REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka jest podatnikiem zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. W czerwcu zakupiliśmy u niemieckiego kontrahenta towar, którego nie odebraliśmy (pozostał w magazynie dostawcy). W tym samym miesiącu dokonaliśmy sprzedaży tego towaru firmie litewskiej. Firma litewska odebrała towar z magazynu niemieckiej firmy. Jak zaksięgować powyższą operację gospodarczą? Czy możemy zastosować procedurę uproszczoną?
RADA
Opisana w pytaniu transakcja jest wewnątrzwspólnotową transakcją trójstronną, w ramach której występuje możliwość zastosowania procedury uproszczonej rozliczania podatku VAT. Warunki skorzystania z procedury uproszczonej i ewidencję transakcji trójstronnej w księgach rachunkowych prezentujemy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Opisana w pytaniu transakcja jest wewnątrzwspólnotową transakcją trójstronną.
Wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna
Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje (art. 135 ust. 1 pkt 2), że z wewnątrzwspólnotową transakcją trójstronną mamy do czynienia wówczas, gdy:
•  trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,
•  przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.
Warunki skorzystania z procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej
Procedura uproszczona rozliczania podatku VAT w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej polega na tym, że ostatni w kolejności podatnik VAT rozlicza podatek z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT.
Możliwość zastosowania procedury uproszczonej uzależnione jest od spełnienia pewnych warunków (określonych w art. 135 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT), tj.:
1) dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika VAT,
2) drugi w kolejności podatnik VAT dokonujący dostawy na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie członkowskim, w którym kończy się transport lub wysyłka,
3) drugi w kolejności podatnik VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka,
4) ostatni w kolejności podatnik VAT stosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,
5) ostatni w kolejności podatnik VAT został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika VAT jako obowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.
Faktura przy procedurze uproszczonej
W ramach uproszczonej metody opodatkowania transakcji trójstronnej podatnik, który jest drugim w kolejności uczestnikiem obrotu, powinien wystawić nabywcy (ostatniemu w kolejności podatnikowi VAT) fakturę, która oprócz podstawowych danych wymienionych w art. 106 ustawy powinna zawierać:
1) adnotację „VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art. 135–138 ustawy o ptu” lub „VAT: Faktura WE uproszczona na mocy artykułu 28c (E) szóstej dyrektywy”,
2) stwierdzenie, że podatek z tytułu dokonanej dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej,
3) numer identyfikacyjny nadany podatnikowi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych poprzedzony kodem PL,
4) numer identyfikacyjny ostatniego w kolejności podatnika stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej.
Ewidencja księgowa
Ewidencja księgowa takiej transakcji jest w zasadzie stereotypowa i może przebiegać następująco:
1. Faktura VAT otrzymana od dostawcy za towary przesłane bezpośrednio do odbiorcy z innego kraju UE:
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu”,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. Faktura VAT WE uproszczona na mocy art. 135–138 ustawy o VAT:
Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami”,
Ma konto 730 „Sprzedaż towarów”.
3. PK – rozliczenie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w ramach transakcji trójstronnej – na podstawie potwierdzenia dostarczenia towarów do odbiorcy:
Wn konto 735 „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)”,
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”.
PRZYKŁAD
Spółka z o.o. „Alfa” będąca podatnikiem VAT UE zakupiła w listopadzie 2005 r. towary od kontrahenta z Niemiec, również będącego podatnikiem VAT UE. Towary zostały przesłane bezpośrednio do kontrahenta z Litwy, także podatnika VAT UE.
Wartość zakupionych towarów, zgodnie z fakturą wystawioną przez firmę niemiecką spółce „Alfa”, wynosiła 20 000 euro. Średni kurs euro ogłoszony przez NBP, obowiązujący na dzień wystawienia faktury, wynosił 4,1243 zł. Spółka „Alfa” stosuje procedurę uproszczoną.
Wystawiła ona odbiorcy z Litwy fakturę VAT z adnotacją: „VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art. 135–138 ustawy o ptu”. Wartość faktury wynosiła 24 000 euro. Średni kurs euro ogłoszony przez NBP, obowiązujący na dzień wystawienia faktury, wynosił 3,9873 zł.
1. Zobowiązanie wobec dostawcy zagranicznego zgodnie z otrzymaną fakturą 82 468 zł (20 000 euro × 4,1243 zł):
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 82 468 zł,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 82 468 zł.
2. PK – przeksięgowanie dostawy w ramach transakcji trójstronnej po otrzymaniu potwierdzenia dostawy końcowemu odbiorcy 82 468 zł:
Wn konto 735 „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia) 82 468 zł,
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 82 468 zł.
3. Faktura VAT WE uproszczona 95 695,20 zł (24 000 euro × 3,9873 zł):
Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami” 95 695,20 zł,
Ma konto 730 „Sprzedaż towarów” 95 695,20 zł.

•  art. 135–138 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Anna Kędziora
księgowa, konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA