REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto badać sprawozdanie finansowe, jeżeli nie ma takiego obowiązku

REKLAMA

Prowadzimy działalność produkcyjną. Nie spełniamy ustawowych kryteriów, które zobowiązywałyby nas do poddawania rocznego sprawo- zdania finansowego badaniu przez biegłego rewidenta. Nasza sytuacja finansowa, dzięki wysokiej marży, jest bardzo dobra. Dlatego stać nas na to, aby wydać kilka czy kilkanaście tysięcy złotych na zlecenie biegłemu rewidentowi takiego badania. Czy jednak warto to zrobić? Jakie korzyści możemy uzyskać? Czy zwrócą się poniesione nakłady?
RADA
Ogólnie należy uznać, że warto poddawać sprawozdanie finansowe badaniu, mimo że nie ma takiego obowiązku. Zyskuje się wtedy pewność, że nasza księgowość działa prawidłowo, a sprawozdanie jest rzetelnie sporządzone. Istnienie opinii niezależnego eksperta podnosi wiarygodność firmy u kontrahentów i banków. Decydując się na takie badanie należy zadbać o dobór profesjonalnej firmy audytorskiej, która prawidłowo je przeprowadzi.

UZASADNIENIE
Pytanie zadane przez Państwa jest coraz częściej stawiane przez przedsiębiorców. Dzięki ogólnej poprawie sytuacji polskich firm coraz więcej z nich jest bowiem stać na wydatki inne niż tylko związane z niezbędną, bieżącą działalnością operacyjną. Zdecydowana większość przedsiębiorstw nie ma obowiązku poddawania swoich sprawozdań badaniu. Przyczyną takiego stanu rzeczy są wysokie ustawowe limity decydujące o takim obowiązku.
W konsekwencji w wielu nawet dość dużych przedsiębiorstwach, o obrotach 15–19 mln zł rocznie, księgowość i sprawozdawczość finansowa nie jest na bieżąco kontrolowana przez niezależnego eksperta. Rodzi to wiele negatywnych skutków, na które składają się m.in.:
• możliwość występowania i powtarzalności w księgach istotnych błędów w stosowaniu zasad rachunkowości,
• prezentowanie w sprawozdaniach danych nieoddających w pełni rzeczywistej sytuacji finansowej jednostki,
• brak możliwości wykrycia przez kierownictwo wielu nadużyć, których mogą się dopuszczać pracownicy działów finansowo-księgowych,
• stosowanie w przedsiębiorstwach kreatywnej księgowości zafałszowującej obraz kondycji finansowej firmy, w szczególności jej wynik finansowy,
• powstawanie błędów w rozliczeniach podatkowych, mogących powodować nakładanie sankcji przez organy skarbowe.
Podstawową korzyścią z przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego jednostki (audytu) jest zatem zniwelowanie wymienionych negatywnych zjawisk. Jest to możliwe dzięki wypracowanym zasadom audytu (np. normom Krajowej Izby Biegłych Rewidentów) oraz procedurom badawczym. Należy jednak pamiętać, że procedury te są nastawione nie tylko na eliminowanie zjawisk negatywnych, ale także na usprawnienie działania firmy poprzez ulepszenie ewidencji i sprawozdawczości. Taki efekt można osiągnąć traktując audytora jako swoistego rodzaju doradcę w wielu kwestiach związanych z księgowością, podatkami i finansami.
Kolejnym powodem poddania sprawozdania finansowego badaniu jest podniesienie przejrzystości i wiarygodności finansowej przedsiębiorstwa. Korzyści te można rozpatrywać w kilku aspektach. Z jednej strony potwierdzona opinią audytora sytuacja finansowa firmy wzmacnia zaufanie kontrahentów, w szczególności dostawców, którzy mogą być bardziej skłonni do wydłużania terminów zapłaty. Innym przykładem korzyści jest lepsza pozycja kredytowa. Jest oczywiste, że banki będą znacznie chętniej kredytować firmy o przejrzystej i sprawdzonej księgowości. Jeśli w parze ze zbadanym sprawozdaniem idzie osiąganie dobrych wyników finansowych, to w niektórych przypadkach skutkiem może być redukcja oprocentowania.
Jak widać, istnieją powody, dla których opłaca się poddawać sprawozdania finansowe badaniu. Warto jednak to robić, jeżeli wybierze się ofertę firmy audytorskiej, która gwarantuje rzetelny przebieg badania. Należy unikać firm oferujących ekstremalnie niskie ceny. Z dużym prawdopodobieństwem nie gwarantują one prawidłowego przebiegu badania. Dzieje się tak coraz częściej, ponieważ od kilku lat, gdy znacznemu skurczeniu uległ rynek badań sprawozdań, wiele niewielkich firm oferuje niskie ceny, za którymi idzie równie niska jakość usług.
Trudno naturalnie precyzyjnie oszacować kwotę wynagrodzenia za zbadanie sprawozdania finansowego firmy o obrotach ok. 10–15 mln zł. Zależy to bowiem od wielu czynników, m.in. od branży i skomplikowania prowadzonych rozliczeń. Przypuszczalnie cena za badanie powinna się kształtować w granicach 10–14 tys. zł. Cena to oczywiście tylko jeden z czynników, jakie powinniśmy brać pod uwagę zlecając badanie sprawozdania. Zawsze przed podpisaniem umowy należy bardzo dokładnie ustalić czas badania, jego zakres, dodatkowe cele, oczekiwane rezultaty. Należy więc zadbać o odpowiednie przygotowanie umowy z firmą audytorską.

Adam Stolarczyk
specjalista z zakresu rachunkowości i finansów


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA