REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć usługi turystyki świadczone na terytorium Wspólnoty

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polskie biuro podróży sprzedaje usługę turystyczną (dotyczącą imprezy w UE) firmie francuskiej, która jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Gdzie będzie miejsce opodatkowania tej usługi? Biuro podróży nie ma rejestracji VAT UE.Czy wystawienie przez polskie biuro podróży faktury "VAT marża" zgodnie z art. 119 i opodatkowanie usługi stawką 22% jest poprawne? Czy miejscem opodatkowania będzie miejsce posiadania siedziby?
Sposób rozliczenia podatku będzie uzależniony od tego, czy świadczą Państwo usługi turystyki, czy pośredniczą tylko w ich sprzedaży. Jeżeli działają Państwo na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek oraz przy świadczeniu usługi nabywają towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, to należy zastosować uproszczoną procedurę rozliczenia VAT polegającą na ustalaniu podatku od marży. Jeżeli wyłącznie pośredniczą Państwo w sprzedaży, to nie można stosować procedury opodatkowania marży.
Usługi turystyki zostały objęte w podatku od towarów i usług szczególną procedurą ich opodatkowania określoną w art. 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Za podstawę opodatkowania tych usług ustawa przyjmuje marżę pomniejszoną o kwotę podatku.
Marżą jest różnica między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
Za „usługi dla bezpośredniej korzyści turysty” uważa się te, które stanowią składnik świadczonej usługi turystyki, w szczególności: transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.
Stosowanie procedury uproszczonej ma zastosowanie przy świadczeniu usług zarówno dla podatników VAT, jak i podmiotów gospodarczych lub indywidualnych turystów. Nie ma zatem znaczenia, kto jest nabywcą usługi. Zasadnicze znaczenie dla stosowania tej procedury mają natomiast następujące warunki, które muszą być spełnione jednocześnie przez świadczącego usługę:
• posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,
• przy świadczeniu usługi działa na rzecz jej nabywcy we własnym imieniu i na własny rachunek,
• nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
• prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których te kwoty wynikają.
Przy opodatkowaniu usług turystycznych na podstawie marży istotne znaczenie ma to, aby podatnik je świadczący miał siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Polski i działał na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek. Koniecznym warunkiem jest również, aby przy wykonywaniu usługi turystyki podatnik nabywał towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Jest on zobowiązany do prowadzenia ewidencji, z której muszą wynikać kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Musi również posiadać dokumenty, z których wynikać będą te kwoty.
Brak wymaganej ewidencji może skutkować naliczeniem przez organy podatkowe podatku należnego od całej wartości usługi, a nie wyłącznie od marży. Przy stosowaniu uproszczonej procedury nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty. Dla opodatkowania usług turystyki przewidziana jest podstawowa stawka opodatkowania w wysokości 22%. Stawka 0% może wystąpić wyłącznie wtedy, gdy usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone poza terytorium Wspólnoty. Wówczas w tej części podlegają one opodatkowaniu stawką 0%.
Przykład
Polskie biuro podróży zorganizowało wycieczkę do Hiszpanii.
Cena wycieczki dla uczestnika wynosi
3000 zł
Biuro podróży dokonało zakupu usług:
– hotelu z wyżywieniem w Hiszpanii na kwotę 1000 zł
– transportu autokarowego 500 zł
– ubezpieczenia 50 zł
– biletów na imprezy rozrywkowe i do muzeum 450 zł
Marża wyniosła 1000 zł
Podatek należny należy wyliczyć następująco:
Marża biura podróży wynosi 1000 zł
Podstawa opodatkowania wynosi
1000 zł : 1,22 = 820 zł
Podatek (VAT należny) wynosi
820 zł × 22% = 180 zł
Dla usług turystyki opodatkowanych według marży obowiązek podatkowy powstanie z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15. dnia od dnia wykonania usługi (§ 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).
Jeżeli przy świadczeniu usługi turystyki biuro podróży, oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, część usług wykonuje we własnym zakresie, tzn. świadczy je bezpośrednio jako usługi własne, np. zapewnia opiekę pilota będącego pracownikiem biura – należy odrębnie ustalić podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie dla usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
Przy określaniu usług własnych za podstawę opodatkowania należy przyjąć obrót, czyli kwotę należną z tytułu sprzedaży pomniejszoną o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Opodatkowanie „marży” będzie miało zastosowanie wyłącznie do tej części należności, która dotyczy usług nabytych od innych podatników.
W przypadku świadczenia usług własnych miejsce opodatkowania i stawkę ich opodatkowania należy ustalić na podstawie art. 27 ustawy w zależności od rodzaju świadczonej usługi.
W przedstawionym pytaniu biuro podróży używa sformułowania „sprzedaje usługę turystyczną”, co nie do końca jest jasne. Czy sprzedaż ta oznacza, że biuro świadczy ją we własnym imieniu i na własny rachunek, czy też ma miejsce sprzedaż tej usługi na zasadzie pośrednictwa? Jeżeli ma miejsce druga sytuacja, tj. biuro tylko pośredniczy w sprzedaży usługi, to nie będzie miała zastosowania szczególna procedura rozliczenia podatku. W odniesieniu do pośrednictwa przy sprzedaży usług turystyki należy stosować zasady opodatkowania dotyczące usług pośrednictwa. W usługach pośrednictwa podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku.
Przykład
Firma X z siedzibą w Polsce, na podstawie umowy, sprzedaje imprezy w imieniu organizującego je biura podróży w Niemczech.
Od każdej sprzedanej imprezy uzyskuje prowizje w równowartości brutto 1220 zł.
Podstawa opodatkowania wynosi 1000 zł.
Podatek 22% × 1000 zł = 220 zł.
Sposób rozliczenia podatku będzie zatem uzależniony od tego, czy firma świadczy usługi turystyki, czy pośredniczy tylko w ich sprzedaży.
•  art. 27, art. 29 ust. 1, art. 30 ust. 1 pkt 4, art. 41, art. 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
•  § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 224, poz. 2277
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie podatku VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA