REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć usługi turystyki świadczone na terytorium Wspólnoty

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polskie biuro podróży sprzedaje usługę turystyczną (dotyczącą imprezy w UE) firmie francuskiej, która jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Gdzie będzie miejsce opodatkowania tej usługi? Biuro podróży nie ma rejestracji VAT UE.Czy wystawienie przez polskie biuro podróży faktury "VAT marża" zgodnie z art. 119 i opodatkowanie usługi stawką 22% jest poprawne? Czy miejscem opodatkowania będzie miejsce posiadania siedziby?
Sposób rozliczenia podatku będzie uzależniony od tego, czy świadczą Państwo usługi turystyki, czy pośredniczą tylko w ich sprzedaży. Jeżeli działają Państwo na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek oraz przy świadczeniu usługi nabywają towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, to należy zastosować uproszczoną procedurę rozliczenia VAT polegającą na ustalaniu podatku od marży. Jeżeli wyłącznie pośredniczą Państwo w sprzedaży, to nie można stosować procedury opodatkowania marży.
Usługi turystyki zostały objęte w podatku od towarów i usług szczególną procedurą ich opodatkowania określoną w art. 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Za podstawę opodatkowania tych usług ustawa przyjmuje marżę pomniejszoną o kwotę podatku.
Marżą jest różnica między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
Za „usługi dla bezpośredniej korzyści turysty” uważa się te, które stanowią składnik świadczonej usługi turystyki, w szczególności: transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.
Stosowanie procedury uproszczonej ma zastosowanie przy świadczeniu usług zarówno dla podatników VAT, jak i podmiotów gospodarczych lub indywidualnych turystów. Nie ma zatem znaczenia, kto jest nabywcą usługi. Zasadnicze znaczenie dla stosowania tej procedury mają natomiast następujące warunki, które muszą być spełnione jednocześnie przez świadczącego usługę:
• posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,
• przy świadczeniu usługi działa na rzecz jej nabywcy we własnym imieniu i na własny rachunek,
• nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
• prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których te kwoty wynikają.
Przy opodatkowaniu usług turystycznych na podstawie marży istotne znaczenie ma to, aby podatnik je świadczący miał siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Polski i działał na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek. Koniecznym warunkiem jest również, aby przy wykonywaniu usługi turystyki podatnik nabywał towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Jest on zobowiązany do prowadzenia ewidencji, z której muszą wynikać kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Musi również posiadać dokumenty, z których wynikać będą te kwoty.
Brak wymaganej ewidencji może skutkować naliczeniem przez organy podatkowe podatku należnego od całej wartości usługi, a nie wyłącznie od marży. Przy stosowaniu uproszczonej procedury nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty. Dla opodatkowania usług turystyki przewidziana jest podstawowa stawka opodatkowania w wysokości 22%. Stawka 0% może wystąpić wyłącznie wtedy, gdy usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone poza terytorium Wspólnoty. Wówczas w tej części podlegają one opodatkowaniu stawką 0%.
Przykład
Polskie biuro podróży zorganizowało wycieczkę do Hiszpanii.
Cena wycieczki dla uczestnika wynosi
3000 zł
Biuro podróży dokonało zakupu usług:
– hotelu z wyżywieniem w Hiszpanii na kwotę 1000 zł
– transportu autokarowego 500 zł
– ubezpieczenia 50 zł
– biletów na imprezy rozrywkowe i do muzeum 450 zł
Marża wyniosła 1000 zł
Podatek należny należy wyliczyć następująco:
Marża biura podróży wynosi 1000 zł
Podstawa opodatkowania wynosi
1000 zł : 1,22 = 820 zł
Podatek (VAT należny) wynosi
820 zł × 22% = 180 zł
Dla usług turystyki opodatkowanych według marży obowiązek podatkowy powstanie z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15. dnia od dnia wykonania usługi (§ 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).
Jeżeli przy świadczeniu usługi turystyki biuro podróży, oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, część usług wykonuje we własnym zakresie, tzn. świadczy je bezpośrednio jako usługi własne, np. zapewnia opiekę pilota będącego pracownikiem biura – należy odrębnie ustalić podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie dla usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
Przy określaniu usług własnych za podstawę opodatkowania należy przyjąć obrót, czyli kwotę należną z tytułu sprzedaży pomniejszoną o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Opodatkowanie „marży” będzie miało zastosowanie wyłącznie do tej części należności, która dotyczy usług nabytych od innych podatników.
W przypadku świadczenia usług własnych miejsce opodatkowania i stawkę ich opodatkowania należy ustalić na podstawie art. 27 ustawy w zależności od rodzaju świadczonej usługi.
W przedstawionym pytaniu biuro podróży używa sformułowania „sprzedaje usługę turystyczną”, co nie do końca jest jasne. Czy sprzedaż ta oznacza, że biuro świadczy ją we własnym imieniu i na własny rachunek, czy też ma miejsce sprzedaż tej usługi na zasadzie pośrednictwa? Jeżeli ma miejsce druga sytuacja, tj. biuro tylko pośredniczy w sprzedaży usługi, to nie będzie miała zastosowania szczególna procedura rozliczenia podatku. W odniesieniu do pośrednictwa przy sprzedaży usług turystyki należy stosować zasady opodatkowania dotyczące usług pośrednictwa. W usługach pośrednictwa podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku.
Przykład
Firma X z siedzibą w Polsce, na podstawie umowy, sprzedaje imprezy w imieniu organizującego je biura podróży w Niemczech.
Od każdej sprzedanej imprezy uzyskuje prowizje w równowartości brutto 1220 zł.
Podstawa opodatkowania wynosi 1000 zł.
Podatek 22% × 1000 zł = 220 zł.
Sposób rozliczenia podatku będzie zatem uzależniony od tego, czy firma świadczy usługi turystyki, czy pośredniczy tylko w ich sprzedaży.
•  art. 27, art. 29 ust. 1, art. 30 ust. 1 pkt 4, art. 41, art. 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
•  § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 224, poz. 2277
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie podatku VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA