REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wyjazd za granicę wyklucza zastępcze doręczenie pisma z urzędu skarbowego

REKLAMA

Podatnik wyjechał za granicę na około 1,5 miesiąca i nie ustanowił pełnomocnika do doręczeń. Urząd kontroli skarbowej wysłał w tym czasie pocztą decyzję, którą traktuje jako doręczoną w sposób zastępczy, tj. na podstawie art. 150 § 2 Ordynacji podatkowej. Czy w opisanej sytuacji doszło do skutecznego doręczenia decyzji? W miarę możliwości proszę o poparcie odpowiedzi orzecznictwem.
RADA
Tak, doszło do skutecznego dostarczenia decyzji. Artykuły 148–150 Ordynacji podatkowej nie są stosowane tylko w razie wyjazdu za granicę na okres co najmniej 2 miesięcy, gdy podatnik będący stroną (nie jest nią np. świadek) nie ustanowił pełnomocnika do spraw doręczeń. W uzasadnieniu – przykład orzeczenia, w którym sędziowie NSA opisują, kiedy organy podatkowe mogą stosować art. 147, a kiedy 148–150 Ordynacji podatkowej.

UZASADNIENIE
Artykuł 147 Ordynacji podatkowej przewiduje specjalny sposób doręczania podatnikom pism organów podatkowych. Dotyczy on wyłącznie osób, które są stroną oraz wyjeżdżają za granicę na co najmniej 2 miesiące. Jeżeli przedsiębiorca spełniający te warunki nie ustanowi pełnomocnika do spraw doręczeń, organy podatkowe doręczają decyzję pod dotychczasowym adresem. Nawet gdy list nie został odebrany, uznają, że decyzja została doręczona. Ponieważ pobyt trwał krócej niż 2 miesiące, nie stosuje się tego przepisu wobec Pana. UKS miał więc prawo – pomimo pobytu za granicą – przekazać pismo tak, jakby był Pan w Polsce. Jak wiadomo, organy podatkowe doręczają wtedy pisma pod adresem zamieszkania lub do pracy, a gdy się to nie uda, stosują tzw. doręczenie zastępcze.
PRZYKŁAD 1
Jan K. wyjechał za granicę 1 grudnia 2005 r. Planował tam spędzić 1 miesiąc. Dlatego nie ustanowił pełnomocnika do spraw doręczeń. Pobyt przeciągnął się jednak do końca marca 2006 r. W Polsce toczyło się przed wyjazdem Jana K. postępowanie podatkowe. 20 lutego 2006 r. urząd skarbowy wydał decyzję przeciwko Janowi K. Z uwagi na brak pełnomocnika do spraw doręczeń decyzję uznano za przekazaną po jej dostarczeniu pod dotychczasowym adresem Jana K. w Polsce.
PRZYKŁAD 2
Anna K. wyjechała z Polski 25 stycznia 2006 r. na jeden miesiąc. 20 lutego 2006 r. urząd skarbowy wydał decyzję o zaległości podatkowej Anny K. za 2004 r. w podatku dochodowym. Ponieważ pani Anna wyjeżdżała na krócej niż 2 miesiące, nie ma zastosowania art. 147 Ordynacji podatkowej. Urząd skarbowy przekazał decyzję pocztą (art. 148–150 Ordynacji podatkowej). Anna K. odebrała list 28 lutego 2006 r. i zdążyła złożyć odwołanie.
Doręczanie pism osobom, które wyjechały za granicę
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

O odrębności art. 147 i art. 148–150 Ordynacji podatkowej NSA wypowiedział się 10 listopada 2004 r. (sygn. FSK 614/04). Sąd rozstrzygał skargę kasacyjną Ryszarda W. Przedsiębiorca przebywał w Berlinie od 2000 r. W Polsce przed organami podatkowymi reprezentował go adwokat. W grudniu 2002 r. Ryszard W. odwołał pełnomocnika. Przed ustanowieniem nowego Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej podpisał niekorzystną dla Ryszarda W. decyzję. Dostarczono ją pod ostatnim adresem Ryszarda W. w Polsce. Uznano ją za doręczoną, pomimo, że nie dotarła do Ryszarda W. Dla pewności doręczenia decyzji pracownicy aparatu skarbowego podjęli jeszcze jedną próbę jej dostarczenia, tym razem dla nowego pełnomocnika. NSA w tej sprawie stwierdził:
Obowiązek ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń powstał niezwłocznie po odwołaniu dotychczasowego pełnomocnika. W niewadliwie ustalonym stanie faktycznym sprawy zawarty w skardze kasacyjnej zarzut pominięcia przez Sąd art. 148–150 Ordynacji podatkowej był całkowicie chybiony, gdyż przepisy te nie miały zastosowania do osoby, która ma miejsce zamieszkania za granicą. Wprost jest o tym mowa w art. 150 § 1 Ordynacji podatkowej, który przewiduje doręczenie zastępcze tylko w razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 148 lub art. 149 Ordynacji podatkowej. Z oczywistych względów ten sposób doręczenia nie może być natomiast stosowany do osób wskazanych w art. 147 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, gdyż skoro przebywają one za granicą, to nie mogą podjąć w tym czasie pism kierowanych do nich na adres w kraju. Dla tych osób tryb doręczenia pism jest unormowany odrębnie w przepisach art. 147 Ordynacji podatkowej.
Jednocześnie NSA skrytykował podejmowane przez organy podatkowe próby doręczenia zastępczego decyzji, gdyż wprowadzało to w błąd Ryszarda W. Jego nowy pełnomocnik sądził, że ma dwa tygodnie na złożenie odwołania od nadania listu z decyzją. Warto podkreślić, że w ostatnich latach do Ordynacji podatkowej wprowadzono przepisy, które dają przedsiębiorcom prawo dochodzenia odszkodowania od organów podatkowych. Warunkiem otrzymania odszkodowania jest podważanie decyzji organu podatkowego (np. art. 260 Ordynacji podatkowej), co w opisanej sprawie nie miało miejsca.

• art. 133, 147–150, 260 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. Nr 143, poz. 1199

Małgorzata Korycka
konsultant w kancelarii doradztwa prawnego


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA