REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przysługuje zwrot różnicy podatku w przypadku eksportu towarów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma eksportuje towar handlowy do Mołdawii; nie prowadzi sprzedaży krajowej. Nabycie towaru następuje w kraju. Otrzymujemy potwierdzenie eksportu towaru na dokumencie SAD. Nabycie towarów i usług rozliczamy w deklaracji VAT-7. Wartość podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na nasz rachunek, z zachowaniem art. 87 ust. 6 ustawy o VAT, jest wyższa niż 22% wyeksportowanego towaru. Czy możemy wystąpić do US o zwrot tej nadwyżki w całości, czy tylko w części stanowiącej 22% eksportu według SAD? Prosimy o podanie podstawy prawnej.
RADA
W sytuacji opisanej w pytaniu, u Czytelnika występuje tylko sprzedaż ze stawką 0%, a zatem mają Państwo prawo do zwrotu nadwyżki wynikającej z faktu, iż dokonujecie sprzedaży opodatkowanej stawką 0%, w terminie 60 dni, która odpowiada wielkości 22% obrotu opodatkowanego stawką 0%.
Pozostała kwota nadwyżki podatku może być zwrócona w terminie 180 dni, jeśli podatnik zdecyduje o przeniesieniu tej kwoty na kolejne okresy rozliczeniowe i w odpowiednim czasie wykaże jako kwotę do zwrotu bezpośredniego.
Przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty.
W eksporcie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą potwierdzenia przez urząd celny, określony w przepisach celnych, wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty.
W przypadku eksportu towarów podatnik ma prawo do zastosowania stawki 0%.
Warunkiem koniecznym dla zastosowania stawki 0% w eksporcie jest posiadanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty oraz faktury dokumentującej sprzedaż towaru kontrahentowi zagranicznemu.
W przedstawionej sytuacji mają Państwo prawo do stawki 0% VAT z tytułu eksportu do Mołdawii.
ZAPAMIĘTAJ
Warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w odniesieniu do eksportu towarów jest posiadanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty oraz faktury dokumentującej sprzedaż towaru kontrahentowi zagranicznemu.
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu określa przepis art. 87 ust. 2 ustawy o VAT.
W myśl tego przepisu, zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju, wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika.
Wysokość zwrotu jest uzasadniona nabyciem towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy, powiększonej o 22% obrotu podatnika, opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.
Zasadniczy termin uzyskania zwrotu wynosi zatem 60 dni, jakkolwiek w pewnych sytuacjach wynosi 180 dni lub 25 dni. Przepisy art. 87 ust. 2–6 ustawy o VAT określają terminy dokonania zwrotu.
W sytuacji opisanej w pytaniu występuje tylko sprzedaż ze stawką 0% (brak jest zakupu towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych), a zatem podatnik ma prawo do zwrotu tylko tej nadwyżki w terminie 60 dni, która odpowiada wielkości 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawką 0%.
Pozostała kwota nadwyżki podatku może być zwrócona w terminie 180 dni, jeśli podatnik zdecyduje o przeniesieniu tej kwoty na kolejne okresy rozliczeniowe.
Jeżeli podatnik nie wystąpi o zwrot nadwyżki ani nie przeniesie jej na kolejny okres rozliczeniowy, wówczas nie może z niej skorzystać później, chyba że skorzysta z możliwości skorygowania deklaracji.
Oznacza to, że podatnik powinien wypełnić deklarację VAT-7, w której kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wykaże w pozycji „kwota do przeniesienia na kolejne okresy rozliczeniowe”. Jeżeli w tym kolejnym okresie nie zostanie ona w całości skonsumowana, wówczas może być przenoszona, aż upłynie 180 dni – wtedy podatnik wykaże tę część nadwyżki jako kwotę do zwrotu.
Należy zauważyć, że zarówno przeniesienie nadwyżki w celu dalszego wykorzystania, jak i żądanie zwrotu bezpośredniego jest uprawnieniem podatnika, który może, ale nie musi z niego skorzystać.

• art. 87 ust. 1, art. 87 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Krystyna Dziedzic
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA