REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy w 2006 r. można wybrać opodatkowanie ryczałtem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem zainteresowana kontynuacją opodatkowania jednoosobowej firmy ryczałtem w 2006 r. (usługi parkingowe). Jest jednak możliwe, że zrezygnuję z tej działalności, a identyczną będzie prowadził mój brat (rozpoczynając działalność w tym samym czasie co likwidacja mojej firmy). Jest możliwe, że w miejsce mojej likwidowanej firmy powstanie (bez mojego udziału) rodzinna spółka cywilna. Jakie warunki muszą zostać przez nas spełnione?
RADA
Przy kontynuacji przez Panią w 2006 r. działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem podstawowym warunkiem jest nieprzekroczenie przez Pani firmę w 2005 r. limitu przychodów 979 150 zł. Limit ten nie będzie dotyczył Pani brata ani spółki cywilnej, jeśli będzie to dla niego nowa działalność gospodarcza. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Przypomnijmy, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą podlegać przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej zarówno wtedy, gdy działalność jest prowadzona przez osobę fizyczną, jak i w formie spółki. Może to być spółka cywilna lub jawna osób fizycznych.
Jest kilka warunków, które trzeba spełnić, aby móc korzystać z ryczałtu w opisanej w pytaniu sytuacji. Dla osób kontynuujących działalność w 2006 r. jest to nieprzekroczenie w 2005 r. limitu przychodów 250 000 euro. Z kolei dla osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej ten limit nie jest istotny. Dla tej kategorii podatników ważny jest raczej termin na zgłoszenie ryczałtu jako formy opodatkowania. Podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego ma na to czas do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż do dnia uzyskania pierwszego przychodu.
Natomiast osoby zmieniające, w porównaniu z 2005 r., sposób opodatkowania swojej firmy w 2006 r. będą musiały złożyć pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Ostateczny termin to 20 stycznia 2006 r. Przy tym, jeżeli do 20 stycznia 2006 r. podatnik już opodatkowany ryczałtem nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Istotne jest też sprawdzenie, czy wybrana działalność gospodarcza może podlegać ryczałtowi. Tak jest w przypadku świadczonych przez Panią usług parkingowych (PKWiU 63.21.24), z których przychody są opodatkowane 17% stawką.
Jak wspomniano, w sytuacji kontynuacji przez podatnika działalności ważny jest limit 250 000 euro. Znany jest już kurs euro, po którym kwotę tę należy przeliczyć na złotówki.
WAŻNE!
Dla 2006 r. kwoty wyrażone powyżej w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP, obowiązującego 1 października 2005 r. W tym roku 1 października przypadał w sobotę. W takiej sytuacji do przeliczeń stosuje się kurs obowiązujący 30 września 2005 r., czyli 3,9166 zł. Po przemnożeniu tak wybranego kursu euro przez 250 000 euro otrzymamy limit przychodów na poziomie 979 150 zł – przedsiębiorcy, którzy przekroczyli ten limit przychodów w 2005 r. utracą prawo do opodatkowania ryczałtem.
Kwota, od której zależy prawo do opodatkowania ryczałtem w 2006 r., jest mniejsza niż dla 2005 r. (przypominamy, że dla 2005 r. było to 1 094 675 zł). Jest to więc zmiana niekorzystna dla podatników, która jednak wynika wyłącznie ze zmian kursów walutowych.
WAŻNE!
Nie odbiera prawa do ryczałtu uzyskiwanie w 2005 r. przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, gdy suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250 000 euro.
Jest to istotna cecha opodatkowania ryczałtem wspólników spółek cywilnych i jawnych, gdyż stosunkowo często występują przedsiębiorcy, którzy są przekonani, że limit 250 000 zł oblicza się odrębnie dla każdego wspólnika.
Przykład
W 2005 r. spółka cywilna A. osiągnęła przychody 1 200 000 zł. Wspólnicy tej spółki Andrzej K. i Joanna Z. mają po 50% udziałów w zyskach i stratach spółki. Pomimo że żaden ze wspólników nie przekroczył limitu 250 000 euro przychodów, jaki przypada na niego w spółce, utracili prawo do opodatkowania ryczałtem w 2006 r.
Jak wspomniano, jeżeli przedsiębiorca rozpocznie wykonywanie działalności w 2006 r., nie wiążą go żadne limity przychodów, ale ważne jest, aby nie korzystał z opodatkowania w formie karty podatkowej.
Może się zdarzyć, że podatnik w 2005 r. prowadził działalność samodzielnie i jednocześnie w formie spółki. Ryczałt opłaca się wtedy odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki. Nie łączy się ze sobą osiągniętych przychodów przez spółkę i jednoosobową firmę przedsiębiorcy. W sprawie poprawności obliczania limitu w takiej sytuacji odpowiedzi na pytania podatników udzielały już organy podatkowe. Przykładem może być odpowiedź Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej (sygn. PDF/415-0022/05, pismo z 13 kwietnia 2005 r.).
WAŻNE!
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2006 r. mogą opłacać także podatnicy, którzy w 2005 r. prowadzili działalność samodzielnie lub w formie spółki, z której przychody były opodatkowane wyłącznie w formie karty podatkowej lub za część roku były opodatkowane w formie karty podatkowej i za część roku na ogólnych zasadach, a łączne przychody w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły kwoty 250 000 euro. W tych przypadkach przychody opodatkowane w formie karty podatkowej oblicza się wyłącznie na podstawie wystawionych faktur lub rachunków.

• art. 4 ust. 2, art. 6–12 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz.U. Nr 144, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420

Małgorzata Korycka
specjalista z zakresu podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA