REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie materiałów do produkcji

REKLAMA

Proszę o udzielenie informacji na temat wewnątrzwspólnotowego nabycia materiałów do produkcji. Jak naliczyć VAT? Czy odprowadzić go do urzędu skarbowego? Co powinna zawierać faktura wewnętrzna? Jak prawidłowo zaksięgować operację nabycia i rozliczenia z tytułu VAT?
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT) to nabycie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż państwo wysyłki.
Zakładam, że posiadają Państwo numer VAT UE. Jeżeli kontrahent z UE będzie dysponował Państwa numerem VAT UE, będzie mógł wystawić fakturę ze stawką 0 proc. Dla kontrahenta z UE omawiana transakcja będzie WDT, natomiast dla Państwa WNT. Jeżeli nie podadzą Państwo swojego numeru VAT UE kontrahentowi, będzie on zobowiązany obciążyć daną transakcję odpowiednią stawką podatku.
Obowiązek podatkowy w WNT powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów. W przypadku jednak gdy przed tym terminem kontrahent z UE wystawi fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Podstawa opodatkowania z tytułu WNT jest to kwota, jaką nabywający (podatnik z Polski) jest obowiązany zapłacić. Podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów oraz wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego WNT.
Rozliczenie podatku z tytułu WNT następuje w deklaracji VAT-7. Podatek należny będzie dla Państwa jednocześnie podatkiem naliczonym, pod warunkiem że towary są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Kwotę podatku naliczonego stanowi bowiem w tym przypadku kwota podatku należnego z tytułu WNT. Oznacza to, że taka transakcja jest neutralna podatkowo dla podatnika (kwota podatku należnego = kwota podatku naliczonego).
W przypadku WNT, dla której podatnikiem jest ich nabywca (tzn. podmiot z Polski), wystawiane są faktury wewnętrzne. Za dany okres rozliczeniowy (miesiąc albo kwartał) podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności w tym okresie. Szczegółowe zasady wystawiania faktur wewnętrznych są określone w przepisach wykonawczych do ustawy o VAT.
Stosownie do tych przepisów faktura wewnętrzna z tytułu WNT powinna zawierać co najmniej:
• imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy,
• numer identyfikacji podatkowej nabywcy (NIP sprzedawcy – fakultatywnie),
• dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę i numer kolejny faktury,
• nazwę towaru,
• jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów,
• cenę jednostkową towaru bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),
• wartość towarów, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),
• stawki podatku,
• sumę wartości sprzedaży netto towarów z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu,
• kwotę podatku od sumy wartości netto towarów, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,
• wartość sprzedaży towarów wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
• kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.
W przypadku towarów opodatkowanych niższą stawką niż 22 proc. nazwa towaru powinna dodatkowo zawierać symbol określony w klasyfikacji PKWiU.
Faktura wewnętrzna może być wystawiona w 1 egzemplarzu i należy przechowywać ją wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku. Jeżeli faktura wystawiona przez kontrahenta z UE zawiera kwoty w innej walucie niż złoty, należy dokonać przeliczenia tej faktury na złote na fakturze wewnętrznej. Przeliczenia dokonuje się według wyliczonego i ogłoszonego przez NBP bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury przez kontrahenta z UE. Jeżeli faktura została wystawiona w dniu, w którym kurs średni waluty obcej nie został ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony.
W zakresie księgowania (rejestrowania) operacji WNT zalecanym działaniem byłoby prowadzenie odrębnego rejestru obejmującego WNT. Tytułem uzupełnienia należy wskazać, że dodatkowym obowiązkiem podatnika będzie składanie w urzędzie skarbowym informacji podsumowujących o dokonanych WNT za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT. Wzór informacji podsumowującej został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów. Do sporządzenia tej dokumentacji niezbędna będzie wartość WNT z podziałem na poszczególnych kontrahentów. W związku z tym zalecane jest prowadzenie ewidencji w taki sposób, aby można było uzyskać wymagane prawem informacje.
Adam Czekalski
prawnik w W. Ozimińska Kancelaria Prawna Spółka Komandytowa – Grupa HRC
uczestnik seminarium doktorskiego w Instytucie Prawa Karnego Wydziału Prawa i Administracji UW
Podstawa prawna:
art. 9 ust. 1, art. 20 ust. 5 i 6, art. 31 ust. 1 i 2, art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 4, art. 100 ust. 1 oraz art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535),
§ 12 ust. 1 i 7 oraz § 28 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971),
§ 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn.zm.),
rozporządzenie Ministra Finansów z 23 kwietnia 2004 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów (Dz.U. Nr 89, poz. 853).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA