REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować częściowo odpłatne nabycie środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka kupiła we wrześniu 2005 r. dwuletni samochód osobowy od osoby fizycznej za kwotę wynikającą z umowy sprzedaży równą 200 zł. Wartość rynkowa takiego samochodu w cennikach ubezpieczycieli i informacjach giełdowych wynosi 15 000 zł. Według jakiej wartości mamy wprowadzić ten samochód do ewidencji księgowej?
RADA
W przedstawionej sytuacji należy sądzić, że jest to nieco zmodyfikowana forma darowizny środka trwałego. Sytuację taką przepisy podatkowe nazywają nabyciem środka trwałego za częściową odpłatnością. Chcąc uniknąć różnic między wartością środka trwałego stanowiącego podstawę do dokonywania odpisów według ustawy o rachunkowości i ustaw podatkowych, samochód ten należałoby wprowadzić do ewidencji w cenie rynkowej.
UZASADNIENIE
W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych uregulowano zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych (lub wartości niematerialnych i prawnych), gdy środek trwały został nabyty częściowo odpłatnie (art. 16g ust. 1 pkt 1a). Wynika z nich, że w razie częściowo odpłatnego nabycia wartość początkową ustala się jako sumę:
• odpłatności ponoszonej przez podatnika (cenę zakupu) i
• kwoty wynikającej z różnicy między ceną rynkową (stosowaną w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania) a odpłatnością (ceną zakupu).
Skutkiem częściowo odpłatnego otrzymania rzeczy (środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych) będzie przychód podatkowy analogiczny jak w przypadku otrzymania środka trwałego w formie darowizny. Wartością rzeczy lub praw częściowo odpłatnych stanowiącą przychód podatnika jest różnica między wartością tych rzeczy lub praw, ustaloną według zasad określonych w ust. 5 (czyli jak dla rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie), a odpłatnością ponoszoną przez podatnika – art. 12 ust. 5a updop.
Ustalona wartość w umowie sprzedaży (200 zł) znacząco odbiega od wartości rynkowej i w tej wysokości nie będzie prawdopodobnie zaakceptowana przez organ podatkowy. Należy pamiętać, że gdy wartość wyrażona w cenie znacząco odbiega od wartości rynkowej, to organ podatkowy (art. 14 ust. 3) wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej.
Przykład
Spółka kupiła we wrześniu 2005 r. dwuletni samochód osobowy od osoby fizycznej za kwotę wynikającą z umowy sprzedaży równą 200 zł. Wartość rynkowa takiego samochodu w cennikach ubezpieczycieli i informacjach giełdowych wynosi 15 000 zł.
1. Przyjęcie środka trwałego do ewidencji w kwocie 15 000 zł (200 zł jako zobowiązanie wobec sprzedawcy i 14 800 zł jako różnica między ceną rynkową a odpłatnością)
Wn konto 010 „Środki trwałe – środki transportu” 15 000 zł,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 200 zł,
Ma konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 14 800 zł.
2. Zakładając, że stawka amortyzacji wynosi 20%, to odpis amortyzacyjny od takiego środka trwałego wynosić będzie 250 zł (15 000 zł x 20%/12)
Wn konto 408 „Amortyzacja” 250 zł,
Ma konto 060 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 250 zł.
3. Równolegle do odpisów amortyzacyjnych następuje rozliczenie międzyokresowe przychodu w kwocie 246,67 zł (14 800 zł × 20%/12)
Wn konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 246,67 zł,
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 246,67 zł.
• art. 12 ust. 5a, art. 14 ust. 3, art. 16g ust. 1 pkt 1a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 65; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Paweł Muż
ekonomista, pracownik redakcji


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA