REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną

REKLAMA

Spółka jest podatnikiem zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. W czerwcu zakupiliśmy u niemieckiego kontrahenta towar, którego nie odebraliśmy (pozostał w magazynie dostawcy). W tym samym miesiącu dokonaliśmy sprzedaży tego towaru firmie litewskiej. Firma litewska odebrała towar z magazynu niemieckiej firmy. Jak zaksięgować powyższą operację gospodarczą? Czy możemy zastosować procedurę uproszczoną?
RADA
Opisana w pytaniu transakcja jest wewnątrzwspólnotową transakcją trójstronną, w ramach której występuje możliwość zastosowania procedury uproszczonej rozliczania podatku VAT. Warunki skorzystania z procedury uproszczonej i ewidencję transakcji trójstronnej w księgach rachunkowych prezentujemy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Opisana w pytaniu transakcja jest wewnątrzwspólnotową transakcją trójstronną.
Wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna
Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje (art. 135 ust. 1 pkt 2), że z wewnątrzwspólnotową transakcją trójstronną mamy do czynienia wówczas, gdy:
•  trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,
•  przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.
Warunki skorzystania z procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej
Procedura uproszczona rozliczania podatku VAT w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej polega na tym, że ostatni w kolejności podatnik VAT rozlicza podatek z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT.
Możliwość zastosowania procedury uproszczonej uzależnione jest od spełnienia pewnych warunków (określonych w art. 135 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT), tj.:
1) dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika VAT,
2) drugi w kolejności podatnik VAT dokonujący dostawy na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie członkowskim, w którym kończy się transport lub wysyłka,
3) drugi w kolejności podatnik VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka,
4) ostatni w kolejności podatnik VAT stosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,
5) ostatni w kolejności podatnik VAT został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika VAT jako obowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.
Faktura przy procedurze uproszczonej
W ramach uproszczonej metody opodatkowania transakcji trójstronnej podatnik, który jest drugim w kolejności uczestnikiem obrotu, powinien wystawić nabywcy (ostatniemu w kolejności podatnikowi VAT) fakturę, która oprócz podstawowych danych wymienionych w art. 106 ustawy powinna zawierać:
1) adnotację „VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art. 135–138 ustawy o ptu” lub „VAT: Faktura WE uproszczona na mocy artykułu 28c (E) szóstej dyrektywy”,
2) stwierdzenie, że podatek z tytułu dokonanej dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej,
3) numer identyfikacyjny nadany podatnikowi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych poprzedzony kodem PL,
4) numer identyfikacyjny ostatniego w kolejności podatnika stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej.
Ewidencja księgowa
Ewidencja księgowa takiej transakcji jest w zasadzie stereotypowa i może przebiegać następująco:
1. Faktura VAT otrzymana od dostawcy za towary przesłane bezpośrednio do odbiorcy z innego kraju UE:
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu”,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. Faktura VAT WE uproszczona na mocy art. 135–138 ustawy o VAT:
Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami”,
Ma konto 730 „Sprzedaż towarów”.
3. PK – rozliczenie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w ramach transakcji trójstronnej – na podstawie potwierdzenia dostarczenia towarów do odbiorcy:
Wn konto 735 „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)”,
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”.
PRZYKŁAD
Spółka z o.o. „Alfa” będąca podatnikiem VAT UE zakupiła w listopadzie 2005 r. towary od kontrahenta z Niemiec, również będącego podatnikiem VAT UE. Towary zostały przesłane bezpośrednio do kontrahenta z Litwy, także podatnika VAT UE.
Wartość zakupionych towarów, zgodnie z fakturą wystawioną przez firmę niemiecką spółce „Alfa”, wynosiła 20 000 euro. Średni kurs euro ogłoszony przez NBP, obowiązujący na dzień wystawienia faktury, wynosił 4,1243 zł. Spółka „Alfa” stosuje procedurę uproszczoną.
Wystawiła ona odbiorcy z Litwy fakturę VAT z adnotacją: „VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art. 135–138 ustawy o ptu”. Wartość faktury wynosiła 24 000 euro. Średni kurs euro ogłoszony przez NBP, obowiązujący na dzień wystawienia faktury, wynosił 3,9873 zł.
1. Zobowiązanie wobec dostawcy zagranicznego zgodnie z otrzymaną fakturą 82 468 zł (20 000 euro × 4,1243 zł):
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 82 468 zł,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 82 468 zł.
2. PK – przeksięgowanie dostawy w ramach transakcji trójstronnej po otrzymaniu potwierdzenia dostawy końcowemu odbiorcy 82 468 zł:
Wn konto 735 „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia) 82 468 zł,
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 82 468 zł.
3. Faktura VAT WE uproszczona 95 695,20 zł (24 000 euro × 3,9873 zł):
Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami” 95 695,20 zł,
Ma konto 730 „Sprzedaż towarów” 95 695,20 zł.

•  art. 135–138 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Anna Kędziora
księgowa, konsultant podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA