REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można odliczyć VAT z faktury zaliczkowej wystawionej przed terminem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Otrzymałem dwie faktury zaliczkowe z datą wystawienia i sprzedaży 31 sierpnia 2005 r. oraz terminem płatności 2 września 2005 r. Faktycznie zapłaciłem zaliczki częściowo w terminie 2 września 2005 r., resztę w trakcie września. Jedna faktura dotyczy usług budowlanych, druga dostawy surowca - kamienia. Czy sprzedawca prawidłowo wystawił faktury zaliczkowe przed terminem otrzymania moich przelewów (z terminem płatności)? Jeżeli takie faktury są prawidłowe, to czy mogę odliczyć w sierpniu wynikający z nich podatek naliczony?
RADA
Faktury zostały wystawione nieprawidłowo. Sprzedawca nie powinien był wystawiać faktury przed otrzymaniem zaliczki, gdyż takie faktury nie dokumentują żadnej czynności. VAT należy odliczyć we wrześniu, kiedy została zapłacona zaliczka i powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy.

UZASADNIENIE
W obowiązującym stanie prawnym otrzymanie przez podatnika każdej kwoty zaliczki powoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą jej otrzymania.
Fakt otrzymania zaliczki powinien zostać udokumentowany za pomocą faktury, którą należy wystawić nie później niż 7 dnia, licząc od dnia, w którym otrzymano część należności od nabywcy (§ 14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur).
ZAPAMIĘTAJ
Fakturę zaliczkową wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia, w którym ją otrzymano.
Z powyższego wynika, że fakturę za otrzymaną kwotę zaliczki wystawia się nie później niż 7 dnia od jej otrzymania, zaś w przypadku, gdy data otrzymania zaliczki jest inna niż data wystawienia faktury (faktura nie jest wystawiana w tym samym dniu co dzień otrzymania części należności), należy na fakturze podać datę otrzymania tej zaliczki.
W opisanym przez Państwa przypadku mamy do czynienia z sytuacją odwrotną. Faktury zaliczkowe zostały wystawione 31 sierpnia br. wraz ze wskazanym na nich terminem płatności, przypadającym na 2 września br., zaś kwoty wskazane na tych fakturach zostały uregulowane przez Państwa dopiero 2 września oraz w terminie późniejszym. Oznacza to, że postępowanie Państwa kontrahenta było nieprawidłowe. Faktura została wystawiona za wcześnie.
Prawidłowo, u kontrahenta obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanych zaliczek powstał dopiero 2 września oraz w terminie późniejszym, w którym uregulowali Państwo pozostałą kwotę zaliczki. Dopiero wtedy nabył on prawo do wystawienia faktury za otrzymane kwoty. Tak więc, odnośnie do płatności dokonanej 2 września, faktura powinna zostać wystawiona najpóźniej 9 września, a w odniesieniu do pozostałej kwoty (nie podają Państwo dokładnej daty zapłaty) – nie później niż 7 dnia, licząc od dnia wpłynięcia pieniędzy na rachunek kontrahenta.
W opisanej sytuacji należy przyjąć, że mimo iż Państwa kontrahent wystawił fakturę wcześniej niż powinien, to obowiązek podatkowy powstanie u niego nie w momencie wystawienia tych faktur, ale dopiero w momencie otrzymania zaliczek.
Dla Państwa ma to bardzo istotne znaczenie z punktu przysługiwania prawa do odliczenia z takich faktur. Aby określić moment, w którym nabyli Państwo to prawo, należy odwołać się do zasady wyrażonej w art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, który odnosi się również do zaliczek. Tak więc, prawo do odliczenia VAT z takich faktur powstaje w rozliczeniu za miesiąc ich otrzymania. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia w rozliczeniu za ten miesiąc, może to zrobić w deklaracji za następny okres rozliczeniowy. Jednak faktura wystawiona w sierpniu nie dokumentuje żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu. To oznacza, że w miesiącu jej wystawienia nie daje podstaw do odliczenia z niej VAT.
Ponieważ w opisanym przypadku faktura zaliczkowa została wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego u sprzedawcy, należy przyjąć, że niewłaściwe byłoby rozliczenie tej faktury w deklaracji za sierpień. Mogli to Państwo zrobić dopiero w deklaracji za wrzesień, czyli za miesiąc, w którym dokonaliście zapłaty zaliczek, a tym samym – u kontrahenta powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu (podatek należny stał się u niego wymagalny).

• art. 86 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Magdalena Piwowarska
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA