REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wynagrodzenie pracownika przy wniesieniu firmy aportem do spółki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma X została wniesiona aportem do spółki jawnej w połowie grudnia 2005 r. Spółka jawna zapłaciła wynagrodzenie pracownikom firmy X za cały grudzień 2005 r. Czy wynagrodzenia za okres 1-15 grudnia 2005 r. to koszt podatkowy dla wspólników spółki jawnej?
RADA
Tak, jest to koszt dla wspólników spółki jawnej. Wynika to z przepisów Kodeksu pracy, które nakazują traktować spółkę jawną jako stronę umów o pracę z pracownikami firmy X.

UZASADNIENIE
W sprawach tego typu ważny jest art. 231 § 1 i § 2 Kodeksu pracy. Przepis ten stanowi, że w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Dlatego to spółka jawna, do której wniesiona została aportem firma X, staje się pracodawcą i na niej ciąży obowiązek wypłaty wynagrodzeń. W praktyce wypłata pensji w opisanej sytuacji jest problemem w zakresie kwalifikacji kosztów tylko dla nowego pracodawcy. Firma X przestaje bowiem istnieć jako odrębny podmiot, staje się elementem majątku spółki jawnej.
PRZYKŁAD
15 kwietnia 2005 r. aportem do spółki akcyjnej B zostało wniesione przedsiębiorstwo osoby fizycznej. Katarzyna Z. – właścicielka tego przedsiębiorstwa działającego jako firma Y – uważała, że w skład aportu nie wchodzą zobowiązania z tytułu wynagrodzeń dla pracowników za okres 1–14 kwietnia 2005 r. Dlatego wynagrodzenie i składkę na ubezpieczenie społeczne za okres 1–14 kwietnia 2005 r. w łącznej kwocie 17 830 zł Katarzyna Z. ujęła jako koszt bilansowy i podatkowy firmy Y. Wynagrodzenie to nie zostało jednak wypłacone. Spółka akcyjna wypłaciła je pracownikom 8 maja 2005 r. (pracownicy spółki otrzymują wynagrodzenia do 10. dnia następnego miesiąca). Składki na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych zostały zapłacone w czerwcu 2005 r. Spółka akcyjna do kosztów zaliczyła połowę wypłaconych sum, uznając, że jest to forma rozliczenia wniesienia aportu (jego wartość została pomniejszona o wartość wynagrodzeń za okres 1–14 kwietnia 2005 r.). Kontrola urzędu skarbowego zakwestionowała taką praktykę, uznając, że 17 830 zł potraktowane jako koszt przez Katarzynę Z. jest kosztem spółki akcyjnej. W konsekwencji zarówno Katarzyna Z. (zawyżenie kosztów), jak i spółka akcyjna (zaniżenie kosztów) skorygowali zeznanie roczne za 2005 r.
Podobne problemy były przedmiotem interpretacji organów podatkowych. Przykładowo, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie w interpretacji przepisów z 6 maja 2005 r. (sygn. IIIPD-423/2/2005) udzielił odpowiedzi na pytanie podatnika w sytuacji, gdy aportem wniesionym w styczniu 2005 r. do spółki z o.o. było przedsiębiorstwo osoby fizycznej. Po wniesieniu aportu w połowie stycznia 2005 r., spółka z o.o. w lutym 2005 r. wypłaciła wynagrodzenie pracownikom firmy wniesionej aportem, a w marcu 2005 r. składki na ZUS. W tej sytuacji Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że:
Zważywszy na fakt, iż wypłata wynagrodzenia należnego pracownikom za część stycznia 2005 r. nastąpiła w lutym 2005 r., to wypłata ta będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów w momencie faktycznej zapłaty, tj. w miesiącu lutym 2005 r. Składki do ZUS w części finansowanej przez płatnika składek dotyczących wynagrodzeń za styczeń 2005 r., a wypłaconych w miesiącu lutym 2005 r., będą stanowiły koszt uzyskania przychodów w momencie faktycznej zapłaty składki, tj. w miesiącu marcu 2005 r. Natomiast składki do ZUS w części finansowanej przez ubezpieczonego (tj. pracownika) będą kosztem lutego 2005 r., tj. miesiąca, w którym wynagrodzenie zostało wypłacone. Biorąc powyższe pod uwagę, organ podatkowy podziela stanowisko wyrażone w złożonym zapytaniu, że wypłacone wynagrodzenie i opłacona składka ZUS będą stanowiły koszty uzyskania przychodów spółki z o.o.

• art. 23 ust. 1 pkt 55, pkt 55a i ust. 3d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 231 z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 86, poz. 732

Piotr Domański
konsultant dużej spółki akcyjnej,
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA