REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalenie kosztów przy zbyciu ogółu praw i obowiązków w spółce jawnej

REKLAMA

Czy w przypadku odpłatnego zbycia ogółu praw i obowiązków wspólnika spółki jawnej do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć także opodatkowany zysk występującego wspólnika pozostawiony w spółce?
Nie Zbycie ogółu praw i obowiązków wspólnika handlowej spółki osobowej na zasadzie art. 10 k.s.h. stanowi szczególny tryb zmiany składu osobowego spółki. Jeżeli następuje ono odpłatnie, to faktycznie uzyskana przez występującego wspólnika cena sprzedaży stanowi dla niego przychód z praw majątkowych (art. 18 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.f.).
Dochodem do opodatkowania będzie wówczas, zgodnie z zasadą określoną w art. 9 ust. 2 ustawy o p.d.o.f., nadwyżka przychodu nad kosztami jego uzyskania.
W zakresie kwalifikacji wydatków do kosztów uzyskania przychodu należy kierować się przepisem art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. Umożliwia on pomniejszenie przychodu o wszelkie koszty poniesione w celu jego osiągnięcia, o ile nie figurują one na liście „negatywnej”, zawartej w art. 23 ustawy o p.d.o.f.
W praktyce niełatwo jest dokonać poprawnej oceny związku kosztu z przychodem. U podatników naturalną tendencją będzie możliwie elastyczna wykładnia art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., nie wolno jednak tracić z pola widzenia specyfiki przedmiotu danej czynności prawnej.
W przypadku odpłatnego przeniesienia ogółu praw i obowiązków wspólnika na inną osobę, kosztami podatkowymi przyjętymi bez sprzeciwu przez organy podatkowe będą z pewnością wydatki pozostające w bezpośrednim związku z przygotowaniem i przeprowadzeniem samej transakcji (np. koszty sporządzenia umowy przez fachowca, sprawdzenia wiarygodności kontrahenta itp.). Wartość tych wydatków jest jednak zazwyczaj nikła w porównaniu z wysokością przychodu, rodzi się więc pytanie: czy do kosztów można zaliczyć także majątkowe nakłady poniesione przez wspólnika w związku z zawiązaniem i działalnością spółki? Moim zdaniem, pozytywna odpowiedź dotyczy jedynie wartości wkładu wniesionego do spółki.
Stosownie do art. 25 pkt 2 k.s.h. jednym z obligatoryjnych elementów umowy spółki jawnej jest określenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość. Oprócz postaci pieniężnej, wkład może przybrać także formę przeniesienia lub obciążenia własności rzeczy lub innych praw, bądź dokonania innych świadczeń na rzecz spółki (art. 48 k.s.h.). Wniesienie wkładu jest zatem obowiązkowe i warunkuje nabycie ogółu praw i obowiązków wspólnika w spółce jawnej. Jednocześnie, w myśl art. 50 k.s.h., wspólnik nie jest uprawniony ani zobowiązany do podwyższenia umówionego wkładu, a jego udział kapitałowy odpowiada wartości rzeczywiście wniesionego wkładu. W świetle powyższego należy stwierdzić, iż wkład jest koniecznym i jednocześnie wystarczającym świadczeniem wspólnika wobec spółki. Wszystkie wymienione wyżej cechy wkładu sprawiają, iż – moim zdaniem – możliwe jest uznanie go za koszt uzyskania przychodu przy sprzedaży tzw. udziału w spółce jawnej, spełnia on bowiem kryterium „celowości” wyznaczone treścią art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. Co się jednak tyczy zysku pozostawionego przez wspólnika występującego w spółce, to jego wartość nie może – moim zdaniem – pomniejszyć przychodu uzyskanego ze sprzedaży „udziału” w spółce jawnej.
Podstawą przeznaczenia zysku na działalność bieżącą spółki jest zazwyczaj jakiś rodzaj umowy nazwanej lub nienazwanej (bez względu na jej formę), z której wynika prawo żądania zwrotu tego nakładu przez wspólnika. Zbycie „udziału” w spółce nie powoduje zaś przeniesienia na nabywcę tego właśnie prawa, ponieważ nie należy ono do praw przysługujących wyłącznie wspólnikowi, o których mowa w art. 10 k.s.h. (w omawianym przypadku wspólnik występuje wobec spółki w takim samym charakterze, jak każdy inny podmiot, z którym spółka zawarła umowę pożyczki, bądź inną – z której wynika obowiązek zwrotu przedmiotu umowy).
Zbywając swój „udział” w spółce jawnej wspólnik nie pozbawia się więc roszczenia o zwrot świadczonej kwoty, chyba że swoją wierzytelność z tego tytułu, mocą odrębnej umowy, przeleje na nowego wspólnika wstępującego do spółki.
Małgorzata Rymarz
Podstawa prawna:
art. 10, art. 25 pkt 2, art. 48 i 50 ustawy z 15 września 2000 r.– Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.),
art. 9 ust. 2, art. 10 ust. 1 pkt 7, art. 18, art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA