REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonywać wyceny wyrobów gotowych

REKLAMA

Spółka wycenia wyroby gotowe według planowanego technicznego kosztu wytworzenia, skorygowanego o wskaźnik odchyleń ustalany jako różnica między rzeczywistymi a planowanymi kosztami produkcji. W trakcie badania biegły zakwestionował taki sposób wyceny na dzień bilansowy. Czy biegły rewident miał rację, a jeżeli tak, to jak poprawnie należy wycenić zapasy wyrobów gotowych na koniec roku?
RADA
Stanowisko biegłego rewidenta ma swoje uzasadnienie w przepisach ustawy o rachunkowości. Wyceniając wyroby gotowe należy brać pod uwagę rzeczywisty koszt wytworzenia.
UZASADNIENIE
Składniki rzeczowych aktywów obrotowych mogą być na dzień nabycia lub wytworzenia ujmowane w księgach rachunkowych w cenach przyjętych do ewidencji, z uwzględnieniem różnic między tymi cenami a rzeczywistymi cenami nabycia albo zakupu, albo kosztami wytworzenia. Na dzień bilansowy wartość wyrażoną w cenach ewidencyjnych doprowadza się do kosztów wytworzenia, nie wyższych od cen ich sprzedaży netto na dzień bilansowy (zgodnie z art. 34 ust. 2 ustawy o rachunkowości).
Wycena wyrobów gotowych powinna być dokonywana w taki sposób, aby na koniec roku zapas wyrobów gotowych był ustalany według rzeczywistego kosztu wytworzenia. Rzeczywisty koszt wytworzenia powinien być ustalany dla każdego wyrobu (kategorii wyrobów) w miesiącu produkcji (jeśli część zapasu na koniec roku pochodzi np. z listopada, a część z grudnia, to rzeczywisty koszt wytworzenia powinien zostać ustalony oddzielnie dla każdego z tych miesięcy).
Konieczność ustalenia rzeczywistych kosztów wytworzenia nie dotyczy wyrobów gotowych, jeżeli do ich ewidencji stosuje się koszty planowe, w tym normatywne, różnice zaś między planowanymi a rzeczywistymi kosztami wytworzenia są nieznaczne.
Istotne znaczenie ma sprawdzenie, czy planowany koszt produkcji dla wyrobów został ustalony na poziomie zbliżonym do kosztów rzeczywistych.
UWAGA!
Jeśli księgowane w trakcie roku miesięczne odchylenia stanowią nie więcej niż 1–2% rzeczywistych kosztów produkcji danego okresu i poziom odchyleń w poszczególnych okresach jest podobny, można uznać, że różnica między planowanymi a rzeczywistymi kosztami produkcji jest nieistotna.
W praktyce odchylenia mogą być większe, np. gdy wahają się ceny surowców i energii.
Najczęściej nie jest możliwe ocenienie, czy różnica między planowanymi a rzeczywistymi kosztami wytworzenia poszczególnych wyrobów jest nieznaczna, jeśli jednostka nie dokona odpowiednich kalkulacji. Trudno też ocenić, co można uznać za nieznaczną różnicę. Dlatego jednostka powinna wycenić zapas według kosztów rzeczywistych i dopiero na tej podstawie ustalić, czy należy skorygować wysokość odchyleń, tak aby wartość według kosztu planowanego skorygowanego o odchylenia odpowiadała kosztom produkcji. Odchylenia korygujemy w korespondencji z kontem „Koszt własny sprzedanych wyrobów”.
W przypadku gdy cena sprzedaży jest niższa od kosztów wytworzenia, różnicę można ująć jako odpis aktualizujący wartość zapasów. Pozwoli to na prawidłowe rozliczenie kosztu własnego sprzedanych wyrobów, ponieważ w momencie sprzedaży strata stanowiąca różnicę między kosztem wytworzenia a ceną sprzedaży jest kosztem podatkowym. Natomiast nie jest kosztem uzyskania przychodów obniżenie wartości bilansowej zapasów na dzień bilansowy.
Aby uniknąć w trakcie roku zbyt wysokich odchyleń, należy okresowo weryfikować poziom planowanych kosztów wytworzenia na jednostkę wyrobu – przez porównywanie z kosztami rzeczywistymi, np. raz na kwartał lub raz na pół roku. Należy przy tym wziąć pod uwagę rzeczywiste koszty poniesione w poprzednich okresach oraz planowaną wielkość produkcji, aby ocenić, czy nie będą występowały niewykorzystane moce produkcyjne.
Na podstawie planowanego kosztu wytworzenia ustalana jest zwykle cena sprzedaży – szacowana oczekiwana marża. Dlatego jest istotne, aby koszt planowany był jak najbliższy rzeczywistemu – pozwoli to na realną ocenę zyskowności sprzedaży w trakcie roku.
Agnieszka Rosińska i Marzanna Rytwińska
biegli rewidenci
• art. 34 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA