REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na jakich zasadach opodatkować opakowania zwrotne towarów wysyłanych do innego kraju UE

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dokonujemy dostaw wewnątrzwspólnotowych towaru w opakowaniach zwrotnych. Za opakowania jest naliczana kaucja. W jednej z dostaw odbiorca nie zwrócił opakowań. Czy w wewnątrzwspólnotowej dostawie opakowań zwrotnych zastosować stawkę VAT 0%, czy opodatkować sprzedaż opakowań stawką 22%?
RADA
Opakowania zwrotne, które nie wróciły do dostawcy, w ramach transakcji wenątrzwspólnotowej należy potraktować jak dostawę wenątrzwspólnotową i opodatkować zgodnie z momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu takiej dostawy, tj. 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy. Tak jak w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy można zastosować po spełnieniu ustawowych warunków stawkę 0%. Przy czym, za dzień dokonania dostawy należy uznać dzień, w którym kontrakt przewiduje zwrot opakowań, jeżeli natomiast umowa między stronami nie przewiduje takiej klauzuli, to za dzień dostawy należy uznać 60 dzień od dnia wydania kontrahentowi zagranicznemu opakowań zwrotnych.

UZASADNIENIE
Z zasady ogólnej wynika, że podatnik, który sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając lub określając w umowie za to opakowanie kaucję, nie uwzględnia wartości opakowania w treści faktury dokumentującej sprzedaż. Natomiast w sytuacji niezwrócenia przez odbiorcę opakowań, fakturę dokumentującą kwotę należności z tego tytułu wystawia się nie później niż 7 dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań. Jeżeli w umowie nie określono daty zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60 dnia od dnia wydania opakowań.
Również przy wewnątrzwspólnotowej dostawie sytuacja ta powoduje takie same skutki. Dlatego, jeżeli podatnik (dostawca) z Polski nie otrzymał opakowania zwrotnego od podmiotu ze Wspólnoty, będzie zobowiązany do opodatkowania tych towarów. Stawkę podatku w wysokości 0% podmiot ten będzie mógł zastosować po spełnieniu warunków określonych dla wewnątrzwspólnotowej dostawy. Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów powstanie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy tych towarów. Jednakże, gdy podatnik wystawił fakturę przed upływem tego terminu, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury. Za dzień dokonania dostawy należy uznać dzień, w którym kontrakt przewiduje zwrot opakowań. Jeżeli natomiast umowa między stronami nie przewiduje takiej klauzuli, to za dzień dostawy należy uznać 60 dzień od dnia wydania zagranicznemu kontrahentowi opakowań zwrotnych.
Obowiązek podatkowy powstanie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miały miejsca powyższe zdarzenia.

Przykład I
Opakowania zwrotne powróciły
WDT – 20 października 2005 r.
• Obowiązek podatkowy dotyczący towarów – do 15 listopada 2005 r.
• Rozliczenie w deklaracji VAT-7 za XI/2005 r.
Przykład II
Opakowania zwrotne nie powróciły:
• WDT – 20 października 2005 r.
• Obowiązek podatkowy dotyczący towarów – do 15 listopada 2005 r.
• Rozliczenie towarów w deklaracji VAT-7 za XI/2005 r.
• Obowiązek podatkowy dotyczący opakowań, gdy:
– umowa przewiduje ich zwrot w ciągu 15 dni od dnia wydania opakowań (dostawy) – uznajemy, że dostawa opakowań miała miejsce 4 listopada 2005 r., zatem obowiązek podatkowy powstanie do 15 grudnia 2005 r. i podatek należy rozliczyć w deklaracji VAT-7 za XII/2005 r.;
– umowa nie przewiduje daty ich zwrotu – stąd zwrot ma miejsce w ciągu 60 dni od dnia wydania opakowań (dostawy), tj. 19 grudnia 2005 r., obowiązek podatkowy do 15 stycznia 2006 r., co oznacza, że podatek należy rozliczyć w deklaracji VAT-7 za I/2006 r.

• art. 5 ust. 1 pkt 5, art. 7 ust. 1, art. 13 ust. 1, art. 20 ust. 1–3, art. 42 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 13 i § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798.

Maria Bera
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA