REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć niewypłacone wynagrodzenia pracownicze w księgach rachunkowych na koniec roku obrotowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak ująć w księgach rachunkowych na przełomie roku 2005/2006 niewypłacone wynagrodzenia pracownicze? Wypłata następuje (z dołu) 10. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Na jakim koncie zaksięgować różnice przejściowe, które powstają z powodu odmiennego momentu uznania kosztów przez przepisy podatkowe i rachunkowe? Jak należy te różnice wykazać w bilansie?
RADA
Niewypłacone wynagrodzenia pracownicze nie są według ustawy o podatku dochodowym kosztami uzyskania przychodu, przy czym będą one kosztami bilansowymi, zmniejszającymi wynik finansowy brutto. Na powstające ujemne różnice przejściowe ustala się aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego. W księgach rachunkowych należy je zaksięgować jako czynne rozliczenia międzyokresowe.

UZASADNIENIE
Z powodu odmiennego uznawania momentu powstania kosztów do celów podatkowych i bilansowych ustalony wynik finansowy brutto często nie jest równy podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym. W rezultacie tego występują dwa różne wyniki:
• wynik bilansowy (wynik finansowy brutto), który jest obliczany zgodnie z zasadami ustawy o rachunkowości,
• wynik podatkowy (podstawa opodatkowania) ustalany zgodnie z przepisami podatkowymi.
Na różnicę między tymi wielkościami składają się zarówno różnice trwałe, jak i przejściowe. Różnice trwałe wynikają z tego, że np. niektóre koszty lub przychody bilansowe nigdy nie będą kosztami lub przychodami podatkowymi. Różnice przejściowe powstają na skutek odmiennego uznawania w czasie uzyskanych w danym roku obrotowym przychodów lub poniesionych kosztów przez przepisy podatkowe i bilansowe.
W rozumieniu art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych niewypłacone wynagrodzenia pracownicze nie mogą być uznawane za koszty uzyskania przychodów. Staną się kosztami podatkowymi dopiero w momencie ich wypłaty, w danym przypadku 10 stycznia następnego roku obrotowego.
Zgodnie z zasadą współmierności (art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości) niewypłacone wynagrodzenia pracownicze są kosztami bilansowymi 2005 r. W tej sytuacji wynik finansowy brutto będzie mniejszy od podstawy opodatkowania, powstają więc ujemne różnice przejściowe.
W związku z ujemnymi różnicami przejściowymi (w wysokości kwoty przewidywanej w przyszłości do odliczenia od podatku dochodowego) ustala się aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Aktywa z tego tytułu zalicza się do długookresowych, czynnych rozliczeń międzyokresowych.

Przykład
Niewypłacone wynagrodzenia wynoszą 10 000 zł, firma płaci 19-procentowy podatek dochodowy. Ujemne różnice przejściowe wynikające z nieuznawania tych wynagrodzeń za koszty podatkowe będą wynosić: 10 000 zł × 19% = 1900 zł.
Wynik finansowy brutto: 500 000 zł.
Podstawa opodatkowania: 500 000 zł + 10 000 zł.
19% od wyniku bilansowego: 500 000 zł × 19% = 95 000 zł.
19% od podstawy opodatkowania: 510 000 zł × 19% = 96 900 zł
Ujemne różnice przejściowe: 1900 zł, tzn. o tyle więcej należy wpłacić w 2005 r. do urzędu skarbowego i ta kwota będzie do odzyskania w latach następnych.
Operacje gospodarcze na koniec 2005 r.:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


1. Naliczenie podatku dochodowego
2. Naliczenie aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego
3. Przeksięgowanie na konto „Wynik finansowy”
Naliczone aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego wykazuje się w pozycji A.V.1 aktywów bilansu. Należy jednak podkreślić, że w przypadku gdy sprawozdanie finansowe jednostki nie podlega obowiązkowi badania i ogłaszania, może ona odstąpić od ustalania wartości aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego (art. 37 ust. 10 ustawy o rachunkowości).
Naliczone na dzień bilansowy wynagrodzenia za grudzień 2005 r., których wypłata nastąpi w styczniu 2006 r., należy wykazać w pozycji B.III.2 lit. h pasywów bilansu „Zobowiązania krótkoterminowe z tytułu wynagrodzeń”. Zarachowanie zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń można wykazać w pozycji B.I.3 pasywów bilansu „Pozostałe rezerwy”.
Jeżeli jednak nie zniekształci to obrazu sytuacji finansowej jednostki, przyszłe zobowiązania wobec urzędu skarbowego i ZUS można wykazać w pozycji B.III.2 lit. g pasywów „Zobowiązania krótkoterminowe z tytułu podatków, ceł, ubezpieczeń i innych świadczeń”.

Maria Rubinkowska
doradca podatkowy

• art. 6 ust. 1, art. 37 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA