REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie kosztów przy zbyciu ogółu praw i obowiązków w spółce jawnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy w przypadku odpłatnego zbycia ogółu praw i obowiązków wspólnika spółki jawnej do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć także opodatkowany zysk występującego wspólnika pozostawiony w spółce?
Nie Zbycie ogółu praw i obowiązków wspólnika handlowej spółki osobowej na zasadzie art. 10 k.s.h. stanowi szczególny tryb zmiany składu osobowego spółki. Jeżeli następuje ono odpłatnie, to faktycznie uzyskana przez występującego wspólnika cena sprzedaży stanowi dla niego przychód z praw majątkowych (art. 18 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.f.).
Dochodem do opodatkowania będzie wówczas, zgodnie z zasadą określoną w art. 9 ust. 2 ustawy o p.d.o.f., nadwyżka przychodu nad kosztami jego uzyskania.
W zakresie kwalifikacji wydatków do kosztów uzyskania przychodu należy kierować się przepisem art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. Umożliwia on pomniejszenie przychodu o wszelkie koszty poniesione w celu jego osiągnięcia, o ile nie figurują one na liście „negatywnej”, zawartej w art. 23 ustawy o p.d.o.f.
W praktyce niełatwo jest dokonać poprawnej oceny związku kosztu z przychodem. U podatników naturalną tendencją będzie możliwie elastyczna wykładnia art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., nie wolno jednak tracić z pola widzenia specyfiki przedmiotu danej czynności prawnej.
W przypadku odpłatnego przeniesienia ogółu praw i obowiązków wspólnika na inną osobę, kosztami podatkowymi przyjętymi bez sprzeciwu przez organy podatkowe będą z pewnością wydatki pozostające w bezpośrednim związku z przygotowaniem i przeprowadzeniem samej transakcji (np. koszty sporządzenia umowy przez fachowca, sprawdzenia wiarygodności kontrahenta itp.). Wartość tych wydatków jest jednak zazwyczaj nikła w porównaniu z wysokością przychodu, rodzi się więc pytanie: czy do kosztów można zaliczyć także majątkowe nakłady poniesione przez wspólnika w związku z zawiązaniem i działalnością spółki? Moim zdaniem, pozytywna odpowiedź dotyczy jedynie wartości wkładu wniesionego do spółki.
Stosownie do art. 25 pkt 2 k.s.h. jednym z obligatoryjnych elementów umowy spółki jawnej jest określenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość. Oprócz postaci pieniężnej, wkład może przybrać także formę przeniesienia lub obciążenia własności rzeczy lub innych praw, bądź dokonania innych świadczeń na rzecz spółki (art. 48 k.s.h.). Wniesienie wkładu jest zatem obowiązkowe i warunkuje nabycie ogółu praw i obowiązków wspólnika w spółce jawnej. Jednocześnie, w myśl art. 50 k.s.h., wspólnik nie jest uprawniony ani zobowiązany do podwyższenia umówionego wkładu, a jego udział kapitałowy odpowiada wartości rzeczywiście wniesionego wkładu. W świetle powyższego należy stwierdzić, iż wkład jest koniecznym i jednocześnie wystarczającym świadczeniem wspólnika wobec spółki. Wszystkie wymienione wyżej cechy wkładu sprawiają, iż – moim zdaniem – możliwe jest uznanie go za koszt uzyskania przychodu przy sprzedaży tzw. udziału w spółce jawnej, spełnia on bowiem kryterium „celowości” wyznaczone treścią art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. Co się jednak tyczy zysku pozostawionego przez wspólnika występującego w spółce, to jego wartość nie może – moim zdaniem – pomniejszyć przychodu uzyskanego ze sprzedaży „udziału” w spółce jawnej.
Podstawą przeznaczenia zysku na działalność bieżącą spółki jest zazwyczaj jakiś rodzaj umowy nazwanej lub nienazwanej (bez względu na jej formę), z której wynika prawo żądania zwrotu tego nakładu przez wspólnika. Zbycie „udziału” w spółce nie powoduje zaś przeniesienia na nabywcę tego właśnie prawa, ponieważ nie należy ono do praw przysługujących wyłącznie wspólnikowi, o których mowa w art. 10 k.s.h. (w omawianym przypadku wspólnik występuje wobec spółki w takim samym charakterze, jak każdy inny podmiot, z którym spółka zawarła umowę pożyczki, bądź inną – z której wynika obowiązek zwrotu przedmiotu umowy).
Zbywając swój „udział” w spółce jawnej wspólnik nie pozbawia się więc roszczenia o zwrot świadczonej kwoty, chyba że swoją wierzytelność z tego tytułu, mocą odrębnej umowy, przeleje na nowego wspólnika wstępującego do spółki.
Małgorzata Rymarz
Podstawa prawna:
art. 10, art. 25 pkt 2, art. 48 i 50 ustawy z 15 września 2000 r.– Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.),
art. 9 ust. 2, art. 10 ust. 1 pkt 7, art. 18, art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA