REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych przewalutowanie w celu zapłaty za materiał

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Za pośrednictwem banku prowadzącego nasze rachunki walutowe zakupiliśmy z posiadanych środków pieniężnych wyrażonych w USD inną walutę, tj. euro, przeznaczoną na zakup materiałów. Jak prawidłowo wycenić tę operację? Czy w jej wyniku powstaną różnice kursowe i jak je prawidłowo wyliczyć pod względem podatkowym?
RADA
Sama zamiana posiadanych środków pieniężnych w dolarach amerykańskich na euro nie powoduje powstania różnic kursowych (ani w myśl ustawy o rachunkowości, ani według ustaw o podatku dochodowym). Różnice kursowe powstaną natomiast w momencie zapłaty za materiały.
UZASADNIENIE
Prawo podatkowe zalicza różnice kursowe do przychodów lub kosztów uzyskania przychodu według zasady kasowej. Oznacza to, że różnice kursowe, które nie są zrealizowane (czyli nie wynikają z rzeczywistego ruchu pieniądza), nie mają znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania. W przedstawionej przez Państwa sytuacji należałoby sądzić, że tak właśnie się stało – nastąpiło przewalutowanie środków pieniężnych z USD na euro. Konwersja waluty USD na euro nie jest w zamierzeniu ani odsprzedażą dolarów amerykańskich bankowi, ani zakupem euro w tym banku (a więc nie można uznać, że nastąpił rzeczywisty ruch pieniądza). Jest po prostu zamianą jednej waluty na drugą, która to zamiana nie powoduje powstania różnic kursowych ani pod względem rachunkowym, ani pod względem podatkowym. Jest zamianą waluty USD o określonej wartości na taką samą wartość środków pieniężnych w walucie euro.
Pośrednim potwierdzeniem, że różnice kursowe nie powstają przy przewalutowaniu jednej waluty na drugą, jest informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Urzędu Skarbowego w Cieszynie z 2 marca 2004 r. (sygnatura PDI/1- -415-19/04), gdzie w przypadku przeszacowania kredytu w walucie obcej stwierdza się, że:
Zaciągnięcie kredytu w walucie obcej i jego spłata w walucie obcej może rodzić skutek w postaci różnic kursowych. Jeżeli wydatki na spłatę kredytu przekroczą (lub są mniejsze) jego wartość określoną w złotych na dzień otrzymania kredytu, a spowodowane to zostanie różnymi kursami walut z dnia zaciągnięcia i spłaty kredytu, to powstałe w ten sposób różnice mają bezpośredni wpływ na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym. Natomiast sama operacja przewalutowania nie wywiera skutków podatkowych, gdyż sprowadza się jedynie do przeliczenia kwoty kredytu zaciągniętego w dewizach na złote. Jeżeli nawet przewalutowanie spowoduje zwiększenie lub zmniejszenie zarachowanej kwoty, to powstałe różnice wiążą się z wyceną kredytu i, jako niezrealizowane, nie mogą wywierać skutków podatkowych. Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 22 ust. 1 ww. ustawy różnice kursowe w rozumieniu podatkowym występują wtedy, gdy pomiędzy dniem zarachowania kosztu a dniem zapłaty występują różne kursy walut. Przewalutowanie kredytu dewizowego na kredyt złotowy skutkuje tym, że od tego momentu podatnik spłaca kredyt w złotych, czyli nie dochodzi do realizacji różnic z tytułu różnych kursów walut na dzień zaciągnięcia i spłaty kredytu. Zatem, jeżeli nawet w wyniku przewalutowania kwota kredytu wzrosła w stosunku do wcześniej zarachowanej, to zapłata przewalutowanej części kredytu stanowi nadal spłatę kredytu, która, co do zasady, nie jest zaliczana do kosztów uzyskania przychodów.
Różnice kursowe powstaną natomiast w momencie zapłaty za materiały.
Przykład
Spółka A posiada w banku rachunek walutowy, na którym zgromadzono 1300 USD (pochodzące w całości z uregulowania przez kontrahenta amerykańskiego należności za zakupiony towar). Załóżmy dodatkowo, że spółka A zakupiła materiały u dostawcy z Francji o wartości 800 euro.
1. 9 października 2005 r. jednostka sprzedała kontrahentowi z USA towary o wartości 1300 USD. Kurs z dnia odprawy celnej wynosił 3,5 zł/USD:
Wn konto 203 „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi niepowiązanymi” 4550 zł,
Ma konto 730 „Przychody ze sprzedaży towarów” 4550 zł.
2. 15 października spółka otrzymała powiadomienie z banku, że należność została w całości uregulowana. Kurs kupna USD w dniu wpływu należności wynosił 3,4 zł/USD:
Wn konto 135-1 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – USD” 4420 zł,
Ma konto 203 „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi niepowiązanymi” 4420 zł,
oraz w ewidencji pozabilansowej
Wn konto pozabilansowe 135-1 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – USD”
1300 USD.
Powstała ujemna różnica kursowa:
Wn konto 755 „Koszty finansowe” 130 zł,
Ma konto 203 „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi niepowiązanymi” 130 zł.
3. 22 października spółka otrzymała materiał od kontrahenta z Francji. Francuska firma wystawiła fakturę 18 października. Wartość transakcji 800 euro. Średni kurs NBP na dzień wystawienia faktury wynosił 4,1 zł/euro. W związku z tym wystawiono fakturę wewnętrzną:
– podstawa opodatkowania
800 x 4,1 zł = 3280 zł,
– podatek VAT
3280 zł x 22% = 721,60 zł.
Ewidencja zobowiązania wobec dostawcy:
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 3280 zł,
Ma konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi niepowiązanymi”
3280 zł.
Faktura wewnętrzna:
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 721,60 zł,
Ma konto 222 „Rozliczenie podatku VAT należnego” 721,60 zł.
4. Zapłata zobowiązania za zakupione materiały. Załóżmy, że bank zastosował przelicznik USD na euro = 0,875. W związku z tym 800 euro zostaje przewalutowane z dolarów amerykańskich. W wyniku tego „zdjęta” zostanie z rachunku walutowego w USD kwota 914,29 USD (800 euro/0,875), która jest równowartością 3108,59 zł (914,29 USD x 3,4 zł).
Wn konto 135-2 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – euro” 3108,59 zł,
Ma konto 135-1 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – USD” 3108,59 zł.
W ewidencji pozabilansowej:
Wn konto pozabilansowe 135-2 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – euro” 800 euro,
Ma konto pozabilansowe 135-1 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – USD” 914,29 USD.
oraz
Wn konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi niepowiązanymi”
3108,59 zł,
Ma konto 135-2 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – euro” 3108,59 zł.
W ewidencji pozabilansowej:
Ma konto pozabilansowe 135-2 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – euro” 800 euro.
Załóżmy, że kurs sprzedaży banku w dniu dokonania zapłaty wynosił 4,0 zł za euro. W związku z tym powstanie dodatnia różnica kursowa w kwocie 171,41 zł (3280 zł – 3108,59 zł):
Wn konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi niepowiązanymi”
171,41 zł,
Ma konto 750 „Przychody finansowe”
171,41 zł.
Na zakończenie można wskazać, że w przypadku zapłaty za zakupione materiały (w euro) wprost z rachunku walutowego w USD można pominąć ewidencję poprzez konto 135-2 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – euro”, gdyż i tak w wyniku takiej transakcji konto to się wyzeruje. W takiej sytuacji zapisy w księgach dotyczące regulacji zobowiązania i powstania różnic kursowych mogą być następujące:
Wn konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi niepowiązanymi” 3280 zł,
Ma konto 135-1 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – USD” 3108,59 zł,
Ma konto 750 „Przychody finansowe” 171,41 zł.
W ewidencji pozabilansowej:
Ma konto pozabilansowe 135-1 „Rachunek bankowy środków pieniężnych w walutach obcych – USD” 914,29 USD.
• art. 30 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 65; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
Paweł Muż
ekonomista, pracownik redakcji


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA