REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup samochodu na fakturę VAT-marża, sfinansowanego kredytem zaciągniętym na dowolny cel

REKLAMA

Osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą i rozlicza ją w księdze przychodów i rozchodów. W czerwcu kupiła samochód ciężarowy na firmę jako środek trwały. Przez sprzedawcę została wystawiona faktura VAT-marża na kwotę 18 300 zł. Jaka kwota jest wartością początkową do amortyzacji środka trwałego? Czy koszty pożyczki bankowej na dowolny cel można zaliczyć do kosztów firmy? Pożyczka została udzielona osobie prowadzącej działalność i współmałżonkowi. Została przeznaczona na zakup samochodu.
RADA
W związku z tym, że Czytelnik kupił samochód na podstawie faktury VAT-marża, nie ma możliwości odliczenia VAT. Wartość początkową będzie więc stanowiła kwota brutto (wartość nabycia). Jeśli chodzi o możliwość zaliczenia kosztów związanych z zaciągnięciem „pożyczki na dowolny cel” do kosztów uzyskania przychodu, to należy określić, na co została przeznaczona pożyczka. Jeśli w całości została przeznaczona na zakup samochodu stanowiącego środek trwały, to koszty te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jeśli zaś częściowo na inny cel, to należy ocenić jego związek z przychodami osiąganymi w ramach działalności gospodarczej.
UZASADNIENIE
W przypadku zakupu towaru używanego od podatnika, który opodatkował tę sprzedaż w systemie marży, podatnikowi – nabywcy towaru nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Z treści faktury VAT-marża nie wynika zresztą, jaka jest kwota podatku naliczonego, ponieważ ujmuje się w niej wyłącznie wartość należności, jaką powinien uiścić nabywca towaru, bez wyodrębniania kwoty podatku należnego.
Gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od nabytego środka trwałego, cała wartość nabycia (czyli wartość brutto) stanowi wartość początkową, od której należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych.
Co do kosztów pożyczki zaciągniętej na dowolny cel przez podatnika i jego współmałżonka, a faktycznie przeznaczonej na zakup samochodu, to ustawodawca nie uzależnia możliwości zaliczenia ich od rodzaju zaciągniętej pożyczki. Istotne jest to, aby koszty te miały związek z przychodami osiąganymi w ramach działalności gospodarczej. Jeżeli więc podatnik rzeczywiście przeznaczył całość środków z otrzymanej pożyczki na zakup środka trwałego, to zapłacone odsetki czy prowizja mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
WAŻNE!
Wartość prowizji i odsetek naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania powiększy jego wartość początkową, a zatem podlegają one zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Dodatkowo nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów spłata samej pożyczki, czyli raty kapitałowe.
Warto jednak mieć na uwadze i to, że w przypadku tak ogólnie określonego celu pożyczki oraz braku wyraźnego wskazania w jej treści, iż dotyczy działalności podatnika, może on mieć trudności z udowodnieniem, że faktycznie środki uzyskane z tytułu tej pożyczki zostały wykorzystane w celu zakupu środka trwałego.
Na stronach internetowych Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) można znaleźć wiele korzystnych dla podatnika informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących problemów podobnych do przedstawionego (np. pisma Urzędu Skarbowego w Sokółce z 16 marca 2005 r., nr US.I/415/4/KS/05, Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z 16 lutego 2005 r., nr US.I-1.415/1/2005, Urzędu Skarbowego Warszawa Wola z 31 grudnia 2004 r., nr US40-DF2/415-1997/VII/2004). Nie brakuje jednak także opinii odmiennych, jak np. informacja zawarta w piśmie Urzędu Skarbowego w Siemiatyczach z 23 lutego 2005 r., nr US.I.PD/zo/413/01/05.
Warto więc dobrze przeanalizować, czy podatnik rzeczywiście jest w stanie udowodnić, iż poniesione koszty miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ściślej, że środki uzyskane z pożyczki zostały przeznaczone na zakup środka trwałego.
• art. 120 ust. 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 22 ust. 1, art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 3, art. 23 ust. 1 pkt 32–33 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA