REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo wykazać pracownicze koszty uzyskania przychodu w PIT-11

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jakiej wysokości należy wpisać koszty uzyskania w PIT-11, jeżeli w jednym miesiącu pracownik otrzymał wynagrodzenie za 2 miesiące i uwzględniono kwotę kosztów uzyskania przychodu w wysokości 102,25 zł?
RADA
W informacji PIT-11 przekazywanej pracownikowi płatnik powinien wykazać kwotę kosztów faktycznie potrąconych w ciągu roku podatkowego przy poborze zaliczek na podatek dochodowy.

UZASADNIENIE
Ustawodawca w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustanowił miesięczny oraz roczny limit kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy (art. 22 ust. 2 updof). Zdarza się jednak, że pracodawcy nie w każdym miesiącu wypłacają pracownikom wynagrodzenie (np. z powodu zatorów płatniczych). Pracownik w takim przypadku może np. w październiku nie otrzymać w ogóle wynagrodzenia, a w listopadzie otrzymać je w podwójnej wysokości. Powstaje w związku z tym pytanie, jakie koszty uzyskania przychodu powinny zostać uwzględnione przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy dla tych miesięcy.
Odnosząc się do tego problemu, należy zauważyć, że pracownik w miesiącu, za który nie otrzymał wynagrodzenia, nie osiągnął przychodu do opodatkowania, a tym samym nie wystąpiły również koszty jego uzyskania. Natomiast w miesiącu, w którym wypłacono mu wynagrodzenie w podwójnej wysokości, koszty jego uzyskania oczywiście wystąpią.
Zagrożenia
Wypłata dwóch pensji w jednym miesiącu nie oznacza jednak możliwości uwzględnienia pracownikowi tych kosztów w podwójnej wysokości. Wysokość kosztów wynikająca z ustawy podatkowej jest kwotą maksymalną, jaką w danym miesiącu można potrącić przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy.
Potwierdzają to również organy podatkowe. Na przykład Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 8 lipca 2005 r. (nr ŁUS-II-2-415/9/05/AG), odnosząc się do zagadnienia jednorazowej wypłaty wynagrodzenia należnego za okres dłuższy niż jeden miesiąc, stwierdził: Jednorazowa wypłata świadczenia przysługującego za okres dłuższy, w myśl przepisów (...) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi dla podatnika przychód otrzymany w danym miesiącu, który należy pomniejszyć o miesięczną normę kosztów uzyskania przychodu określoną w ustawie. Nie jest istotne, za jaki okres dokonywana jest wypłata, znaczenie ma bowiem moment jej dokonania.
Dlatego też pracownik w sytuacji opisanej w pytaniu otrzyma wynagrodzenie w podwójnej wysokości, ale z potrąconymi kosztami w wysokości miesięcznego limitu wynikającego z przepisów.
Koszty uzyskania przychodu za miesiąc zostają więc niejako „zgubione”.
Korzyści
Pracownik ma prawo do ujęcia pominiętych przez pracodawcę kosztów uzyskania w trakcie 2005 r. w zeznaniu rocznym za 2005 r. Osoba sporządzająca zeznanie (pracownik bądź jego pracodawca – jeśli to on będzie rozliczał pracownika) uwzględni przysługujące koszty w pełnej wysokości, czyli w kwocie przysługującego limitu rocznego.
Zatem w informacji PIT-11 należy wykazać pracownikowi koszty uzyskania przychodu w wysokości faktycznie potrąconej przez płatnika w ciągu roku przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy. Potwierdza to zresztą konstrukcja samego formularza PIT-11, gdzie w pkt 3 objaśnień zapisano, że w kwocie kosztów uzyskania przychodu w poz. 35 należy wykazać koszty faktycznie potrącone przez płatnika przy poborze zaliczek na podatek.
Takie samo stanowisko w tej kwestii zajmują również organy podatkowe. Przykładem może być tutaj postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 15 kwietnia 2005 r. (nr US.I-1/005-6/05) Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mońkach, w którym stwierdzono:W informacji PIT-11/8B sporządzonej dla pracownika płatnik jest obowiązany wykazać koszty uzyskania przychodów w wysokości faktycznie potrąconej od przychodów, tj. w kwocie 1124,75 zł za 11 miesięcy 2004 r. przy przepracowaniu przez pracownika 12 miesięcy w 2004 r. Natomiast w zeznaniu rocznym PIT-40 składanym przez płatnika w imieniu pracownika, gdy ten pozostawał w stosunku pracy przez cały 2004 r. (również w grudniu), ma prawo wykazać koszty uzyskania przychodów w wysokości przysługującej podatnikowi (pracownikowi), tj. w rocznej wysokości 1227 zł lub 1533,84 zł. Ma to zastosowanie również do zeznań rocznych składanych przez pracowników (podatników) zatrudnionych przez cały 2004 r.

PRZYKŁAD
Pracodawca wypłacił pracownikowi we wrześniu 2005 r. oprócz wynagrodzenia za wrzesień również zaległe wynagrodzenie za lipiec i sierpień. Przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy zostały potrącone koszty uzyskania przychodu w wysokości miesięcznego limitu, tj. 102,25 zł. Za pozostałe miesiące w roku wynagrodzenie było wypłacane terminowo. Po zakończeniu roku podatkowego, 1 lutego 2006 r. pracownik otrzymał informację PIT-11, w której wykazane zostało faktycznie wypłacone wynagrodzenie (za 12 miesięcy) i koszty jego uzyskania (za 10 miesięcy). „Zgubione” z powodu nieterminowej wypłaty wynagrodzenia koszty uzyskania przychodu pracownik będzie mógł uwzględnić w zeznaniu rocznym za 2005 r. – do wysokości przysługującego mu rocznego limitu (1227 zł).

• art. 22 ust. 2, art. 39 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA