REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady dokonywania zwrotu akcyzy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów

REKLAMA

Na jakich zasadach i komu przysługuje zwrot podatku akcyzowego zapłaconego na terytorium Polski z tytułu towarów, które następnie są sprzedawane w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów?
RADA
Podmiotowi, który dostarczył na terytorium państwa członkowskiego wyroby akcyzowe zharmonizowane, od których akcyza została zapłacona w Polsce – przysługuje zwrot akcyzy. Zwrot następuje na pisemny wniosek podatnika, złożony do naczelnika właściwego urzędu celnego przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej.
UZASADNIENIE
Szczegółowe warunki i tryb zwrotu podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w odniesieniu do dostaw wewnątrzwspólnotowych reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z 14 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Polski podatnik, który chce otrzymać zwrot akcyzy, musi spełnić określone warunki związane z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów. A mianowicie:
• dokonał na terytorium kraju zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane i posiada dokumenty potwierdzające tę zapłatę,
• dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego UDT; dokument UDT może być zastąpiony przez inny dokument handlowy zawierający takie same dane, jakie wymagane są dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego,
• posiada potwierdzenie na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub kopii dokumentu handlowego, że odbiorca z państwa członkowskiego otrzymał wyroby akcyzowe zharmonizowane,
• posiada potwierdzenie zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Podstawą zwrotu zapłaconej w Polsce akcyzy jest pisemny wniosek podatnika, z którym musi on wystąpić do naczelnika właściwego urzędu celnego. Wniosek o zwrot podatnik musi złożyć przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Ponadto, do wniosku musi dołączyć szereg niezbędnych dokumentów:
• dokumenty potwierdzające zapłatę podatku akcyzowego za wyroby akcyzowe zharmonizowane na terytorium Polski,
• dokumenty dotyczące dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w szczególności kopię pierwszej karty uproszczonego dokumentu towarzyszącego UDT bądź kopię zastosowanego zamiennie dokumentu handlowego.
Właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję o wysokości uznanej kwoty zwrotu akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane w dostawie wewnątrzwspólnotowej. Następnie dokonuje zwrotu tej kwoty w terminie 30 dni od dnia przedstawienia mu dokumentów:
• potwierdzających otrzymanie wyrobów przez nabywcę z państwa członkowskiego na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego UDT lub kopii zastosowanego zamiennie dokumentu handlowego,
• faktur i innych dokumentów potwierdzających dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej,
• potwierdzenia zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Dokumenty, które podatnik załącza do wniosku o zwrot, należy przedstawić w oryginałach, ponieważ właściwy naczelnik urzędu celnego, uwzględniając wniosek o zwrot akcyzy, jest obowiązany ostemplować pieczęcią urzędu oraz przedziurkować każdy dokument dołączony do wniosku o zwrot akcyzy – w celu uniknięcia ponownego ich użycia. Po dokonaniu zwrotu akcyzy dokumenty niezwłocznie są zwracane podatnikowi – ostemplowane oraz przedziurkowane.
WAŻNE
Polski podatnik ubiegający się o zwrot akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, sprzedanych w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, powinien dołączyć do wniosku o zwrot oryginały wymaganych dokumentów. Naczelnik urzędu celnego musi ostemplować oraz przedziurkować każdy dokument dołączony do wniosku w celu uniknięcia ponownego ich użycia.
Podobnie jak w przypadku naczelnika urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, jeżeli zasadność zwrotu akcyzy wymaga dodatkowego sprawdzenia, przedłuża termin dokonania zwrotu do 90 dni.
Kwota zwrotu, o którą wnioskuje podatnik, nie może być niższa niż kwota stanowiąca równowartość w złotych 10 euro, według średniego kursu euro, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z dnia złożenia wniosku.
WAŻNE
Zwrot akcyzy następuje w ciągu 30 dni od dnia złożenia wymaganych przepisami dokumentów, chyba że zasadność zwrotu wymaga sprawdzenia, wówczas ten termin przedłuża się do 90 dni.
Jak wynika z wytycznych urzędów celnych, jeśli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które w państwie przeznaczenia nie są uznawane za wyroby akcyzowe zharmonizowane lub są zwolnione z akcyzy, należy przedstawić urzędowo potwierdzoną informację, że wyrób dostarczony w tym kraju nie jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym i nie podlega podatkowi akcyzowemu, co jednocześnie stanowi potwierdzenie zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia.

• § 2, § 3, § 4 rozporządzenie Ministra Finansów z 14 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych – Dz.U. Nr 74, poz. 674

Ewa Michalak
specjalista w zakresie akcyzy


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA