REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można odliczyć VAT z faktury zaliczkowej wystawionej przed terminem

REKLAMA

Otrzymałem dwie faktury zaliczkowe z datą wystawienia i sprzedaży 31 sierpnia 2005 r. oraz terminem płatności 2 września 2005 r. Faktycznie zapłaciłem zaliczki częściowo w terminie 2 września 2005 r., resztę w trakcie września. Jedna faktura dotyczy usług budowlanych, druga dostawy surowca - kamienia. Czy sprzedawca prawidłowo wystawił faktury zaliczkowe przed terminem otrzymania moich przelewów (z terminem płatności)? Jeżeli takie faktury są prawidłowe, to czy mogę odliczyć w sierpniu wynikający z nich podatek naliczony?
RADA
Faktury zostały wystawione nieprawidłowo. Sprzedawca nie powinien był wystawiać faktury przed otrzymaniem zaliczki, gdyż takie faktury nie dokumentują żadnej czynności. VAT należy odliczyć we wrześniu, kiedy została zapłacona zaliczka i powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy.

UZASADNIENIE
W obowiązującym stanie prawnym otrzymanie przez podatnika każdej kwoty zaliczki powoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą jej otrzymania.
Fakt otrzymania zaliczki powinien zostać udokumentowany za pomocą faktury, którą należy wystawić nie później niż 7 dnia, licząc od dnia, w którym otrzymano część należności od nabywcy (§ 14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur).
ZAPAMIĘTAJ
Fakturę zaliczkową wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia, w którym ją otrzymano.
Z powyższego wynika, że fakturę za otrzymaną kwotę zaliczki wystawia się nie później niż 7 dnia od jej otrzymania, zaś w przypadku, gdy data otrzymania zaliczki jest inna niż data wystawienia faktury (faktura nie jest wystawiana w tym samym dniu co dzień otrzymania części należności), należy na fakturze podać datę otrzymania tej zaliczki.
W opisanym przez Państwa przypadku mamy do czynienia z sytuacją odwrotną. Faktury zaliczkowe zostały wystawione 31 sierpnia br. wraz ze wskazanym na nich terminem płatności, przypadającym na 2 września br., zaś kwoty wskazane na tych fakturach zostały uregulowane przez Państwa dopiero 2 września oraz w terminie późniejszym. Oznacza to, że postępowanie Państwa kontrahenta było nieprawidłowe. Faktura została wystawiona za wcześnie.
Prawidłowo, u kontrahenta obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanych zaliczek powstał dopiero 2 września oraz w terminie późniejszym, w którym uregulowali Państwo pozostałą kwotę zaliczki. Dopiero wtedy nabył on prawo do wystawienia faktury za otrzymane kwoty. Tak więc, odnośnie do płatności dokonanej 2 września, faktura powinna zostać wystawiona najpóźniej 9 września, a w odniesieniu do pozostałej kwoty (nie podają Państwo dokładnej daty zapłaty) – nie później niż 7 dnia, licząc od dnia wpłynięcia pieniędzy na rachunek kontrahenta.
W opisanej sytuacji należy przyjąć, że mimo iż Państwa kontrahent wystawił fakturę wcześniej niż powinien, to obowiązek podatkowy powstanie u niego nie w momencie wystawienia tych faktur, ale dopiero w momencie otrzymania zaliczek.
Dla Państwa ma to bardzo istotne znaczenie z punktu przysługiwania prawa do odliczenia z takich faktur. Aby określić moment, w którym nabyli Państwo to prawo, należy odwołać się do zasady wyrażonej w art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, który odnosi się również do zaliczek. Tak więc, prawo do odliczenia VAT z takich faktur powstaje w rozliczeniu za miesiąc ich otrzymania. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia w rozliczeniu za ten miesiąc, może to zrobić w deklaracji za następny okres rozliczeniowy. Jednak faktura wystawiona w sierpniu nie dokumentuje żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu. To oznacza, że w miesiącu jej wystawienia nie daje podstaw do odliczenia z niej VAT.
Ponieważ w opisanym przypadku faktura zaliczkowa została wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego u sprzedawcy, należy przyjąć, że niewłaściwe byłoby rozliczenie tej faktury w deklaracji za sierpień. Mogli to Państwo zrobić dopiero w deklaracji za wrzesień, czyli za miesiąc, w którym dokonaliście zapłaty zaliczek, a tym samym – u kontrahenta powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu (podatek należny stał się u niego wymagalny).

• art. 86 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Magdalena Piwowarska
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA