REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady dokonywania zwrotu akcyzy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów

REKLAMA

Na jakich zasadach i komu przysługuje zwrot podatku akcyzowego zapłaconego na terytorium Polski z tytułu towarów, które następnie są sprzedawane w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów?
RADA
Podmiotowi, który dostarczył na terytorium państwa członkowskiego wyroby akcyzowe zharmonizowane, od których akcyza została zapłacona w Polsce – przysługuje zwrot akcyzy. Zwrot następuje na pisemny wniosek podatnika, złożony do naczelnika właściwego urzędu celnego przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej.
UZASADNIENIE
Szczegółowe warunki i tryb zwrotu podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w odniesieniu do dostaw wewnątrzwspólnotowych reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z 14 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Polski podatnik, który chce otrzymać zwrot akcyzy, musi spełnić określone warunki związane z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów. A mianowicie:
• dokonał na terytorium kraju zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane i posiada dokumenty potwierdzające tę zapłatę,
• dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego UDT; dokument UDT może być zastąpiony przez inny dokument handlowy zawierający takie same dane, jakie wymagane są dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego,
• posiada potwierdzenie na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub kopii dokumentu handlowego, że odbiorca z państwa członkowskiego otrzymał wyroby akcyzowe zharmonizowane,
• posiada potwierdzenie zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Podstawą zwrotu zapłaconej w Polsce akcyzy jest pisemny wniosek podatnika, z którym musi on wystąpić do naczelnika właściwego urzędu celnego. Wniosek o zwrot podatnik musi złożyć przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Ponadto, do wniosku musi dołączyć szereg niezbędnych dokumentów:
• dokumenty potwierdzające zapłatę podatku akcyzowego za wyroby akcyzowe zharmonizowane na terytorium Polski,
• dokumenty dotyczące dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w szczególności kopię pierwszej karty uproszczonego dokumentu towarzyszącego UDT bądź kopię zastosowanego zamiennie dokumentu handlowego.
Właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję o wysokości uznanej kwoty zwrotu akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane w dostawie wewnątrzwspólnotowej. Następnie dokonuje zwrotu tej kwoty w terminie 30 dni od dnia przedstawienia mu dokumentów:
• potwierdzających otrzymanie wyrobów przez nabywcę z państwa członkowskiego na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego UDT lub kopii zastosowanego zamiennie dokumentu handlowego,
• faktur i innych dokumentów potwierdzających dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej,
• potwierdzenia zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
Dokumenty, które podatnik załącza do wniosku o zwrot, należy przedstawić w oryginałach, ponieważ właściwy naczelnik urzędu celnego, uwzględniając wniosek o zwrot akcyzy, jest obowiązany ostemplować pieczęcią urzędu oraz przedziurkować każdy dokument dołączony do wniosku o zwrot akcyzy – w celu uniknięcia ponownego ich użycia. Po dokonaniu zwrotu akcyzy dokumenty niezwłocznie są zwracane podatnikowi – ostemplowane oraz przedziurkowane.
WAŻNE
Polski podatnik ubiegający się o zwrot akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, sprzedanych w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, powinien dołączyć do wniosku o zwrot oryginały wymaganych dokumentów. Naczelnik urzędu celnego musi ostemplować oraz przedziurkować każdy dokument dołączony do wniosku w celu uniknięcia ponownego ich użycia.
Podobnie jak w przypadku naczelnika urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, jeżeli zasadność zwrotu akcyzy wymaga dodatkowego sprawdzenia, przedłuża termin dokonania zwrotu do 90 dni.
Kwota zwrotu, o którą wnioskuje podatnik, nie może być niższa niż kwota stanowiąca równowartość w złotych 10 euro, według średniego kursu euro, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z dnia złożenia wniosku.
WAŻNE
Zwrot akcyzy następuje w ciągu 30 dni od dnia złożenia wymaganych przepisami dokumentów, chyba że zasadność zwrotu wymaga sprawdzenia, wówczas ten termin przedłuża się do 90 dni.
Jak wynika z wytycznych urzędów celnych, jeśli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które w państwie przeznaczenia nie są uznawane za wyroby akcyzowe zharmonizowane lub są zwolnione z akcyzy, należy przedstawić urzędowo potwierdzoną informację, że wyrób dostarczony w tym kraju nie jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym i nie podlega podatkowi akcyzowemu, co jednocześnie stanowi potwierdzenie zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia.

• § 2, § 3, § 4 rozporządzenie Ministra Finansów z 14 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych – Dz.U. Nr 74, poz. 674

Ewa Michalak
specjalista w zakresie akcyzy


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA