REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wynagrodzenie pracownika przy wniesieniu firmy aportem do spółki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma X została wniesiona aportem do spółki jawnej w połowie grudnia 2005 r. Spółka jawna zapłaciła wynagrodzenie pracownikom firmy X za cały grudzień 2005 r. Czy wynagrodzenia za okres 1-15 grudnia 2005 r. to koszt podatkowy dla wspólników spółki jawnej?
RADA
Tak, jest to koszt dla wspólników spółki jawnej. Wynika to z przepisów Kodeksu pracy, które nakazują traktować spółkę jawną jako stronę umów o pracę z pracownikami firmy X.

UZASADNIENIE
W sprawach tego typu ważny jest art. 231 § 1 i § 2 Kodeksu pracy. Przepis ten stanowi, że w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Dlatego to spółka jawna, do której wniesiona została aportem firma X, staje się pracodawcą i na niej ciąży obowiązek wypłaty wynagrodzeń. W praktyce wypłata pensji w opisanej sytuacji jest problemem w zakresie kwalifikacji kosztów tylko dla nowego pracodawcy. Firma X przestaje bowiem istnieć jako odrębny podmiot, staje się elementem majątku spółki jawnej.
PRZYKŁAD
15 kwietnia 2005 r. aportem do spółki akcyjnej B zostało wniesione przedsiębiorstwo osoby fizycznej. Katarzyna Z. – właścicielka tego przedsiębiorstwa działającego jako firma Y – uważała, że w skład aportu nie wchodzą zobowiązania z tytułu wynagrodzeń dla pracowników za okres 1–14 kwietnia 2005 r. Dlatego wynagrodzenie i składkę na ubezpieczenie społeczne za okres 1–14 kwietnia 2005 r. w łącznej kwocie 17 830 zł Katarzyna Z. ujęła jako koszt bilansowy i podatkowy firmy Y. Wynagrodzenie to nie zostało jednak wypłacone. Spółka akcyjna wypłaciła je pracownikom 8 maja 2005 r. (pracownicy spółki otrzymują wynagrodzenia do 10. dnia następnego miesiąca). Składki na ubezpieczenie społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych zostały zapłacone w czerwcu 2005 r. Spółka akcyjna do kosztów zaliczyła połowę wypłaconych sum, uznając, że jest to forma rozliczenia wniesienia aportu (jego wartość została pomniejszona o wartość wynagrodzeń za okres 1–14 kwietnia 2005 r.). Kontrola urzędu skarbowego zakwestionowała taką praktykę, uznając, że 17 830 zł potraktowane jako koszt przez Katarzynę Z. jest kosztem spółki akcyjnej. W konsekwencji zarówno Katarzyna Z. (zawyżenie kosztów), jak i spółka akcyjna (zaniżenie kosztów) skorygowali zeznanie roczne za 2005 r.
Podobne problemy były przedmiotem interpretacji organów podatkowych. Przykładowo, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Będzinie w interpretacji przepisów z 6 maja 2005 r. (sygn. IIIPD-423/2/2005) udzielił odpowiedzi na pytanie podatnika w sytuacji, gdy aportem wniesionym w styczniu 2005 r. do spółki z o.o. było przedsiębiorstwo osoby fizycznej. Po wniesieniu aportu w połowie stycznia 2005 r., spółka z o.o. w lutym 2005 r. wypłaciła wynagrodzenie pracownikom firmy wniesionej aportem, a w marcu 2005 r. składki na ZUS. W tej sytuacji Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że:
Zważywszy na fakt, iż wypłata wynagrodzenia należnego pracownikom za część stycznia 2005 r. nastąpiła w lutym 2005 r., to wypłata ta będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów w momencie faktycznej zapłaty, tj. w miesiącu lutym 2005 r. Składki do ZUS w części finansowanej przez płatnika składek dotyczących wynagrodzeń za styczeń 2005 r., a wypłaconych w miesiącu lutym 2005 r., będą stanowiły koszt uzyskania przychodów w momencie faktycznej zapłaty składki, tj. w miesiącu marcu 2005 r. Natomiast składki do ZUS w części finansowanej przez ubezpieczonego (tj. pracownika) będą kosztem lutego 2005 r., tj. miesiąca, w którym wynagrodzenie zostało wypłacone. Biorąc powyższe pod uwagę, organ podatkowy podziela stanowisko wyrażone w złożonym zapytaniu, że wypłacone wynagrodzenie i opłacona składka ZUS będą stanowiły koszty uzyskania przychodów spółki z o.o.

• art. 23 ust. 1 pkt 55, pkt 55a i ust. 3d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 231 z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 86, poz. 732

Piotr Domański
konsultant dużej spółki akcyjnej,
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA