REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup samochodu na fakturę VAT-marża, sfinansowanego kredytem zaciągniętym na dowolny cel

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą i rozlicza ją w księdze przychodów i rozchodów. W czerwcu kupiła samochód ciężarowy na firmę jako środek trwały. Przez sprzedawcę została wystawiona faktura VAT-marża na kwotę 18 300 zł. Jaka kwota jest wartością początkową do amortyzacji środka trwałego? Czy koszty pożyczki bankowej na dowolny cel można zaliczyć do kosztów firmy? Pożyczka została udzielona osobie prowadzącej działalność i współmałżonkowi. Została przeznaczona na zakup samochodu.
RADA
W związku z tym, że Czytelnik kupił samochód na podstawie faktury VAT-marża, nie ma możliwości odliczenia VAT. Wartość początkową będzie więc stanowiła kwota brutto (wartość nabycia). Jeśli chodzi o możliwość zaliczenia kosztów związanych z zaciągnięciem „pożyczki na dowolny cel” do kosztów uzyskania przychodu, to należy określić, na co została przeznaczona pożyczka. Jeśli w całości została przeznaczona na zakup samochodu stanowiącego środek trwały, to koszty te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jeśli zaś częściowo na inny cel, to należy ocenić jego związek z przychodami osiąganymi w ramach działalności gospodarczej.
UZASADNIENIE
W przypadku zakupu towaru używanego od podatnika, który opodatkował tę sprzedaż w systemie marży, podatnikowi – nabywcy towaru nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Z treści faktury VAT-marża nie wynika zresztą, jaka jest kwota podatku naliczonego, ponieważ ujmuje się w niej wyłącznie wartość należności, jaką powinien uiścić nabywca towaru, bez wyodrębniania kwoty podatku należnego.
Gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od nabytego środka trwałego, cała wartość nabycia (czyli wartość brutto) stanowi wartość początkową, od której należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych.
Co do kosztów pożyczki zaciągniętej na dowolny cel przez podatnika i jego współmałżonka, a faktycznie przeznaczonej na zakup samochodu, to ustawodawca nie uzależnia możliwości zaliczenia ich od rodzaju zaciągniętej pożyczki. Istotne jest to, aby koszty te miały związek z przychodami osiąganymi w ramach działalności gospodarczej. Jeżeli więc podatnik rzeczywiście przeznaczył całość środków z otrzymanej pożyczki na zakup środka trwałego, to zapłacone odsetki czy prowizja mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
WAŻNE!
Wartość prowizji i odsetek naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania powiększy jego wartość początkową, a zatem podlegają one zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Dodatkowo nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów spłata samej pożyczki, czyli raty kapitałowe.
Warto jednak mieć na uwadze i to, że w przypadku tak ogólnie określonego celu pożyczki oraz braku wyraźnego wskazania w jej treści, iż dotyczy działalności podatnika, może on mieć trudności z udowodnieniem, że faktycznie środki uzyskane z tytułu tej pożyczki zostały wykorzystane w celu zakupu środka trwałego.
Na stronach internetowych Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) można znaleźć wiele korzystnych dla podatnika informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących problemów podobnych do przedstawionego (np. pisma Urzędu Skarbowego w Sokółce z 16 marca 2005 r., nr US.I/415/4/KS/05, Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z 16 lutego 2005 r., nr US.I-1.415/1/2005, Urzędu Skarbowego Warszawa Wola z 31 grudnia 2004 r., nr US40-DF2/415-1997/VII/2004). Nie brakuje jednak także opinii odmiennych, jak np. informacja zawarta w piśmie Urzędu Skarbowego w Siemiatyczach z 23 lutego 2005 r., nr US.I.PD/zo/413/01/05.
Warto więc dobrze przeanalizować, czy podatnik rzeczywiście jest w stanie udowodnić, iż poniesione koszty miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ściślej, że środki uzyskane z pożyczki zostały przeznaczone na zakup środka trwałego.
• art. 120 ust. 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 22 ust. 1, art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 3, art. 23 ust. 1 pkt 32–33 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA