REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kontrola wewnętrzna w księgowości jest konieczna

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W nr 1 "Biuletynu rachunkowości i finansów" przeczytałam opracowanie dotyczące znaczenia kontroli wewnętrznej. Jesteśmy stosunkowo niewielkim przedsiębiorstwem i nie stosujemy odrębnych procedur kontrolnych. Czy postępujemy właściwie? Jeśli nie, to jak taką kontrolę prowadzić?
RADA
Przeprowadzanie kontroli wewnętrznej jest konieczne w każdej jednostce, niezależnie od jej wielkości. Stopień szczegółowości i skomplikowania kontroli wewnętrznej powinien być jednak dostosowany do specyfiki jednostki, w szczególności do jej wielkości i zakresu prowadzonych operacji gospodarczych. Nawet najlepszy system kontroli wewnętrznej nie wyeliminuje wszystkich nieprawidłowości, ale ma za zadanie przede wszystkim pomóc w przestrzeganiu przez jednostkę ustawowych zasad rachunkowości.

UZASADNIENIE
Nawet przy najlepszych intencjach osób prowadzących księgi zdarza się, że popełniają one pomyłki. Błędy te nie mogą być jednak na tyle istotne, aby rachunkowość przestała spełniać swoje funkcje w przedsiębiorstwie – przede wszystkim funkcję rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego netto. Aby zachować prawidłowość ksiąg na poszczególnych etapach ich prowadzenia, należy wprowadzić zasady kontroli ewidencji i sprawozdawczości. Podstawowym celem takiej kontroli jest ujawnienie błędów oraz zapobieganie nieprawidłowościom.
Zasady przeprowadzania kontroli wynikają wprost z ustawy o rachunkowości (np. art. 24) lub z wprowadzonych bezpośrednio przez kierownika jednostki procedur kontrolnych. Jako przykłady działań kontrolnych można wymienić:
• kontrolę dokumentów księgowych pod względem rachunkowym, formalnym i merytorycznym,
• uzgadnianie kont syntetycznych i analitycznych,
• potwierdzanie rozrachunków z kontrahentami,
• stosowanie informatycznych systemów kontrolnych.
Zyskasz
Należy pamiętać, że nawet najlepsze procedury kontrolne, np. opracowane przez firmy doradcze, nie będą spełniały swojej funkcji, jeżeli czynności sprawdzające i bieżące prowadzenie rachunkowości nie będzie powierzone wykwalifikowanym pracownikom. Należy dbać o podnoszenie ich kwalifikacji oraz wyjaśnianie im zasad i celowości dokonywania kontroli.
Bieżąca kontrola wewnętrzna jest przeprowadzana za pośrednictwem narzędzi kontrolnych. Podstawowe znacznie wśród nich mają:
• regulamin kontroli wewnętrznej,
• dokumentacja księgowa,
• instrukcja obiegu i kontroli dokumentów,
• instrukcja inwentaryzacyjna.
Za bardzo istotny element kontroli wewnętrznej uważa się dokumentację zasad (polityki) rachunkowości, której elementy zostały określone w art. 10 ustawy o rachunkowości. Dokumentacja ta zapewnia konsekwencję w prowadzeniu rachunkowości oraz jest sposobem dostosowania zasad zawartych w ustawie o rachunkowości do specyfiki danej jednostki gospodarczej.
W przypadku regulaminu kontroli wewnętrznej ważne jest przede wszystkim precyzyjne wyznaczenie zakresu obowiązków kontrolnych poszczególnych pracowników oraz wskazanie zasad odpowiedzialności za zaniedbania w prowadzeniu rachunkowości i kontroli.
Nieprawidłowości w kontroli wewnętrznej prowadzą do wielu negatywnych konsekwencji. Są wśród nich m.in.:
• brak kompletności zapisów,
• nakładanie się zakresów nadzoru lub braki w nadzorze,
• brak podziału funkcji i odpowiedzialności,
• niegospodarność w zakresie gospodarki kasowej,
• powstawanie niedoborów i strat w składnikach majątku,
• powtarzanie tych samych błędów w stosowaniu zasad rachunkowości,
• kreowanie wyniku finansowego,
• nieprawidłowości w płatnościach zobowiązań publicznoprawnych.
Nawiązując wprost do pytania, nie ulega wątpliwości, że system kontroli wewnętrznej jest niezbędny w każdej jednostce. System ten musi być jednak dostosowany do rozmiarów i specyfiki rozliczeń. Warto pamiętać, że w mniejszych podmiotach gospodarczych może się zdarzyć tak, że kontrola wewnętrzna będzie działać, mimo że nie ma w tym względzie szczególnych (formalnych) instrukcji i procedur. Niewielka skala działalności może decydować o tym, że dla prowadzenia poprawnej księgowości wystarczająca będzie samokontrola oraz osobisty nadzór kierownictwa. Innymi słowy można powiedzieć, że o funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej nie decyduje istnienie np. instrukcji kontroli wewnętrznej, ale faktyczne realizowanie działań zmierzających do eliminacji błędów i przeciwdziałania nieprawidłowościom. Oczywiście taka instrukcja oraz pozostałe narzędzia kontroli wewnętrznej są bardzo pomocne, a w większych jednostkach nawet niezbędne.

Adam Stolarczyk
specjalista z zakresu rachunkowości i finansów

• art. 10 i art. 24 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA