REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przysługuje zwrot różnicy podatku w przypadku eksportu towarów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma eksportuje towar handlowy do Mołdawii; nie prowadzi sprzedaży krajowej. Nabycie towaru następuje w kraju. Otrzymujemy potwierdzenie eksportu towaru na dokumencie SAD. Nabycie towarów i usług rozliczamy w deklaracji VAT-7. Wartość podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na nasz rachunek, z zachowaniem art. 87 ust. 6 ustawy o VAT, jest wyższa niż 22% wyeksportowanego towaru. Czy możemy wystąpić do US o zwrot tej nadwyżki w całości, czy tylko w części stanowiącej 22% eksportu według SAD? Prosimy o podanie podstawy prawnej.
RADA
W sytuacji opisanej w pytaniu, u Czytelnika występuje tylko sprzedaż ze stawką 0%, a zatem mają Państwo prawo do zwrotu nadwyżki wynikającej z faktu, iż dokonujecie sprzedaży opodatkowanej stawką 0%, w terminie 60 dni, która odpowiada wielkości 22% obrotu opodatkowanego stawką 0%.
Pozostała kwota nadwyżki podatku może być zwrócona w terminie 180 dni, jeśli podatnik zdecyduje o przeniesieniu tej kwoty na kolejne okresy rozliczeniowe i w odpowiednim czasie wykaże jako kwotę do zwrotu bezpośredniego.
Przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty.
W eksporcie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą potwierdzenia przez urząd celny, określony w przepisach celnych, wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty.
W przypadku eksportu towarów podatnik ma prawo do zastosowania stawki 0%.
Warunkiem koniecznym dla zastosowania stawki 0% w eksporcie jest posiadanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty oraz faktury dokumentującej sprzedaż towaru kontrahentowi zagranicznemu.
W przedstawionej sytuacji mają Państwo prawo do stawki 0% VAT z tytułu eksportu do Mołdawii.
ZAPAMIĘTAJ
Warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w odniesieniu do eksportu towarów jest posiadanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty oraz faktury dokumentującej sprzedaż towaru kontrahentowi zagranicznemu.
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu określa przepis art. 87 ust. 2 ustawy o VAT.
W myśl tego przepisu, zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju, wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika.
Wysokość zwrotu jest uzasadniona nabyciem towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy, powiększonej o 22% obrotu podatnika, opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.
Zasadniczy termin uzyskania zwrotu wynosi zatem 60 dni, jakkolwiek w pewnych sytuacjach wynosi 180 dni lub 25 dni. Przepisy art. 87 ust. 2–6 ustawy o VAT określają terminy dokonania zwrotu.
W sytuacji opisanej w pytaniu występuje tylko sprzedaż ze stawką 0% (brak jest zakupu towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych), a zatem podatnik ma prawo do zwrotu tylko tej nadwyżki w terminie 60 dni, która odpowiada wielkości 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawką 0%.
Pozostała kwota nadwyżki podatku może być zwrócona w terminie 180 dni, jeśli podatnik zdecyduje o przeniesieniu tej kwoty na kolejne okresy rozliczeniowe.
Jeżeli podatnik nie wystąpi o zwrot nadwyżki ani nie przeniesie jej na kolejny okres rozliczeniowy, wówczas nie może z niej skorzystać później, chyba że skorzysta z możliwości skorygowania deklaracji.
Oznacza to, że podatnik powinien wypełnić deklarację VAT-7, w której kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wykaże w pozycji „kwota do przeniesienia na kolejne okresy rozliczeniowe”. Jeżeli w tym kolejnym okresie nie zostanie ona w całości skonsumowana, wówczas może być przenoszona, aż upłynie 180 dni – wtedy podatnik wykaże tę część nadwyżki jako kwotę do zwrotu.
Należy zauważyć, że zarówno przeniesienie nadwyżki w celu dalszego wykorzystania, jak i żądanie zwrotu bezpośredniego jest uprawnieniem podatnika, który może, ale nie musi z niego skorzystać.

• art. 87 ust. 1, art. 87 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Krystyna Dziedzic
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA