REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki podatkowe wywołuje sprzedaż części składowej amortyzowanego środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mamy na stanie środków trwałych blacharnię jako jeden środek trwały. Amortyzujemy go. Teraz sprzedajemy jedno urządzenie - sprężarkę, która wchodzi w skład tego środka trwałego. Mamy fakturę zakupu tego urządzenia. Czy możemy wartość blacharni jako środka trwałego zmniejszyć? Czy kwota zmniejszenia stanowi koszt podatkowy?
RADA
Na skutek odłączenia części składowej lub peryferyjnej środka trwałego wartość początkowa tego środka ulega zmniejszeniu. Kwota zmniejszenia może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.
UZASADNIENIE
Można mieć wątpliwości, czy prawidłowo potraktowali Państwo przedmiotową sprężarkę jako część blacharni (środka trwałego). Co do zasady, urządzenia takie jak sprężarka stanowią składniki majątku odrębne od nieruchomości będących środkami trwałymi. Dlatego też najprawdopodobniej wydatki na nabycie przedmiotowej sprężarki nie powinny były powiększać wartości początkowej przedmiotowej blacharni, lecz powinny być rozliczone jako nabycie odrębnego od blacharni składnika majątku.
Zakładając jednak, że uwzględnienie ceny nabycia sprężarki w wartości początkowej blacharni było prawidłowe, wskazać należy, że w takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis art. 16g ust. 16 updop. Przepis ten określa skutki trwałego odłączenia od danego środka trwałego części składowej lub peryferyjnej (nie ma znaczenia przyczyna odłączenia; odłączenie może następować w celu sprzedaży tej części).
W takim przypadku zmniejsza się wartość początkowa środka trwałego (od miesiąca następnego po odłączeniu). Kwotę zmniejszenia stanowi różnica między ceną nabycia (kosztem wytworzenia) odłączonej części a przypadającą na nią, w okresie połączenia, sumą odpisów amortyzacyjnych obliczoną przy zastosowaniu metody amortyzacji i stawki amortyzacyjnej stosowanej przy obliczaniu odpisów amortyzacyjnych tego środka trwałego.
Podsumowując, w przypadku odłączenia części składowej (części peryferyjnej) środka trwałego należy przede wszystkim ustalić cenę nabycia (koszt wytworzenia) odłączanej części. Znając tę kwotę należy obliczyć kwotę stanowiącą równowartość odpisów amortyzacyjnych przypadających na tę część. W tym celu należy posłużyć się metodą amortyzacji oraz stawką amortyzacyjną stosowaną dla środka trwałego, od którego część ta jest odłączana.
Przykład
Podatnik nabył środek trwały o wartości początkowej 250 000 zł. Środek ten amortyzowany był metodą liniową według stawki 14%. Po 3,5 roku (po dokonaniu 42 miesięcznych odpisów amortyzacyjnych) podatnik zdecydował się odłączyć od przedmiotowego środka trwałego część składową, której cena nabycia wynosiła 18 000 zł.
Dla ustalenia kwoty obniżenia wartości początkowej należy określić sumę dokonanych odpisów przypadających na odłączaną część. W tym celu należy przede wszystkim ustalić wysokość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego. Jest to kwota 210 zł.
(18 000 zł × stawka amortyzacyjna 14% : 12 miesięcy w roku).
Suma dokonanych odpisów amortyzacyjnych wynosi więc 8820 zł (42 miesięczne odpisy amortyzacyjne × 210 zł). A zatem wartość początkową środka trwałego należy od następnego miesiąca po odłączeniu obniżyć o kwotę 9180 zł (18 000 zł – 8820 zł).
Z przepisów nie wynika wprost, czy kwota pomniejszająca wartość początkową środka trwałego stanowi jednocześnie koszt uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży odłączanej części składowej lub peryferyjnej. Mimo to uznać należy, że tak właśnie jest. Skoro bowiem kwota zmniejszająca wartość początkową środka trwałego nie zostanie zaliczona do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne (byłoby tak, gdyby podatnik odłączoną część przyłączył do innego środka trwałego – wartość początkową takiego środka trwałego zwiększa się wówczas o różnicę, o której mowa – art. 16g ust. 17 updop).
Podatnik powinien mieć możliwość zaliczenia jej do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio. Przyjęcie odmiennego wniosku oznaczałoby wyłączenie prawa podatnika do uwzględniania w kosztach uzyskania przychodu tej części ceny nabycia (kosztu wytworzenia) odłączanej części, która odpowiada różnicy między tą ceną (kosztem) a przypadającą na tę część sumą dokonanych odpisów amortyzacyjnych.
Przykład
Kwota zmniejszająca wartość początkową u podatnika z poprzedniego przykładu wyniosła 9180 zł. Oznacza to, że sprzedając odłączoną część, kwotę tę może zaliczyć do swoich kosztów uzyskania przychodu.

• art. 16g ust. 16 i 17 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA