REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto badać sprawozdanie finansowe, jeżeli nie ma takiego obowiązku

REKLAMA

Prowadzimy działalność produkcyjną. Nie spełniamy ustawowych kryteriów, które zobowiązywałyby nas do poddawania rocznego sprawo- zdania finansowego badaniu przez biegłego rewidenta. Nasza sytuacja finansowa, dzięki wysokiej marży, jest bardzo dobra. Dlatego stać nas na to, aby wydać kilka czy kilkanaście tysięcy złotych na zlecenie biegłemu rewidentowi takiego badania. Czy jednak warto to zrobić? Jakie korzyści możemy uzyskać? Czy zwrócą się poniesione nakłady?
RADA
Ogólnie należy uznać, że warto poddawać sprawozdanie finansowe badaniu, mimo że nie ma takiego obowiązku. Zyskuje się wtedy pewność, że nasza księgowość działa prawidłowo, a sprawozdanie jest rzetelnie sporządzone. Istnienie opinii niezależnego eksperta podnosi wiarygodność firmy u kontrahentów i banków. Decydując się na takie badanie należy zadbać o dobór profesjonalnej firmy audytorskiej, która prawidłowo je przeprowadzi.

UZASADNIENIE
Pytanie zadane przez Państwa jest coraz częściej stawiane przez przedsiębiorców. Dzięki ogólnej poprawie sytuacji polskich firm coraz więcej z nich jest bowiem stać na wydatki inne niż tylko związane z niezbędną, bieżącą działalnością operacyjną. Zdecydowana większość przedsiębiorstw nie ma obowiązku poddawania swoich sprawozdań badaniu. Przyczyną takiego stanu rzeczy są wysokie ustawowe limity decydujące o takim obowiązku.
W konsekwencji w wielu nawet dość dużych przedsiębiorstwach, o obrotach 15–19 mln zł rocznie, księgowość i sprawozdawczość finansowa nie jest na bieżąco kontrolowana przez niezależnego eksperta. Rodzi to wiele negatywnych skutków, na które składają się m.in.:
• możliwość występowania i powtarzalności w księgach istotnych błędów w stosowaniu zasad rachunkowości,
• prezentowanie w sprawozdaniach danych nieoddających w pełni rzeczywistej sytuacji finansowej jednostki,
• brak możliwości wykrycia przez kierownictwo wielu nadużyć, których mogą się dopuszczać pracownicy działów finansowo-księgowych,
• stosowanie w przedsiębiorstwach kreatywnej księgowości zafałszowującej obraz kondycji finansowej firmy, w szczególności jej wynik finansowy,
• powstawanie błędów w rozliczeniach podatkowych, mogących powodować nakładanie sankcji przez organy skarbowe.
Podstawową korzyścią z przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego jednostki (audytu) jest zatem zniwelowanie wymienionych negatywnych zjawisk. Jest to możliwe dzięki wypracowanym zasadom audytu (np. normom Krajowej Izby Biegłych Rewidentów) oraz procedurom badawczym. Należy jednak pamiętać, że procedury te są nastawione nie tylko na eliminowanie zjawisk negatywnych, ale także na usprawnienie działania firmy poprzez ulepszenie ewidencji i sprawozdawczości. Taki efekt można osiągnąć traktując audytora jako swoistego rodzaju doradcę w wielu kwestiach związanych z księgowością, podatkami i finansami.
Kolejnym powodem poddania sprawozdania finansowego badaniu jest podniesienie przejrzystości i wiarygodności finansowej przedsiębiorstwa. Korzyści te można rozpatrywać w kilku aspektach. Z jednej strony potwierdzona opinią audytora sytuacja finansowa firmy wzmacnia zaufanie kontrahentów, w szczególności dostawców, którzy mogą być bardziej skłonni do wydłużania terminów zapłaty. Innym przykładem korzyści jest lepsza pozycja kredytowa. Jest oczywiste, że banki będą znacznie chętniej kredytować firmy o przejrzystej i sprawdzonej księgowości. Jeśli w parze ze zbadanym sprawozdaniem idzie osiąganie dobrych wyników finansowych, to w niektórych przypadkach skutkiem może być redukcja oprocentowania.
Jak widać, istnieją powody, dla których opłaca się poddawać sprawozdania finansowe badaniu. Warto jednak to robić, jeżeli wybierze się ofertę firmy audytorskiej, która gwarantuje rzetelny przebieg badania. Należy unikać firm oferujących ekstremalnie niskie ceny. Z dużym prawdopodobieństwem nie gwarantują one prawidłowego przebiegu badania. Dzieje się tak coraz częściej, ponieważ od kilku lat, gdy znacznemu skurczeniu uległ rynek badań sprawozdań, wiele niewielkich firm oferuje niskie ceny, za którymi idzie równie niska jakość usług.
Trudno naturalnie precyzyjnie oszacować kwotę wynagrodzenia za zbadanie sprawozdania finansowego firmy o obrotach ok. 10–15 mln zł. Zależy to bowiem od wielu czynników, m.in. od branży i skomplikowania prowadzonych rozliczeń. Przypuszczalnie cena za badanie powinna się kształtować w granicach 10–14 tys. zł. Cena to oczywiście tylko jeden z czynników, jakie powinniśmy brać pod uwagę zlecając badanie sprawozdania. Zawsze przed podpisaniem umowy należy bardzo dokładnie ustalić czas badania, jego zakres, dodatkowe cele, oczekiwane rezultaty. Należy więc zadbać o odpowiednie przygotowanie umowy z firmą audytorską.

Adam Stolarczyk
specjalista z zakresu rachunkowości i finansów


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA