REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo wykazać pracownicze koszty uzyskania przychodu w PIT-11

REKLAMA

W jakiej wysokości należy wpisać koszty uzyskania w PIT-11, jeżeli w jednym miesiącu pracownik otrzymał wynagrodzenie za 2 miesiące i uwzględniono kwotę kosztów uzyskania przychodu w wysokości 102,25 zł?
RADA
W informacji PIT-11 przekazywanej pracownikowi płatnik powinien wykazać kwotę kosztów faktycznie potrąconych w ciągu roku podatkowego przy poborze zaliczek na podatek dochodowy.

UZASADNIENIE
Ustawodawca w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustanowił miesięczny oraz roczny limit kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy (art. 22 ust. 2 updof). Zdarza się jednak, że pracodawcy nie w każdym miesiącu wypłacają pracownikom wynagrodzenie (np. z powodu zatorów płatniczych). Pracownik w takim przypadku może np. w październiku nie otrzymać w ogóle wynagrodzenia, a w listopadzie otrzymać je w podwójnej wysokości. Powstaje w związku z tym pytanie, jakie koszty uzyskania przychodu powinny zostać uwzględnione przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy dla tych miesięcy.
Odnosząc się do tego problemu, należy zauważyć, że pracownik w miesiącu, za który nie otrzymał wynagrodzenia, nie osiągnął przychodu do opodatkowania, a tym samym nie wystąpiły również koszty jego uzyskania. Natomiast w miesiącu, w którym wypłacono mu wynagrodzenie w podwójnej wysokości, koszty jego uzyskania oczywiście wystąpią.
Zagrożenia
Wypłata dwóch pensji w jednym miesiącu nie oznacza jednak możliwości uwzględnienia pracownikowi tych kosztów w podwójnej wysokości. Wysokość kosztów wynikająca z ustawy podatkowej jest kwotą maksymalną, jaką w danym miesiącu można potrącić przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy.
Potwierdzają to również organy podatkowe. Na przykład Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 8 lipca 2005 r. (nr ŁUS-II-2-415/9/05/AG), odnosząc się do zagadnienia jednorazowej wypłaty wynagrodzenia należnego za okres dłuższy niż jeden miesiąc, stwierdził: Jednorazowa wypłata świadczenia przysługującego za okres dłuższy, w myśl przepisów (...) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi dla podatnika przychód otrzymany w danym miesiącu, który należy pomniejszyć o miesięczną normę kosztów uzyskania przychodu określoną w ustawie. Nie jest istotne, za jaki okres dokonywana jest wypłata, znaczenie ma bowiem moment jej dokonania.
Dlatego też pracownik w sytuacji opisanej w pytaniu otrzyma wynagrodzenie w podwójnej wysokości, ale z potrąconymi kosztami w wysokości miesięcznego limitu wynikającego z przepisów.
Koszty uzyskania przychodu za miesiąc zostają więc niejako „zgubione”.
Korzyści
Pracownik ma prawo do ujęcia pominiętych przez pracodawcę kosztów uzyskania w trakcie 2005 r. w zeznaniu rocznym za 2005 r. Osoba sporządzająca zeznanie (pracownik bądź jego pracodawca – jeśli to on będzie rozliczał pracownika) uwzględni przysługujące koszty w pełnej wysokości, czyli w kwocie przysługującego limitu rocznego.
Zatem w informacji PIT-11 należy wykazać pracownikowi koszty uzyskania przychodu w wysokości faktycznie potrąconej przez płatnika w ciągu roku przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy. Potwierdza to zresztą konstrukcja samego formularza PIT-11, gdzie w pkt 3 objaśnień zapisano, że w kwocie kosztów uzyskania przychodu w poz. 35 należy wykazać koszty faktycznie potrącone przez płatnika przy poborze zaliczek na podatek.
Takie samo stanowisko w tej kwestii zajmują również organy podatkowe. Przykładem może być tutaj postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 15 kwietnia 2005 r. (nr US.I-1/005-6/05) Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mońkach, w którym stwierdzono:W informacji PIT-11/8B sporządzonej dla pracownika płatnik jest obowiązany wykazać koszty uzyskania przychodów w wysokości faktycznie potrąconej od przychodów, tj. w kwocie 1124,75 zł za 11 miesięcy 2004 r. przy przepracowaniu przez pracownika 12 miesięcy w 2004 r. Natomiast w zeznaniu rocznym PIT-40 składanym przez płatnika w imieniu pracownika, gdy ten pozostawał w stosunku pracy przez cały 2004 r. (również w grudniu), ma prawo wykazać koszty uzyskania przychodów w wysokości przysługującej podatnikowi (pracownikowi), tj. w rocznej wysokości 1227 zł lub 1533,84 zł. Ma to zastosowanie również do zeznań rocznych składanych przez pracowników (podatników) zatrudnionych przez cały 2004 r.

PRZYKŁAD
Pracodawca wypłacił pracownikowi we wrześniu 2005 r. oprócz wynagrodzenia za wrzesień również zaległe wynagrodzenie za lipiec i sierpień. Przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy zostały potrącone koszty uzyskania przychodu w wysokości miesięcznego limitu, tj. 102,25 zł. Za pozostałe miesiące w roku wynagrodzenie było wypłacane terminowo. Po zakończeniu roku podatkowego, 1 lutego 2006 r. pracownik otrzymał informację PIT-11, w której wykazane zostało faktycznie wypłacone wynagrodzenie (za 12 miesięcy) i koszty jego uzyskania (za 10 miesięcy). „Zgubione” z powodu nieterminowej wypłaty wynagrodzenia koszty uzyskania przychodu pracownik będzie mógł uwzględnić w zeznaniu rocznym za 2005 r. – do wysokości przysługującego mu rocznego limitu (1227 zł).

• art. 22 ust. 2, art. 39 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA