REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim okresie i jak rozliczyć limitowane wydatki na reprezentację i reklamę

REKLAMA

Przychody netto w sp. z o.o. w lipcu wynosiły 5000 zł, natomiast w sierpniu tego samego roku - 6000 zł. Wydatki związane z reprezentacją i reklamą niepubliczną w lipcu wynosiły 150 zł. Zgodnie z ustawą o pdop spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów 0,25% tych wydatków (czyli 12,5 zł). Czy pozostałą część wydatków - 137,5 zł firma może odliczyć w sierpniu oraz kolejnych miesiącach? Jak wyliczyć ten limit?
RADA
Limit wydatków na cele reprezentacji i reklamę ustalany jest w skali roku. Oznacza to, że zarówno wysokość samego limitu, jak i wydatków na nią spółka powinna ustalać narastająco.

UZASADNIENIE
W przypadku nieprowadzenia reklamy publicznie podatnicy mogą zaliczyć wydatki na nią i na reprezentację jedynie do limitu, jaki stanowi 0,25% przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Wydatki mieszczące się w limicie powinny spełniać tzw. kryterium celowości, czyli być w związku z uzyskiwanymi przychodami (wyrok NSA z 14 sierpnia 2002 r., sygn. akt SA/Bk 1424/01, opubl. w LEX).
Warto przypomnieć, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się m.in. przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Polski lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku, jak również kosztów uzyskania tych przychodów (art. 7 ust. 3 updop). Oznacza to, że podstawą obliczania wysokości kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej w sposób niepubliczny jest tylko ta część przychodu, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Dla obliczania limitu 0,25% przychodów oznacza to, że nie uwzględnia się tu przychodów zwolnionych z opodatkowania. Potwierdzają to także interpretacje organów skarbowych, i tak w piśmie z 29 lipca 2003 r. (nr US-I-423-4-03) Urząd Skarbowy w Szczytnie stwierdził, że: Podstawą obliczenia limitu kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej w sposób „niepubliczny” jest tylko ta część przychodu, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. W przedstawionej przez spółkę sytuacji, jeżeli reklama związana jest wyłącznie ze sprzedażą, z której dochód jest zwolniony z opodatkowania, wówczas art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym nie ma zastosowania.
Skutki podatkowe w VAT
Warto od razu zaznaczyć, że limit ten ma zastosowanie w zakresie podatku dochodowego. W przypadku przekazania towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy VAT należny stanowi w całości koszt uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 46b updop). Co więcej, zarówno limit kosztów reprezentacji i reklamy, jak i zaliczane do tego limitu należy ustalać netto, tzn. bez należnego VAT.
Pytają Państwo także, czy wysokość limitu powinna być ustalana na podstawie przychodu uzyskanego w całym roku podatkowym, a więc na jego koniec, czy też należy brać pod uwagę inne, krótsze okresy. W treści art. 16 ust. 1 pkt 28 updop brakuje bezpośredniego uregulowania tego zagadnienia. Uwzględniając jednak, że podatek dochodowy jest uiszczany narastająco od dochodów osiągniętych od początku roku, to w ten sam sposób, czyli narastająco, należy rozliczać limit reprezentacji i reklamy. Takie stanowisko zawierają także wyjaśnienia Ministerstwa Finansów z 23 kwietnia 1996 r. (nr PO-M-722-29/96):
W zakresie kwalifikacji kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do kosztów reprezentacji i reklamy do wysokości 0,25% przychodów – art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy – należy uwzględnić, że limit ten ma również znaczenie przy ustalaniu zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych. Stosownie bowiem do art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zaliczki ustala się, wyznaczając wysokość dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego (za dany okres w skali poszczególnych miesięcy). Wobec powyższego przy ustalaniu tego dochodu, będącego nadwyżką sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, istotny będzie wyżej określony limit stanowiący jeden z elementów struktury dochodu, będący zarazem ograniczeniem możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów poniesionych przez podatnika kosztów reprezentacji i reklamy.
Podsumowując, ustalenia limitu powinni dokonywać Państwo według przychodu obliczanego narastająco od początku roku na każdy miesiąc. Odpowiednio do tego przychodu w każdym miesiącu wylicza się limit zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu wydatków na reprezentację i niepubliczną reklamę w wysokości 0,25% przychodu deklarowanego w deklaracjach miesięcznych.
Warto także, z uwagi na limitowanie wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną, na bieżąco analizować ich wysokość, aby na koniec roku podatkowego uniknąć przypadkowego przekroczenia dopuszczalnej normy. Przekroczenie limitu oznacza konieczność zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów.
PRZYKŁAD
Sp. z o.o. X jest firmą developerską zajmującą się budową i sprzedażą domów jednorodzinnych. W listopadzie 2005 r. firma wydała na reklamę niepubliczną i reprezentację (imienna wysyłka reklamy i gadżetów do swych najlepszych klientów) 1000 zł. Kwota ta została zaliczona do kosztów podatkowych. W poprzedzających miesiącach spółka wydała na reklamę niepubliczną i reprezentację 500 zł. Ponieważ przychody spółki w okresie od stycznia do listopada br. wyniosły 980 000 zł, to limit wydatków na reprezentację i reklamę, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, wynosił 2450 zł (980 000 zł × 0,25%). Spółka miała zatem prawo zaliczyć poniesione wydatki do kosztów listopada, mieściły się one bowiem w limicie.

• art. 7 ust. 3, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy, pracownik redakcji


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA