REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów bezpłatne dowożenie dzieci

REKLAMA

Jesteśmy firmą oferującą usługi transportu osób. Mamy podpisaną umowę ze szkołą na dowożenie dzieci, w ramach której ujęte jest 500 darmowych kilometrów rocznie. Za darmo dowozimy również zawodników klubu sportowego na mecze, lecz na podstawie umowy ustnej. Czy powyższe sytuacje można traktować jako sponsoring lub darowiznę?
Niestety, oba opisane przypadki nie mogą być kwalifikowane ani jako sponsoring, ani jako darowizna. Wydatki z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług, jako niezwiązane z osiąganiem przychodu, nie mogą być kosztem dla firmy. Sponsoring tu nie występuje ze względu na brak świadczenia na Państwa rzecz np. pod postacią reklamy ze strony klubu sportowego. Za darowiznę nie uznaje się świadczenia usług przez określony czas.
Umowa sponsoringu nie jest umową zdefiniowaną ani przez przepisy prawa cywilnego, ani przepisy podatkowe. Występuje natomiast w kilku ustawach dotyczących określonych branż, na przykład w ustawie – Prawo farmaceutyczne, ustawie o radiofonii i telewizji. Obowiązująca na podstawie prawa cywilnego zasada swobody umów umożliwia jednak zawieranie umów, które nie zostały nigdzie uregulowane. Umowa sponsoringu będzie więc dla podmiotów, których nie dotyczą wyżej wspomniane przepisy, umową nienazwaną.
Biorąc pod uwagę definicje zawarte w tych przepisach, jak też słownikowe pojęcie sponsorowania, można stwierdzić, że umowa sponsoringu jest umową, na mocy której sponsor zobowiązuje się do finansowania określonych działań sponsorowanego poprzez świadczenia pieniężne lub rzeczowe w zamian za określone świadczenia ze strony sponsorowanego, których celem jest reklama, promocja, kształtowanie wizerunku sponsora.
W opisanej sytuacji umowa sponsoringu mogłaby zostać zawarta z klubem sportowym. Łatwo bowiem sobie wyobrazić możliwość wzajemnych świadczeń. Ekwiwalentem usług transportowych mogłaby być, na przykład, reklama na bandach, strojach zawodników, sprzęcie sportowym itp. Jednak tak nie jest. Państwa firma wykonuje usługi transportowe i w zamian nie otrzymuje żadnych świadczeń od klubu sportowego. Wzajemne relacje nie mają zatem cech umowy sponsoringu. Umowa zawarta przez Państwa ustnie jest więc umową jednostronnie zobowiązującą, podczas gdy umowa sponsoringu powinna być umową dwustronnie zobowiązującą.
Podobnie jest w przypadku umowy ze szkołą. Szkoła nie świadczy na rzecz Państwa firmy żadnych usług, które miałyby na celu kształtowanie jej wizerunku, promowanie działalności, reklamę itd., a wobec tego również tej umowy nie można traktować jako umowy sponsoringu.
WAŻNE!
Umowa sponsoringu powinna być umową, na mocy której obie strony otrzymują od siebie świadczenia.
Z kolei umowa darowizny stanowi umowę jednostronnie zobowiązującą, na mocy której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku (art. 888 Kodeksu cywilnego). Przedmiotem darowizny może być przeniesienie określonych praw (na przykład prawa własności), zapłata określonej sumy pieniężnej, ustanowienie prawa majątkowego, zwolnienie z długu itd. Niestety, nie każde przysporzenie majątkowe mieści się w pojęciu darowizny. Nie można bowiem jako darowizny traktować nieodpłatnego świadczenia jakichkolwiek usług. Do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, należy stosować przepisy o umowie zlecenia (art. 750 Kodeksu cywilnego). Dotyczy to także umów zobowiązujących jedną ze stron do nieodpłatnego świadczenia usług. Nic bowiem nie stoi na przeszkodzie temu, aby i umowa zlecenia była umową nieodpłatną, jeżeli tak postanowią strony tej umowy. Skoro w obu przypadkach umów świadczycie Państwo nieodpłatnie usługi transportowe, to nie można tego traktować jako darowizny. Przyjmuje się bowiem, że umowy darowizny odnoszą się do jednorazowych świadczeń (wzbogaceń) obdarowanych kosztem majątków darczyńców. W związku z tym trudno stosować przepisy o darowiźnie do nieodpłatnego świadczenia usług przez pewien okres, co tutaj ma miejsce.
WAŻNE!
Przedmiotem umowy darowizny nie mogą być usługi wykonywane przez pewien czas. Ponadto koszty ponoszone z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ nie służą osiąganiu tych przychodów.
Nie można także stwierdzić, że przyczyniają się do zabezpieczenia czy zachowania źródła przychodów. Z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług transportowych firma nie uzyskuje żadnych korzyści, ponosząc tylko określone wydatki.
WAŻNE!
W związku z tym, że w podatkowej księdze przychodów i rozchodów ujmuje się wyłącznie koszty podatkowe (koszty uzyskania przychodów), wszelkie wydatki, które się do nich nie zaliczają, nie podlegają zapisowi w księdze.
• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
Joanna Krawczyk
prawnik, doradca podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA