REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć niewypłacone wynagrodzenia pracownicze w księgach rachunkowych na koniec roku obrotowego

REKLAMA

Jak ująć w księgach rachunkowych na przełomie roku 2005/2006 niewypłacone wynagrodzenia pracownicze? Wypłata następuje (z dołu) 10. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Na jakim koncie zaksięgować różnice przejściowe, które powstają z powodu odmiennego momentu uznania kosztów przez przepisy podatkowe i rachunkowe? Jak należy te różnice wykazać w bilansie?
RADA
Niewypłacone wynagrodzenia pracownicze nie są według ustawy o podatku dochodowym kosztami uzyskania przychodu, przy czym będą one kosztami bilansowymi, zmniejszającymi wynik finansowy brutto. Na powstające ujemne różnice przejściowe ustala się aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego. W księgach rachunkowych należy je zaksięgować jako czynne rozliczenia międzyokresowe.

UZASADNIENIE
Z powodu odmiennego uznawania momentu powstania kosztów do celów podatkowych i bilansowych ustalony wynik finansowy brutto często nie jest równy podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym. W rezultacie tego występują dwa różne wyniki:
• wynik bilansowy (wynik finansowy brutto), który jest obliczany zgodnie z zasadami ustawy o rachunkowości,
• wynik podatkowy (podstawa opodatkowania) ustalany zgodnie z przepisami podatkowymi.
Na różnicę między tymi wielkościami składają się zarówno różnice trwałe, jak i przejściowe. Różnice trwałe wynikają z tego, że np. niektóre koszty lub przychody bilansowe nigdy nie będą kosztami lub przychodami podatkowymi. Różnice przejściowe powstają na skutek odmiennego uznawania w czasie uzyskanych w danym roku obrotowym przychodów lub poniesionych kosztów przez przepisy podatkowe i bilansowe.
W rozumieniu art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych niewypłacone wynagrodzenia pracownicze nie mogą być uznawane za koszty uzyskania przychodów. Staną się kosztami podatkowymi dopiero w momencie ich wypłaty, w danym przypadku 10 stycznia następnego roku obrotowego.
Zgodnie z zasadą współmierności (art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości) niewypłacone wynagrodzenia pracownicze są kosztami bilansowymi 2005 r. W tej sytuacji wynik finansowy brutto będzie mniejszy od podstawy opodatkowania, powstają więc ujemne różnice przejściowe.
W związku z ujemnymi różnicami przejściowymi (w wysokości kwoty przewidywanej w przyszłości do odliczenia od podatku dochodowego) ustala się aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Aktywa z tego tytułu zalicza się do długookresowych, czynnych rozliczeń międzyokresowych.

Przykład
Niewypłacone wynagrodzenia wynoszą 10 000 zł, firma płaci 19-procentowy podatek dochodowy. Ujemne różnice przejściowe wynikające z nieuznawania tych wynagrodzeń za koszty podatkowe będą wynosić: 10 000 zł × 19% = 1900 zł.
Wynik finansowy brutto: 500 000 zł.
Podstawa opodatkowania: 500 000 zł + 10 000 zł.
19% od wyniku bilansowego: 500 000 zł × 19% = 95 000 zł.
19% od podstawy opodatkowania: 510 000 zł × 19% = 96 900 zł
Ujemne różnice przejściowe: 1900 zł, tzn. o tyle więcej należy wpłacić w 2005 r. do urzędu skarbowego i ta kwota będzie do odzyskania w latach następnych.
Operacje gospodarcze na koniec 2005 r.:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


1. Naliczenie podatku dochodowego
2. Naliczenie aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego
3. Przeksięgowanie na konto „Wynik finansowy”
Naliczone aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego wykazuje się w pozycji A.V.1 aktywów bilansu. Należy jednak podkreślić, że w przypadku gdy sprawozdanie finansowe jednostki nie podlega obowiązkowi badania i ogłaszania, może ona odstąpić od ustalania wartości aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego (art. 37 ust. 10 ustawy o rachunkowości).
Naliczone na dzień bilansowy wynagrodzenia za grudzień 2005 r., których wypłata nastąpi w styczniu 2006 r., należy wykazać w pozycji B.III.2 lit. h pasywów bilansu „Zobowiązania krótkoterminowe z tytułu wynagrodzeń”. Zarachowanie zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń można wykazać w pozycji B.I.3 pasywów bilansu „Pozostałe rezerwy”.
Jeżeli jednak nie zniekształci to obrazu sytuacji finansowej jednostki, przyszłe zobowiązania wobec urzędu skarbowego i ZUS można wykazać w pozycji B.III.2 lit. g pasywów „Zobowiązania krótkoterminowe z tytułu podatków, ceł, ubezpieczeń i innych świadczeń”.

Maria Rubinkowska
doradca podatkowy

• art. 6 ust. 1, art. 37 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA