Faktury VAT otrzymywane za usługi telekomunikacyjne zawierają w podsumowaniu wartość netto + VAT = wartość brutto, natomiast kwota wyrażona słownie z reguły jest inna, gdyż uwzględniane jest w niej tzw. rozliczenie kwoty do zapłaty, w następstwie czego kwota wyrażona słownie to nie kwota brutto z faktury, ale saldo rozliczenia z TP SA. Czy tak wystawiona faktura jest fakturą poprawną?
RADA
Tak, wystawiona
faktura przez TP SA za usługi telekomunikacyjne jest fakturą poprawną, uprawniającą nabywcę do odliczenia wykazanego w niej
VAT.
UZASADNIENIE
Podstawowe dane, jakie powinna zawierać faktura
VAT, określone zostały w § 9 rozporządzenia z 25 maja 2005 r. w sprawie faktur. Należą do nich m.in.:
• wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),
• stawki podatku,
• kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,
• wartość sprzedaży brutto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnione od podatku, lub niepodlegające opodatkowaniu,
• kwota należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażona cyframi i słownie.
Przepisy wymagają zatem wyrażenia na fakturze słownie jedynie kwoty należności za dokonaną dostawę towarów lub świadczenie usługi. Nie wymagają natomiast podania ogólnej kwoty sprzedaży brutto w tej formie.
WAŻNE!
Zazwyczaj kwota należności wykazana na fakturze, którą należy wyrazić cyframi i słownie, stanowi jednocześnie kwotę brutto sprzedaży danej usługi lub towaru. Nie zawsze jednak kwoty te muszą być tożsame. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku sprzedaży usług telekomunikacyjnych. Ze względu na specyfikę rozliczania tych usług są one często dokumentowane w nieco odmienny sposób niż większość usług w obrocie gospodarczym.
Tak wystawiona faktura nie narusza żadnych przepisów w zakresie VAT, zatem uprawnia nabywców tych usług do
odliczenia wykazanego w nich VAT. Zawiera ona wszystkie przedstawione powyżej elementy wyrażone cyframi i dodatkowo ostateczną kwotę do zapłaty (z uwzględnieniem rozliczenia pewnych kwot z okresu poprzedniego), wyrażoną cyframi i słownie, czyli kwotę należności. Można zatem uznać, że otrzymana faktura jest wystawiona prawidłowo.
Warto wskazać, że na pewne odmienności w sposobie dokumentowania usług telekomunikacji przez TP SA, ze względu na ich specyfikę, wyraziło również zgodę
Ministerstwo Finansów od początku obowiązywania przepisów ustawy o
VAT, m.in. w piśmie z 17 marca 1994 r., nr PP3-8213-919/94/EC. Żaden z przepisów ustawy nie pozbawia jednak nabywcy usług telekomunikacyjnych prawa do odliczenia podatku naliczonego z wystawionych przez TP SA faktur, mimo że nie zawierają one wszystkich wymaganych przepisami o VAT danych. Takich praktyk nie stosują również organy podatkowe.
• art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT