REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować częściowo odpłatne nabycie środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka kupiła we wrześniu 2005 r. dwuletni samochód osobowy od osoby fizycznej za kwotę wynikającą z umowy sprzedaży równą 200 zł. Wartość rynkowa takiego samochodu w cennikach ubezpieczycieli i informacjach giełdowych wynosi 15 000 zł. Według jakiej wartości mamy wprowadzić ten samochód do ewidencji księgowej?
RADA
W przedstawionej sytuacji należy sądzić, że jest to nieco zmodyfikowana forma darowizny środka trwałego. Sytuację taką przepisy podatkowe nazywają nabyciem środka trwałego za częściową odpłatnością. Chcąc uniknąć różnic między wartością środka trwałego stanowiącego podstawę do dokonywania odpisów według ustawy o rachunkowości i ustaw podatkowych, samochód ten należałoby wprowadzić do ewidencji w cenie rynkowej.
UZASADNIENIE
W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych uregulowano zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych (lub wartości niematerialnych i prawnych), gdy środek trwały został nabyty częściowo odpłatnie (art. 16g ust. 1 pkt 1a). Wynika z nich, że w razie częściowo odpłatnego nabycia wartość początkową ustala się jako sumę:
• odpłatności ponoszonej przez podatnika (cenę zakupu) i
• kwoty wynikającej z różnicy między ceną rynkową (stosowaną w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania) a odpłatnością (ceną zakupu).
Skutkiem częściowo odpłatnego otrzymania rzeczy (środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych) będzie przychód podatkowy analogiczny jak w przypadku otrzymania środka trwałego w formie darowizny. Wartością rzeczy lub praw częściowo odpłatnych stanowiącą przychód podatnika jest różnica między wartością tych rzeczy lub praw, ustaloną według zasad określonych w ust. 5 (czyli jak dla rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie), a odpłatnością ponoszoną przez podatnika – art. 12 ust. 5a updop.
Ustalona wartość w umowie sprzedaży (200 zł) znacząco odbiega od wartości rynkowej i w tej wysokości nie będzie prawdopodobnie zaakceptowana przez organ podatkowy. Należy pamiętać, że gdy wartość wyrażona w cenie znacząco odbiega od wartości rynkowej, to organ podatkowy (art. 14 ust. 3) wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej.
Przykład
Spółka kupiła we wrześniu 2005 r. dwuletni samochód osobowy od osoby fizycznej za kwotę wynikającą z umowy sprzedaży równą 200 zł. Wartość rynkowa takiego samochodu w cennikach ubezpieczycieli i informacjach giełdowych wynosi 15 000 zł.
1. Przyjęcie środka trwałego do ewidencji w kwocie 15 000 zł (200 zł jako zobowiązanie wobec sprzedawcy i 14 800 zł jako różnica między ceną rynkową a odpłatnością)
Wn konto 010 „Środki trwałe – środki transportu” 15 000 zł,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 200 zł,
Ma konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 14 800 zł.
2. Zakładając, że stawka amortyzacji wynosi 20%, to odpis amortyzacyjny od takiego środka trwałego wynosić będzie 250 zł (15 000 zł x 20%/12)
Wn konto 408 „Amortyzacja” 250 zł,
Ma konto 060 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 250 zł.
3. Równolegle do odpisów amortyzacyjnych następuje rozliczenie międzyokresowe przychodu w kwocie 246,67 zł (14 800 zł × 20%/12)
Wn konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 246,67 zł,
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 246,67 zł.
• art. 12 ust. 5a, art. 14 ust. 3, art. 16g ust. 1 pkt 1a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 65; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Paweł Muż
ekonomista, pracownik redakcji


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA