REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonywać wyceny wyrobów gotowych

REKLAMA

Spółka wycenia wyroby gotowe według planowanego technicznego kosztu wytworzenia, skorygowanego o wskaźnik odchyleń ustalany jako różnica między rzeczywistymi a planowanymi kosztami produkcji. W trakcie badania biegły zakwestionował taki sposób wyceny na dzień bilansowy. Czy biegły rewident miał rację, a jeżeli tak, to jak poprawnie należy wycenić zapasy wyrobów gotowych na koniec roku?
RADA
Stanowisko biegłego rewidenta ma swoje uzasadnienie w przepisach ustawy o rachunkowości. Wyceniając wyroby gotowe należy brać pod uwagę rzeczywisty koszt wytworzenia.
UZASADNIENIE
Składniki rzeczowych aktywów obrotowych mogą być na dzień nabycia lub wytworzenia ujmowane w księgach rachunkowych w cenach przyjętych do ewidencji, z uwzględnieniem różnic między tymi cenami a rzeczywistymi cenami nabycia albo zakupu, albo kosztami wytworzenia. Na dzień bilansowy wartość wyrażoną w cenach ewidencyjnych doprowadza się do kosztów wytworzenia, nie wyższych od cen ich sprzedaży netto na dzień bilansowy (zgodnie z art. 34 ust. 2 ustawy o rachunkowości).
Wycena wyrobów gotowych powinna być dokonywana w taki sposób, aby na koniec roku zapas wyrobów gotowych był ustalany według rzeczywistego kosztu wytworzenia. Rzeczywisty koszt wytworzenia powinien być ustalany dla każdego wyrobu (kategorii wyrobów) w miesiącu produkcji (jeśli część zapasu na koniec roku pochodzi np. z listopada, a część z grudnia, to rzeczywisty koszt wytworzenia powinien zostać ustalony oddzielnie dla każdego z tych miesięcy).
Konieczność ustalenia rzeczywistych kosztów wytworzenia nie dotyczy wyrobów gotowych, jeżeli do ich ewidencji stosuje się koszty planowe, w tym normatywne, różnice zaś między planowanymi a rzeczywistymi kosztami wytworzenia są nieznaczne.
Istotne znaczenie ma sprawdzenie, czy planowany koszt produkcji dla wyrobów został ustalony na poziomie zbliżonym do kosztów rzeczywistych.
UWAGA!
Jeśli księgowane w trakcie roku miesięczne odchylenia stanowią nie więcej niż 1–2% rzeczywistych kosztów produkcji danego okresu i poziom odchyleń w poszczególnych okresach jest podobny, można uznać, że różnica między planowanymi a rzeczywistymi kosztami produkcji jest nieistotna.
W praktyce odchylenia mogą być większe, np. gdy wahają się ceny surowców i energii.
Najczęściej nie jest możliwe ocenienie, czy różnica między planowanymi a rzeczywistymi kosztami wytworzenia poszczególnych wyrobów jest nieznaczna, jeśli jednostka nie dokona odpowiednich kalkulacji. Trudno też ocenić, co można uznać za nieznaczną różnicę. Dlatego jednostka powinna wycenić zapas według kosztów rzeczywistych i dopiero na tej podstawie ustalić, czy należy skorygować wysokość odchyleń, tak aby wartość według kosztu planowanego skorygowanego o odchylenia odpowiadała kosztom produkcji. Odchylenia korygujemy w korespondencji z kontem „Koszt własny sprzedanych wyrobów”.
W przypadku gdy cena sprzedaży jest niższa od kosztów wytworzenia, różnicę można ująć jako odpis aktualizujący wartość zapasów. Pozwoli to na prawidłowe rozliczenie kosztu własnego sprzedanych wyrobów, ponieważ w momencie sprzedaży strata stanowiąca różnicę między kosztem wytworzenia a ceną sprzedaży jest kosztem podatkowym. Natomiast nie jest kosztem uzyskania przychodów obniżenie wartości bilansowej zapasów na dzień bilansowy.
Aby uniknąć w trakcie roku zbyt wysokich odchyleń, należy okresowo weryfikować poziom planowanych kosztów wytworzenia na jednostkę wyrobu – przez porównywanie z kosztami rzeczywistymi, np. raz na kwartał lub raz na pół roku. Należy przy tym wziąć pod uwagę rzeczywiste koszty poniesione w poprzednich okresach oraz planowaną wielkość produkcji, aby ocenić, czy nie będą występowały niewykorzystane moce produkcyjne.
Na podstawie planowanego kosztu wytworzenia ustalana jest zwykle cena sprzedaży – szacowana oczekiwana marża. Dlatego jest istotne, aby koszt planowany był jak najbliższy rzeczywistemu – pozwoli to na realną ocenę zyskowności sprzedaży w trakcie roku.
Agnieszka Rosińska i Marzanna Rytwińska
biegli rewidenci
• art. 34 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA