REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów bezpłatne dowożenie dzieci

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy firmą oferującą usługi transportu osób. Mamy podpisaną umowę ze szkołą na dowożenie dzieci, w ramach której ujęte jest 500 darmowych kilometrów rocznie. Za darmo dowozimy również zawodników klubu sportowego na mecze, lecz na podstawie umowy ustnej. Czy powyższe sytuacje można traktować jako sponsoring lub darowiznę?
Niestety, oba opisane przypadki nie mogą być kwalifikowane ani jako sponsoring, ani jako darowizna. Wydatki z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług, jako niezwiązane z osiąganiem przychodu, nie mogą być kosztem dla firmy. Sponsoring tu nie występuje ze względu na brak świadczenia na Państwa rzecz np. pod postacią reklamy ze strony klubu sportowego. Za darowiznę nie uznaje się świadczenia usług przez określony czas.
Umowa sponsoringu nie jest umową zdefiniowaną ani przez przepisy prawa cywilnego, ani przepisy podatkowe. Występuje natomiast w kilku ustawach dotyczących określonych branż, na przykład w ustawie – Prawo farmaceutyczne, ustawie o radiofonii i telewizji. Obowiązująca na podstawie prawa cywilnego zasada swobody umów umożliwia jednak zawieranie umów, które nie zostały nigdzie uregulowane. Umowa sponsoringu będzie więc dla podmiotów, których nie dotyczą wyżej wspomniane przepisy, umową nienazwaną.
Biorąc pod uwagę definicje zawarte w tych przepisach, jak też słownikowe pojęcie sponsorowania, można stwierdzić, że umowa sponsoringu jest umową, na mocy której sponsor zobowiązuje się do finansowania określonych działań sponsorowanego poprzez świadczenia pieniężne lub rzeczowe w zamian za określone świadczenia ze strony sponsorowanego, których celem jest reklama, promocja, kształtowanie wizerunku sponsora.
W opisanej sytuacji umowa sponsoringu mogłaby zostać zawarta z klubem sportowym. Łatwo bowiem sobie wyobrazić możliwość wzajemnych świadczeń. Ekwiwalentem usług transportowych mogłaby być, na przykład, reklama na bandach, strojach zawodników, sprzęcie sportowym itp. Jednak tak nie jest. Państwa firma wykonuje usługi transportowe i w zamian nie otrzymuje żadnych świadczeń od klubu sportowego. Wzajemne relacje nie mają zatem cech umowy sponsoringu. Umowa zawarta przez Państwa ustnie jest więc umową jednostronnie zobowiązującą, podczas gdy umowa sponsoringu powinna być umową dwustronnie zobowiązującą.
Podobnie jest w przypadku umowy ze szkołą. Szkoła nie świadczy na rzecz Państwa firmy żadnych usług, które miałyby na celu kształtowanie jej wizerunku, promowanie działalności, reklamę itd., a wobec tego również tej umowy nie można traktować jako umowy sponsoringu.
WAŻNE!
Umowa sponsoringu powinna być umową, na mocy której obie strony otrzymują od siebie świadczenia.
Z kolei umowa darowizny stanowi umowę jednostronnie zobowiązującą, na mocy której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku (art. 888 Kodeksu cywilnego). Przedmiotem darowizny może być przeniesienie określonych praw (na przykład prawa własności), zapłata określonej sumy pieniężnej, ustanowienie prawa majątkowego, zwolnienie z długu itd. Niestety, nie każde przysporzenie majątkowe mieści się w pojęciu darowizny. Nie można bowiem jako darowizny traktować nieodpłatnego świadczenia jakichkolwiek usług. Do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, należy stosować przepisy o umowie zlecenia (art. 750 Kodeksu cywilnego). Dotyczy to także umów zobowiązujących jedną ze stron do nieodpłatnego świadczenia usług. Nic bowiem nie stoi na przeszkodzie temu, aby i umowa zlecenia była umową nieodpłatną, jeżeli tak postanowią strony tej umowy. Skoro w obu przypadkach umów świadczycie Państwo nieodpłatnie usługi transportowe, to nie można tego traktować jako darowizny. Przyjmuje się bowiem, że umowy darowizny odnoszą się do jednorazowych świadczeń (wzbogaceń) obdarowanych kosztem majątków darczyńców. W związku z tym trudno stosować przepisy o darowiźnie do nieodpłatnego świadczenia usług przez pewien okres, co tutaj ma miejsce.
WAŻNE!
Przedmiotem umowy darowizny nie mogą być usługi wykonywane przez pewien czas. Ponadto koszty ponoszone z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ nie służą osiąganiu tych przychodów.
Nie można także stwierdzić, że przyczyniają się do zabezpieczenia czy zachowania źródła przychodów. Z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług transportowych firma nie uzyskuje żadnych korzyści, ponosząc tylko określone wydatki.
WAŻNE!
W związku z tym, że w podatkowej księdze przychodów i rozchodów ujmuje się wyłącznie koszty podatkowe (koszty uzyskania przychodów), wszelkie wydatki, które się do nich nie zaliczają, nie podlegają zapisowi w księdze.
• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
Joanna Krawczyk
prawnik, doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy przez internet w roku? Twoje dane trafiły do urzędu skarbowego. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem opodatkowania

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Księgowy jest chroniony dopiero, gdy wykupi rozszerzoną polisę OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA