REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odprowadzić zaliczkę na podatek od wynagrodzenia pomocy domowej

REKLAMA

Od stycznia 2006 r. zatrudniłam na podstawie umowy aktywizacyjnej gosposię. W lutym po raz pierwszy muszę odprowadzić do urzędu skarbowego zaliczkę na podatek dochodowy od jej wynagrodzenia. Jak należy wyliczyć zaliczkę od przychodu w wysokości 1000 zł? Jak prawidłowo wypełnić deklarację PIT-4G?
RADA
Wypełniając deklarację PIT-4G, osoba prowadząca gospodarstwo domowe powinna wpisać swój NIP, określić miesiąc, za który pobrała zaliczki, wpisać swoje dane, określić liczbę zatrudnionych pomocy domowych, przychód wynikający z umowy aktywizacyjnej oraz kwotę zaliczek. Płatnik ma prawo wpisać także odliczenie za pobranie podatku w wysokości 0,3% kwoty pobranego podatku. Przykład wyliczenia zaliczki na podatek od przychodu w wysokości 1000 zł oraz wzór wypełnionej deklaracji w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Osoby prowadzące gospodarstwo domowe, zatrudniające od początku 2006 roku pomoc domową na podstawie umowy aktywizacyjnej, w lutym 2006 r. są po raz pierwszy obowiązane jako płatnicy do odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzenia wypłaconego tej osobie. Zasady ustalania zaliczki zawiera art. 35a, dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zaliczka ta powinna zostać ustalona w wysokości 19% należności wynikającej z zawartej umowy aktywizacyjnej. Przy obliczaniu zaliczki należy uwzględnić koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4 updof, czyli w wysokości 20% przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
(+) Obliczona zaliczka będzie podlegać zmniejszeniu o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej, jeśli pracownik przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym złoży stosowne oświadczenie.
Zaliczka ulega także zmniejszeniu o składki na ubezpieczenie zdrowotne pobrane w danym miesiącu.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wypełniając deklarację PIT-4G, osoba prowadząca gospodarstwo domowe powinna wpisać swój NIP, określić miesiąc, za który pobrała zaliczki, wpisać swoje dane, określić liczbę zatrudnionych pomocy domowych, przychód wynikający z umowy aktywizacyjnej oraz kwotę zaliczek. W deklaracji powinna zostać także wpisana kwota odliczenia za pobranie podatku w wysokości 0,3% kwoty pobranego podatku.
Wypełnioną deklarację płatnik powinien podpisać a następnie w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została pobrana zaliczka, przekazać urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania płatnika. W tym samym terminie na rachunek tego urzędu powinna zostać odprowadzona zaliczka na podatek dochodowy, pobrana od wynagrodzenia zatrudnionej pomocy domowej.

Przykład
Pani Irena Kowalska od 1 stycznia 2006 r. zatrudniła pomoc domową na podstawie umowy aktywizacyjnej. Gosposia złożyła pani Irenie oświadczenie na formularzu PIT-2. W lutym 2006 r. pani Kowalska należną od wynagrodzenia gosposi zaliczkę na podatek dochodowy wyliczy w następujący sposób:
Przychód: 1000 zł
Składki na ZUS (część finansowana przez gosposię): 1000 zł × 18,71% = 187,10 zł
Dochód do opodatkowania: 812,90 zł × × 20% = 162,58 zł
812,90 zł = 162,58 zł = 650,32 zł
Składka na ubezpieczenie zdrowotne (zapłacona): 812,90 zł × 8,75% = 71,13 zł
Składka na ubezpieczenie zdrowotne (do odliczenia): 812,90 × 7,75% = 63,00 zł
Kwota stanowiąca 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej: 44,17 zł
Należna zaliczka na podatek: 650,32 zł × × 19% = 123,56 zł
Zaliczka do odprowadzenia do US: 123,56 zł – 44,17 zł – 63,00 zł = 16,39 zł = 16 zł (po zaokrągleniu)
Kwota odliczenia za pobranie podatku: 0,3% × 16 zł = 0,05 zł
Do wpłaty na rachunek US: 15,95 zł
 

• art. 22 ust. 9 pkt 4, art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, art. 27e ust. 1, art. 32 ust. 3, art. 35a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Welsyng
doradca podatkowy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA