REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przysługuje zwrot różnicy podatku w przypadku eksportu towarów

REKLAMA

Nasza firma eksportuje towar handlowy do Mołdawii; nie prowadzi sprzedaży krajowej. Nabycie towaru następuje w kraju. Otrzymujemy potwierdzenie eksportu towaru na dokumencie SAD. Nabycie towarów i usług rozliczamy w deklaracji VAT-7. Wartość podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na nasz rachunek, z zachowaniem art. 87 ust. 6 ustawy o VAT, jest wyższa niż 22% wyeksportowanego towaru. Czy możemy wystąpić do US o zwrot tej nadwyżki w całości, czy tylko w części stanowiącej 22% eksportu według SAD? Prosimy o podanie podstawy prawnej.
RADA
W sytuacji opisanej w pytaniu, u Czytelnika występuje tylko sprzedaż ze stawką 0%, a zatem mają Państwo prawo do zwrotu nadwyżki wynikającej z faktu, iż dokonujecie sprzedaży opodatkowanej stawką 0%, w terminie 60 dni, która odpowiada wielkości 22% obrotu opodatkowanego stawką 0%.
Pozostała kwota nadwyżki podatku może być zwrócona w terminie 180 dni, jeśli podatnik zdecyduje o przeniesieniu tej kwoty na kolejne okresy rozliczeniowe i w odpowiednim czasie wykaże jako kwotę do zwrotu bezpośredniego.
Przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty.
W eksporcie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą potwierdzenia przez urząd celny, określony w przepisach celnych, wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty.
W przypadku eksportu towarów podatnik ma prawo do zastosowania stawki 0%.
Warunkiem koniecznym dla zastosowania stawki 0% w eksporcie jest posiadanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty oraz faktury dokumentującej sprzedaż towaru kontrahentowi zagranicznemu.
W przedstawionej sytuacji mają Państwo prawo do stawki 0% VAT z tytułu eksportu do Mołdawii.
ZAPAMIĘTAJ
Warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w odniesieniu do eksportu towarów jest posiadanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty oraz faktury dokumentującej sprzedaż towaru kontrahentowi zagranicznemu.
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu określa przepis art. 87 ust. 2 ustawy o VAT.
W myśl tego przepisu, zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju, wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika.
Wysokość zwrotu jest uzasadniona nabyciem towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy, powiększonej o 22% obrotu podatnika, opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.
Zasadniczy termin uzyskania zwrotu wynosi zatem 60 dni, jakkolwiek w pewnych sytuacjach wynosi 180 dni lub 25 dni. Przepisy art. 87 ust. 2–6 ustawy o VAT określają terminy dokonania zwrotu.
W sytuacji opisanej w pytaniu występuje tylko sprzedaż ze stawką 0% (brak jest zakupu towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych), a zatem podatnik ma prawo do zwrotu tylko tej nadwyżki w terminie 60 dni, która odpowiada wielkości 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawką 0%.
Pozostała kwota nadwyżki podatku może być zwrócona w terminie 180 dni, jeśli podatnik zdecyduje o przeniesieniu tej kwoty na kolejne okresy rozliczeniowe.
Jeżeli podatnik nie wystąpi o zwrot nadwyżki ani nie przeniesie jej na kolejny okres rozliczeniowy, wówczas nie może z niej skorzystać później, chyba że skorzysta z możliwości skorygowania deklaracji.
Oznacza to, że podatnik powinien wypełnić deklarację VAT-7, w której kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wykaże w pozycji „kwota do przeniesienia na kolejne okresy rozliczeniowe”. Jeżeli w tym kolejnym okresie nie zostanie ona w całości skonsumowana, wówczas może być przenoszona, aż upłynie 180 dni – wtedy podatnik wykaże tę część nadwyżki jako kwotę do zwrotu.
Należy zauważyć, że zarówno przeniesienie nadwyżki w celu dalszego wykorzystania, jak i żądanie zwrotu bezpośredniego jest uprawnieniem podatnika, który może, ale nie musi z niego skorzystać.

• art. 87 ust. 1, art. 87 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Krystyna Dziedzic
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA