REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy użytkownik nieruchomości jest podatnikiem podatków lokalnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W związku z ustanowieniem użytkowania zostałem uprawniony do korzystania z nieruchomości (w tym gruntów, które są sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne oraz grunty leśne). Na kim spoczywa obowiązek zapłaty podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego - na mnie jako użytkowniku, czy też na właścicielu nieruchomości?
Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w art. 3 zawierają katalog podmiotów, na których ciąży obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości. Podobne w swej konstrukcji unormowania zawierają odpowiednio art. 3 ustawy o podatku rolnym oraz art. 2 ustawy o podatku leśnym. W przepisach tych jako podatników wskazanych podatków lokalnych obciążających grunty wymienia się m.in. właściciela, a także posiadacza samoistnego, na którym ciąży obowiązek podatkowy, jeżeli przedmiot opodatkowania znajduje się w jego posiadaniu. Unormowania te nie odnoszą się natomiast do użytkownika.

Istota ograniczonego prawa rzeczowego, jakim jest użytkowanie, określona została w przepisach kodeksu cywilnego – art. 252 i nast. Nie wnikając w treść uprawnień użytkownika w tym miejscu wystarczy wskazać, iż użytkownik jest uprawniony do posiadania rzeczy. Użytkownik jest uprawnionym „posiadaczem zależnym” (zob. art. 336 k.c.). Przepisy kodeksu cywilnego, w tym wskazany art. 336, wyróżniają posiadanie samoistne oraz posiadanie zależne. Posiadaczem rzeczy jest zarówno ten, kto nią faktycznie włada jak właściciel (posiadacz samoistny), jak i ten, kto nią faktycznie włada jak użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca lub mający inne prawo, z którym łączy się określone władztwo nad cudzą rzeczą (posiadacz zależny).

Mając na względzie wskazane powyżej rozróżnienie, nie można przyjąć, iż użytkownik obciążony będzie podatkiem jako posiadacz. Przepisy ustaw podatkowych jako podatnika wyraźnie wymieniają posiadacza samoistnego, czyli podmiot wykonujący swoje prawa jak właściciel. Natomiast z punktu widzenia prawa cywilnego inny charakter ma wykonywanie tego prawa przez posiadacza zależnego, którym jest użytkownik. Jeśliby przepisy ustaw podatkowych jako podatnika odpowiednio podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego wskazywały jedynie na posiadacza, to nie budziłoby wątpliwości, iż do tej kategorii należałoby zaliczyć także użytkownika. Jednakże z uwagi na brzmienie przepisu należy uznać, iż użytkownik nie mieści się w żadnej z wymienionych kategorii podmiotów (nie jest właścicielem, nie będzie także posiadaczem samoistnym), tym samym to nie Pan w sensie formalnym będzie podatnikiem tego podatku, lecz właściciel nieruchomości.

Jednak należy zwrócić uwagę na jedną istotną kwestię. Mianowicie, w myśl art. 258 k.c w stosunkach wzajemnych między użytkownikiem a właścicielem użytkownik ponosi ciężary, które zgodnie z wymaganiami prawidłowej gospodarki powinny być pokrywane z pożytków rzeczy. Na gruncie tego przepisu w nauce prawa cywilnego analizując zakres obowiązków użytkownika uznano, iż należy do nich zaliczyć podatki i inne ciężary publiczne oraz obowiązkowe ubezpieczenia majątkowe (J. Majorowicz [w:] Kodeks cywilny. Komentarz, t. 1, red. J. Ignatowicz, Warszawa 1972, s. 696; S. Rudnicki, Komentarz do kodeksu cywilnego. Księga druga – Własność i inne prawa rzeczowe, Warszawa 1999, s. 394; J. Szachułowicz [w:] Kodeks cywilny. Komentarz, t. I, red. K. Pietrzykowski, Warszawa 1999, E. Gniewek, Kodeks cywilny. Księga druga – Własność i inne prawa rzeczowe. Komentarz, Zakamycze, 2001). Jednocześnie podkreśla się, iż przepis ten ma znaczenie regresowe „w stosunkach wzajemnych między użytkownikiem a właścicielem rzeczy”. Natomiast nie przerzuca on na użytkownika odpowiedzialności w stosunkach zewnętrznych. A zatem odpowiedzialność za podatki, ubezpieczenia i temu podobne świadczenia ponosić będzie właściciel, co nie zmienia faktu, iż użytkownik jest obowiązany do rozliczenia się z właścicielem. Tym samym zapłaty podatku powinien dokonywać właściciel nieruchomości, gruntu.

Dariusz Strzelec
konsultant w Kancelarii „Brzezińska, Narolski, Mariański Adwokaci” w Łodzi
Podstawa prawna:
ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późn.zm.),
ustawa z 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz.U. Nr 200, poz. 1682 z późn.zm.),
ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn.zm.),
ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA