REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT w pytaniach i odpowiedziach

REKLAMA

Stacje sanitarno-epidemiologiczne są jednostkami budżetowymi. Oprócz badań i innych czynności wykonywanych w ramach nadzoru sanitarnego prowadzą ośrodek specjalny przeznaczony do przeprowadzania badań laboratoryjnych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Proszę o odpowiedź na pytanie: Czy rachunki wystawiane za ww. badania wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (zlecenia) powinny być opodatkowane podatkiem VAT?
Wykonywanie umów cywilnoprawnych przez organy władzy publicznej lub urzędy obsługujące te organy, których przedmiotem są czynności opodatkowane podatkiem VAT sprawia, że organy te stają się podatnikami VAT. W Państwa przypadku świadczycie Państwo odpłatne usługi na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Takie usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie z opisu wynika, że są to usługi ochrony zdrowia (PKWiU 85.14.16), które podlegają zwolnieniu z VAT (poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o VAT). Zatem mimo że podlegają Państwo ustawie o VAT, to wykonując czynności zwolnione przedmiotowo nie są Państwo obowiązani do odprowadzania podatku należnego.
Czy sprzedaż energii cieplnej między gospodarstwem pomocniczym a jednostką budżetową jest opodatkowana VAT
Czy gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej (które jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT) przy sprzedaży energii cieplnej na rzecz jednostki budżetowej powinno naliczać podatek VAT?
Usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi są od 25 czerwca 2004 r. zwolnione z VAT z pewnymi wyjątkami (§ 8 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT). Nie są zwolnione z VAT usługi pomiędzy wymienionymi podmiotami:
• wskazane w poz. 138 załącznika nr 3 do ustawy – usługi w zakresie rozprowadzania wody PKWiU 41.00.2;
• wskazane w poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy – usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne PKWiU 90.0;
• usługi komunikacji miejskiej.
Z pytania nie wynika jak wymienione usługi są sklasyfikowane w klasyfikacji statystycznej. Zakładam, że są to usługi dostarczania pary wodnej i gorącej wody sklasyfikowane w PKWiU w dziale 40. Usługi tego rodzaju nie są usługami w zakresie rozprowadzania wody sklasyfikowanymi w dziale 41 PKWiU. Nie obejmuje ich zatem wyjątek wymieniony w omawianym przepisie.
Wynika z tego zatem, że korzystają one ze zwolnienia z VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT. W celu uzyskania pewności co do symbolu klasyfikacji statystycznej należy wystąpić do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Żaden inny organ w Polsce nie jest uprawniony do wydawania interpretacji statystycznych.
Usługi związane z kulturą i sportem zwolnione z VAT
Jesteśmy ośrodkiem kultury i sportu. Jaką stawkę podatku VAT należałoby stosować w stosunku do prowadzonych przez nas zajęć typu: zajęcia taneczne, karate, nauka tańca towarzyskiego, zajęcia aerobicu i gimnastyki?
Usługi związane z działalnością instruktorów tańca jako usługi związane z kulturą są zwolnione z VAT (PKWiU 92.34.12, poz. 11 załącznik nr 4 do ustawy o VAT).
Nauka karate, zajęcia aerobicu i gimnastyki jako usługi związane ze sportem mogą również korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Warunkiem zwolnienia jest aby usługi te były świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko zostaną osiągnięte, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. W związku z tym, że usługi świadczy ośrodek kultury i sportu, którego działalność, jak zakładam, nie jest nakierowana na osiąganie zysku, zwolnienie powinno mieć zastosowanie.
W pytaniu nie określiliście Państwo symbolu klasyfikacji statystycznej świadczonych usług. Sformułowanie, iż świadczone usługi mają na celu edukację może zasugerować, że będą to usługi związane z edukacją (PKWiU 80), których świadczenie również jest zwolnione z VAT (poz. 80 załącznika nr 4 do ustawy o VAT).
Pewność co do właściwego przyporządkowania świadczonych usług do klasyfikacji statystycznej uzyskają Państwo występując do Urzędu Statystycznego w Łodzi z zapytaniem w tej sprawie.
Czy sprzedaż mundurów dla Służby Więziennej jest opodatkowany VAT
W związku z wątpliwościami z naliczaniem podatku VAT od sprzedaży umundurowania dla funkcjonariuszy proszę o opinię w tej sprawie. Umundurowanie jest kupowane przez CZSW. Zapłata za faktury producentom umundurowania regulowana jest przez CZSW wraz z podatkiem VAT. CZSW nie jest płatnikiem podatku VAT. Umundurowanie to zostaje przekazane do składnic terenowych za pomocą dokumentów magazynowych „Wz”, w cenach brutto. Następnie umundurowanie to zostaje odsprzedawane przez zakład karny funkcjonariuszom. Zakład jest płatnikiem podatku VAT. Czy w tej sytuacji powinien on naliczać podatek VAT od tej sprzedaży, choć nie dokonuje z tego tytułu odliczeń, czy też nie naliczać tego podatku z uwagi na to, że funkcjonariusz kupowałby to umundurowanie z podwójnym podatkiem VAT oraz na charakter tej odzieży. Jest to ubiór służbowy i nie jest on wydawany na osobiste potrzeby funkcjonariuszy, lecz obowiązek jego posiadania ma podstawę prawną (ustawa o Służbie Więziennej) i można tutaj stwierdzić, że są realizowane zadania związane z funkcjonowaniem zakładu karnego. A w ramach tego funkcjonowania mieści się spełnianie nakazów prawnych, które ciążą na zakładzie karnym.
Z pytania wynika, że umundurowanie przekazano odpłatnie. Natomiast z ustawy o Służbie Więziennej wynika, że funkcjonariusze, na zasadach określonych w rozporządzeniu w sprawie norm i zasad przydzielania umundurowania, zgodnie z art. 69 ustawy o Służbie Więziennej, umundurowanie otrzymują bezpłatnie. Zakładając, że umundurowanie, zgodnie z przepisami zostało wydane bezpłatnie, należy stwierdzić, że czynność przekazania nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Nieodpłatne przekazanie towarów jest bowiem opodatkowane wtedy, gdy są spełnione trzy warunki:
• przekazanie nie było związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
• przekazanie nastąpiło na cele osobiste pracownika,
• od przekazanego towaru podatnikowi przysługiwało odliczenie VAT naliczonego.
Niespełnienie któregokolwiek z wymienionych warunków powoduje wyłączenie obowiązku zapłaty VAT od czynności nieodpłatnego przekazania towaru. W przypadku nieodpłatnego przekazania umundurowania żaden z wymienionych warunków nie został spełniony.
Wydanie mundurów:
• mieści się w zakresie działalności przedsiębiorstwa, czyli zakładu karnego,
• nie ma charakteru osobistego, ponieważ mundury są wymaganym ustawowo elementem związanym ze stosunkiem służby,
• zakładowi nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z nabyciem umundurowania.
W pytaniu nie są wspomniane przyczyny, dla których umundurowanie jest wydawane funkcjonariuszom odpłatnie. Uregulowania normujące zasady umundurowania Służby Więziennej takiej odpłatności nie przewidują. Jeżeli jednak tak się stało, wbrew przepisom prawa, to czynność ta jest opodatkowana VAT. Należy bowiem stwierdzić, że zasady opodatkowania podatkiem VAT obowiązują niezależnie od tego, czy wykonana czynność opodatkowana została zgodnie z przepisami prawa. Innymi słowy, odpłatna sprzedaż towarów jest opodatkowana, niezależnie od tego, czy została dokonana z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa (art. 5 ust. 2 ustawy o VAT). Sprzedaż towaru, jakim są mundury, podlega zatem opodatkowaniu, niezależnie od tego, że sprzedawcy nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego.
Wykonywanie czynności zwolnionych i opodatkowanych a prawo do zwolnienia podmiotowego
Świadczymy usługi w zakresie edukacji oraz sprzedajemy zeszyty metodyczne opodatkowane stawką 22%. Czy do obliczania limitu zwolnienia podmiotowego z VAT bierze się pod uwagę sprzedaż tylko opodatkowanych zeszytów czy całości (sprzedaż zwolnionych usług + sprzedaż zeszytów 22%)?
Od 1 maja 2004 r. zmieniły się zasady obliczania limitu zwolnienia podmiotowego. Do limitu zalicza się wartość sprzedaży opodatkowanej bez kwoty podatku. Do limitu nie wlicza się:
• wartości sprzedaży zwolnionej,
• wartości sprzedaży środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podatnika podlegających amortyzacji.
W związku z tym, że wykonują Państwo zarówno czynności opodatkowane (sprzedaż zeszytów), jak i zwolnione (usługi edukacyjne), do limitu zaliczacie Państwo wyłącznie czynności opodatkowane (bez kwoty podatku). Podatnicy zwolnieni podmiotowo od podatku są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym (art. 109 ust. 1 ustawy o VAT).
Usługi zakwaterowania w internatach oraz usługi stołówkowe świadczone przez internat a kwestie opodatkowania VAT
Jesteśmy jednostką budżetową. W ramach świadczonych przez liceum usług edukacyjnych prowadzimy internat a w nim stołówkę szkolną. Wpływy ze sprzedaży posiłków wynoszą ok. 70 000,00 zł rocznie. Większość wpłat pochodzi od młodzieży zakwaterowanej w internacie. Proszę o wyjaśnienie, czy słusznie zakwalifikowaliśmy usługi polegające na zakwaterowaniu i żywieniu młodzieży w internacie w dziale PKWiU 80? Czy tak samo należy klasyfikować sprzedaż posiłków dla młodzieży szkolnej spoza internatu oraz pracowników szkoły? Czy usługi zakwaterowania osób spoza szkoły w internacie można zakwalifikować PKWiU 55.23.15? Czy w związku z tym, że łączna roczna sprzedaż przekracza 10 000,00 euro, powinniśmy zarejestrować się jako czynny podatnik VAT?
Usługi zakwaterowania w internatach korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie poz. 1 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Nie są to usługi edukacyjne, dlatego nie można stosować do nich symbolu klasyfikacji statystycznej 80. Zakwaterowanie w internacie korzysta ze zwolnienia z VAT niezależnie od tego, kto korzysta z tego zakwaterowania, tj. czy z zakwaterowania korzystają uczniowie i studenci, czy też inne osoby. Nie ma podstaw żeby ograniczać zakres tego zwolnienia, skoro ustawa nie wskazuje na takie ograniczenia.
Odrębnymi usługami świadczonymi przez internat są usługi stołówkowe. Niestety, w przypadku usług stołówkowych nie ma jednolitego stanowiska i praktyki. Część urzędów skarbowych uznaje świadczone usługi stołówkowe za usługi w zakresie edukacji (pismo z 14.06.2004 r. naczelnika Urzędu Skarbowego w Szczytnie nr USVIII/443-17/04/DK). Część jednak traktuje je jako odrębne od usług edukacyjnych usługi stołówkowe (PKWiU 55.5) – pismo naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu nr US. IX/443-26/HM/04. Z literalnego brzmienia zapisu zwolnienia z VAT usług edukacyjnych (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o VAT) wynika, że usługi stołówkowe nie wchodzą w zakres tego zwolnienia. Wynika to z tego, że ustawodawca ograniczył możliwość zastosowania zwolnienia wyłącznie do usług edukacyjnych poprzez dodanie do symbolu klasyfikacji statystycznej oznaczenia „ex”. W związku z tym jednak, że pojawiają się interpretacje zezwalające na zastosowanie do świadczonych usług stołówkowych zwolnienia z VAT poprzez zaliczenie ich do usług edukacyjnych (PKWiU 80) warto w tej sprawie wystąpić do właściwego urzędu skarbowego w celu uzyskania interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej. Wobec niejednolitej praktyki trudno bowiem zająć jednoznaczne stanowisko w tej sprawie. W zależności od tego czy uznamy, że świadczone usługi stołówkowe są zwolnione, czy też opodatkowane stawką 7%, nie będzie lub będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabywanymi produktami niezbędnymi do świadczenia tych usług. Inaczej również będzie się obliczało limit uprawniający do zwolnienia podmiotowego. Do kwoty limitu nie zalicza się bowiem wartości usług zwolnionych. Zakładając, że usługi stołówkowe są zwolnione z VAT, nie wlicza się wartości tych usług do limitu zwolnienia podmiotowego (10 000 euro = 45 700 zł w 2004 r., 43 800 zł w 2005 r.). Jeżeli usługi te uznamy za opodatkowane, wartość świadczonych usług (bez podatku VAT) oraz wartość innych ewentualnych czynności opodatkowanych należy sumować. Po przekroczeniu kwoty uprawniającej do zwolnienia podmiotowego są Państwo obowiązani rozliczać należny podatek VAT (uprzednio rejestrując się jako podatnik VAT czynny).
Ewa Sławińska
Podstawy prawne
• Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535)
• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 224, poz. 2277)
• Ustawa z 26 kwietnia 1996 r. o Służbie Więziennej (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 207, poz. 1761; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036)


Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rewolucja w podatkach dla firm 2027. Zmiany w PIT, CIT i ryczałcie uderzą w tysiące przedsiębiorców?

Rząd szykuje głęboką reformę podatkową, która wprowadzi nowe stawki PIT, zmieni zasady CIT oraz drastycznie ograniczy dostęp do ryczałtu. Choć niektóre propozycje zakładają obniżenie obciążeń fiskalnych, Rada Naukowa przy Rzeczniku MŚP alarmuje: nowe przepisy mogą pogorszyć kondycję finansową tysięcy polskich mikro, małych i średnich firm. Co gorsza, drastyczne zmiany w ryczałcie mogą wejść w życie niemal z dnia na dzień, a obietnice dotyczące składki zdrowotnej wciąż pozostają niespełnione. Sprawdź, co dokładnie ma się zmienić od 1 stycznia 2027 roku i jak nowe limity wpłyną na Twój biznes.

Zakup i sprzedaż opodatkowane VAT-MARŻĄ w ewidencji JPK_V7X

Procedura VAT-marża pozwala opodatkować nie całą kwotę uzyskaną ze sprzedaży, lecz marżę stanowiącą różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia towaru, pomniejszoną o VAT należny. W przypadku podatników handlujących samochodami używanymi, sprzętem elektronicznym, meblami, dziełami sztuki czy przedmiotami kolekcjonerskimi prawidłowe rozliczenie nie kończy się jednak na właściwym wyliczeniu marży. Równie istotne jest prawidłowe wykazanie transakcji w JPK_V7X.

Przepaść płacowa w Polsce się pogłębia. Nowe dane pokazują brutalną prawdę o zarobkach

Pracujesz w małej firmie czy w wielkiej korporacji? Odpowiedź na to pytanie drastycznie definiuje Twoje szanse na godne zarobki. Z najświeższej analizy rozkładu wynagrodzeń wynika, że 10 procent najmniej zarabiających Polaków zderza się ze ścianą, podczas gdy krezusi windują średnią krajową. Sprawdź, na którym szczeblu drabiny płacowej się znajdujesz.

Fundacja rodzinna: skuteczne narzędzie czy iluzja bezpieczeństwa właściciela firmy? Fundacja na pokolenia, przepisy na kilka lat?

Wokół fundacji rodzinnych powstało w Polsce wiele oczekiwań. Dla jednych są symbolem dojrzałego właścicielstwa, dla innych niemal synonimem dobrze zaplanowanej sukcesji. I właśnie tutaj zaczyna się niebezpieczne uproszczenie. Fundacja rodzinna nie jest sukcesją, ale jednym z narzędzi, które mogą wspierać proces sukcesyjny, pod warunkiem, że odpowiada na rzeczywiste potrzeby konkretnej rodziny biznesowej. Może uporządkować własność, ograniczyć ryzyko rozdrobnienia majątku, określić zasady świadczeń oraz stworzyć ramy zarządzania aktywami po śmierci fundatora. Nie odpowie jednak na kluczowe pytania związane ze zmianą pokoleniową: kto ma przejąć odpowiedzialność za firmę, czy kolejne pokolenie rzeczywiście tego chce i jest do tego przygotowane, jak powinna zmienić się rola nestora, czy rodzina potrafi wspólnie podejmować decyzje oraz czy przedsiębiorstwo w ogóle powinno pozostać w rękach następnej generacji. A jeżeli właściciel i jego rodzina nie rozstrzygnęli tych kwestii, utworzenie fundacji ich nie rozwiąże, jedynie nada im nowy kontekst prawny i organizacyjny. Fundacja rodzinna pozwala chronić majątek przed podziałem, lecz nie zastąpi rozmowy między bliskimi. Wskazanie beneficjentów nie czyni z nich automatycznie odpowiedzialnych właścicieli, a zachowanie ciągłości własności nie oznacza jeszcze, że kolejne pokolenia będą potrafiły rozwijać firmę i rodzinne dziedzictwo.

REKLAMA

Zmiany czasu w biznesie – jakie skutki dla logistyki, transportu, handlu. Czas skończyć z archaicznym zwyczajem

Aktualnie zmiana czasu z zimowego na letni (i odwrotnie) obowiązuje w około 50 krajach, w tym w całej Unii Europejskiej. Lepsze wykorzystanie światła słonecznego nadal stanowi koronny argument przemawiający za utrzymaniem tego stanu rzeczy, mimo uzasadnionych podejrzeń, że „odejmowanie” i „dodawanie” godziny dnia dwa razy w ciągu roku negatywnie wpływa na organizm. Ekonomiczne, w tym logistyczne, skutki zmiany czasu to materiał na obszerne opracowanie. Ten temat komentuje dr Piotr Sosnowski z Katedry Logistyki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Szef KAS: Ciężko wyliczyć ile zyskał budżet na wdrożeniu KSeF; musimy korzystać z AI bo podatnicy już to robią. Powstaje Jednolity System Podatkowy

Musimy korzystać ze sztucznej inteligencji, ponieważ podatnicy, a zwłaszcza ich pełnomocnicy profesjonalni już z niej korzystają – powiedział PAP Szef Krajowej Administracji Skarbowej i wiceminister finansów Marcin Łoboda w rozmowie z Polską Agencją Prasową. Minister Łoboda poinformował też o prowadzonych w Ministerstwie Finansów pracach nad informatyzacją Krajowej Administracji Skarbowej, tworzeniem Jednolitego Systemu Podatkowego dla organów KAS,

Rewolucja w Ordynacji podatkowej. Skarbówka odpuści drobne kwoty, ale to dopiero początek dużych zmian dla podatników

Ministerstwo Finansów szykuje potężny pakiet deregulacyjny, który ma diametralnie zmienić relacje na linii urzędnik–podatnik. W projekcie nowej ustawy znalazł się zapis, na który Polacy czekali od lat: skarbówka nie będzie już ścigać za groszowe zaległości. Zmienią się też kluczowe terminy na odwołania, a kontrole zyskają sztywne ramy czasowe. Sprawdź, co dokładnie i od kiedy zmieni się w przepisach.

Rażąco niska cena oferty w zamówieniach publicznych – jak ją ocenić, wyjaśnić i badać także przy umowie ramowej

Rażąco niska cena to jeden z najważniejszych tematów w zamówieniach publicznych, ponieważ wpływa jednocześnie na wynik przetargu, bezpieczeństwo realizacji umowy i uczciwą konkurencję. W praktyce problem nie dotyczy wyłącznie klasycznego postępowania zakupowego, lecz także takich sytuacji jak umowa ramowa, postępowanie wykonawcze czy ponowne badanie ceny na dalszym etapie zamówienia. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest rażąco niska cena oferty, kiedy zamawiający powinien żądać wyjaśnień, jak wykonawca powinien przygotować kalkulację oraz czy badanie ceny trzeba powtarzać przy zamówieniach udzielanych na podstawie umowy ramowej.

REKLAMA

Koniec z remontami bez rachunku? Rząd bierze się za polskie budowy

Ponad 32% Polaków płaci fachowcom bez żadnego dokumentu, co generuje miliardowe straty dla budżetu. Ministerstwo Finansów szykuje radykalne zmiany w przepisach, które uderzą w szarą strefę w budowlance. Zmiany dotkną nie tylko firmy, ale i zwykłych konsumentów.

KSeF i split payment. Organ skarbowy wyjaśnił, kiedy można oznaczyć fakturę jako MPP

Przedsiębiorcy korzystający z KSeF mają wątpliwości, czy oznaczenie „mechanizm podzielonej płatności” można stosować także wtedy, gdy przepisy tego nie wymagają. Dyrektor KIS wydał właśnie interpretację, z której wynika, że takie oznaczenie jest dopuszczalne również przy fakturach nieobjętych obowiązkowym split payment.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA