REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można odliczyć VAT z faktury zaliczkowej wystawionej przed terminem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Otrzymałem dwie faktury zaliczkowe z datą wystawienia i sprzedaży 31 sierpnia 2005 r. oraz terminem płatności 2 września 2005 r. Faktycznie zapłaciłem zaliczki częściowo w terminie 2 września 2005 r., resztę w trakcie września. Jedna faktura dotyczy usług budowlanych, druga dostawy surowca - kamienia. Czy sprzedawca prawidłowo wystawił faktury zaliczkowe przed terminem otrzymania moich przelewów (z terminem płatności)? Jeżeli takie faktury są prawidłowe, to czy mogę odliczyć w sierpniu wynikający z nich podatek naliczony?
RADA
Faktury zostały wystawione nieprawidłowo. Sprzedawca nie powinien był wystawiać faktury przed otrzymaniem zaliczki, gdyż takie faktury nie dokumentują żadnej czynności. VAT należy odliczyć we wrześniu, kiedy została zapłacona zaliczka i powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy.

UZASADNIENIE
W obowiązującym stanie prawnym otrzymanie przez podatnika każdej kwoty zaliczki powoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą jej otrzymania.
Fakt otrzymania zaliczki powinien zostać udokumentowany za pomocą faktury, którą należy wystawić nie później niż 7 dnia, licząc od dnia, w którym otrzymano część należności od nabywcy (§ 14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur).
ZAPAMIĘTAJ
Fakturę zaliczkową wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia, w którym ją otrzymano.
Z powyższego wynika, że fakturę za otrzymaną kwotę zaliczki wystawia się nie później niż 7 dnia od jej otrzymania, zaś w przypadku, gdy data otrzymania zaliczki jest inna niż data wystawienia faktury (faktura nie jest wystawiana w tym samym dniu co dzień otrzymania części należności), należy na fakturze podać datę otrzymania tej zaliczki.
W opisanym przez Państwa przypadku mamy do czynienia z sytuacją odwrotną. Faktury zaliczkowe zostały wystawione 31 sierpnia br. wraz ze wskazanym na nich terminem płatności, przypadającym na 2 września br., zaś kwoty wskazane na tych fakturach zostały uregulowane przez Państwa dopiero 2 września oraz w terminie późniejszym. Oznacza to, że postępowanie Państwa kontrahenta było nieprawidłowe. Faktura została wystawiona za wcześnie.
Prawidłowo, u kontrahenta obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanych zaliczek powstał dopiero 2 września oraz w terminie późniejszym, w którym uregulowali Państwo pozostałą kwotę zaliczki. Dopiero wtedy nabył on prawo do wystawienia faktury za otrzymane kwoty. Tak więc, odnośnie do płatności dokonanej 2 września, faktura powinna zostać wystawiona najpóźniej 9 września, a w odniesieniu do pozostałej kwoty (nie podają Państwo dokładnej daty zapłaty) – nie później niż 7 dnia, licząc od dnia wpłynięcia pieniędzy na rachunek kontrahenta.
W opisanej sytuacji należy przyjąć, że mimo iż Państwa kontrahent wystawił fakturę wcześniej niż powinien, to obowiązek podatkowy powstanie u niego nie w momencie wystawienia tych faktur, ale dopiero w momencie otrzymania zaliczek.
Dla Państwa ma to bardzo istotne znaczenie z punktu przysługiwania prawa do odliczenia z takich faktur. Aby określić moment, w którym nabyli Państwo to prawo, należy odwołać się do zasady wyrażonej w art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, który odnosi się również do zaliczek. Tak więc, prawo do odliczenia VAT z takich faktur powstaje w rozliczeniu za miesiąc ich otrzymania. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia w rozliczeniu za ten miesiąc, może to zrobić w deklaracji za następny okres rozliczeniowy. Jednak faktura wystawiona w sierpniu nie dokumentuje żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu. To oznacza, że w miesiącu jej wystawienia nie daje podstaw do odliczenia z niej VAT.
Ponieważ w opisanym przypadku faktura zaliczkowa została wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego u sprzedawcy, należy przyjąć, że niewłaściwe byłoby rozliczenie tej faktury w deklaracji za sierpień. Mogli to Państwo zrobić dopiero w deklaracji za wrzesień, czyli za miesiąc, w którym dokonaliście zapłaty zaliczek, a tym samym – u kontrahenta powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu (podatek należny stał się u niego wymagalny).

• art. 86 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Magdalena Piwowarska
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA