REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych przewalutowanie w celu zapłaty za materiał

REKLAMA

Za pośrednictwem banku prowadzącego nasze rachunki walutowe zakupiliśmy z posiadanych środków pieniężnych wyrażonych w USD inną walutę, tj. euro, przeznaczoną na zakup materiałów. Jak prawidłowo wycenić tę operację? Czy w jej wyniku powstaną różnice kursowe i jak je prawidłowo wyliczyć pod względem podatkowym?
RADA
Sama zamiana posiadanych środków pieniężnych w dolarach amerykańskich na euro nie powoduje powstania różnic kursowych (ani w myśl ustawy o rachunkowości, ani według ustaw o podatku dochodowym). Różnice kursowe powstaną natomiast w momencie zapłaty za materiały.
UZASADNIENIE
Prawo podatkowe zalicza różnice kursowe do przychodów lub kosztów uzyskania przychodu według zasady kasowej. Oznacza to, że różnice kursowe, które nie są zrealizowane (czyli nie wynikają z rzeczywistego ruchu pieniądza), nie mają znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania. W przedstawionej przez Państwa sytuacji należałoby sądzić, że tak właśnie się stało – nastąpiło przewalutowanie środków pieniężnych z USD na euro. Konwersja waluty USD na euro nie jest w zamierzeniu ani odsprzedażą dolarów amerykańskich bankowi, ani zakupem euro w tym banku (a więc nie można uznać, że nastąpił rzeczywisty ruch pieniądza). Jest po prostu zamianą jednej waluty na drugą, która to zamiana nie powoduje powstania różnic kursowych ani pod względem rachunkowym, ani pod względem podatkowym. Jest zamianą waluty USD o określonej wartości na taką samą wartość środków pieniężnych w walucie euro.
Pośrednim potwierdzeniem, że różnice kursowe nie powstają przy przewalutowaniu jednej waluty na drugą, jest informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Urzędu Skarbowego w Cieszynie z 2 marca 2004 r. (sygnatura PDI/1- -415-19/04), gdzie w przypadku przeszacowania kredytu w walucie obcej stwierdza się, że:
Zaciągnięcie kredytu w walucie obcej i jego spłata w walucie obcej może rodzić skutek w postaci różnic kursowych. Jeżeli wydatki na spłatę kredytu przekroczą (lub są mniejsze) jego wartość określoną w złotych na dzień otrzymania kredytu, a spowodowane to zostanie różnymi kursami walut z dnia zaciągnięcia i spłaty kredytu, to powstałe w ten sposób różnice mają bezpośredni wpływ na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym. Natomiast sama operacja przewalutowania nie wywiera skutków podatkowych, gdyż sprowadza się jedynie do przeliczenia kwoty kredytu zaciągniętego w dewizach na złote. Jeżeli nawet przewalutowanie spowoduje zwiększenie lub zmniejszenie zarachowanej kwoty, to powstałe różnice wiążą się z wyceną kredytu i, jako niezrealizowane, nie mogą wywierać skutków podatkowych. Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 22 ust. 1 ww. ustawy różnice kursowe w rozumieniu podatkowym występują wtedy, gdy pomiędzy dniem zarachowania kosztu a dniem zapłaty występują różne kursy walut. Przewalutowanie kredytu dewizowego na kredyt złotowy skutkuje tym, że od tego momentu podatnik spłaca kredyt w złotych, czyli nie dochodzi do realizacji różnic z tytułu różnych kursów walut na dzień zaciągnięcia i spłaty kredytu. Zatem, jeżeli nawet w wyniku przewalutowania kwota kredytu wzrosła w stosunku do wcześniej zarachowanej, to zapłata przewalutowanej części kredytu stanowi nadal spłatę kredytu, która, co do zasady, nie jest zaliczana do kosztów uzyskania przychodów.
Różnice kursowe powstaną natomiast w momencie zapłaty za materiały.
Przykład
Spółka A posiada w banku rachunek walutowy, na którym zgromadzono 1300 USD (pochodzące w całości z uregulowania przez kontrahenta amerykańskiego należności za zakupiony towar). Załóżmy dodatkowo, że spółka A zakupiła materiały u dostawcy z Francji o wartości 800 euro.
1. 9 października 2005 r. jednostka sprzedała kontrahentowi z USA towary o wartości 1300 USD. Kurs z dnia odprawy celnej wynosił 3,5 zł/USD:
Wn konto 203 „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi niepowiązanymi” 4550 zł,
Ma konto 730 „Przychody ze sprzedaży towarów” 4550 zł.
2. 15 października spółka otrzymała powiadomienie z banku, że należność została w całości uregulowana. Kurs kupna USD w dniu wpływu należności wynosił 3,4 zł/USD:
Wn konto 135-1 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – USD” 4420 zł,
Ma konto 203 „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi niepowiązanymi” 4420 zł,
oraz w ewidencji pozabilansowej
Wn konto pozabilansowe 135-1 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – USD”
1300 USD.
Powstała ujemna różnica kursowa:
Wn konto 755 „Koszty finansowe” 130 zł,
Ma konto 203 „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi niepowiązanymi” 130 zł.
3. 22 października spółka otrzymała materiał od kontrahenta z Francji. Francuska firma wystawiła fakturę 18 października. Wartość transakcji 800 euro. Średni kurs NBP na dzień wystawienia faktury wynosił 4,1 zł/euro. W związku z tym wystawiono fakturę wewnętrzną:
– podstawa opodatkowania
800 x 4,1 zł = 3280 zł,
– podatek VAT
3280 zł x 22% = 721,60 zł.
Ewidencja zobowiązania wobec dostawcy:
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 3280 zł,
Ma konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi niepowiązanymi”
3280 zł.
Faktura wewnętrzna:
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 721,60 zł,
Ma konto 222 „Rozliczenie podatku VAT należnego” 721,60 zł.
4. Zapłata zobowiązania za zakupione materiały. Załóżmy, że bank zastosował przelicznik USD na euro = 0,875. W związku z tym 800 euro zostaje przewalutowane z dolarów amerykańskich. W wyniku tego „zdjęta” zostanie z rachunku walutowego w USD kwota 914,29 USD (800 euro/0,875), która jest równowartością 3108,59 zł (914,29 USD x 3,4 zł).
Wn konto 135-2 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – euro” 3108,59 zł,
Ma konto 135-1 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – USD” 3108,59 zł.
W ewidencji pozabilansowej:
Wn konto pozabilansowe 135-2 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – euro” 800 euro,
Ma konto pozabilansowe 135-1 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – USD” 914,29 USD.
oraz
Wn konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi niepowiązanymi”
3108,59 zł,
Ma konto 135-2 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – euro” 3108,59 zł.
W ewidencji pozabilansowej:
Ma konto pozabilansowe 135-2 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – euro” 800 euro.
Załóżmy, że kurs sprzedaży banku w dniu dokonania zapłaty wynosił 4,0 zł za euro. W związku z tym powstanie dodatnia różnica kursowa w kwocie 171,41 zł (3280 zł – 3108,59 zł):
Wn konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi niepowiązanymi”
171,41 zł,
Ma konto 750 „Przychody finansowe”
171,41 zł.
Na zakończenie można wskazać, że w przypadku zapłaty za zakupione materiały (w euro) wprost z rachunku walutowego w USD można pominąć ewidencję poprzez konto 135-2 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – euro”, gdyż i tak w wyniku takiej transakcji konto to się wyzeruje. W takiej sytuacji zapisy w księgach dotyczące regulacji zobowiązania i powstania różnic kursowych mogą być następujące:
Wn konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi niepowiązanymi” 3280 zł,
Ma konto 135-1 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – USD” 3108,59 zł,
Ma konto 750 „Przychody finansowe” 171,41 zł.
W ewidencji pozabilansowej:
Ma konto pozabilansowe 135-1 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – USD” 914,29 USD.
• art. 30 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 65; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
Paweł Muż
ekonomista, pracownik redakcji


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie PIT w 2024 roku. Rekordowo szybkie zwroty podatku - średnio 15 dni od złożenia deklaracji

Krajowa Administracja Skarbowa podsumowała ostatni "sezon  PIT-owy", czyli rozliczenie podatkowe dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2023 roku. 95%, czyli ponad 23 mln deklaracji podatkowych za 2023 r. podatnicy złożyli elektronicznie, z czego większość, bo aż 13,8 mln przez usługę Twój e-PIT. Tylko 1,4 mln zeznań wpłynęło w wersji papierowej. W tym roku urzędy skarbowe rekordowo szybko zwracały nadpłaty podatku – średnio w ciągu 15 dni. Pierwszy raz z usługi Twój e-PIT skorzystali przedsiębiorcy, którzy złożyli w ten sposób ponad 910 tys. dokumentów. OPP mogą w tym roku otrzymać rekordowa sumę 1,9 mld zł.

Kolejna wygrana podatnika w NSA: Organy podatkowe nie wykazały nienależytej staranności podatnika przy weryfikacji rzetelności dostawców przy odliczeniu VAT

W dniu 29 maja 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA), po dwukrotnym odraczaniu publikacji orzeczenia (pierwotna data rozprawy: 8 maja 2024 r.), uchylił zaskarżony przez podatnika wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku o sygn. akt I SA/Gd 703/19 z 29 października 2019 r., przyjmując że wbrew wydanemu wyrokowi WSA organy podatkowe nie zgromadziły wystarczających dowodów na podważenie dobrej wiary podatnika. W wyroku o sygn. akt I FSK 423/20 NSA nie zgodził się z sądem pierwszej instancji odnośnie wykazania przez organy zasadności pozbawienia podatnika prawa do odliczenia VAT wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług. 

Podwyżka minimalnego wynagrodzenia od 2025 roku. 53% średniej płacy. Hojność na cudzy koszt. Wyższe koszty pracy podniosą ceny i będą przerzucone na konsumentów

W czwartek 13 czerwca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję podwyżki minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2025 roku do kwoty 4626 zł brutto (3 483,51 zł netto). Jednocześnie w przyszłym roku minimalna stawka godzinowa na zleceniu i podobnych umowach cywilnoprawnych wynosić ma 30,20 zł brutto. Te propozycje rządu skomentował nieprzychylnie Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Publikujemy poniżej treść stanowiska Rzecznika MŚP w sprawie wzrostu płacy minimalnej od przyszłego roku.

Przedsiębiorcy MŚP: Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku

Zdaniem przedsiębiorców nowa pensja minimalna zabije sektor MŚP. "Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku. Na negatywny wpływ znaczących wzrostów wysokości pensji minimalnej na działanie sektora MŚP zwracaliśmy uwagę już w 10 postulatach handlu dla nowego rządu" - piszą w komunikacie.

REKLAMA

Znów zmiany w akcyzie na wino. Co to oznacza dla cen tego trunku? Czy smakosze win zapłacą więcej?

Minister Finansów planuje przedłużyć o 1 rok (czyli do końca 2025 roku) okres ważności znaków akcyzy (banderol) naniesionych na opakowania jednostkowe win i wyrobów winiarskich, które są obecnie na rynku. Chodzi o wina wprowadzone do obrotu przed 2022 rokiem, które są oznaczone tzw. „starymi” znakami akcyzy. Ważność banderol akcyzowych tych win była już wcześniej dwukrotnie przedłużana. Ta zmiana, dokonywana w interesie firm z branży winiarskiej – by dać im więcej czasu na sprzedaż zapasów tych win – nie powinna skutkować podwyżką cen win.

Najniższa krajowa 2025 - ile od stycznia? Jakie brutto w umowie, ile netto do wypłaty na rękę? Jakie koszty pracodawcy płacy minimalnej?

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę (zwane też najniższą krajową lub płacą minimalną) ma wynieść 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa dla umów zlecenia i podobnych umów cywilnoprawnych od 1 stycznia 2025 r. wynosić ma 30,20 zł brutto. Takie są propozycje Rady Ministrów przedstawione 13 czerwca 2024 r.

Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?

W praktyce zdarza się nie tak rzadko, że wystawiony paragon z NIP nabywcy zawiera błędną stawkę VAT. Czy i jak można skorygować taki paragon z błędną stawką VAT?

Fiskus dowie się, że prowadzisz działalność gospodarczą bez rejestracji. Zmiany od 1 lipca 2024 r. Co wynika z nowych przepisów?

W dniu 5 czerwca 2024 r. Senat przyjął bez poprawek rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, który implikuje unijną dyrektywę DAC7 uszczelniającą system podatkowy we wszystkich krajach UE. Jeśli Prezydent podpisze ustawę, zacznie ona obowiązywać już od 1 lipca br. Nowe przepisy związane są z wprowadzeniem obowiązku raportowania danych przez platformy sprzedażowe tj. Allegro, OLX czy Booking dotyczących ilości oraz wartości transakcji dokonywanych przez ich użytkowników

REKLAMA

Kiedy i w jakich okolicznościach pracodawca ma obowiązek zwiększyć wymiar urlopu wypoczynkowego? Czy każdy pracownik może na to liczyć?

W jakich sytuacjach i terminach pracownik nabywa prawo do zwiększonego wymiaru urlopu wypoczynkowego? Kiedy pracodawca ma obowiązek udzielić dodatkowych dni urlopu? Co wynika z przepisów?

Zwolnienie z VAT dla małych firm. Minister Finansów szykuje istotne zmiany w ustawie o VAT

Nowelizacja ustawy o VAT ma pozwolić na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w VAT w Polsce przez małe firmy (do 200 tys. zł rocznej wartości sprzedaży) mające siedzibę w innym państwie członkowskim UE. A polskie małe firmy będą mogły również korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Tak wynika z założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, które zostały opublikowane 12 czerwca 2024 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

REKLAMA