REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną

REKLAMA

Spółka jest podatnikiem zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. W czerwcu zakupiliśmy u niemieckiego kontrahenta towar, którego nie odebraliśmy (pozostał w magazynie dostawcy). W tym samym miesiącu dokonaliśmy sprzedaży tego towaru firmie litewskiej. Firma litewska odebrała towar z magazynu niemieckiej firmy. Jak zaksięgować powyższą operację gospodarczą? Czy możemy zastosować procedurę uproszczoną?
RADA
Opisana w pytaniu transakcja jest wewnątrzwspólnotową transakcją trójstronną, w ramach której występuje możliwość zastosowania procedury uproszczonej rozliczania podatku VAT. Warunki skorzystania z procedury uproszczonej i ewidencję transakcji trójstronnej w księgach rachunkowych prezentujemy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Opisana w pytaniu transakcja jest wewnątrzwspólnotową transakcją trójstronną.
Wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna
Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje (art. 135 ust. 1 pkt 2), że z wewnątrzwspólnotową transakcją trójstronną mamy do czynienia wówczas, gdy:
•  trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,
•  przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.
Warunki skorzystania z procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej
Procedura uproszczona rozliczania podatku VAT w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej polega na tym, że ostatni w kolejności podatnik VAT rozlicza podatek z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT.
Możliwość zastosowania procedury uproszczonej uzależnione jest od spełnienia pewnych warunków (określonych w art. 135 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT), tj.:
1) dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika VAT,
2) drugi w kolejności podatnik VAT dokonujący dostawy na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie członkowskim, w którym kończy się transport lub wysyłka,
3) drugi w kolejności podatnik VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka,
4) ostatni w kolejności podatnik VAT stosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,
5) ostatni w kolejności podatnik VAT został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika VAT jako obowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.
Faktura przy procedurze uproszczonej
W ramach uproszczonej metody opodatkowania transakcji trójstronnej podatnik, który jest drugim w kolejności uczestnikiem obrotu, powinien wystawić nabywcy (ostatniemu w kolejności podatnikowi VAT) fakturę, która oprócz podstawowych danych wymienionych w art. 106 ustawy powinna zawierać:
1) adnotację „VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art. 135–138 ustawy o ptu” lub „VAT: Faktura WE uproszczona na mocy artykułu 28c (E) szóstej dyrektywy”,
2) stwierdzenie, że podatek z tytułu dokonanej dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej,
3) numer identyfikacyjny nadany podatnikowi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych poprzedzony kodem PL,
4) numer identyfikacyjny ostatniego w kolejności podatnika stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej.
Ewidencja księgowa
Ewidencja księgowa takiej transakcji jest w zasadzie stereotypowa i może przebiegać następująco:
1. Faktura VAT otrzymana od dostawcy za towary przesłane bezpośrednio do odbiorcy z innego kraju UE:
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu”,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. Faktura VAT WE uproszczona na mocy art. 135–138 ustawy o VAT:
Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami”,
Ma konto 730 „Sprzedaż towarów”.
3. PK – rozliczenie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w ramach transakcji trójstronnej – na podstawie potwierdzenia dostarczenia towarów do odbiorcy:
Wn konto 735 „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)”,
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”.
PRZYKŁAD
Spółka z o.o. „Alfa” będąca podatnikiem VAT UE zakupiła w listopadzie 2005 r. towary od kontrahenta z Niemiec, również będącego podatnikiem VAT UE. Towary zostały przesłane bezpośrednio do kontrahenta z Litwy, także podatnika VAT UE.
Wartość zakupionych towarów, zgodnie z fakturą wystawioną przez firmę niemiecką spółce „Alfa”, wynosiła 20 000 euro. Średni kurs euro ogłoszony przez NBP, obowiązujący na dzień wystawienia faktury, wynosił 4,1243 zł. Spółka „Alfa” stosuje procedurę uproszczoną.
Wystawiła ona odbiorcy z Litwy fakturę VAT z adnotacją: „VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art. 135–138 ustawy o ptu”. Wartość faktury wynosiła 24 000 euro. Średni kurs euro ogłoszony przez NBP, obowiązujący na dzień wystawienia faktury, wynosił 3,9873 zł.
1. Zobowiązanie wobec dostawcy zagranicznego zgodnie z otrzymaną fakturą 82 468 zł (20 000 euro × 4,1243 zł):
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 82 468 zł,
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 82 468 zł.
2. PK – przeksięgowanie dostawy w ramach transakcji trójstronnej po otrzymaniu potwierdzenia dostawy końcowemu odbiorcy 82 468 zł:
Wn konto 735 „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia) 82 468 zł,
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 82 468 zł.
3. Faktura VAT WE uproszczona 95 695,20 zł (24 000 euro × 3,9873 zł):
Wn konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami” 95 695,20 zł,
Ma konto 730 „Sprzedaż towarów” 95 695,20 zł.

•  art. 135–138 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Anna Kędziora
księgowa, konsultant podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA