REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wynagrodzenie pracownika przy wniesieniu firmy aportem do spółki

REKLAMA

Firma X została wniesiona aportem do spółki jawnej w połowie grudnia 2005 r. Spółka jawna zapłaciła wynagrodzenie pracownikom firmy X za cały grudzień 2005 r. Czy wynagrodzenia za okres 1-15 grudnia 2005 r. to koszt podatkowy dla wspólników spółki jawnej?
RADA
Tak, jest to koszt dla wspólników spółki jawnej. Wynika to z przepisów Kodeksu pracy, które nakazują traktować spółkę jawną jako stronę umów o pracę z pracownikami firmy X.

UZASADNIENIE
W sprawach tego typu ważny jest art. 231 § 1 i § 2 Kodeksu pracy. Przepis ten stanowi, że w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Dlatego to spółka jawna, do której wniesiona została aportem firma X, staje się pracodawcą i na niej ciąży obowiązek wypłaty wynagrodzeń. W praktyce wypłata pensji w opisanej sytuacji jest problemem w zakresie kwalifikacji kosztów tylko dla nowego pracodawcy. Firma X przestaje bowiem istnieć jako odrębny podmiot, staje się elementem majątku spółki jawnej.
PRZYKŁAD
15 kwietnia 2005 r. aportem do spółki akcyjnej B zostało wniesione przedsiębiorstwo osoby fizycznej. Katarzyna Z. – właścicielka tego przedsiębiorstwa działającego jako firma Y – uważała, że w skład aportu nie wchodzą zobowiązania z tytułu wynagrodzeń dla pracowników za okres 1–14 kwietnia 2005 r. Dlatego wynagrodzenie i składkę na ubezpieczenie społeczne za okres 1–14 kwietnia 2005 r. w łącznej kwocie 17 830 zł Katarzyna Z. ujęła jako koszt bilansowy i podatkowy firmy Y. Wynagrodzenie to nie zostało jednak wypłacone. Spółka akcyjna wypłaciła je pracownikom 8 maja 2005 r. (pracownicy spółki otrzymują wynagrodzenia do 10. dnia następnego miesiąca). Składki na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych zostały zapłacone w czerwcu 2005 r. Spółka akcyjna do kosztów zaliczyła połowę wypłaconych sum, uznając, że jest to forma rozliczenia wniesienia aportu (jego wartość została pomniejszona o wartość wynagrodzeń za okres 1–14 kwietnia 2005 r.). Kontrola urzędu skarbowego zakwestionowała taką praktykę, uznając, że 17 830 zł potraktowane jako koszt przez Katarzynę Z. jest kosztem spółki akcyjnej. W konsekwencji zarówno Katarzyna Z. (zawyżenie kosztów), jak i spółka akcyjna (zaniżenie kosztów) skorygowali zeznanie roczne za 2005 r.
Podobne problemy były przedmiotem interpretacji organów podatkowych. Przykładowo, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie w interpretacji przepisów z 6 maja 2005 r. (sygn. IIIPD-423/2/2005) udzielił odpowiedzi na pytanie podatnika w sytuacji, gdy aportem wniesionym w styczniu 2005 r. do spółki z o.o. było przedsiębiorstwo osoby fizycznej. Po wniesieniu aportu w połowie stycznia 2005 r., spółka z o.o. w lutym 2005 r. wypłaciła wynagrodzenie pracownikom firmy wniesionej aportem, a w marcu 2005 r. składki na ZUS. W tej sytuacji Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że:
Zważywszy na fakt, iż wypłata wynagrodzenia należnego pracownikom za część stycznia 2005 r. nastąpiła w lutym 2005 r., to wypłata ta będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów w momencie faktycznej zapłaty, tj. w miesiącu lutym 2005 r. Składki do ZUS w części finansowanej przez płatnika składek dotyczących wynagrodzeń za styczeń 2005 r., a wypłaconych w miesiącu lutym 2005 r., będą stanowiły koszt uzyskania przychodów w momencie faktycznej zapłaty składki, tj. w miesiącu marcu 2005 r. Natomiast składki do ZUS w części finansowanej przez ubezpieczonego (tj. pracownika) będą kosztem lutego 2005 r., tj. miesiąca, w którym wynagrodzenie zostało wypłacone. Biorąc powyższe pod uwagę, organ podatkowy podziela stanowisko wyrażone w złożonym zapytaniu, że wypłacone wynagrodzenie i opłacona składka ZUS będą stanowiły koszty uzyskania przychodów spółki z o.o.

• art. 23 ust. 1 pkt 55, pkt 55a i ust. 3d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 231 z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 86, poz. 732

Piotr Domański
konsultant dużej spółki akcyjnej,
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA