REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady dokonywania zwrotu akcyzy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów

REKLAMA

Na jakich zasadach i komu przysługuje zwrot podatku akcyzowego zapłaconego na terytorium Polski z tytułu towarów, które następnie są sprzedawane w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów?
RADA
Podmiotowi, który dostarczył na terytorium państwa członkowskiego wyroby akcyzowe zharmonizowane, od których akcyza została zapłacona w Polsce – przysługuje zwrot akcyzy. Zwrot następuje na pisemny wniosek podatnika, złożony do naczelnika właściwego urzędu celnego przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej.
UZASADNIENIE
Szczegółowe warunki i tryb zwrotu podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w odniesieniu do dostaw wewnątrzwspólnotowych reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z 14 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Polski podatnik, który chce otrzymać zwrot akcyzy, musi spełnić określone warunki związane z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów. A mianowicie:
• dokonał na terytorium kraju zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane i posiada dokumenty potwierdzające tę zapłatę,
• dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego UDT; dokument UDT może być zastąpiony przez inny dokument handlowy zawierający takie same dane, jakie wymagane są dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego,
• posiada potwierdzenie na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub kopii dokumentu handlowego, że odbiorca z państwa członkowskiego otrzymał wyroby akcyzowe zharmonizowane,
• posiada potwierdzenie zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Podstawą zwrotu zapłaconej w Polsce akcyzy jest pisemny wniosek podatnika, z którym musi on wystąpić do naczelnika właściwego urzędu celnego. Wniosek o zwrot podatnik musi złożyć przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Ponadto, do wniosku musi dołączyć szereg niezbędnych dokumentów:
• dokumenty potwierdzające zapłatę podatku akcyzowego za wyroby akcyzowe zharmonizowane na terytorium Polski,
• dokumenty dotyczące dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w szczególności kopię pierwszej karty uproszczonego dokumentu towarzyszącego UDT bądź kopię zastosowanego zamiennie dokumentu handlowego.
Właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję o wysokości uznanej kwoty zwrotu akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane w dostawie wewnątrzwspólnotowej. Następnie dokonuje zwrotu tej kwoty w terminie 30 dni od dnia przedstawienia mu dokumentów:
• potwierdzających otrzymanie wyrobów przez nabywcę z państwa członkowskiego na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego UDT lub kopii zastosowanego zamiennie dokumentu handlowego,
• faktur i innych dokumentów potwierdzających dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej,
• potwierdzenia zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Dokumenty, które podatnik załącza do wniosku o zwrot, należy przedstawić w oryginałach, ponieważ właściwy naczelnik urzędu celnego, uwzględniając wniosek o zwrot akcyzy, jest obowiązany ostemplować pieczęcią urzędu oraz przedziurkować każdy dokument dołączony do wniosku o zwrot akcyzy – w celu uniknięcia ponownego ich użycia. Po dokonaniu zwrotu akcyzy dokumenty niezwłocznie są zwracane podatnikowi – ostemplowane oraz przedziurkowane.
WAŻNE
Polski podatnik ubiegający się o zwrot akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, sprzedanych w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, powinien dołączyć do wniosku o zwrot oryginały wymaganych dokumentów. Naczelnik urzędu celnego musi ostemplować oraz przedziurkować każdy dokument dołączony do wniosku w celu uniknięcia ponownego ich użycia.
Podobnie jak w przypadku naczelnika urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, jeżeli zasadność zwrotu akcyzy wymaga dodatkowego sprawdzenia, przedłuża termin dokonania zwrotu do 90 dni.
Kwota zwrotu, o którą wnioskuje podatnik, nie może być niższa niż kwota stanowiąca równowartość w złotych 10 euro, według średniego kursu euro, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z dnia złożenia wniosku.
WAŻNE
Zwrot akcyzy następuje w ciągu 30 dni od dnia złożenia wymaganych przepisami dokumentów, chyba że zasadność zwrotu wymaga sprawdzenia, wówczas ten termin przedłuża się do 90 dni.
Jak wynika z wytycznych urzędów celnych, jeśli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które w państwie przeznaczenia nie są uznawane za wyroby akcyzowe zharmonizowane lub są zwolnione z akcyzy, należy przedstawić urzędowo potwierdzoną informację, że wyrób dostarczony w tym kraju nie jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym i nie podlega podatkowi akcyzowemu, co jednocześnie stanowi potwierdzenie zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia.

• § 2, § 3, § 4 rozporządzenie Ministra Finansów z 14 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych – Dz.U. Nr 74, poz. 674

Ewa Michalak
specjalista w zakresie akcyzy


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA