REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kontrola wewnętrzna w księgowości jest konieczna

REKLAMA

W nr 1 "Biuletynu rachunkowości i finansów" przeczytałam opracowanie dotyczące znaczenia kontroli wewnętrznej. Jesteśmy stosunkowo niewielkim przedsiębiorstwem i nie stosujemy odrębnych procedur kontrolnych. Czy postępujemy właściwie? Jeśli nie, to jak taką kontrolę prowadzić?
RADA
Przeprowadzanie kontroli wewnętrznej jest konieczne w każdej jednostce, niezależnie od jej wielkości. Stopień szczegółowości i skomplikowania kontroli wewnętrznej powinien być jednak dostosowany do specyfiki jednostki, w szczególności do jej wielkości i zakresu prowadzonych operacji gospodarczych. Nawet najlepszy system kontroli wewnętrznej nie wyeliminuje wszystkich nieprawidłowości, ale ma za zadanie przede wszystkim pomóc w przestrzeganiu przez jednostkę ustawowych zasad rachunkowości.

UZASADNIENIE
Nawet przy najlepszych intencjach osób prowadzących księgi zdarza się, że popełniają one pomyłki. Błędy te nie mogą być jednak na tyle istotne, aby rachunkowość przestała spełniać swoje funkcje w przedsiębiorstwie – przede wszystkim funkcję rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego netto. Aby zachować prawidłowość ksiąg na poszczególnych etapach ich prowadzenia, należy wprowadzić zasady kontroli ewidencji i sprawozdawczości. Podstawowym celem takiej kontroli jest ujawnienie błędów oraz zapobieganie nieprawidłowościom.
Zasady przeprowadzania kontroli wynikają wprost z ustawy o rachunkowości (np. art. 24) lub z wprowadzonych bezpośrednio przez kierownika jednostki procedur kontrolnych. Jako przykłady działań kontrolnych można wymienić:
• kontrolę dokumentów księgowych pod względem rachunkowym, formalnym i merytorycznym,
• uzgadnianie kont syntetycznych i analitycznych,
• potwierdzanie rozrachunków z kontrahentami,
• stosowanie informatycznych systemów kontrolnych.
Zyskasz
Należy pamiętać, że nawet najlepsze procedury kontrolne, np. opracowane przez firmy doradcze, nie będą spełniały swojej funkcji, jeżeli czynności sprawdzające i bieżące prowadzenie rachunkowości nie będzie powierzone wykwalifikowanym pracownikom. Należy dbać o podnoszenie ich kwalifikacji oraz wyjaśnianie im zasad i celowości dokonywania kontroli.
Bieżąca kontrola wewnętrzna jest przeprowadzana za pośrednictwem narzędzi kontrolnych. Podstawowe znacznie wśród nich mają:
• regulamin kontroli wewnętrznej,
• dokumentacja księgowa,
• instrukcja obiegu i kontroli dokumentów,
• instrukcja inwentaryzacyjna.
Za bardzo istotny element kontroli wewnętrznej uważa się dokumentację zasad (polityki) rachunkowości, której elementy zostały określone w art. 10 ustawy o rachunkowości. Dokumentacja ta zapewnia konsekwencję w prowadzeniu rachunkowości oraz jest sposobem dostosowania zasad zawartych w ustawie o rachunkowości do specyfiki danej jednostki gospodarczej.
W przypadku regulaminu kontroli wewnętrznej ważne jest przede wszystkim precyzyjne wyznaczenie zakresu obowiązków kontrolnych poszczególnych pracowników oraz wskazanie zasad odpowiedzialności za zaniedbania w prowadzeniu rachunkowości i kontroli.
Nieprawidłowości w kontroli wewnętrznej prowadzą do wielu negatywnych konsekwencji. Są wśród nich m.in.:
• brak kompletności zapisów,
• nakładanie się zakresów nadzoru lub braki w nadzorze,
• brak podziału funkcji i odpowiedzialności,
• niegospodarność w zakresie gospodarki kasowej,
• powstawanie niedoborów i strat w składnikach majątku,
• powtarzanie tych samych błędów w stosowaniu zasad rachunkowości,
• kreowanie wyniku finansowego,
• nieprawidłowości w płatnościach zobowiązań publicznoprawnych.
Nawiązując wprost do pytania, nie ulega wątpliwości, że system kontroli wewnętrznej jest niezbędny w każdej jednostce. System ten musi być jednak dostosowany do rozmiarów i specyfiki rozliczeń. Warto pamiętać, że w mniejszych podmiotach gospodarczych może się zdarzyć tak, że kontrola wewnętrzna będzie działać, mimo że nie ma w tym względzie szczególnych (formalnych) instrukcji i procedur. Niewielka skala działalności może decydować o tym, że dla prowadzenia poprawnej księgowości wystarczająca będzie samokontrola oraz osobisty nadzór kierownictwa. Innymi słowy można powiedzieć, że o funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej nie decyduje istnienie np. instrukcji kontroli wewnętrznej, ale faktyczne realizowanie działań zmierzających do eliminacji błędów i przeciwdziałania nieprawidłowościom. Oczywiście taka instrukcja oraz pozostałe narzędzia kontroli wewnętrznej są bardzo pomocne, a w większych jednostkach nawet niezbędne.

Adam Stolarczyk
specjalista z zakresu rachunkowości i finansów

• art. 10 i art. 24 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ostatni moment na ulgę podatkową. Zwrot 1127 zł, 3004,416 zł albo 4500 zł [IKZE 2024 r.]

Jest to ulga wymagająca wpłaty do maksymalnie Do końca grudnia szansa na zwrot z US 1000, 3000 zł, 4500 zł. Musisz jedynie zaparkować prawie 10 000 zł na koncie IKZE. Największa korzyść ulga przyniesie dla osób przekraczających 11 879 zł brutto średniomiesięcznie. Oznacza to opodatkowanie nadwyżki stawką 32%. 

MF zmienia zasady. Nowa, korzystniejsza interpretacja przepisów może dać przedsiębiorcom większą pewność przy tworzeniu tradycyjnych struktur holdingowych w UE

Jest zmiana podejścia Ministerstwa Finansów w zakresie beneficjentów i podatku u źródła. Nowa interpretacja przepisów może dać przedsiębiorcom większą pewność przy tworzeniu tradycyjnych struktur holdingowych w UE.

Fiskus: Prowadzisz firmę w domu, to nie odliczysz pełnego VAT-u od wydatków na samochód. Sądy orzekają inaczej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odpowiadając na pytanie podatnika, który prowadził działalność w domu i zakupił samochód w celu wynajmu go na różne okazje, uznał, że nie przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z tym samochodem. Powodem takiej oceny było parkowanie samochodu w miejscu zamieszkania podatnika, gdyż zdaniem organu będzie ono stwarzało możliwości użycia pojazdu do celów prywatnych przez niego lub członków jego rodziny. Dla organu nie miało znaczenia, że podatnik posiadał prywatny samochód.

Remont a ulepszenie środka trwałego: różnice i rozliczenie podatkowe. Kiedy w kosztach?

Środek trwały w firmie można poddać remontowi ale można go też ulepszyć. Czym różni się remont od ulepszenia i jak rozliczać podatkowo te działania? 

REKLAMA

Fiskus przesłuchuje, kreuje dowody, pisze protokół … co się może zdarzyć? Oto dlaczego warto mieć przy sobie doradcę podatkowego w czasie kontroli podatkowej, celno-skarbowej, czy postępowania podatkowego

Niedawno w prasie i mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja odnośnie skutków niezapewnienia obecności obrońcy przy różnego rodzaju czynności z udziałem podejrzanego w postępowaniu karnym. Waga udziału obrońcy dla zapewnienia praw osoby tylko podejrzanej, a tym bardziej już oskarżonej jest oczywistej nawet dla laików. To z czego jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, to fakt, że obecność zawodowego pełnomocnika może mieć kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.

Jaka stawka VAT przy sprzedaży dzieł sztuki, jeśli przy imporcie naliczono stawkę 8 proc.? Wyjaśnienia MF w związku ze zmianami od 1 stycznia 2025 r.

Stawka VAT od dzieł sztuki. Ministerstwo Finansów poinformowało, że z uwagi na to, że w Polsce i import dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8 proc., to sprzedaż tych towarów powinna być objęta podstawową stawką podatku.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r. Rząd zapowiadał intensywne działania w tym obszarze, ale ich realizacja napotkała liczne trudności, co spowolniło proces legislacyjny. Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki.

Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

REKLAMA

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

REKLAMA