REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu może korzystać ze zwolnienia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Chcemy sprzedać samochód osobowy wykupiony z leasingu, który był zawarty w 2002 r., lecz w dowodzie rejestracyjnym nadal figuruje leasingodawca. Nie dokonywaliśmy odliczenia VAT od zakupu tego samochodu. Czy można wystawić fakturę ze zwolnieniem z VAT, czy najpierw należy przerejestrować auto na własne nazwisko?
RADA
Do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT nie jest konieczne dokonanie przerejestrowania samochodu. Wymagane jest, aby samochód spełniał warunki uznania go za samochód używany. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Odpowiadając na pytanie Czytelnika, należy stwierdzić na wstępie, że dokonanie tzw. przerejestrowania samochodu jest jedynie aktem administracyjnym, dokonywanym na wniosek nowego właściciela pojazdu. Nie przesądza on o kwestii własności pojazdu. Podmiot, który stał się właścicielem pojazdu, ma co prawda obowiązek dokonania odpowiedniego zawiadomienia, jednak niedokonanie tego zawiadomienia nie powoduje uznania, iż osoba ta nie jest właścicielem pojazdu.
WAŻNE
W przypadku przeniesienia własności pojazdu zarejestrowanego na inną osobę dotychczasowy właściciel przekazuje nowemu właścicielowi dowód rejestracyjny i kartę pojazdu (jeżeli była wydana). Natomiast nowy właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę, między innymi, o nabyciu pojazdu oraz zmianie stanu faktycznego, wymagającej aktualizacji danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.
Z analizy powyższych przepisów wynika, że na przykład w sytuacji sprzedaży pojazdu przed upływem 30 dni od dnia nabycia jego własności, zgłoszenie i przerejestrowanie pojazdu może w ogóle nie być obowiązkowe. Ponadto należy stwierdzić, że również w przypadku zbycia pojazdu, dokonanego bez przerejestrowania po upływie 30 dni od dnia jego nabycia, brak przerejestrowania nie wpływa na skutki w zakresie stosunków cywilnoprawnych ani nie powoduje negatywnych konsekwencji w zakresie prawa podatkowego.
W związku z tym należy stwierdzić, że Czytelnik będzie mógł dokonać zbycia na ogólnych zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług. Co do zasady, sprzedaż samochodu będącego własnością Czytelnika będzie opodatkowaną czynnością odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
Czytelnik powinien jednak ustalić, czy w odniesieniu do planowanej dostawy (sprzedaży) samochodu będzie przysługiwało zwolnienie od podatku VAT. Ze zwolnienia z VAT korzysta dostawa samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych w sytuacji, gdy przy ich nabyciu podatnikom przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia podatku naliczonego lub nie przysługiwało ono w ogóle. Jednak, aby samochód był uznany za towar używany, okres jego używania przez podatnika dokonującego jego dostawy wynosić musi co najmniej pół roku.
Należy stwierdzić, że do okresu używania pojazdu podatnik może zaliczyć również okres, w którym użytkował pojazd na podstawie umowy leasingu. Pod warunkiem że faktycznie używał go w prowadzonej działalności gospodarczej, a nie – na przykład – oddał innej osobie do używania.
WAŻNE
Należy pamiętać, że o uznaniu samochodu za używany decyduje nie fakt, czy podatnik faktycznie odliczył podatek, ale czy prawo to przysługiwało mu według przepisów VAT.
Jeszcze raz warto powtórzyć, że do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT nie jest konieczne dokonanie przerejestrowania samochodu.

• art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1484

Marcin Sikora
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA