REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na jakich zasadach opodatkować opakowania zwrotne towarów wysyłanych do innego kraju UE

REKLAMA

Dokonujemy dostaw wewnątrzwspólnotowych towaru w opakowaniach zwrotnych. Za opakowania jest naliczana kaucja. W jednej z dostaw odbiorca nie zwrócił opakowań. Czy w wewnątrzwspólnotowej dostawie opakowań zwrotnych zastosować stawkę VAT 0%, czy opodatkować sprzedaż opakowań stawką 22%?
RADA
Opakowania zwrotne, które nie wróciły do dostawcy, w ramach transakcji wenątrzwspólnotowej należy potraktować jak dostawę wenątrzwspólnotową i opodatkować zgodnie z momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu takiej dostawy, tj. 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy. Tak jak w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy można zastosować po spełnieniu ustawowych warunków stawkę 0%. Przy czym, za dzień dokonania dostawy należy uznać dzień, w którym kontrakt przewiduje zwrot opakowań, jeżeli natomiast umowa między stronami nie przewiduje takiej klauzuli, to za dzień dostawy należy uznać 60 dzień od dnia wydania kontrahentowi zagranicznemu opakowań zwrotnych.

UZASADNIENIE
Z zasady ogólnej wynika, że podatnik, który sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając lub określając w umowie za to opakowanie kaucję, nie uwzględnia wartości opakowania w treści faktury dokumentującej sprzedaż. Natomiast w sytuacji niezwrócenia przez odbiorcę opakowań, fakturę dokumentującą kwotę należności z tego tytułu wystawia się nie później niż 7 dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań. Jeżeli w umowie nie określono daty zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60 dnia od dnia wydania opakowań.
Również przy wewnątrzwspólnotowej dostawie sytuacja ta powoduje takie same skutki. Dlatego, jeżeli podatnik (dostawca) z Polski nie otrzymał opakowania zwrotnego od podmiotu ze Wspólnoty, będzie zobowiązany do opodatkowania tych towarów. Stawkę podatku w wysokości 0% podmiot ten będzie mógł zastosować po spełnieniu warunków określonych dla wewnątrzwspólnotowej dostawy. Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów powstanie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy tych towarów. Jednakże, gdy podatnik wystawił fakturę przed upływem tego terminu, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury. Za dzień dokonania dostawy należy uznać dzień, w którym kontrakt przewiduje zwrot opakowań. Jeżeli natomiast umowa między stronami nie przewiduje takiej klauzuli, to za dzień dostawy należy uznać 60 dzień od dnia wydania zagranicznemu kontrahentowi opakowań zwrotnych.
Obowiązek podatkowy powstanie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miały miejsca powyższe zdarzenia.

Przykład I
Opakowania zwrotne powróciły
WDT – 20 października 2005 r.
• Obowiązek podatkowy dotyczący towarów – do 15 listopada 2005 r.
• Rozliczenie w deklaracji VAT-7 za XI/2005 r.
Przykład II
Opakowania zwrotne nie powróciły:
• WDT – 20 października 2005 r.
• Obowiązek podatkowy dotyczący towarów – do 15 listopada 2005 r.
• Rozliczenie towarów w deklaracji VAT-7 za XI/2005 r.
• Obowiązek podatkowy dotyczący opakowań, gdy:
– umowa przewiduje ich zwrot w ciągu 15 dni od dnia wydania opakowań (dostawy) – uznajemy, że dostawa opakowań miała miejsce 4 listopada 2005 r., zatem obowiązek podatkowy powstanie do 15 grudnia 2005 r. i podatek należy rozliczyć w deklaracji VAT-7 za XII/2005 r.;
– umowa nie przewiduje daty ich zwrotu – stąd zwrot ma miejsce w ciągu 60 dni od dnia wydania opakowań (dostawy), tj. 19 grudnia 2005 r., obowiązek podatkowy do 15 stycznia 2006 r., co oznacza, że podatek należy rozliczyć w deklaracji VAT-7 za I/2006 r.

• art. 5 ust. 1 pkt 5, art. 7 ust. 1, art. 13 ust. 1, art. 20 ust. 1–3, art. 42 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 13 i § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798.

Maria Bera
specjalista w zakresie VAT


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA