REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na zakup bonów dla pracowników kontrahenta są kosztem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma chce dać talony lub bony pracownikom firmy, której dostarczamy towar, jako podziękowanie za ich indywidualną opiekę nad naszym towarem podczas sprzedaży. Takie bony uprawniają do wymiany na towar. Odbiorcami bonów będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Czy wydatki te można zaliczyć do kosztów reprezentacji i reklamy limitowanej, czy też stanowią w całości koszt uzyskania przychodu? Czy odbiorcy bonów muszą odprowadzić podatek do urzędu skarbowego?
RADA
Wydatki na zakup bonów dla pracowników współpracującej firmy stanowią koszt uzyskania przychodu świadczeniodawcy w całości, a nie jako limitowane koszty reprezentacji i reklamy niepublicznej. Są one bowiem związane z promocją sprzedawanych towarów. Dla odbiorców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej bony o wartości powyżej 100 zł będą stanowić przychód z innych źródeł podlegający rozliczeniu w zeznaniu rocznym.

UZASADNIENIE
Sprzedaż premiową, rabat i upust należy odróżnić od reklamy. Celem sprzedaży premiowej jest podniesienie atrakcyjności zakupu danych towarów lub usług. W zamian za spełnienie pewnych warunków, czyli zakup określonego towaru lub zakup towaru za określoną kwotę, każdy klient otrzymuje nagrodę. Nie może to być jednak ani pieniądz, ani towar, ani usługa, taka sama, jak już wcześniej sprzedana danemu klientowi. W takim bowiem przypadku będzie to upust lub rabat towarowy.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Główna różnica między reklamą a sprzedażą premiową polega na tym, że towar jest reklamowany przed zawarciem umowy sprzedaży, natomiast sprzedaż premiowa następuje po dokonaniu sprzedaży lub równocześnie z nią. Ponadto sprzedaż premiowa dotyczy określonego, nieprzypadkowego klienta, który spełni pewne warunki (por. pismo Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z 2 sierpnia 2004 r., nr OG-005/38/2004).
W sytuacji opisanej w pytaniu bony mają za zadanie uatrakcyjnić sprzedaż, a tym samym pozyskać klienta. Nie chodzi tu o rozpowszechnianie informacji o towarze (co jest rolą reklamy). Wydatki związane z zakupem bonów mają zatem niewątpliwy wpływ na zwiększenie przychodów ze sprzedaży.
(+) Dlatego będą stanowić koszt uzyskania przychodu w całości, a nie w ramach limitu na reprezentację i reklamę.
Potwierdzają to również organy podatkowe (np. decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 12 lipca 2005 r., nr PB/II-1/4218-4/Int./05/KK, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tychach z 16 czerwca 2005 r., nr US.PD/OP/423/T-133/19/2005).
(-) Dla odbiorców bonów będą one stanowić przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu, jeśli wartość bonu przekroczy 100 zł (pismo Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego z 26 lutego 2004 r., nr PDP 423-12-2/MM/04).
W takim przypadku firma wręczająca bon będzie zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C i przekazania jej w ustawowym terminie (tj. do końca lutego następnego roku) podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu. Potwierdził to m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów w piśmie z 15 października 2004 r., nr US33/NL/LF/II/415-121/04/ek).

• art. 21 ust. 1 pkt 68a, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA