REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim okresie i jak rozliczyć limitowane wydatki na reprezentację i reklamę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przychody netto w sp. z o.o. w lipcu wynosiły 5000 zł, natomiast w sierpniu tego samego roku - 6000 zł. Wydatki związane z reprezentacją i reklamą niepubliczną w lipcu wynosiły 150 zł. Zgodnie z ustawą o pdop spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów 0,25% tych wydatków (czyli 12,5 zł). Czy pozostałą część wydatków - 137,5 zł firma może odliczyć w sierpniu oraz kolejnych miesiącach? Jak wyliczyć ten limit?
RADA
Limit wydatków na cele reprezentacji i reklamę ustalany jest w skali roku. Oznacza to, że zarówno wysokość samego limitu, jak i wydatków na nią spółka powinna ustalać narastająco.

UZASADNIENIE
W przypadku nieprowadzenia reklamy publicznie podatnicy mogą zaliczyć wydatki na nią i na reprezentację jedynie do limitu, jaki stanowi 0,25% przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Wydatki mieszczące się w limicie powinny spełniać tzw. kryterium celowości, czyli być w związku z uzyskiwanymi przychodami (wyrok NSA z 14 sierpnia 2002 r., sygn. akt SA/Bk 1424/01, opubl. w LEX).
Warto przypomnieć, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się m.in. przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Polski lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku, jak również kosztów uzyskania tych przychodów (art. 7 ust. 3 updop). Oznacza to, że podstawą obliczania wysokości kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej w sposób niepubliczny jest tylko ta część przychodu, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Dla obliczania limitu 0,25% przychodów oznacza to, że nie uwzględnia się tu przychodów zwolnionych z opodatkowania. Potwierdzają to także interpretacje organów skarbowych, i tak w piśmie z 29 lipca 2003 r. (nr US-I-423-4-03) Urząd Skarbowy w Szczytnie stwierdził, że: Podstawą obliczenia limitu kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej w sposób „niepubliczny” jest tylko ta część przychodu, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. W przedstawionej przez spółkę sytuacji, jeżeli reklama związana jest wyłącznie ze sprzedażą, z której dochód jest zwolniony z opodatkowania, wówczas art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym nie ma zastosowania.
Skutki podatkowe w VAT
Warto od razu zaznaczyć, że limit ten ma zastosowanie w zakresie podatku dochodowego. W przypadku przekazania towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy VAT należny stanowi w całości koszt uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 46b updop). Co więcej, zarówno limit kosztów reprezentacji i reklamy, jak i zaliczane do tego limitu należy ustalać netto, tzn. bez należnego VAT.
Pytają Państwo także, czy wysokość limitu powinna być ustalana na podstawie przychodu uzyskanego w całym roku podatkowym, a więc na jego koniec, czy też należy brać pod uwagę inne, krótsze okresy. W treści art. 16 ust. 1 pkt 28 updop brakuje bezpośredniego uregulowania tego zagadnienia. Uwzględniając jednak, że podatek dochodowy jest uiszczany narastająco od dochodów osiągniętych od początku roku, to w ten sam sposób, czyli narastająco, należy rozliczać limit reprezentacji i reklamy. Takie stanowisko zawierają także wyjaśnienia Ministerstwa Finansów z 23 kwietnia 1996 r. (nr PO-M-722-29/96):
W zakresie kwalifikacji kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do kosztów reprezentacji i reklamy do wysokości 0,25% przychodów – art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy – należy uwzględnić, że limit ten ma również znaczenie przy ustalaniu zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych. Stosownie bowiem do art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zaliczki ustala się, wyznaczając wysokość dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego (za dany okres w skali poszczególnych miesięcy). Wobec powyższego przy ustalaniu tego dochodu, będącego nadwyżką sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, istotny będzie wyżej określony limit stanowiący jeden z elementów struktury dochodu, będący zarazem ograniczeniem możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów poniesionych przez podatnika kosztów reprezentacji i reklamy.
Podsumowując, ustalenia limitu powinni dokonywać Państwo według przychodu obliczanego narastająco od początku roku na każdy miesiąc. Odpowiednio do tego przychodu w każdym miesiącu wylicza się limit zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu wydatków na reprezentację i niepubliczną reklamę w wysokości 0,25% przychodu deklarowanego w deklaracjach miesięcznych.
Warto także, z uwagi na limitowanie wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną, na bieżąco analizować ich wysokość, aby na koniec roku podatkowego uniknąć przypadkowego przekroczenia dopuszczalnej normy. Przekroczenie limitu oznacza konieczność zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów.
PRZYKŁAD
Sp. z o.o. X jest firmą developerską zajmującą się budową i sprzedażą domów jednorodzinnych. W listopadzie 2005 r. firma wydała na reklamę niepubliczną i reprezentację (imienna wysyłka reklamy i gadżetów do swych najlepszych klientów) 1000 zł. Kwota ta została zaliczona do kosztów podatkowych. W poprzedzających miesiącach spółka wydała na reklamę niepubliczną i reprezentację 500 zł. Ponieważ przychody spółki w okresie od stycznia do listopada br. wyniosły 980 000 zł, to limit wydatków na reprezentację i reklamę, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, wynosił 2450 zł (980 000 zł × 0,25%). Spółka miała zatem prawo zaliczyć poniesione wydatki do kosztów listopada, mieściły się one bowiem w limicie.

• art. 7 ust. 3, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy, pracownik redakcji


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA