REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo wykazać pracownicze koszty uzyskania przychodu w PIT-11

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jakiej wysokości należy wpisać koszty uzyskania w PIT-11, jeżeli w jednym miesiącu pracownik otrzymał wynagrodzenie za 2 miesiące i uwzględniono kwotę kosztów uzyskania przychodu w wysokości 102,25 zł?
RADA
W informacji PIT-11 przekazywanej pracownikowi płatnik powinien wykazać kwotę kosztów faktycznie potrąconych w ciągu roku podatkowego przy poborze zaliczek na podatek dochodowy.

UZASADNIENIE
Ustawodawca w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustanowił miesięczny oraz roczny limit kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy (art. 22 ust. 2 updof). Zdarza się jednak, że pracodawcy nie w każdym miesiącu wypłacają pracownikom wynagrodzenie (np. z powodu zatorów płatniczych). Pracownik w takim przypadku może np. w październiku nie otrzymać w ogóle wynagrodzenia, a w listopadzie otrzymać je w podwójnej wysokości. Powstaje w związku z tym pytanie, jakie koszty uzyskania przychodu powinny zostać uwzględnione przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy dla tych miesięcy.
Odnosząc się do tego problemu, należy zauważyć, że pracownik w miesiącu, za który nie otrzymał wynagrodzenia, nie osiągnął przychodu do opodatkowania, a tym samym nie wystąpiły również koszty jego uzyskania. Natomiast w miesiącu, w którym wypłacono mu wynagrodzenie w podwójnej wysokości, koszty jego uzyskania oczywiście wystąpią.
Zagrożenia
Wypłata dwóch pensji w jednym miesiącu nie oznacza jednak możliwości uwzględnienia pracownikowi tych kosztów w podwójnej wysokości. Wysokość kosztów wynikająca z ustawy podatkowej jest kwotą maksymalną, jaką w danym miesiącu można potrącić przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy.
Potwierdzają to również organy podatkowe. Na przykład Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 8 lipca 2005 r. (nr ŁUS-II-2-415/9/05/AG), odnosząc się do zagadnienia jednorazowej wypłaty wynagrodzenia należnego za okres dłuższy niż jeden miesiąc, stwierdził: Jednorazowa wypłata świadczenia przysługującego za okres dłuższy, w myśl przepisów (...) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi dla podatnika przychód otrzymany w danym miesiącu, który należy pomniejszyć o miesięczną normę kosztów uzyskania przychodu określoną w ustawie. Nie jest istotne, za jaki okres dokonywana jest wypłata, znaczenie ma bowiem moment jej dokonania.
Dlatego też pracownik w sytuacji opisanej w pytaniu otrzyma wynagrodzenie w podwójnej wysokości, ale z potrąconymi kosztami w wysokości miesięcznego limitu wynikającego z przepisów.
Koszty uzyskania przychodu za miesiąc zostają więc niejako „zgubione”.
Korzyści
Pracownik ma prawo do ujęcia pominiętych przez pracodawcę kosztów uzyskania w trakcie 2005 r. w zeznaniu rocznym za 2005 r. Osoba sporządzająca zeznanie (pracownik bądź jego pracodawca – jeśli to on będzie rozliczał pracownika) uwzględni przysługujące koszty w pełnej wysokości, czyli w kwocie przysługującego limitu rocznego.
Zatem w informacji PIT-11 należy wykazać pracownikowi koszty uzyskania przychodu w wysokości faktycznie potrąconej przez płatnika w ciągu roku przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy. Potwierdza to zresztą konstrukcja samego formularza PIT-11, gdzie w pkt 3 objaśnień zapisano, że w kwocie kosztów uzyskania przychodu w poz. 35 należy wykazać koszty faktycznie potrącone przez płatnika przy poborze zaliczek na podatek.
Takie samo stanowisko w tej kwestii zajmują również organy podatkowe. Przykładem może być tutaj postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 15 kwietnia 2005 r. (nr US.I-1/005-6/05) Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mońkach, w którym stwierdzono:W informacji PIT-11/8B sporządzonej dla pracownika płatnik jest obowiązany wykazać koszty uzyskania przychodów w wysokości faktycznie potrąconej od przychodów, tj. w kwocie 1124,75 zł za 11 miesięcy 2004 r. przy przepracowaniu przez pracownika 12 miesięcy w 2004 r. Natomiast w zeznaniu rocznym PIT-40 składanym przez płatnika w imieniu pracownika, gdy ten pozostawał w stosunku pracy przez cały 2004 r. (również w grudniu), ma prawo wykazać koszty uzyskania przychodów w wysokości przysługującej podatnikowi (pracownikowi), tj. w rocznej wysokości 1227 zł lub 1533,84 zł. Ma to zastosowanie również do zeznań rocznych składanych przez pracowników (podatników) zatrudnionych przez cały 2004 r.

PRZYKŁAD
Pracodawca wypłacił pracownikowi we wrześniu 2005 r. oprócz wynagrodzenia za wrzesień również zaległe wynagrodzenie za lipiec i sierpień. Przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy zostały potrącone koszty uzyskania przychodu w wysokości miesięcznego limitu, tj. 102,25 zł. Za pozostałe miesiące w roku wynagrodzenie było wypłacane terminowo. Po zakończeniu roku podatkowego, 1 lutego 2006 r. pracownik otrzymał informację PIT-11, w której wykazane zostało faktycznie wypłacone wynagrodzenie (za 12 miesięcy) i koszty jego uzyskania (za 10 miesięcy). „Zgubione” z powodu nieterminowej wypłaty wynagrodzenia koszty uzyskania przychodu pracownik będzie mógł uwzględnić w zeznaniu rocznym za 2005 r. – do wysokości przysługującego mu rocznego limitu (1227 zł).

• art. 22 ust. 2, art. 39 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA