REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy wysyłać prośby o potwierdzenie sald do wszystkich kontrahentów

REKLAMA

Czy praktyka wysyłania potwierdzeń sald tylko do największych dłużników (których salda stanowią 90% ogółu należności) spełnia wymogi ustawy o rachunkowości? Czy zostanie to zaakceptowane przez biegłego rewidenta? Pozostałe 10% należności rozkłada się na kilkadziesiąt tysięcy klientów. Nie wysyłając do tych klientów próśb o potwierdzenie sald chcielibyśmy zaoszczędzić na kosztach tej całej operacji.
RADA
Zarówno ustawa o rachunkowości, jak i normy wykonywania zawodu biegłego rewidenta wymagają kompletności potwierdzeń sald. Rezygnacja z pewnej liczby potwierdzeń może być dopuszczalna tylko w sytuacji, gdy niepotwierdzone salda mieszczą się w granicach istotności, przyjętej w polityce rachunkowości jednostki.

UZASADNIENIE
Ustawa o rachunkowości w art. 26 ust. 1 pkt 2 wskazuje sposób inwentaryzacji należności za pomocą uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic. Nie ma tutaj mowy o wartości należności, której saldo należy potwierdzić. Oczywiście, sytuacja byłaby idealna, gdyby wszyscy kontrahenci potwierdzili salda. Jednak w praktyce najczęściej nie jest to możliwe, jak wskazuje to chociażby Państwa przykład.
Pewne wskazówki co do sposobu przeprowadzenia inwentaryzacji za pomocą potwierdzenia sald możemy znaleźć w normach wykonywania zawodu biegłego rewidenta.
Warunkiem uznania przez biegłego rewidenta procedury uzgodnień sald przeprowadzonej przez badaną jednostkę za wiarygodną jest uzyskanie przez niego pewności, że
1) w odniesieniu do należności:
jednostka wystosowała prośbę o potwierdzenie sald należności do wszystkich znaczących kontrahentów,
• prośby te zostały skierowane na właściwy adres,
• od większości (z punktu widzenia istotności) kontrahentów otrzymano potwierdzenia wysokości sald;
2) w odniesieniu do zobowiązań:
• jednostka otrzymała od wszystkich znaczących wierzycieli prośbę o uzgodnienie sald,
• uzgodnienia takie nastąpiły,
• nie pominięto żadnej z próśb o uzgodnienie.
Kompletność wysłania i otrzymania próśb o uzgodnienie oraz nadesłanych odpowiedzi jest przedmiotem badania biegłego rewidenta. Kontrola ta polega na porównaniu listy kontrahentów z wykazem kontrahentów, do których wysłano oraz od których otrzymano wyciągi z kont lub prośby o uzgodnienie sald. Uzgodnienie nie musi obejmować wszystkich sald. Z punktu widzenia biegłego rewidenta istotne są należności i zobowiązania o znacznej wysokości, z którymi obroty są duże lub przeterminowane.
Kluczowe znaczenie dla udzielenia odpowiedzi na pytanie Czytelnika ma istotność niepotwierdzonych sald. W ustawie o rachunkowości często można spotkać słowo „istotność”. W rozumieniu MSR nr 1 „Prezentacja sprawozdań finansowych” (pkt 31) informację uznaje się za istotną, jeśli jej nieujawnienie mogłoby wpłynąć na gospodarcze decyzje użytkowników podejmowane na podstawie sprawozdania finansowego. Podejmując decyzję o tym, czy dana pozycja lub pozycje zagregowane są istotne, należy oceniać zarówno ich charakter, jak i rozmiary. W zależności od okoliczności czynnikiem decydującym może być albo charakter, albo wielkość pozycji. Na przykład aktywa o tym samym charakterze i funkcji łączy się nawet wówczas, gdy poszczególne kwoty są znaczne. Znaczne pozycje o różnym charakterze lub funkcji prezentuje się jednak oddzielnie.
Za próg istotności można przyjąć wielkości stosowane w rewizji finansowej oraz spotykane w literaturze rachunkowości. Za istotny próg przyjmuje się wielkości powyżej 1–2% sumy bilansowej lub 0,5–1% wartości przychodu, w zależności od tego, która z wymienionych wielkości jest niższa.
W sytuacji opisanej w pytaniu należy więc przede wszystkim określić, czy 10% należności, w stosunku do których nie zostanie podjęta próba potwierdzenia salda, mieści się w przyjętym przez jednostkę progu istotności. Ponadto jednostka musi liczyć się z możliwością nieotrzymania potwierdzeń sald od części kontrahentów. Wówczas wartość niepotwierdzonych należności wzrosłaby, co wiąże się z ponownym sprawdzeniem, czy nie zostanie przekroczony ustalony próg istotności.

Wioletta Roman
doradca podatkowy

• art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA