REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować środek trwały przydatny przedsiębiorcy sezonowo

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak amortyzować środek trwały wykorzystywany sezonowo? Czy amortyzacja w takim przypadku trwa tylko przez okres rzeczywistego wykorzystywania środka trwałego (np. 4 miesiące w roku)?
RADA
Nie, są dwie metody amortyzacji środków trwałych wykorzystywanych sezonowo. Pierwsza polega na odpisaniu rocznej wartości odpisu amortyzacyjnego w okresie, kiedy był on rzeczywiście przydatny przedsiębiorcy. Druga metoda wydłuża okres amortyzacji poza okres wykorzystywania środka trwałego – amortyzacja trwa 12 miesięcy w trakcie roku. Okres 12 miesięcy amortyzacji obowiązuje nawet, jeżeli sezon dla danego środka trwałego trwa 4 miesiące.

UZASADNIENIE
Przedsiębiorca nie musi wykorzystywać przez cały rok środka trwałego, aby mieć prawo do dokonywania od niego odpisów amortyzacyjnych. Jest dopuszczalne amortyzowanie środków trwałych przez przedsiębiorcę, gdy w pewnym okresie nie prowadzi on faktycznie działalności. Warunkiem jest, aby przedsiębiorca nie zaprzestał wykonywania działalności. Możliwość ta nie dotyczy nieprowadzących działalności w wyniku upadłości obejmującej likwidację majątku (art. 22f ust. 1 updof). Szczególną przyczyną okresowego wykorzystania środka trwałego jest sezonowość. Polega ona z reguły na tym, że z przyczyn obiektywnych i niezależnych od przedsiębiorcy środek trwały może służyć do osiągania przychodów tylko przez pewien okres.
Sezon może być zależny od pogody, zwyczajów potencjalnych klientów, cykliczności takich imprez, jak targi czy koncerty.
Sytuacja pierwsza – sezonowe wykorzystanie środka trwałego przez część roku
W tym przypadku wysokość odpisu miesięcznego ustala się przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez 12 miesięcy w roku.
PRZYKŁAD
Pizzeria wykorzystuje motocykle do rozwożenia pizzy przez 8 miesięcy w roku (poza okresem zimowym). Roczna wartość odpisu amortyzacyjnego dla jednego motocykla (z uwzględnieniem oprzyrządowania utrzymującego temperaturę przewożonych produktów) wynosi 1500 zł. Pizzeria może amortyzować motocykle przez 8 miesięcy, kiedy są one wykorzystywane w prowadzeniu działalności gospodarczej. Odpis amortyzacyjny wyniósłby wtedy miesięcznie 187,5 zł. Ponieważ jednak zdarzają się łagodne zimy, które pozwalają na eksploatację motocykli, pizzeria ma możliwość amortyzacji trwającej 12 miesięcy – w tym wariancie miesięczny odpis amortyzacyjny to 125 zł. Wybór metody zależy od przedsiębiorcy.
Dopuszczalne jest sezonowe wykorzystywanie środka trwałego nawet przez okres jednego miesiąca lub okres krótszy. Jest to możliwe wtedy, gdy sezon w odniesieniu do danego środka trwałego (lub wartości niematerialnych i prawnych) trwa przez miesiąc lub krócej.
PRZYKŁAD
Marek L. prowadzi agencję zajmującą się organizacją koncertów i imprez plenerowych. Jednym z jego klientów jest gmina F. Marek L. podpisał z nią 8-letnią umowę na organizację obchodów rocznicy powstania miasta F. Koncert plenerowy z tej okazji odbywa się w terenie, który wymagał zaprojektowania sceny w kształcie kropli. Scena jest amortyzowana w firmie Marka L. Ponieważ jest wykorzystywana raz do roku tylko i wyłącznie przy okazji kwietniowych koncertów w mieście F., Marek L. zakwalifikował ją jako środek trwały wykorzystywany sezonowo. Dlatego dokonał w kwietniu 2006 r. jednorazowego obciążenia kosztów podatkowych odpisem amortyzacyjnym w kwocie 2100 zł (kwota rocznej amortyzacji). Gdyby scena była wykorzystywana przez cały rok, odpis amortyzacyjny za kwiecień 2006 r. wyniósłby 175 zł (2100 zł/12 miesięcy).
Stosując identyczne metody amortyzacji przedsiębiorca amortyzujący środek trwały okresowo oraz przedsiębiorca amortyzujący identyczny środek trwały przez cały rok – poniosą takie same koszty na koniec roku. Taką interpretację przepisów potwierdzają urzędy skarbowe. Przykładowo, 20 listopada 2003 r. odpowiedział podatnikowi Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań Nowe Miasto (sygn. akt D-A/423-39/03). Podatnik wystąpił o wyjaśnienie, czy możliwe jest dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych nieużywanych w pewnym okresie przez podatnika. Oto odpowiedź:
(...) podatnik używający środka trwałego sezonowo przez jeden miesiąc może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym odpis amortyzacyjny w takiej samej wysokości jak podatnik używający identycznego środka trwałego nieprzerwanie przez wszystkie miesiące w roku podatkowym.
Sytuacja druga – nieplanowe niewykorzystanie środka trwałego przez część roku
Mieszczą się tu wszelkie sytuacje nieplanowane, niemające charakteru systematycznie powtarzającej się co roku przerwy w wykorzystywaniu środka trwałego w działalności gospodarczej. Przedsiębiorca ma jednak prawo dokonywać odpisów amortyzacyjnych w przypadkach okresowego zaprzestania używania niektórych środków trwałych w działalności gospodarczej, gdy wymagają tego potrzeby firmy. Nie powinien jednak traktować np. nagłego remontu jako uprawnienia do uznania remontowanego środka trwałego za sezonowo wykorzystywany.
PRZYKŁAD
Katarzyna K. prowadzi piekarnię. Firma zajmuje się również dystrybucją swoich produktów poprzez 2 centra dystrybucyjne. Przez 5 tygodni 2006 r. maszyna do paczkowania chleba słonecznikowego była przenoszona z jednego centrum do drugiego. Piekarnia w okresie przerwy w pracy maszyny kontynuowała jej amortyzację według dotychczasowych zasad, nie traktując jej jako środek trwały wykorzystywany okresowo.

• art. 22h ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328

Piotr Domański
konsultant dużej spółki akcyjnej
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA