REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na zakup bonów dla pracowników kontrahenta są kosztem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma chce dać talony lub bony pracownikom firmy, której dostarczamy towar, jako podziękowanie za ich indywidualną opiekę nad naszym towarem podczas sprzedaży. Takie bony uprawniają do wymiany na towar. Odbiorcami bonów będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Czy wydatki te można zaliczyć do kosztów reprezentacji i reklamy limitowanej, czy też stanowią w całości koszt uzyskania przychodu? Czy odbiorcy bonów muszą odprowadzić podatek do urzędu skarbowego?
RADA
Wydatki na zakup bonów dla pracowników współpracującej firmy stanowią koszt uzyskania przychodu świadczeniodawcy w całości, a nie jako limitowane koszty reprezentacji i reklamy niepublicznej. Są one bowiem związane z promocją sprzedawanych towarów. Dla odbiorców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej bony o wartości powyżej 100 zł będą stanowić przychód z innych źródeł podlegający rozliczeniu w zeznaniu rocznym.

UZASADNIENIE
Sprzedaż premiową, rabat i upust należy odróżnić od reklamy. Celem sprzedaży premiowej jest podniesienie atrakcyjności zakupu danych towarów lub usług. W zamian za spełnienie pewnych warunków, czyli zakup określonego towaru lub zakup towaru za określoną kwotę, każdy klient otrzymuje nagrodę. Nie może to być jednak ani pieniądz, ani towar, ani usługa, taka sama, jak już wcześniej sprzedana danemu klientowi. W takim bowiem przypadku będzie to upust lub rabat towarowy.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Główna różnica między reklamą a sprzedażą premiową polega na tym, że towar jest reklamowany przed zawarciem umowy sprzedaży, natomiast sprzedaż premiowa następuje po dokonaniu sprzedaży lub równocześnie z nią. Ponadto sprzedaż premiowa dotyczy określonego, nieprzypadkowego klienta, który spełni pewne warunki (por. pismo Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z 2 sierpnia 2004 r., nr OG-005/38/2004).
W sytuacji opisanej w pytaniu bony mają za zadanie uatrakcyjnić sprzedaż, a tym samym pozyskać klienta. Nie chodzi tu o rozpowszechnianie informacji o towarze (co jest rolą reklamy). Wydatki związane z zakupem bonów mają zatem niewątpliwy wpływ na zwiększenie przychodów ze sprzedaży.
(+) Dlatego będą stanowić koszt uzyskania przychodu w całości, a nie w ramach limitu na reprezentację i reklamę.
Potwierdzają to również organy podatkowe (np. decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 12 lipca 2005 r., nr PB/II-1/4218-4/Int./05/KK, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tychach z 16 czerwca 2005 r., nr US.PD/OP/423/T-133/19/2005).
(-) Dla odbiorców bonów będą one stanowić przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu, jeśli wartość bonu przekroczy 100 zł (pismo Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego z 26 lutego 2004 r., nr PDP 423-12-2/MM/04).
W takim przypadku firma wręczająca bon będzie zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C i przekazania jej w ustawowym terminie (tj. do końca lutego następnego roku) podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu. Potwierdził to m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów w piśmie z 15 października 2004 r., nr US33/NL/LF/II/415-121/04/ek).

• art. 21 ust. 1 pkt 68a, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA