REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki podatkowe wywołuje sprzedaż części składowej amortyzowanego środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mamy na stanie środków trwałych blacharnię jako jeden środek trwały. Amortyzujemy go. Teraz sprzedajemy jedno urządzenie - sprężarkę, która wchodzi w skład tego środka trwałego. Mamy fakturę zakupu tego urządzenia. Czy możemy wartość blacharni jako środka trwałego zmniejszyć? Czy kwota zmniejszenia stanowi koszt podatkowy?
RADA
Na skutek odłączenia części składowej lub peryferyjnej środka trwałego wartość początkowa tego środka ulega zmniejszeniu. Kwota zmniejszenia może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.
UZASADNIENIE
Można mieć wątpliwości, czy prawidłowo potraktowali Państwo przedmiotową sprężarkę jako część blacharni (środka trwałego). Co do zasady, urządzenia takie jak sprężarka stanowią składniki majątku odrębne od nieruchomości będących środkami trwałymi. Dlatego też najprawdopodobniej wydatki na nabycie przedmiotowej sprężarki nie powinny były powiększać wartości początkowej przedmiotowej blacharni, lecz powinny być rozliczone jako nabycie odrębnego od blacharni składnika majątku.
Zakładając jednak, że uwzględnienie ceny nabycia sprężarki w wartości początkowej blacharni było prawidłowe, wskazać należy, że w takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis art. 16g ust. 16 updop. Przepis ten określa skutki trwałego odłączenia od danego środka trwałego części składowej lub peryferyjnej (nie ma znaczenia przyczyna odłączenia; odłączenie może następować w celu sprzedaży tej części).
W takim przypadku zmniejsza się wartość początkowa środka trwałego (od miesiąca następnego po odłączeniu). Kwotę zmniejszenia stanowi różnica między ceną nabycia (kosztem wytworzenia) odłączonej części a przypadającą na nią, w okresie połączenia, sumą odpisów amortyzacyjnych obliczoną przy zastosowaniu metody amortyzacji i stawki amortyzacyjnej stosowanej przy obliczaniu odpisów amortyzacyjnych tego środka trwałego.
Podsumowując, w przypadku odłączenia części składowej (części peryferyjnej) środka trwałego należy przede wszystkim ustalić cenę nabycia (koszt wytworzenia) odłączanej części. Znając tę kwotę należy obliczyć kwotę stanowiącą równowartość odpisów amortyzacyjnych przypadających na tę część. W tym celu należy posłużyć się metodą amortyzacji oraz stawką amortyzacyjną stosowaną dla środka trwałego, od którego część ta jest odłączana.
Przykład
Podatnik nabył środek trwały o wartości początkowej 250 000 zł. Środek ten amortyzowany był metodą liniową według stawki 14%. Po 3,5 roku (po dokonaniu 42 miesięcznych odpisów amortyzacyjnych) podatnik zdecydował się odłączyć od przedmiotowego środka trwałego część składową, której cena nabycia wynosiła 18 000 zł.
Dla ustalenia kwoty obniżenia wartości początkowej należy określić sumę dokonanych odpisów przypadających na odłączaną część. W tym celu należy przede wszystkim ustalić wysokość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego. Jest to kwota 210 zł.
(18 000 zł × stawka amortyzacyjna 14% : 12 miesięcy w roku).
Suma dokonanych odpisów amortyzacyjnych wynosi więc 8820 zł (42 miesięczne odpisy amortyzacyjne × 210 zł). A zatem wartość początkową środka trwałego należy od następnego miesiąca po odłączeniu obniżyć o kwotę 9180 zł (18 000 zł – 8820 zł).
Z przepisów nie wynika wprost, czy kwota pomniejszająca wartość początkową środka trwałego stanowi jednocześnie koszt uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży odłączanej części składowej lub peryferyjnej. Mimo to uznać należy, że tak właśnie jest. Skoro bowiem kwota zmniejszająca wartość początkową środka trwałego nie zostanie zaliczona do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne (byłoby tak, gdyby podatnik odłączoną część przyłączył do innego środka trwałego – wartość początkową takiego środka trwałego zwiększa się wówczas o różnicę, o której mowa – art. 16g ust. 17 updop).
Podatnik powinien mieć możliwość zaliczenia jej do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio. Przyjęcie odmiennego wniosku oznaczałoby wyłączenie prawa podatnika do uwzględniania w kosztach uzyskania przychodu tej części ceny nabycia (kosztu wytworzenia) odłączanej części, która odpowiada różnicy między tą ceną (kosztem) a przypadającą na tę część sumą dokonanych odpisów amortyzacyjnych.
Przykład
Kwota zmniejszająca wartość początkową u podatnika z poprzedniego przykładu wyniosła 9180 zł. Oznacza to, że sprzedając odłączoną część, kwotę tę może zaliczyć do swoich kosztów uzyskania przychodu.

• art. 16g ust. 16 i 17 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA