REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady dokonywania zwrotu akcyzy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na jakich zasadach i komu przysługuje zwrot podatku akcyzowego zapłaconego na terytorium Polski z tytułu towarów, które następnie są sprzedawane w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów?
RADA
Podmiotowi, który dostarczył na terytorium państwa członkowskiego wyroby akcyzowe zharmonizowane, od których akcyza została zapłacona w Polsce – przysługuje zwrot akcyzy. Zwrot następuje na pisemny wniosek podatnika, złożony do naczelnika właściwego urzędu celnego przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej.
UZASADNIENIE
Szczegółowe warunki i tryb zwrotu podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w odniesieniu do dostaw wewnątrzwspólnotowych reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z 14 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Polski podatnik, który chce otrzymać zwrot akcyzy, musi spełnić określone warunki związane z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów. A mianowicie:
• dokonał na terytorium kraju zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane i posiada dokumenty potwierdzające tę zapłatę,
• dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego UDT; dokument UDT może być zastąpiony przez inny dokument handlowy zawierający takie same dane, jakie wymagane są dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego,
• posiada potwierdzenie na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub kopii dokumentu handlowego, że odbiorca z państwa członkowskiego otrzymał wyroby akcyzowe zharmonizowane,
• posiada potwierdzenie zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Podstawą zwrotu zapłaconej w Polsce akcyzy jest pisemny wniosek podatnika, z którym musi on wystąpić do naczelnika właściwego urzędu celnego. Wniosek o zwrot podatnik musi złożyć przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Ponadto, do wniosku musi dołączyć szereg niezbędnych dokumentów:
• dokumenty potwierdzające zapłatę podatku akcyzowego za wyroby akcyzowe zharmonizowane na terytorium Polski,
• dokumenty dotyczące dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w szczególności kopię pierwszej karty uproszczonego dokumentu towarzyszącego UDT bądź kopię zastosowanego zamiennie dokumentu handlowego.
Właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję o wysokości uznanej kwoty zwrotu akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane w dostawie wewnątrzwspólnotowej. Następnie dokonuje zwrotu tej kwoty w terminie 30 dni od dnia przedstawienia mu dokumentów:
• potwierdzających otrzymanie wyrobów przez nabywcę z państwa członkowskiego na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego UDT lub kopii zastosowanego zamiennie dokumentu handlowego,
• faktur i innych dokumentów potwierdzających dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej,
• potwierdzenia zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Dokumenty, które podatnik załącza do wniosku o zwrot, należy przedstawić w oryginałach, ponieważ właściwy naczelnik urzędu celnego, uwzględniając wniosek o zwrot akcyzy, jest obowiązany ostemplować pieczęcią urzędu oraz przedziurkować każdy dokument dołączony do wniosku o zwrot akcyzy – w celu uniknięcia ponownego ich użycia. Po dokonaniu zwrotu akcyzy dokumenty niezwłocznie są zwracane podatnikowi – ostemplowane oraz przedziurkowane.
WAŻNE
Polski podatnik ubiegający się o zwrot akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, sprzedanych w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, powinien dołączyć do wniosku o zwrot oryginały wymaganych dokumentów. Naczelnik urzędu celnego musi ostemplować oraz przedziurkować każdy dokument dołączony do wniosku w celu uniknięcia ponownego ich użycia.
Podobnie jak w przypadku naczelnika urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, jeżeli zasadność zwrotu akcyzy wymaga dodatkowego sprawdzenia, przedłuża termin dokonania zwrotu do 90 dni.
Kwota zwrotu, o którą wnioskuje podatnik, nie może być niższa niż kwota stanowiąca równowartość w złotych 10 euro, według średniego kursu euro, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z dnia złożenia wniosku.
WAŻNE
Zwrot akcyzy następuje w ciągu 30 dni od dnia złożenia wymaganych przepisami dokumentów, chyba że zasadność zwrotu wymaga sprawdzenia, wówczas ten termin przedłuża się do 90 dni.
Jak wynika z wytycznych urzędów celnych, jeśli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które w państwie przeznaczenia nie są uznawane za wyroby akcyzowe zharmonizowane lub są zwolnione z akcyzy, należy przedstawić urzędowo potwierdzoną informację, że wyrób dostarczony w tym kraju nie jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym i nie podlega podatkowi akcyzowemu, co jednocześnie stanowi potwierdzenie zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia.

• § 2, § 3, § 4 rozporządzenie Ministra Finansów z 14 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych – Dz.U. Nr 74, poz. 674

Ewa Michalak
specjalista w zakresie akcyzy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA