REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w pkpir wynagrodzenia i składki w ZPChr

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy zakład pracy chronionej i nie opłacamy składek ubezpieczeniowych w pełnej wysokości, gdyż część składek finansuje PFRON i budżet. Czy prawidłowo zaliczam do kolumny 13 pkpir kwotę wypłaconego wynagrodzenia pomniejszoną o naliczone składki ZUS z listy płac? Składki ubezpieczeniowe księguję w kolumnie 14 pkpir.
RADA
Pomniejszanie kwoty wynagrodzeń o wszystkie składki wykazane na liście płac jest nieprawidłowe, ponieważ powinno się je pomniejszać tylko o składki finansowane przez PFRON. Jeśli chodzi o zaliczanie składek do kosztów, to z ogólnej ich kwoty należy wyodrębnić te, które zostały sfinansowane za osoby niepełnosprawne przez budżet państwa i PFRON, więc postępowanie w tym zakresie jest więc również błędne.

UZASADNIENIE
Pracodawca posiadający status zakładu pracy chronionej jest zobowiązany do pobrania od pracownika składek ubezpieczeniowych na takich samych zasadach jak inni pracodawcy. Przy czym w stosunku do pracowników będących osobami niepełnosprawnymi część z tych składek nie jest odprowadzana do ZUS, pozostaje u pracodawcy, ponieważ jest finansowana przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Dotyczy to składki emerytalnej i chorobowej, oczywiście w części należnej od ubezpieczonego, czyli pracownika. W konsekwencji kosztem uzyskania przychodów z tytułu wynagrodzeń wypłaconych osobom niepełnosprawnym w zakładzie pracy chronionej nie jest wartość brutto tych wynagrodzeń (czyli obejmująca składki należne od pracowników), tylko wartość brutto pomniejszona o składki finansowane za pracowników niepełnosprawnych przez PFRON. Chcąc poprawnie zaksięgować wartość wynagrodzeń w pkpir, należy więc wartość brutto wynagrodzeń pomniejszyć o wartość składek finansowanych przez PFRON. Z pytania wynika, że wartość ta jest pomniejszana o wszystkie składki wykazane na liście płac, co jest postępowaniem nieprawidłowym.
Z kolei składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu zatrudnienia osób niepełnosprawnych w części, która jest należna od pracodawcy, są finansowane przez budżet państwa oraz PFRON. I tak, składkę emerytalną i rentową finansuje budżet państwa, a składkę wypadkową – PFRON. W związku z tym, że wszystkie składki należne od pracodawcy, będącego zakładem pracy chronionej, z tytułu zatrudnienia osób niepełnosprawnych są pokrywane ze środków innych podmiotów i zostają do dyspozycji tego pracodawcy, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Wobec tego, chcąc poprawnie ująć składki ZUS w pkpir, z listy płac lub deklaracji rozliczeniowej składanej w ZUS należy wyodrębnić z ogólnej kwoty składek w części należnej od pracodawcy te, które zostały sfinansowane za osoby niepełnosprawne przez budżet państwa i PFRON. Z pytania wynika, że wszystkie składki są zaliczane do kosztów, co jest błędne.
Oczywiście należy pamiętać o tym, że zarówno wynagrodzenia, jak i składki ZUS podlegają zaliczeniu do kosztów „kasowo”, czyli w dacie ich zapłaty.

PRZYKŁAD
Firma ABC posiadająca status zakładu pracy chronionej zatrudnia 35 osób. 30 stycznia wypłacono wynagrodzenia, których wartość brutto wyniosła 59 500 zł, w tym wartość składek należnych od pracowników będących osobami niepełnosprawnymi sfinansowanych przez PFRON (składka emerytalna – 9,76%, chorobowa – 2,45%) – 3052,50 zł. 14 lutego firma ABC zapłaciła składki ZUS. Wartość składek należnych od pracodawcy (składka emerytalna – 9,76%, rentowa – 6,5%, wypadkowa – 1,93%) wyniosła ogółem 10 823,05 zł, w tym składki sfinansowane z tytułu zatrudnienia osób niepełnosprawnych przez budżet państwa i PFRON – 4547,50 zł. Ujęto to w pkpir.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 25 ust. 3, ust. 7 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 167, poz. 1398
• art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 55 i 55a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy z wieloletnią praktyką, właścicielka kancelarii podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA