REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie informacje powinien zawierać raport z przeprowadzonego badania sprawozdania finansowego

REKLAMA

Mam kilka wątpliwości dotyczących kształtu raportu przygotowywanego przez biegłego rewidenta po przeprowadzonym badaniu sprawozdania finansowego. Przede wszystkim chodzi mi o część szczegółową tego raportu. Jakie elementy powinien zawierać raport z badania?
RADA
Stosownie do art. 65 ust. 4 ustawy o rachunkowości raport z przeprowadzonego badania sprawozdania finansowego powinien zawierać zwięzłe, interesujące odbiorcę raportu informacje o badanej jednostce oraz przedstawiać istotne wyniki szczegółowego badania, stanowiące łącznie uzasadnienie wyrażonej opinii lub odmowy wyrażenia opinii. Struktura takiego raportu powinna być następująca (art. 65 ust. 5 ustawy o rachunkowości): część ogólna, analiza sytuacji badanej jednostki, część szczegółowa.

UZASADNIENIE
Wiele istotnych informacji dotyczących kształtu raportu z przeprowadzonego badania zawiera norma nr 1 wykonywania zawodu biegłego rewidenta „Ogólne zasady badania sprawozdań finansowych”. W normie tej znajdujemy m.in. podstawowe stwierdzenie mówiące o tym, że raport jest uzupełnieniem opinii z badania. Dane zawarte w raporcie powinny wynikać z dowodów zebranych przez biegłego rewidenta podczas badania.
W części ogólnej raportu zawarte są następujące elementy:
• tytuł (raport z badania sprawozdania finansowego),
• dane identyfikujące badaną jednostkę,
• dane identyfikujące zbadane sprawozdanie finansowe,
• powołanie się na umowę zawartą z jednostką przez podmiot uprawniony do badania,
• stwierdzenie, że badana jednostka udostępniła żądane przez biegłego rewidenta dane i informacje,
• informacje o zatwierdzeniu bilansu zamknięcia za rok poprzedzający rok badany i wprowadzeniu go do ksiąg jako bilansu otwarcia, informacje o sposobie podziału zysku (pokrycia straty), a także złożeniu sprawozdania finansowego we właściwym sądzie lub innym organie prowadzącym rejestr lub ewidencję działalności gospodarczej oraz ogłoszeniu go w sposób przewidziany przepisami.
Analiza sytuacji jednostki obejmuje:
• wykazanie kształtowania się węzłowych wskaźników – jej wynik, rentowność oraz sytuację majątkową i finansową, w tym wypłacalność, za badany rok – w porównaniu z dwoma lub więcej latami poprzedzającymi,
• wskazanie ewentualnych zagrożeń dla możliwości kontynuowania przez jednostkę działalności w roku następnym.
W części szczegółowej raportu powinny być natomiast zawarte następujące elementy:
1) prawidłowość ksiąg rachunkowych, a w szczególności:
• posiadanie przez jednostkę dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości, o których mowa w ust. 10 ustawy o rachunkowości, m.in. zatwierdzonego przez kierownika jednostki zakładowego planu kont,
• kompletność i przejrzystość dokumentowania operacji gospodarczych oraz ich poprawne zakwalifikowanie do ujęcia w księgach rachunkowych,
• prawidłowość otwarcia ksiąg rachunkowych oraz kompletność i poprawność dokonanych zapisów i ich powiązania z dokumentami oraz sprawozdaniem finansowym,
• spełnienie warunków, jakim powinny odpowiadać księgi rachunkowe, w tym także całkowicie lub częściowo prowadzone za pomocą elektronicznej techniki obliczeniowej,
• właściwe przechowywanie ksiąg rachunkowych,
2) działanie systemu kontroli wewnętrznej, w powiązaniu z systemem księgowości, a zwłaszcza ustalenie, czy opracowano procedury kontroli wewnętrznej i czy są one stosowane w sposób ciągły, ograniczający ryzyko występowania nieprawidłowości w zakresie kompletnego oraz poprawnego ujęcia, udokumentowania i sprawdzenia:
• przychodów oraz rozchodów materiałów, towarów, produktów i usług oraz związanych z tym faktur,
• przychodów oraz rozchodów środków pieniężnych, m.in. czeków, weksli, papierów wartościowych,
• naliczenia i wypłaty wynagrodzeń za pracę,
3) charakterystyka poszczególnych składników aktywów bilansu, w szczególności przedstawienie informacji o:
• terminach inwentaryzacji i stopniu realizacji jej zadań,
• przychodach (w tym także z leasingu), umorzeniu i rozchodach środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, aktualizacji wartości środków trwałych, zmianach finansowego majątku trwałego,
• strukturze zapasów,
• działaniach podjętych dla upłynnienia zbędnych zasobów i ściągnięcia należności,
• stopniu rozliczenia, na dzień badania, różnych otwartych pozycji bilansu, stanie rozstrzygnięcia spraw spornych,
• możliwości dysponowania wykazanym w bilansie majątkiem,
4) charakterystyka poszczególnych składników pasywów, a w szczególności:
• struktury kapitałów (funduszów) własnych i ich zmiany,
• zakresu uzgodnienia zobowiązań z kontrahentami i wielkości różnic,
• stanu rozrachunków z tytułów publicznoprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem podatków wpływających na wynik oraz podatku od towarów i usług,
• naliczenia i wpływu na wielkość zobowiązań odsetek, różnic kursowych, wyników kontroli podatkowych, celnych, ZUS,
• struktury rodzajowej i czasowej płatności składników zobowiązań,
• stopnia rozliczenia na dzień badania różnych otwartych pozycji,
• tworzenia nowych i wykorzystania uprzednio utworzonych rezerw, w tym także na tzw. podatek odroczony (art. 37 ust. 3 ustawy o rachunkowości),
5) charakterystyka czynnych i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów oraz przychodów przyszłych okresów, ich kompletność i prawidłowość,
6) pozycje kształtujące wynik działalności jednostki oraz kompletność i prawidłowość ich ujęcia; dotyczy to zwłaszcza:
• przychodów oraz kosztów zwykłej działalności operacyjnej (statutowej),
• pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych, w tym spowodowanych aktualizacją aktywów i pasywów,
• przychodów i kosztów finansowych, a zwłaszcza z tytułu odsetek i różnic kursowych, dywidend oraz aktualizacji wartości udziałów, akcji i papierów wartościowych,
• zysków i strat nadzwyczajnych,
7) kompletność i prawidłowość danych zawartych w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego, a w szczególności:
• rozliczenie stanów oraz przychodów i rozchodów majątku trwałego,
• przekształcenie wyniku finansowego brutto jednostki w podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z pkt 76 normy nr 1 wykonywania zawodu biegłego rewidenta w raporcie należy również poinformować o:
• sporządzeniu raportów cząstkowych, np. na temat działania kontroli wewnętrznej,
• adresowanych do kierownika jednostki wystąpieniach dotyczących istotnych naruszeń prawa, wykrycia nadużyć itp.,
• wynikach badania dodatkowych zagadnień, określonych w umowie o badanie, jeżeli nie przewiduje ona sporządzenia na ten temat oddzielnego sprawozdania.
W raporcie nie podaje się natomiast informacji o tym, czy biegły rewident wystosował tzw. pismo do kierownika jednostki, którego przedmiotem są zazwyczaj ujawnione podczas badania uchybienia i niedociągnięcia, niewpływające istotnie na rzetelność i prawidłowość sprawozdania finansowego oraz ksiąg rachunkowych stanowiących podstawę jego sporządzenia.

Renata Woźniak
specjalista z zakresu finansów i ubezpieczeń

• art. 37 ust. 3, art. 65 ust. 4 i 5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• pkt 76 normy nr 1 wykonywania zawodu biegłego rewidenta „Ogólne zasady badania sprawozdań finansowych”


Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA