia został udostępniony stowarzyszeniu lokal w siedzibie spółki. Jakie w związku z tym wystąpią skutki podatkowe zarówno w stowarzyszeniu, jak i w spółce?
Odpowiedź
Jeśli spółka udostępniła lokal na określony w ustawie podatkowej cel, to nie zostanie jej naliczony przychód z tego tytułu. Jeśli zaś stowarzyszenie przeznaczy przychód na cel statutowy wolny od podatku, to w zasadzie cała operacja będzie obojętna podatkowo – o tym, jakie warunki muszą być spełnione, czytaj w uzasadnieniu.
Uzasadnienie
Przede wszystkim stowarzyszenie musiało mieć swoją siedzibę, bo inaczej nie zostałoby zarejestrowane. Jednak, jak rozumiem, w siedzibie wskazanej „na potrzeby rejestracji” nie można wykonywać działalności statutowej i stąd potrzeba pozyskania dodatkowego lokalu. Wracając do tematu:
Na podstawie art. 13 ust. 1 updop za przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości, ustaloną na podstawie przeciętnej wysokości czynszów stosowanych w danej miejscowości przy najmie lub dzierżawie nieruchomości tego samego rodzaju. Zatem, nawet jeśli spółka udostępni lokal nieodpłatnie (czyli nie uzyska de facto żadnego przychodu z tego tytułu), to i tak musiałaby zapłacić podatek dochodowy. Jednakże na podstawie art. 13 ust. 2 pkt 2 updop przychodu tego nie ustala się w przypadku udostępnienia nieruchomości lub jej części do użytku na cele działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, oświatowo-wychowawczej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego oraz związkom zawodowym. A zatem, jeżeli lokal udostępniony był stowarzyszeniu na choćby jeden z powyżej wymienionych celów, to nie powstanie z tego tytułu przychód w spółce z o.o.
Niestety w spółce z o.o. nie będą również stanowiły kosztów uzyskania przychodów wydatki związane udostępnionym lokalem (art. 16 ust. 1 pkt 24 updop). A zatem spółka powinna skorygować ewentualne koszty związane z udostępnieniem lokalu stowarzyszeniu na powyższe cele.
Pomimo że dla spółki nieodpłatne udostępnienie stowarzyszeniu lokalu nie będzie stanowiło przychodu, to dla stowarzyszenia będzie to nieodpłatne świadczenie na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 updop i będzie stanowiło przychód. Zgodnie z art. 12 ust. 6 pkt 3 updop wartość nieodpłatnego świadczenia z tytułu udostępnienia lokalu należy ustalić w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu.
Jednak jeżeli lokal został udostępniony na potrzeby działalności statutowej stowarzyszenia, a działalność statutowa mieści się w katalogu uprawniającym do zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, przychód ten może korzystać ze zwolnienia od podatku – jednak tylko w razie jego przeznaczenia na cele statutowe wolne od podatku.
W tym przypadku cała operacja będzie niejako obojętna podatkowo.
PRZYKŁAD
Spółka z o.o. wynajmuje w biurowcu powierzchnię biurową 100 m2.
Miesięczny czynsz wynosi 10 000 zł.
W sierpniu udostępniła lokal o powierzchni 10 m2 stowarzyszeniu. Celem statutowym stowarzyszenia jest krzewienie kultury.
W związku z powyższym w spółce nie powstanie przychód z tego tytułu. Nie będzie jednak kosztem uzyskania przychodu kwota czynszu płaconego przez spółkę właścicielowi biurowca w wysokości 10 000 zł x 10 : 100 = 1000 zł.
Na podstawie analogicznej proporcji nie będą kosztem inne wydatki związane z wynajmowaną przez spółkę powierzchnią biurową (np. opłaty za energię). W niektórych przypadkach (np. w związku z opłatami za zużycie wody) spółka może ustalić koszty niestanowiące kosztów podatkowych na podstawie liczby pracujących w siedzibie spółki pracowników i osób prowadzących sprawy stowarzyszenia w udostępnionym lokalu .
Przyjmując, że ceny wynajmu przez spółkę powierzchni biurowej są rynkowe, to stowarzyszenie uzyska przychód w wysokości 1000 zł.
Przychód ten będzie zaliczony do dochodu stowarzyszenia, które – jeżeli przeznaczy go na cele statutowe wolne od podatku – może korzystać ze zwolnienia podatkowego.
W przypadku, gdyby lokal nie był udostępniony stowarzyszeniu na cele określone w art. 13 ust. 2 pkt 2 upodp, to w spółce zaistnieje z tego tytułu przychód. Powinien on być ustalony w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu. W takiej sytuacji wydatki spółki związane z tym lokalem będą kosztem uzyskania przychodu. Również stowarzyszenie uzyska przychód w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu. Jeżeli stowarzyszenie nie realizowałoby celów statutowych – w związku z czym nie mogłoby na te cele przeznaczyć dochodu – to przychód ten zwiększałby podstawę opodatkowania stowarzyszenia podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Krzysztof Kowieński
Pytania: www.infor.pl/pytanianonprofit
Podstawa prawna
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199)


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA