REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w pkpir wynagrodzenia i składki w ZPChr

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy zakład pracy chronionej i nie opłacamy składek ubezpieczeniowych w pełnej wysokości, gdyż część składek finansuje PFRON i budżet. Czy prawidłowo zaliczam do kolumny 13 pkpir kwotę wypłaconego wynagrodzenia pomniejszoną o naliczone składki ZUS z listy płac? Składki ubezpieczeniowe księguję w kolumnie 14 pkpir.
RADA
Pomniejszanie kwoty wynagrodzeń o wszystkie składki wykazane na liście płac jest nieprawidłowe, ponieważ powinno się je pomniejszać tylko o składki finansowane przez PFRON. Jeśli chodzi o zaliczanie składek do kosztów, to z ogólnej ich kwoty należy wyodrębnić te, które zostały sfinansowane za osoby niepełnosprawne przez budżet państwa i PFRON, więc postępowanie w tym zakresie jest więc również błędne.

UZASADNIENIE
Pracodawca posiadający status zakładu pracy chronionej jest zobowiązany do pobrania od pracownika składek ubezpieczeniowych na takich samych zasadach jak inni pracodawcy. Przy czym w stosunku do pracowników będących osobami niepełnosprawnymi część z tych składek nie jest odprowadzana do ZUS, pozostaje u pracodawcy, ponieważ jest finansowana przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Dotyczy to składki emerytalnej i chorobowej, oczywiście w części należnej od ubezpieczonego, czyli pracownika. W konsekwencji kosztem uzyskania przychodów z tytułu wynagrodzeń wypłaconych osobom niepełnosprawnym w zakładzie pracy chronionej nie jest wartość brutto tych wynagrodzeń (czyli obejmująca składki należne od pracowników), tylko wartość brutto pomniejszona o składki finansowane za pracowników niepełnosprawnych przez PFRON. Chcąc poprawnie zaksięgować wartość wynagrodzeń w pkpir, należy więc wartość brutto wynagrodzeń pomniejszyć o wartość składek finansowanych przez PFRON. Z pytania wynika, że wartość ta jest pomniejszana o wszystkie składki wykazane na liście płac, co jest postępowaniem nieprawidłowym.
Z kolei składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu zatrudnienia osób niepełnosprawnych w części, która jest należna od pracodawcy, są finansowane przez budżet państwa oraz PFRON. I tak, składkę emerytalną i rentową finansuje budżet państwa, a składkę wypadkową – PFRON. W związku z tym, że wszystkie składki należne od pracodawcy, będącego zakładem pracy chronionej, z tytułu zatrudnienia osób niepełnosprawnych są pokrywane ze środków innych podmiotów i zostają do dyspozycji tego pracodawcy, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Wobec tego, chcąc poprawnie ująć składki ZUS w pkpir, z listy płac lub deklaracji rozliczeniowej składanej w ZUS należy wyodrębnić z ogólnej kwoty składek w części należnej od pracodawcy te, które zostały sfinansowane za osoby niepełnosprawne przez budżet państwa i PFRON. Z pytania wynika, że wszystkie składki są zaliczane do kosztów, co jest błędne.
Oczywiście należy pamiętać o tym, że zarówno wynagrodzenia, jak i składki ZUS podlegają zaliczeniu do kosztów „kasowo”, czyli w dacie ich zapłaty.

PRZYKŁAD
Firma ABC posiadająca status zakładu pracy chronionej zatrudnia 35 osób. 30 stycznia wypłacono wynagrodzenia, których wartość brutto wyniosła 59 500 zł, w tym wartość składek należnych od pracowników będących osobami niepełnosprawnymi sfinansowanych przez PFRON (składka emerytalna – 9,76%, chorobowa – 2,45%) – 3052,50 zł. 14 lutego firma ABC zapłaciła składki ZUS. Wartość składek należnych od pracodawcy (składka emerytalna – 9,76%, rentowa – 6,5%, wypadkowa – 1,93%) wyniosła ogółem 10 823,05 zł, w tym składki sfinansowane z tytułu zatrudnienia osób niepełnosprawnych przez budżet państwa i PFRON – 4547,50 zł. Ujęto to w pkpir.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 25 ust. 3, ust. 7 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 167, poz. 1398
• art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 55 i 55a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy z wieloletnią praktyką, właścicielka kancelarii podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

REKLAMA

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA