REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wyjazd za granicę wyklucza zastępcze doręczenie pisma z urzędu skarbowego

REKLAMA

Podatnik wyjechał za granicę na około 1,5 miesiąca i nie ustanowił pełnomocnika do doręczeń. Urząd kontroli skarbowej wysłał w tym czasie pocztą decyzję, którą traktuje jako doręczoną w sposób zastępczy, tj. na podstawie art. 150 § 2 Ordynacji podatkowej. Czy w opisanej sytuacji doszło do skutecznego doręczenia decyzji? W miarę możliwości proszę o poparcie odpowiedzi orzecznictwem.
RADA
Tak, doszło do skutecznego dostarczenia decyzji. Artykuły 148–150 Ordynacji podatkowej nie są stosowane tylko w razie wyjazdu za granicę na okres co najmniej 2 miesięcy, gdy podatnik będący stroną (nie jest nią np. świadek) nie ustanowił pełnomocnika do spraw doręczeń. W uzasadnieniu – przykład orzeczenia, w którym sędziowie NSA opisują, kiedy organy podatkowe mogą stosować art. 147, a kiedy 148–150 Ordynacji podatkowej.

UZASADNIENIE
Artykuł 147 Ordynacji podatkowej przewiduje specjalny sposób doręczania podatnikom pism organów podatkowych. Dotyczy on wyłącznie osób, które są stroną oraz wyjeżdżają za granicę na co najmniej 2 miesiące. Jeżeli przedsiębiorca spełniający te warunki nie ustanowi pełnomocnika do spraw doręczeń, organy podatkowe doręczają decyzję pod dotychczasowym adresem. Nawet gdy list nie został odebrany, uznają, że decyzja została doręczona. Ponieważ pobyt trwał krócej niż 2 miesiące, nie stosuje się tego przepisu wobec Pana. UKS miał więc prawo – pomimo pobytu za granicą – przekazać pismo tak, jakby był Pan w Polsce. Jak wiadomo, organy podatkowe doręczają wtedy pisma pod adresem zamieszkania lub do pracy, a gdy się to nie uda, stosują tzw. doręczenie zastępcze.
PRZYKŁAD 1
Jan K. wyjechał za granicę 1 grudnia 2005 r. Planował tam spędzić 1 miesiąc. Dlatego nie ustanowił pełnomocnika do spraw doręczeń. Pobyt przeciągnął się jednak do końca marca 2006 r. W Polsce toczyło się przed wyjazdem Jana K. postępowanie podatkowe. 20 lutego 2006 r. urząd skarbowy wydał decyzję przeciwko Janowi K. Z uwagi na brak pełnomocnika do spraw doręczeń decyzję uznano za przekazaną po jej dostarczeniu pod dotychczasowym adresem Jana K. w Polsce.
PRZYKŁAD 2
Anna K. wyjechała z Polski 25 stycznia 2006 r. na jeden miesiąc. 20 lutego 2006 r. urząd skarbowy wydał decyzję o zaległości podatkowej Anny K. za 2004 r. w podatku dochodowym. Ponieważ pani Anna wyjeżdżała na krócej niż 2 miesiące, nie ma zastosowania art. 147 Ordynacji podatkowej. Urząd skarbowy przekazał decyzję pocztą (art. 148–150 Ordynacji podatkowej). Anna K. odebrała list 28 lutego 2006 r. i zdążyła złożyć odwołanie.
Doręczanie pism osobom, które wyjechały za granicę
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

O odrębności art. 147 i art. 148–150 Ordynacji podatkowej NSA wypowiedział się 10 listopada 2004 r. (sygn. FSK 614/04). Sąd rozstrzygał skargę kasacyjną Ryszarda W. Przedsiębiorca przebywał w Berlinie od 2000 r. W Polsce przed organami podatkowymi reprezentował go adwokat. W grudniu 2002 r. Ryszard W. odwołał pełnomocnika. Przed ustanowieniem nowego Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej podpisał niekorzystną dla Ryszarda W. decyzję. Dostarczono ją pod ostatnim adresem Ryszarda W. w Polsce. Uznano ją za doręczoną, pomimo, że nie dotarła do Ryszarda W. Dla pewności doręczenia decyzji pracownicy aparatu skarbowego podjęli jeszcze jedną próbę jej dostarczenia, tym razem dla nowego pełnomocnika. NSA w tej sprawie stwierdził:
Obowiązek ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń powstał niezwłocznie po odwołaniu dotychczasowego pełnomocnika. W niewadliwie ustalonym stanie faktycznym sprawy zawarty w skardze kasacyjnej zarzut pominięcia przez Sąd art. 148–150 Ordynacji podatkowej był całkowicie chybiony, gdyż przepisy te nie miały zastosowania do osoby, która ma miejsce zamieszkania za granicą. Wprost jest o tym mowa w art. 150 § 1 Ordynacji podatkowej, który przewiduje doręczenie zastępcze tylko w razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 148 lub art. 149 Ordynacji podatkowej. Z oczywistych względów ten sposób doręczenia nie może być natomiast stosowany do osób wskazanych w art. 147 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, gdyż skoro przebywają one za granicą, to nie mogą podjąć w tym czasie pism kierowanych do nich na adres w kraju. Dla tych osób tryb doręczenia pism jest unormowany odrębnie w przepisach art. 147 Ordynacji podatkowej.
Jednocześnie NSA skrytykował podejmowane przez organy podatkowe próby doręczenia zastępczego decyzji, gdyż wprowadzało to w błąd Ryszarda W. Jego nowy pełnomocnik sądził, że ma dwa tygodnie na złożenie odwołania od nadania listu z decyzją. Warto podkreślić, że w ostatnich latach do Ordynacji podatkowej wprowadzono przepisy, które dają przedsiębiorcom prawo dochodzenia odszkodowania od organów podatkowych. Warunkiem otrzymania odszkodowania jest podważanie decyzji organu podatkowego (np. art. 260 Ordynacji podatkowej), co w opisanej sprawie nie miało miejsca.

• art. 133, 147–150, 260 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. Nr 143, poz. 1199

Małgorzata Korycka
konsultant w kancelarii doradztwa prawnego


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA