REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć usługi turystyki świadczone na terytorium Wspólnoty

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polskie biuro podróży sprzedaje usługę turystyczną (dotyczącą imprezy w UE) firmie francuskiej, która jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Gdzie będzie miejsce opodatkowania tej usługi? Biuro podróży nie ma rejestracji VAT UE.Czy wystawienie przez polskie biuro podróży faktury "VAT marża" zgodnie z art. 119 i opodatkowanie usługi stawką 22% jest poprawne? Czy miejscem opodatkowania będzie miejsce posiadania siedziby?
Sposób rozliczenia podatku będzie uzależniony od tego, czy świadczą Państwo usługi turystyki, czy pośredniczą tylko w ich sprzedaży. Jeżeli działają Państwo na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek oraz przy świadczeniu usługi nabywają towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, to należy zastosować uproszczoną procedurę rozliczenia VAT polegającą na ustalaniu podatku od marży. Jeżeli wyłącznie pośredniczą Państwo w sprzedaży, to nie można stosować procedury opodatkowania marży.
Usługi turystyki zostały objęte w podatku od towarów i usług szczególną procedurą ich opodatkowania określoną w art. 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Za podstawę opodatkowania tych usług ustawa przyjmuje marżę pomniejszoną o kwotę podatku.
Marżą jest różnica między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
Za „usługi dla bezpośredniej korzyści turysty” uważa się te, które stanowią składnik świadczonej usługi turystyki, w szczególności: transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.
Stosowanie procedury uproszczonej ma zastosowanie przy świadczeniu usług zarówno dla podatników VAT, jak i podmiotów gospodarczych lub indywidualnych turystów. Nie ma zatem znaczenia, kto jest nabywcą usługi. Zasadnicze znaczenie dla stosowania tej procedury mają natomiast następujące warunki, które muszą być spełnione jednocześnie przez świadczącego usługę:
• posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,
• przy świadczeniu usługi działa na rzecz jej nabywcy we własnym imieniu i na własny rachunek,
• nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
• prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których te kwoty wynikają.
Przy opodatkowaniu usług turystycznych na podstawie marży istotne znaczenie ma to, aby podatnik je świadczący miał siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Polski i działał na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek. Koniecznym warunkiem jest również, aby przy wykonywaniu usługi turystyki podatnik nabywał towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Jest on zobowiązany do prowadzenia ewidencji, z której muszą wynikać kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Musi również posiadać dokumenty, z których wynikać będą te kwoty.
Brak wymaganej ewidencji może skutkować naliczeniem przez organy podatkowe podatku należnego od całej wartości usługi, a nie wyłącznie od marży. Przy stosowaniu uproszczonej procedury nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty. Dla opodatkowania usług turystyki przewidziana jest podstawowa stawka opodatkowania w wysokości 22%. Stawka 0% może wystąpić wyłącznie wtedy, gdy usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone poza terytorium Wspólnoty. Wówczas w tej części podlegają one opodatkowaniu stawką 0%.
Przykład
Polskie biuro podróży zorganizowało wycieczkę do Hiszpanii.
Cena wycieczki dla uczestnika wynosi
3000 zł
Biuro podróży dokonało zakupu usług:
– hotelu z wyżywieniem w Hiszpanii na kwotę 1000 zł
– transportu autokarowego 500 zł
– ubezpieczenia 50 zł
– biletów na imprezy rozrywkowe i do muzeum 450 zł
Marża wyniosła 1000 zł
Podatek należny należy wyliczyć następująco:
Marża biura podróży wynosi 1000 zł
Podstawa opodatkowania wynosi
1000 zł : 1,22 = 820 zł
Podatek (VAT należny) wynosi
820 zł × 22% = 180 zł
Dla usług turystyki opodatkowanych według marży obowiązek podatkowy powstanie z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15. dnia od dnia wykonania usługi (§ 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).
Jeżeli przy świadczeniu usługi turystyki biuro podróży, oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, część usług wykonuje we własnym zakresie, tzn. świadczy je bezpośrednio jako usługi własne, np. zapewnia opiekę pilota będącego pracownikiem biura – należy odrębnie ustalić podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie dla usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
Przy określaniu usług własnych za podstawę opodatkowania należy przyjąć obrót, czyli kwotę należną z tytułu sprzedaży pomniejszoną o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Opodatkowanie „marży” będzie miało zastosowanie wyłącznie do tej części należności, która dotyczy usług nabytych od innych podatników.
W przypadku świadczenia usług własnych miejsce opodatkowania i stawkę ich opodatkowania należy ustalić na podstawie art. 27 ustawy w zależności od rodzaju świadczonej usługi.
W przedstawionym pytaniu biuro podróży używa sformułowania „sprzedaje usługę turystyczną”, co nie do końca jest jasne. Czy sprzedaż ta oznacza, że biuro świadczy ją we własnym imieniu i na własny rachunek, czy też ma miejsce sprzedaż tej usługi na zasadzie pośrednictwa? Jeżeli ma miejsce druga sytuacja, tj. biuro tylko pośredniczy w sprzedaży usługi, to nie będzie miała zastosowania szczególna procedura rozliczenia podatku. W odniesieniu do pośrednictwa przy sprzedaży usług turystyki należy stosować zasady opodatkowania dotyczące usług pośrednictwa. W usługach pośrednictwa podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku.
Przykład
Firma X z siedzibą w Polsce, na podstawie umowy, sprzedaje imprezy w imieniu organizującego je biura podróży w Niemczech.
Od każdej sprzedanej imprezy uzyskuje prowizje w równowartości brutto 1220 zł.
Podstawa opodatkowania wynosi 1000 zł.
Podatek 22% × 1000 zł = 220 zł.
Sposób rozliczenia podatku będzie zatem uzależniony od tego, czy firma świadczy usługi turystyki, czy pośredniczy tylko w ich sprzedaży.
•  art. 27, art. 29 ust. 1, art. 30 ust. 1 pkt 4, art. 41, art. 119 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
•  § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 224, poz. 2277
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie podatku VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA