REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zysk z obligacji w PIT-38

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W grudniu 2005 r. sprzedałam z zyskiem kupione na giełdzie obligacje (jako prywatny inwestor, osoba fizyczna). Jednocześnie w trakcie 2005 r. otrzymałam dwukrotnie odsetki z tytułu posiadania tych obligacji. Czy zysk z odsetek trzeba zsumować z zyskiem ze sprzedaży obligacji i wykazać w PIT-38?
RADA
Nie. Zysk z odsetek nie jest wykazywany w PIT-38. W zeznaniu rocznym za 2005 r. wykaże Pani tylko zysk ze sprzedaży obligacji w grudniu 2005 r. Jeżeli sprzedała Pani kilkuletnie obligacje, warto sprawdzić, czy nie przysługuje Pani zwolnienie z opodatkowania. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Zysk z odsetek
Zysk, jaki przynoszą odsetki z posiadanej przez podatnika obligacji, oraz zyski ze sprzedaży obligacji są opodatkowane według odmiennych zasad. Zysk z odsetek podlega opodatkowaniu w sposób zryczałtowany, według reguł określonych przez art. 30a updof. Przepis ten obejmuje dochody z odsetek, jakie przyniosły papiery wartościowe. Podstawą zastosowania art. 30a updof jest wykazanie, że obligacja jest papierem wartościowym. Artykuł 4 ust. 1 ustawy o obligacjach stanowi, że obligacja jest papierem wartościowym emitowanym w serii, w którym emitent stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela obligacji (obligatariusza) i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Przez obligacje emitowane w serii rozumie się papiery wartościowe reprezentujące prawa majątkowe podzielone na określoną liczbę równych jednostek.
Przypomnijmy też, że „papier wartościowy” to dokument, który daje jego posiadaczowi (obligacja na okaziciela) lub osobie wymienionej w treści dokumentu (obligacja imienna) określone uprawnienia. W przypadku obligacji jest to przede wszystkim prawo do otrzymania zwrotu kapitału zainwestowanego w obligacje i – w zależności od typu obligacji – odsetek albo dyskonta. Są też obligacje o bardziej skomplikowanej konstrukcji (dają jej posiadaczowi prawo do zamiany obligacji na akcje).

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Papierami wartościowymi są również akcje i obligacje notowane na giełdzie, które mają postać zapisów elektronicznych, a nie papierowego dokumentu.
Odsetki z obligacji są przez przepisy podatkowe traktowane podobnie jak odsetki od oszczędności ulokowanych na rachunkach bankowych czy dywidendy wypłacane przez spółki kapitałowe. Wynika to z tego, że są to dochody, które mają wspólną cechę – można je otrzymywać okresowo, o ile kontynuuje się inwestycję. Podatek jest tu pobierany przez płatnika. Osoba fizyczna nie składa w związku z tym żadnych deklaracji (czymi to bank, biuro maklerskie). Wymienione dochody podlegające art. 30a updof nie są wykazywane w zeznaniu rocznym.
(-) Przy obliczaniu podatku od odsetek z tytułu obligacji nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
W zeznaniu rocznym wykazuje się kwoty zryczałtowanego podatku od odsetek uzyskanych poza granicami Polski.
Zysk ze sprzedaży obligacji
Dochody ze sprzedaży obligacji podlegają art. 30b updof i są wykazywane w PIT-38 składanym w tym samym terminie co zeznanie roczne za 2005 r.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Zeznanie roczne i PIT-38 są zeznaniami składanymi niezależnie od siebie. PIT-38 nie jest załącznikiem do PIT-36, PIT-37 ani PIT-36L.
W pytaniu nie przekazała Pani informacji, kiedy obligacje zostały nabyte, ani też kim był ich emitent. Informacje te są potrzebne, aby dokonać oceny, czy sprzedaż obligacji jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.
(+) Opodatkowaniu nie podlegają dochody uzyskane po 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia nabytych przed 1 stycznia 2003 r. obligacji Skarbu Państwa wyemitowanych po 1 stycznia 1989 r. oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po 1 stycznia 1997 r.
Zwolnienia nie stosuje się do odpłatnego zbycia papierów wartościowych, dokonywanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Podobne zwolnienie przysługuje przy dochodach osiągniętych wskutek odpłatnego zbycia obligacji nabytych na giełdzie przed 1 stycznia 2004 r.

Przykład
Joanna K. w październiku 2005 r. kupiła na giełdzie 1000 obligacji Skarbu Państwa, płacąc 101 zł za 100 zł wartości nominalnej. Poniosła koszt prowizji w wysokości 800 zł na rzecz biura maklerskiego, które pośredniczyło w transakcji. Biuro maklerskie pobrało też 80 zł rocznej opłaty za prowadzenie rachunku inwestycyjnego. W grudniu 2005 r. Joanna K. sprzedała obligacje po 104,2 zł za 100 zł wartości nominalnej, zapłaciła też prowizję w wysokości 950 zł. W 2005 r. kupno i sprzedaż tych obligacji były jej jedynymi transakcjami na giełdzie w Warszawie. W 2006 r. pani Joanna złoży PIT-38 uwzględniający koszty uzyskania przychodu w wysokości 102 830 zł (prowizja od kupna i sprzedaży obligacji – 1750 zł, wartość nabycia obligacji – 101 000 zł, roczna opłata za prowadzenie rachunku inwestycyjnego – 80 zł). Po stronie przychodów w PIT-38 zostanie wykazana wartość 104 200 zł, bez uwzględnienia odsetek otrzymanych przez Joannę K. w trakcie 2005 r. Mimo że Joanna K. nie osiągnęła w 2005 r. żadnych innych dochodów, zapłaci podatek od dochodu – 1370 zł, gdyż w PIT-38 nie stosuje się kwoty wolnej od podatku (przykładowo wypełniony PIT-38 na str. 54–55).

• art. 30a, art. 30b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 4 ustawy z 29 czerwca 1995 r. o obligacjach – j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1300; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• art. 19 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. Nr 202, poz. 1956; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 263, poz. 2619

Tomasz Król
specjalista w zakresie podatków dochodowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA