REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych dzierżawę od firmy z UE urządzenia produkcyjnego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. dzierżawi od firmy z Włoch urządzenie produkcyjne. Zgodnie z umową zobowiązanie z tytułu dzierżawy jest regulowane co miesiąc, na podstawie faktury wystawionej przez wynajmującego. Czy z kwoty wypłacanego zobowiązania spółka powinna potrącać zryczałtowany podatek dochodowy? Prosimy o podanie przykładu wyliczeń i księgowań.
RADA
Z kwoty wypłaconego zobowiązania spółka musi potrącić zryczałtowany podatek dochodowy. Stawka podatku wynosi 10%, pod warunkiem dysponowania przez spółkę certyfikatem rezydencji włoskiego kontrahenta. W przeciwnym wypadku należy zastosować stawkę 20%. Kwotę pobranego podatku spółka przekazuje na rachunek urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych w terminie do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu pobrania podatku. W tym samym terminie spółka składa również deklarację CIT-10. Szczegóły wraz z ewidencją – w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
W sytuacji, w której polski podatnik dokonuje wypłat kwot na rzecz podatnika zagranicznego z tytułu dzierżawy maszyny, zastosowanie znajduje art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stawka podatku
Podmiot nieposiadający w Polsce siedziby ani zarządu, uzyskując przychody wymienione w art. 21 updop, obowiązany jest do ustalenia podatku dochodowego w wysokości 20% przychodów. Są to przychody: z odsetek, z praw autorskich i pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnianie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do używania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej.
Płatnikiem podatku dochodowego jest polska spółka regulująca zobowiązanie.
WAŻNE!
Jeżeli spółka wypłacająca należność z tytułu dzierżawy dysponuje certyfikatem rezydencji włoskiego kontrahenta, to wówczas zastosowanie będą miały przepisy polsko-włoskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Na temat właściwej do zastosowania w takim przypadku stawki podatkowej wypowiedział się Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z 13 sierpnia 2004 r. (sygn. akt PSUS/OPBII/423/130/04/ESz):
(...) Przepis art. 12 ust. 3 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania z dnia 21 czerwca 1985 r. (Dz.U. Nr 62, poz. 374) definiuje, że za należności licencyjne uznaje się wszelkiego rodzaju należności uzyskiwane z tytułu użytkowania lub prawa do użytkowania każdego prawa autorskiego do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami dla kin oraz filmami i taśmami dla telewizji lub radia, patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego albo za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej. Zgodnie z art. 12 ust. 2 niniejszej umowy należności licencyjne mogą być opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z prawem tego państwa – podatek ustalony w ten sposób nie może przekroczyć 10% kwoty brutto tych należności. (...).

Termin opodatkowania i obowiązki sprawozdawcze
Potrącenia podatku należy dokonać w momencie dokonania wypłaty na rzecz zagranicznego kontrahenta. Kwotę pobranego podatku należy przekazać na konto urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych w terminie do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu pobrania podatku. W tym terminie należy również złożyć deklarację CIT-10. Na tym jednak nie kończą się obowiązki informacyjne spółki. Rola płatnika zobowiązuje spółkę również do złożenia formularza IFT-2/IFT-2R. Jest to informacja o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Należy ją przekazać w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano potrącenia podatku. W razie zaprzestania działalności przed upływem tego terminu należy ja przekazać do dnia zaprzestania działalności lub na wniosek podatnika w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Tak jak deklarację CIT-10 informację tę składa się do urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

PRZYKŁAD
Polska sp. z o.o. „X” otrzymała w marcu od kontrahenta z Włoch – spółki „Y”, fakturę w wysokości 1500 euro z tytułu dzierżawy urządzenia produkcyjnego. W tym samym miesiącu spółka dokonała zapłaty ww. faktury, dokonując jednocześnie potrącenia kwoty zryczałtowanego podatku. Spółka „X” dysponowała certyfikatem rezydencji włoskiego kontrahenta. Kurs średni NBP z dnia wystawienia faktury wynosił 3,85 PLN/EUR. Kurs sprzedaży banku z dnia zapłaty zobowiązania wynosił 3,95 PLN/EUR.
1. Wpływ faktury od włoskiego kontrahenta 1500 euro x 3,85 zł = 5775 zł:
Wn konto 301 „Rozliczenie zakupu usług” 5775 zł
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami (w analityce – „spółka Y”) 5775 zł
2. Zarachowanie kosztów dzierżawy urządzenia na podstawie otrzymanej faktury 5775 zł:
Wn konto 402 „Usługi obce” 5775 zł
Ma konto 301 „Rozliczenie zakupu usług” 5775 zł
3. Potrącenie zryczałtowanego podatku dochodowego w dniu zapłaty 1500 euro x 10% x 3,85 zł = 577,50 zł:
Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce – „spółka Y”) 577,50 zł
Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne - rozrachunki z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 577,50 zł
4. Zapłata pozostałej kwoty należności 1350,00 euro x 3,95 zł = 5332,50 zł:
Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce – „spółka Y”) 5332,50 zł
Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 5332,50 zł
5. PK ujemnych różnic kursowych 3,95 zł – 3,85 zł x 1350 euro = 135 zł
Wn konto 755 „Koszty finansowe” (w analityce – „ujemne różnice kursowe”) 135 zł
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce – „spółka Y”) 135 zł
6. Przekazanie zryczałtowanego podatku dochodowego na rachunek urzędu skarbowego (w terminie do 7 kwietnia, wraz z deklaracją CIT-10):
Wn konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 577,50 zł
Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 577,50 zł

• art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej z 21 czerwca 1985 r. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania – Dz.U. z 1989 r. Nr 62, poz. 374

Izabela Grochola
główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA