REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki podatkowe wywołuje sprzedaż części składowej amortyzowanego środka trwałego

REKLAMA

Mamy na stanie środków trwałych blacharnię jako jeden środek trwały. Amortyzujemy go. Teraz sprzedajemy jedno urządzenie - sprężarkę, która wchodzi w skład tego środka trwałego. Mamy fakturę zakupu tego urządzenia. Czy możemy wartość blacharni jako środka trwałego zmniejszyć? Czy kwota zmniejszenia stanowi koszt podatkowy?
RADA
Na skutek odłączenia części składowej lub peryferyjnej środka trwałego wartość początkowa tego środka ulega zmniejszeniu. Kwota zmniejszenia może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.
UZASADNIENIE
Można mieć wątpliwości, czy prawidłowo potraktowali Państwo przedmiotową sprężarkę jako część blacharni (środka trwałego). Co do zasady, urządzenia takie jak sprężarka stanowią składniki majątku odrębne od nieruchomości będących środkami trwałymi. Dlatego też najprawdopodobniej wydatki na nabycie przedmiotowej sprężarki nie powinny były powiększać wartości początkowej przedmiotowej blacharni, lecz powinny być rozliczone jako nabycie odrębnego od blacharni składnika majątku.
Zakładając jednak, że uwzględnienie ceny nabycia sprężarki w wartości początkowej blacharni było prawidłowe, wskazać należy, że w takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis art. 16g ust. 16 updop. Przepis ten określa skutki trwałego odłączenia od danego środka trwałego części składowej lub peryferyjnej (nie ma znaczenia przyczyna odłączenia; odłączenie może następować w celu sprzedaży tej części).
W takim przypadku zmniejsza się wartość początkowa środka trwałego (od miesiąca następnego po odłączeniu). Kwotę zmniejszenia stanowi różnica między ceną nabycia (kosztem wytworzenia) odłączonej części a przypadającą na nią, w okresie połączenia, sumą odpisów amortyzacyjnych obliczoną przy zastosowaniu metody amortyzacji i stawki amortyzacyjnej stosowanej przy obliczaniu odpisów amortyzacyjnych tego środka trwałego.
Podsumowując, w przypadku odłączenia części składowej (części peryferyjnej) środka trwałego należy przede wszystkim ustalić cenę nabycia (koszt wytworzenia) odłączanej części. Znając tę kwotę należy obliczyć kwotę stanowiącą równowartość odpisów amortyzacyjnych przypadających na tę część. W tym celu należy posłużyć się metodą amortyzacji oraz stawką amortyzacyjną stosowaną dla środka trwałego, od którego część ta jest odłączana.
Przykład
Podatnik nabył środek trwały o wartości początkowej 250 000 zł. Środek ten amortyzowany był metodą liniową według stawki 14%. Po 3,5 roku (po dokonaniu 42 miesięcznych odpisów amortyzacyjnych) podatnik zdecydował się odłączyć od przedmiotowego środka trwałego część składową, której cena nabycia wynosiła 18 000 zł.
Dla ustalenia kwoty obniżenia wartości początkowej należy określić sumę dokonanych odpisów przypadających na odłączaną część. W tym celu należy przede wszystkim ustalić wysokość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego. Jest to kwota 210 zł.
(18 000 zł × stawka amortyzacyjna 14% : 12 miesięcy w roku).
Suma dokonanych odpisów amortyzacyjnych wynosi więc 8820 zł (42 miesięczne odpisy amortyzacyjne × 210 zł). A zatem wartość początkową środka trwałego należy od następnego miesiąca po odłączeniu obniżyć o kwotę 9180 zł (18 000 zł – 8820 zł).
Z przepisów nie wynika wprost, czy kwota pomniejszająca wartość początkową środka trwałego stanowi jednocześnie koszt uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży odłączanej części składowej lub peryferyjnej. Mimo to uznać należy, że tak właśnie jest. Skoro bowiem kwota zmniejszająca wartość początkową środka trwałego nie zostanie zaliczona do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne (byłoby tak, gdyby podatnik odłączoną część przyłączył do innego środka trwałego – wartość początkową takiego środka trwałego zwiększa się wówczas o różnicę, o której mowa – art. 16g ust. 17 updop).
Podatnik powinien mieć możliwość zaliczenia jej do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio. Przyjęcie odmiennego wniosku oznaczałoby wyłączenie prawa podatnika do uwzględniania w kosztach uzyskania przychodu tej części ceny nabycia (kosztu wytworzenia) odłączanej części, która odpowiada różnicy między tą ceną (kosztem) a przypadającą na tę część sumą dokonanych odpisów amortyzacyjnych.
Przykład
Kwota zmniejszająca wartość początkową u podatnika z poprzedniego przykładu wyniosła 9180 zł. Oznacza to, że sprzedając odłączoną część, kwotę tę może zaliczyć do swoich kosztów uzyskania przychodu.

• art. 16g ust. 16 i 17 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA