REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim okresie i jak rozliczyć limitowane wydatki na reprezentację i reklamę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przychody netto w sp. z o.o. w lipcu wynosiły 5000 zł, natomiast w sierpniu tego samego roku - 6000 zł. Wydatki związane z reprezentacją i reklamą niepubliczną w lipcu wynosiły 150 zł. Zgodnie z ustawą o pdop spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów 0,25% tych wydatków (czyli 12,5 zł). Czy pozostałą część wydatków - 137,5 zł firma może odliczyć w sierpniu oraz kolejnych miesiącach? Jak wyliczyć ten limit?
RADA
Limit wydatków na cele reprezentacji i reklamę ustalany jest w skali roku. Oznacza to, że zarówno wysokość samego limitu, jak i wydatków na nią spółka powinna ustalać narastająco.

UZASADNIENIE
W przypadku nieprowadzenia reklamy publicznie podatnicy mogą zaliczyć wydatki na nią i na reprezentację jedynie do limitu, jaki stanowi 0,25% przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Wydatki mieszczące się w limicie powinny spełniać tzw. kryterium celowości, czyli być w związku z uzyskiwanymi przychodami (wyrok NSA z 14 sierpnia 2002 r., sygn. akt SA/Bk 1424/01, opubl. w LEX).
Warto przypomnieć, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się m.in. przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Polski lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku, jak również kosztów uzyskania tych przychodów (art. 7 ust. 3 updop). Oznacza to, że podstawą obliczania wysokości kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej w sposób niepubliczny jest tylko ta część przychodu, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Dla obliczania limitu 0,25% przychodów oznacza to, że nie uwzględnia się tu przychodów zwolnionych z opodatkowania. Potwierdzają to także interpretacje organów skarbowych, i tak w piśmie z 29 lipca 2003 r. (nr US-I-423-4-03) Urząd Skarbowy w Szczytnie stwierdził, że: Podstawą obliczenia limitu kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej w sposób „niepubliczny” jest tylko ta część przychodu, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. W przedstawionej przez spółkę sytuacji, jeżeli reklama związana jest wyłącznie ze sprzedażą, z której dochód jest zwolniony z opodatkowania, wówczas art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym nie ma zastosowania.
Skutki podatkowe w VAT
Warto od razu zaznaczyć, że limit ten ma zastosowanie w zakresie podatku dochodowego. W przypadku przekazania towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy VAT należny stanowi w całości koszt uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 46b updop). Co więcej, zarówno limit kosztów reprezentacji i reklamy, jak i zaliczane do tego limitu należy ustalać netto, tzn. bez należnego VAT.
Pytają Państwo także, czy wysokość limitu powinna być ustalana na podstawie przychodu uzyskanego w całym roku podatkowym, a więc na jego koniec, czy też należy brać pod uwagę inne, krótsze okresy. W treści art. 16 ust. 1 pkt 28 updop brakuje bezpośredniego uregulowania tego zagadnienia. Uwzględniając jednak, że podatek dochodowy jest uiszczany narastająco od dochodów osiągniętych od początku roku, to w ten sam sposób, czyli narastająco, należy rozliczać limit reprezentacji i reklamy. Takie stanowisko zawierają także wyjaśnienia Ministerstwa Finansów z 23 kwietnia 1996 r. (nr PO-M-722-29/96):
W zakresie kwalifikacji kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do kosztów reprezentacji i reklamy do wysokości 0,25% przychodów – art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy – należy uwzględnić, że limit ten ma również znaczenie przy ustalaniu zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych. Stosownie bowiem do art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zaliczki ustala się, wyznaczając wysokość dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego (za dany okres w skali poszczególnych miesięcy). Wobec powyższego przy ustalaniu tego dochodu, będącego nadwyżką sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, istotny będzie wyżej określony limit stanowiący jeden z elementów struktury dochodu, będący zarazem ograniczeniem możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów poniesionych przez podatnika kosztów reprezentacji i reklamy.
Podsumowując, ustalenia limitu powinni dokonywać Państwo według przychodu obliczanego narastająco od początku roku na każdy miesiąc. Odpowiednio do tego przychodu w każdym miesiącu wylicza się limit zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu wydatków na reprezentację i niepubliczną reklamę w wysokości 0,25% przychodu deklarowanego w deklaracjach miesięcznych.
Warto także, z uwagi na limitowanie wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną, na bieżąco analizować ich wysokość, aby na koniec roku podatkowego uniknąć przypadkowego przekroczenia dopuszczalnej normy. Przekroczenie limitu oznacza konieczność zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów.
PRZYKŁAD
Sp. z o.o. X jest firmą developerską zajmującą się budową i sprzedażą domów jednorodzinnych. W listopadzie 2005 r. firma wydała na reklamę niepubliczną i reprezentację (imienna wysyłka reklamy i gadżetów do swych najlepszych klientów) 1000 zł. Kwota ta została zaliczona do kosztów podatkowych. W poprzedzających miesiącach spółka wydała na reklamę niepubliczną i reprezentację 500 zł. Ponieważ przychody spółki w okresie od stycznia do listopada br. wyniosły 980 000 zł, to limit wydatków na reprezentację i reklamę, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, wynosił 2450 zł (980 000 zł × 0,25%). Spółka miała zatem prawo zaliczyć poniesione wydatki do kosztów listopada, mieściły się one bowiem w limicie.

• art. 7 ust. 3, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy, pracownik redakcji


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA