REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w pkpir wynagrodzenia i składki w ZPChr

REKLAMA

Prowadzimy zakład pracy chronionej i nie opłacamy składek ubezpieczeniowych w pełnej wysokości, gdyż część składek finansuje PFRON i budżet. Czy prawidłowo zaliczam do kolumny 13 pkpir kwotę wypłaconego wynagrodzenia pomniejszoną o naliczone składki ZUS z listy płac? Składki ubezpieczeniowe księguję w kolumnie 14 pkpir.
RADA
Pomniejszanie kwoty wynagrodzeń o wszystkie składki wykazane na liście płac jest nieprawidłowe, ponieważ powinno się je pomniejszać tylko o składki finansowane przez PFRON. Jeśli chodzi o zaliczanie składek do kosztów, to z ogólnej ich kwoty należy wyodrębnić te, które zostały sfinansowane za osoby niepełnosprawne przez budżet państwa i PFRON, więc postępowanie w tym zakresie jest więc również błędne.

UZASADNIENIE
Pracodawca posiadający status zakładu pracy chronionej jest zobowiązany do pobrania od pracownika składek ubezpieczeniowych na takich samych zasadach jak inni pracodawcy. Przy czym w stosunku do pracowników będących osobami niepełnosprawnymi część z tych składek nie jest odprowadzana do ZUS, pozostaje u pracodawcy, ponieważ jest finansowana przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Dotyczy to składki emerytalnej i chorobowej, oczywiście w części należnej od ubezpieczonego, czyli pracownika. W konsekwencji kosztem uzyskania przychodów z tytułu wynagrodzeń wypłaconych osobom niepełnosprawnym w zakładzie pracy chronionej nie jest wartość brutto tych wynagrodzeń (czyli obejmująca składki należne od pracowników), tylko wartość brutto pomniejszona o składki finansowane za pracowników niepełnosprawnych przez PFRON. Chcąc poprawnie zaksięgować wartość wynagrodzeń w pkpir, należy więc wartość brutto wynagrodzeń pomniejszyć o wartość składek finansowanych przez PFRON. Z pytania wynika, że wartość ta jest pomniejszana o wszystkie składki wykazane na liście płac, co jest postępowaniem nieprawidłowym.
Z kolei składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu zatrudnienia osób niepełnosprawnych w części, która jest należna od pracodawcy, są finansowane przez budżet państwa oraz PFRON. I tak, składkę emerytalną i rentową finansuje budżet państwa, a składkę wypadkową – PFRON. W związku z tym, że wszystkie składki należne od pracodawcy, będącego zakładem pracy chronionej, z tytułu zatrudnienia osób niepełnosprawnych są pokrywane ze środków innych podmiotów i zostają do dyspozycji tego pracodawcy, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Wobec tego, chcąc poprawnie ująć składki ZUS w pkpir, z listy płac lub deklaracji rozliczeniowej składanej w ZUS należy wyodrębnić z ogólnej kwoty składek w części należnej od pracodawcy te, które zostały sfinansowane za osoby niepełnosprawne przez budżet państwa i PFRON. Z pytania wynika, że wszystkie składki są zaliczane do kosztów, co jest błędne.
Oczywiście należy pamiętać o tym, że zarówno wynagrodzenia, jak i składki ZUS podlegają zaliczeniu do kosztów „kasowo”, czyli w dacie ich zapłaty.

PRZYKŁAD
Firma ABC posiadająca status zakładu pracy chronionej zatrudnia 35 osób. 30 stycznia wypłacono wynagrodzenia, których wartość brutto wyniosła 59 500 zł, w tym wartość składek należnych od pracowników będących osobami niepełnosprawnymi sfinansowanych przez PFRON (składka emerytalna – 9,76%, chorobowa – 2,45%) – 3052,50 zł. 14 lutego firma ABC zapłaciła składki ZUS. Wartość składek należnych od pracodawcy (składka emerytalna – 9,76%, rentowa – 6,5%, wypadkowa – 1,93%) wyniosła ogółem 10 823,05 zł, w tym składki sfinansowane z tytułu zatrudnienia osób niepełnosprawnych przez budżet państwa i PFRON – 4547,50 zł. Ujęto to w pkpir.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 25 ust. 3, ust. 7 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 167, poz. 1398
• art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 55 i 55a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy z wieloletnią praktyką, właścicielka kancelarii podatkowej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA