REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy próbki towarów można zaliczyć do kosztów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów próbki towarów przekazane klientom (tzw. testery). Czy będą mogły być one zaliczone bezpośrednio, czy w ramach limitowanych kosztów reprezentacji i reklamy skierowanej do ograniczonej liczby osób?
Tak
Można je zaliczyć do kosztów, ale, w jakiej wysokości, zależy od okoliczności ich przekazania. W zależności od okoliczności ich przekazania, testery mogą być kwalifikowane jako wydawane w celach reklamowych lub w ramach dokonywanej sprzedaży w celu sprawdzenia przez potencjalnego klienta właściwości towarów. Oznacza to, że mogą być zaliczone do kosztów w całości lub do limitu 0,25 proc. przychodów.
W myśl ogólnej zasady kosztami są te wydatki, które ponoszone są w celu uzyskania przychodu, a które z puli kosztów nie zostały wyłączone przez samego ustawodawcę (tj. nie są wymienione w art. 16 ustawy o CIT i odpowiednio art. 23 ustawy o PIT). W taki sposób klasyfikowane są koszty na gruncie obu podatków dochodowych.
O ile, co do zasady, nie może być wątpliwości co do tego, że przekazanie klientom i potencjalnym klientom próbek towarów (testerów) jest działaniem ukierunkowanym na ponoszenie przychodów, o tyle w niektórych przypadkach może być stosowane ograniczenie w zaliczaniu wydatków ponoszonych na ten cel do kosztów podatkowych.
Wszystko uzależnione jest od okoliczności przekazania. Wskazać bowiem należy tutaj na ograniczenie, w myśl którego do podatkowych kosztów uzyskania przychodu nie zalicza się kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 proc. przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
Testery mogą być wydawane zarówno w celach reklamowych, jak i w ramach dokonywanej sprzedaży w celu sprawdzenia przez potencjalnego klienta właściwości towarów (np. próbki i testery załączane do oferty składanej w ramach przetargu).
Jednak znacznie częściej próbki i testery wydawane są w ramach prowadzonych akcji reklamowych. Wówczas należy przeprowadzić analizę w celu ustalenia, czy reklama ma charakter publiczny, czy jednak niepubliczny, przypomnieć bowiem należy, że limitowane są jedynie koszty reklamy niepublicznej.
O reklamie publicznej należy mówić w każdym przypadku, w którym jest ona skierowana do bliżej nieokreślonej i nieskonkretyzowanej grupy odbiorców. Istotne przy tym jest to, że żadnego znaczenia nie ma, do ilu osób faktycznie ta reklama dotarła.
Za publiczną można np. uznać taką reklamę, która polega na dołączaniu do zakupionych przez klienta towarów materiałów reklamowych i próbek reklamowych – ważne w tym przypadku jest bowiem to, że każdy, kto tylko zechce, może zakupić towar i tym samym otrzymać próbki i materiały reklamowe. Gdyby jednak próbki były przekazywane w celach reklamowych, ale np. na zamkniętej imprezie, wybranej i ściśle wyselekcjonowanej grupie osób itp., wówczas niewątpliwie działania takie należałoby sklasyfikować jako reklamę niepubliczną, koszty której musiałyby być limitowane.
W jeszcze innym przypadku próbki mogą pełnić funkcję prezentu dołączanego w ramach sprzedaży premiowej do określonych towarów (również przy zakupie określonej ilości takich towarów). W takiej sytuacji wydanie próbek stanowiłoby „zwykły” koszt sprzedaży.
Jak zatem widać o sposobie klasyfikacji wydatków ponoszonych w związku z przekazaniem próbek (testerów) nie decyduje wyłącznie ich charakter, ale w głównej mierze okoliczności ich wydania.

Radosław Kowalski
doradca podatkowy, prezes Centrum Edukacji i Doradztwa CEiD Sp. z o.o.

Not. SVB

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA