REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na jakich zasadach opodatkować opakowania zwrotne towarów wysyłanych do innego kraju UE

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dokonujemy dostaw wewnątrzwspólnotowych towaru w opakowaniach zwrotnych. Za opakowania jest naliczana kaucja. W jednej z dostaw odbiorca nie zwrócił opakowań. Czy w wewnątrzwspólnotowej dostawie opakowań zwrotnych zastosować stawkę VAT 0%, czy opodatkować sprzedaż opakowań stawką 22%?
RADA
Opakowania zwrotne, które nie wróciły do dostawcy, w ramach transakcji wenątrzwspólnotowej należy potraktować jak dostawę wenątrzwspólnotową i opodatkować zgodnie z momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu takiej dostawy, tj. 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy. Tak jak w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy można zastosować po spełnieniu ustawowych warunków stawkę 0%. Przy czym, za dzień dokonania dostawy należy uznać dzień, w którym kontrakt przewiduje zwrot opakowań, jeżeli natomiast umowa między stronami nie przewiduje takiej klauzuli, to za dzień dostawy należy uznać 60 dzień od dnia wydania kontrahentowi zagranicznemu opakowań zwrotnych.

UZASADNIENIE
Z zasady ogólnej wynika, że podatnik, który sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając lub określając w umowie za to opakowanie kaucję, nie uwzględnia wartości opakowania w treści faktury dokumentującej sprzedaż. Natomiast w sytuacji niezwrócenia przez odbiorcę opakowań, fakturę dokumentującą kwotę należności z tego tytułu wystawia się nie później niż 7 dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań. Jeżeli w umowie nie określono daty zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60 dnia od dnia wydania opakowań.
Również przy wewnątrzwspólnotowej dostawie sytuacja ta powoduje takie same skutki. Dlatego, jeżeli podatnik (dostawca) z Polski nie otrzymał opakowania zwrotnego od podmiotu ze Wspólnoty, będzie zobowiązany do opodatkowania tych towarów. Stawkę podatku w wysokości 0% podmiot ten będzie mógł zastosować po spełnieniu warunków określonych dla wewnątrzwspólnotowej dostawy. Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów powstanie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy tych towarów. Jednakże, gdy podatnik wystawił fakturę przed upływem tego terminu, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury. Za dzień dokonania dostawy należy uznać dzień, w którym kontrakt przewiduje zwrot opakowań. Jeżeli natomiast umowa między stronami nie przewiduje takiej klauzuli, to za dzień dostawy należy uznać 60 dzień od dnia wydania zagranicznemu kontrahentowi opakowań zwrotnych.
Obowiązek podatkowy powstanie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miały miejsca powyższe zdarzenia.

Przykład I
Opakowania zwrotne powróciły
WDT – 20 października 2005 r.
• Obowiązek podatkowy dotyczący towarów – do 15 listopada 2005 r.
• Rozliczenie w deklaracji VAT-7 za XI/2005 r.
Przykład II
Opakowania zwrotne nie powróciły:
• WDT – 20 października 2005 r.
• Obowiązek podatkowy dotyczący towarów – do 15 listopada 2005 r.
• Rozliczenie towarów w deklaracji VAT-7 za XI/2005 r.
• Obowiązek podatkowy dotyczący opakowań, gdy:
– umowa przewiduje ich zwrot w ciągu 15 dni od dnia wydania opakowań (dostawy) – uznajemy, że dostawa opakowań miała miejsce 4 listopada 2005 r., zatem obowiązek podatkowy powstanie do 15 grudnia 2005 r. i podatek należy rozliczyć w deklaracji VAT-7 za XII/2005 r.;
– umowa nie przewiduje daty ich zwrotu – stąd zwrot ma miejsce w ciągu 60 dni od dnia wydania opakowań (dostawy), tj. 19 grudnia 2005 r., obowiązek podatkowy do 15 stycznia 2006 r., co oznacza, że podatek należy rozliczyć w deklaracji VAT-7 za I/2006 r.

• art. 5 ust. 1 pkt 5, art. 7 ust. 1, art. 13 ust. 1, art. 20 ust. 1–3, art. 42 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 13 i § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798.

Maria Bera
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

REKLAMA