REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu może korzystać ze zwolnienia

REKLAMA

Chcemy sprzedać samochód osobowy wykupiony z leasingu, który był zawarty w 2002 r., lecz w dowodzie rejestracyjnym nadal figuruje leasingodawca. Nie dokonywaliśmy odliczenia VAT od zakupu tego samochodu. Czy można wystawić fakturę ze zwolnieniem z VAT, czy najpierw należy przerejestrować auto na własne nazwisko?
RADA
Do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT nie jest konieczne dokonanie przerejestrowania samochodu. Wymagane jest, aby samochód spełniał warunki uznania go za samochód używany. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Odpowiadając na pytanie Czytelnika, należy stwierdzić na wstępie, że dokonanie tzw. przerejestrowania samochodu jest jedynie aktem administracyjnym, dokonywanym na wniosek nowego właściciela pojazdu. Nie przesądza on o kwestii własności pojazdu. Podmiot, który stał się właścicielem pojazdu, ma co prawda obowiązek dokonania odpowiedniego zawiadomienia, jednak niedokonanie tego zawiadomienia nie powoduje uznania, iż osoba ta nie jest właścicielem pojazdu.
WAŻNE
W przypadku przeniesienia własności pojazdu zarejestrowanego na inną osobę dotychczasowy właściciel przekazuje nowemu właścicielowi dowód rejestracyjny i kartę pojazdu (jeżeli była wydana). Natomiast nowy właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę, między innymi, o nabyciu pojazdu oraz zmianie stanu faktycznego, wymagającej aktualizacji danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.
Z analizy powyższych przepisów wynika, że na przykład w sytuacji sprzedaży pojazdu przed upływem 30 dni od dnia nabycia jego własności, zgłoszenie i przerejestrowanie pojazdu może w ogóle nie być obowiązkowe. Ponadto należy stwierdzić, że również w przypadku zbycia pojazdu, dokonanego bez przerejestrowania po upływie 30 dni od dnia jego nabycia, brak przerejestrowania nie wpływa na skutki w zakresie stosunków cywilnoprawnych ani nie powoduje negatywnych konsekwencji w zakresie prawa podatkowego.
W związku z tym należy stwierdzić, że Czytelnik będzie mógł dokonać zbycia na ogólnych zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług. Co do zasady, sprzedaż samochodu będącego własnością Czytelnika będzie opodatkowaną czynnością odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
Czytelnik powinien jednak ustalić, czy w odniesieniu do planowanej dostawy (sprzedaży) samochodu będzie przysługiwało zwolnienie od podatku VAT. Ze zwolnienia z VAT korzysta dostawa samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych w sytuacji, gdy przy ich nabyciu podatnikom przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia podatku naliczonego lub nie przysługiwało ono w ogóle. Jednak, aby samochód był uznany za towar używany, okres jego używania przez podatnika dokonującego jego dostawy wynosić musi co najmniej pół roku.
Należy stwierdzić, że do okresu używania pojazdu podatnik może zaliczyć również okres, w którym użytkował pojazd na podstawie umowy leasingu. Pod warunkiem że faktycznie używał go w prowadzonej działalności gospodarczej, a nie – na przykład – oddał innej osobie do używania.
WAŻNE
Należy pamiętać, że o uznaniu samochodu za używany decyduje nie fakt, czy podatnik faktycznie odliczył podatek, ale czy prawo to przysługiwało mu według przepisów VAT.
Jeszcze raz warto powtórzyć, że do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT nie jest konieczne dokonanie przerejestrowania samochodu.

• art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1484

Marcin Sikora
doradca podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Ministerstwo Finansów: nie ma nowego podatku od ogrodzeń. 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też o oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

REKLAMA

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA