REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć usługi turystyki świadczone na terytorium Wspólnoty

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polskie biuro podróży sprzedaje usługę turystyczną (dotyczącą imprezy w UE) firmie francuskiej, która jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Gdzie będzie miejsce opodatkowania tej usługi? Biuro podróży nie ma rejestracji VAT UE.Czy wystawienie przez polskie biuro podróży faktury "VAT marża" zgodnie z art. 119 i opodatkowanie usługi stawką 22% jest poprawne? Czy miejscem opodatkowania będzie miejsce posiadania siedziby?
Sposób rozliczenia podatku będzie uzależniony od tego, czy świadczą Państwo usługi turystyki, czy pośredniczą tylko w ich sprzedaży. Jeżeli działają Państwo na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek oraz przy świadczeniu usługi nabywają towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, to należy zastosować uproszczoną procedurę rozliczenia VAT polegającą na ustalaniu podatku od marży. Jeżeli wyłącznie pośredniczą Państwo w sprzedaży, to nie można stosować procedury opodatkowania marży.
Usługi turystyki zostały objęte w podatku od towarów i usług szczególną procedurą ich opodatkowania określoną w art. 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Za podstawę opodatkowania tych usług ustawa przyjmuje marżę pomniejszoną o kwotę podatku.
Marżą jest różnica między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
Za „usługi dla bezpośredniej korzyści turysty” uważa się te, które stanowią składnik świadczonej usługi turystyki, w szczególności: transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.
Stosowanie procedury uproszczonej ma zastosowanie przy świadczeniu usług zarówno dla podatników VAT, jak i podmiotów gospodarczych lub indywidualnych turystów. Nie ma zatem znaczenia, kto jest nabywcą usługi. Zasadnicze znaczenie dla stosowania tej procedury mają natomiast następujące warunki, które muszą być spełnione jednocześnie przez świadczącego usługę:
• posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,
• przy świadczeniu usługi działa na rzecz jej nabywcy we własnym imieniu i na własny rachunek,
• nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
• prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których te kwoty wynikają.
Przy opodatkowaniu usług turystycznych na podstawie marży istotne znaczenie ma to, aby podatnik je świadczący miał siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Polski i działał na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek. Koniecznym warunkiem jest również, aby przy wykonywaniu usługi turystyki podatnik nabywał towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Jest on zobowiązany do prowadzenia ewidencji, z której muszą wynikać kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Musi również posiadać dokumenty, z których wynikać będą te kwoty.
Brak wymaganej ewidencji może skutkować naliczeniem przez organy podatkowe podatku należnego od całej wartości usługi, a nie wyłącznie od marży. Przy stosowaniu uproszczonej procedury nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty. Dla opodatkowania usług turystyki przewidziana jest podstawowa stawka opodatkowania w wysokości 22%. Stawka 0% może wystąpić wyłącznie wtedy, gdy usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone poza terytorium Wspólnoty. Wówczas w tej części podlegają one opodatkowaniu stawką 0%.
Przykład
Polskie biuro podróży zorganizowało wycieczkę do Hiszpanii.
Cena wycieczki dla uczestnika wynosi
3000 zł
Biuro podróży dokonało zakupu usług:
– hotelu z wyżywieniem w Hiszpanii na kwotę 1000 zł
– transportu autokarowego 500 zł
– ubezpieczenia 50 zł
– biletów na imprezy rozrywkowe i do muzeum 450 zł
Marża wyniosła 1000 zł
Podatek należny należy wyliczyć następująco:
Marża biura podróży wynosi 1000 zł
Podstawa opodatkowania wynosi
1000 zł : 1,22 = 820 zł
Podatek (VAT należny) wynosi
820 zł × 22% = 180 zł
Dla usług turystyki opodatkowanych według marży obowiązek podatkowy powstanie z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15. dnia od dnia wykonania usługi (§ 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).
Jeżeli przy świadczeniu usługi turystyki biuro podróży, oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, część usług wykonuje we własnym zakresie, tzn. świadczy je bezpośrednio jako usługi własne, np. zapewnia opiekę pilota będącego pracownikiem biura – należy odrębnie ustalić podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie dla usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
Przy określaniu usług własnych za podstawę opodatkowania należy przyjąć obrót, czyli kwotę należną z tytułu sprzedaży pomniejszoną o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Opodatkowanie „marży” będzie miało zastosowanie wyłącznie do tej części należności, która dotyczy usług nabytych od innych podatników.
W przypadku świadczenia usług własnych miejsce opodatkowania i stawkę ich opodatkowania należy ustalić na podstawie art. 27 ustawy w zależności od rodzaju świadczonej usługi.
W przedstawionym pytaniu biuro podróży używa sformułowania „sprzedaje usługę turystyczną”, co nie do końca jest jasne. Czy sprzedaż ta oznacza, że biuro świadczy ją we własnym imieniu i na własny rachunek, czy też ma miejsce sprzedaż tej usługi na zasadzie pośrednictwa? Jeżeli ma miejsce druga sytuacja, tj. biuro tylko pośredniczy w sprzedaży usługi, to nie będzie miała zastosowania szczególna procedura rozliczenia podatku. W odniesieniu do pośrednictwa przy sprzedaży usług turystyki należy stosować zasady opodatkowania dotyczące usług pośrednictwa. W usługach pośrednictwa podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku.
Przykład
Firma X z siedzibą w Polsce, na podstawie umowy, sprzedaje imprezy w imieniu organizującego je biura podróży w Niemczech.
Od każdej sprzedanej imprezy uzyskuje prowizje w równowartości brutto 1220 zł.
Podstawa opodatkowania wynosi 1000 zł.
Podatek 22% × 1000 zł = 220 zł.
Sposób rozliczenia podatku będzie zatem uzależniony od tego, czy firma świadczy usługi turystyki, czy pośredniczy tylko w ich sprzedaży.
•  art. 27, art. 29 ust. 1, art. 30 ust. 1 pkt 4, art. 41, art. 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
•  § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 224, poz. 2277
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie podatku VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA