REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy próbki towarów można zaliczyć do kosztów

REKLAMA

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów próbki towarów przekazane klientom (tzw. testery). Czy będą mogły być one zaliczone bezpośrednio, czy w ramach limitowanych kosztów reprezentacji i reklamy skierowanej do ograniczonej liczby osób?
Tak
Można je zaliczyć do kosztów, ale, w jakiej wysokości, zależy od okoliczności ich przekazania. W zależności od okoliczności ich przekazania, testery mogą być kwalifikowane jako wydawane w celach reklamowych lub w ramach dokonywanej sprzedaży w celu sprawdzenia przez potencjalnego klienta właściwości towarów. Oznacza to, że mogą być zaliczone do kosztów w całości lub do limitu 0,25 proc. przychodów.
W myśl ogólnej zasady kosztami są te wydatki, które ponoszone są w celu uzyskania przychodu, a które z puli kosztów nie zostały wyłączone przez samego ustawodawcę (tj. nie są wymienione w art. 16 ustawy o CIT i odpowiednio art. 23 ustawy o PIT). W taki sposób klasyfikowane są koszty na gruncie obu podatków dochodowych.
O ile, co do zasady, nie może być wątpliwości co do tego, że przekazanie klientom i potencjalnym klientom próbek towarów (testerów) jest działaniem ukierunkowanym na ponoszenie przychodów, o tyle w niektórych przypadkach może być stosowane ograniczenie w zaliczaniu wydatków ponoszonych na ten cel do kosztów podatkowych.
Wszystko uzależnione jest od okoliczności przekazania. Wskazać bowiem należy tutaj na ograniczenie, w myśl którego do podatkowych kosztów uzyskania przychodu nie zalicza się kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 proc. przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
Testery mogą być wydawane zarówno w celach reklamowych, jak i w ramach dokonywanej sprzedaży w celu sprawdzenia przez potencjalnego klienta właściwości towarów (np. próbki i testery załączane do oferty składanej w ramach przetargu).
Jednak znacznie częściej próbki i testery wydawane są w ramach prowadzonych akcji reklamowych. Wówczas należy przeprowadzić analizę w celu ustalenia, czy reklama ma charakter publiczny, czy jednak niepubliczny, przypomnieć bowiem należy, że limitowane są jedynie koszty reklamy niepublicznej.
O reklamie publicznej należy mówić w każdym przypadku, w którym jest ona skierowana do bliżej nieokreślonej i nieskonkretyzowanej grupy odbiorców. Istotne przy tym jest to, że żadnego znaczenia nie ma, do ilu osób faktycznie ta reklama dotarła.
Za publiczną można np. uznać taką reklamę, która polega na dołączaniu do zakupionych przez klienta towarów materiałów reklamowych i próbek reklamowych – ważne w tym przypadku jest bowiem to, że każdy, kto tylko zechce, może zakupić towar i tym samym otrzymać próbki i materiały reklamowe. Gdyby jednak próbki były przekazywane w celach reklamowych, ale np. na zamkniętej imprezie, wybranej i ściśle wyselekcjonowanej grupie osób itp., wówczas niewątpliwie działania takie należałoby sklasyfikować jako reklamę niepubliczną, koszty której musiałyby być limitowane.
W jeszcze innym przypadku próbki mogą pełnić funkcję prezentu dołączanego w ramach sprzedaży premiowej do określonych towarów (również przy zakupie określonej ilości takich towarów). W takiej sytuacji wydanie próbek stanowiłoby „zwykły” koszt sprzedaży.
Jak zatem widać o sposobie klasyfikacji wydatków ponoszonych w związku z przekazaniem próbek (testerów) nie decyduje wyłącznie ich charakter, ale w głównej mierze okoliczności ich wydania.

Radosław Kowalski
doradca podatkowy, prezes Centrum Edukacji i Doradztwa CEiD Sp. z o.o.

Not. SVB

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

Zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest nowością

Pojawił się projekt o w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest "nowością" - pisze na platformie X doradca podatkowy Piotr Juszczyk.

Dochody ze sprzedaży ŚT i WNiP nie będą podstawą do obliczenia składki zdrowotnej. To wszystkie zmiany w tej składce od 2025 roku?

Dochody ze sprzedaży środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie będą uwzględniane w wyliczeniu wysokości składki zdrowotnej dla osób rozliczających się na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej, dla osób rozliczających się w formie podatku liniowego oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Takie zmiany przewiduje przygotowywany w Ministerstwie Zdrowia projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

REKLAMA

Jak przygotować się do JPK_KR_PD? Cyfryzacja rozliczania podatku dochodowego opłaci się wszystkim?

Podatki dochodowe stanowią istotną część dochodów budżetu państwa. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2024 roku - jak podało Ministerstwo Finansów - do budżetu państwa wpłynęło z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) 58,75 miliarda złotych, a z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) 41,7 miliarda złotych. Od 2025 roku pierwsze firmy staną przed nowymi wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem JPK_KR_PD. Choć nowe regulacje nakładają na firmy dodatkowe obowiązki, eksperci wskazują, że cyfryzacja systemu podatkowego może przynieść liczne korzyści, zarówno przedsiębiorcom, jak również dla skarbu państwa poprzez uszczelnienie systemu rozliczeniowego. 

Nowa (trzecia) wersja przepisów o podatku od nieruchomości. Wątpliwości dotyczące choćby transformatorów dalej pozostają

Podatek od nieruchomości przechodzi kolejne modyfikacje. Właśnie opublikowano trzecią wersję projektu ustawy, która ma na celu jego usprawnienie. Chociaż wprowadzone zmiany nie są rewolucyjne, to i tym razem podatnicy i doradcy podatkowi muszą zmierzyć się z nowymi wyzwaniami.

Naruszenia prawa w Ministerstwie Finansów można zgłaszać nawet anonimowo. Minister określił procedurę przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń

Od 25 września 2024 r. obowiązuje zarządzenie Ministra Finansów z 18 września 2024 r. w sprawie procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Finansów. Celem tej procedury jest realizacja obowiązku wynikającego z ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Ta nowa procedura rozszerza zakres przedmiotowy zgłoszeń oraz wprowadza możliwość anonimowego informowania o nieprawidłowościach. 

Prof. Modzelewski: firma doradcza faktycznie rządzi polityką podatkową w Polsce. Wieloletni faktyczny wakat na ulicy Świętokrzyskiej

Od prawie piętnastu lat resort finansów korzysta z usług doradczych (chyba nie za darmo) co najmniej jednej „międzynarodowej” czyli anglosaskiej firmy doradczej, która faktycznie rządzi polityką podatkową – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora Modzelewskiego, to jeden z objawów "faktycznego wakatu" na stanowisku ministra finansów.

REKLAMA

Cudzoziemcy od 2025 r. tylko na etacie. Krytyka projektu ustawy, który wprowadza ograniczenia w zatrudnianiu

Najnowsza wersja ustawy o warunkach zatrudniania cudzoziemców w Polsce wywołuje obawy przedsiębiorców. Projekt ogranicza możliwość pracy na podstawie umów cywilnoprawnych, co może negatywnie wpłynąć na rynek pracy. Konfederacja Lewiatan ostrzega przed konsekwencjami tych zmian.

Koniec blokady amerykańskich portów. Eksport do USA - duża szansa dla polskich firm

Strajk amerykańskich dokerów a sprawa polska – czy można rozpatrywać w tym świetle kwestię ubiegłotygodniowej blokady amerykańskich portów? Odbiorcy z USA generują w tym roku rekordowo dużo nowych zamówień dla polskich eksporterów, na szczęście krótki czas blokady amerykańskich portów nie powinien wpłynąć na ich sprzedaż - ocenia Allianz Trade.

REKLAMA