REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować środek trwały przydatny przedsiębiorcy sezonowo

REKLAMA

Jak amortyzować środek trwały wykorzystywany sezonowo? Czy amortyzacja w takim przypadku trwa tylko przez okres rzeczywistego wykorzystywania środka trwałego (np. 4 miesiące w roku)?
RADA
Nie, są dwie metody amortyzacji środków trwałych wykorzystywanych sezonowo. Pierwsza polega na odpisaniu rocznej wartości odpisu amortyzacyjnego w okresie, kiedy był on rzeczywiście przydatny przedsiębiorcy. Druga metoda wydłuża okres amortyzacji poza okres wykorzystywania środka trwałego – amortyzacja trwa 12 miesięcy w trakcie roku. Okres 12 miesięcy amortyzacji obowiązuje nawet, jeżeli sezon dla danego środka trwałego trwa 4 miesiące.

UZASADNIENIE
Przedsiębiorca nie musi wykorzystywać przez cały rok środka trwałego, aby mieć prawo do dokonywania od niego odpisów amortyzacyjnych. Jest dopuszczalne amortyzowanie środków trwałych przez przedsiębiorcę, gdy w pewnym okresie nie prowadzi on faktycznie działalności. Warunkiem jest, aby przedsiębiorca nie zaprzestał wykonywania działalności. Możliwość ta nie dotyczy nieprowadzących działalności w wyniku upadłości obejmującej likwidację majątku (art. 22f ust. 1 updof). Szczególną przyczyną okresowego wykorzystania środka trwałego jest sezonowość. Polega ona z reguły na tym, że z przyczyn obiektywnych i niezależnych od przedsiębiorcy środek trwały może służyć do osiągania przychodów tylko przez pewien okres.
Sezon może być zależny od pogody, zwyczajów potencjalnych klientów, cykliczności takich imprez, jak targi czy koncerty.
Sytuacja pierwsza – sezonowe wykorzystanie środka trwałego przez część roku
W tym przypadku wysokość odpisu miesięcznego ustala się przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez 12 miesięcy w roku.
PRZYKŁAD
Pizzeria wykorzystuje motocykle do rozwożenia pizzy przez 8 miesięcy w roku (poza okresem zimowym). Roczna wartość odpisu amortyzacyjnego dla jednego motocykla (z uwzględnieniem oprzyrządowania utrzymującego temperaturę przewożonych produktów) wynosi 1500 zł. Pizzeria może amortyzować motocykle przez 8 miesięcy, kiedy są one wykorzystywane w prowadzeniu działalności gospodarczej. Odpis amortyzacyjny wyniósłby wtedy miesięcznie 187,5 zł. Ponieważ jednak zdarzają się łagodne zimy, które pozwalają na eksploatację motocykli, pizzeria ma możliwość amortyzacji trwającej 12 miesięcy – w tym wariancie miesięczny odpis amortyzacyjny to 125 zł. Wybór metody zależy od przedsiębiorcy.
Dopuszczalne jest sezonowe wykorzystywanie środka trwałego nawet przez okres jednego miesiąca lub okres krótszy. Jest to możliwe wtedy, gdy sezon w odniesieniu do danego środka trwałego (lub wartości niematerialnych i prawnych) trwa przez miesiąc lub krócej.
PRZYKŁAD
Marek L. prowadzi agencję zajmującą się organizacją koncertów i imprez plenerowych. Jednym z jego klientów jest gmina F. Marek L. podpisał z nią 8-letnią umowę na organizację obchodów rocznicy powstania miasta F. Koncert plenerowy z tej okazji odbywa się w terenie, który wymagał zaprojektowania sceny w kształcie kropli. Scena jest amortyzowana w firmie Marka L. Ponieważ jest wykorzystywana raz do roku tylko i wyłącznie przy okazji kwietniowych koncertów w mieście F., Marek L. zakwalifikował ją jako środek trwały wykorzystywany sezonowo. Dlatego dokonał w kwietniu 2006 r. jednorazowego obciążenia kosztów podatkowych odpisem amortyzacyjnym w kwocie 2100 zł (kwota rocznej amortyzacji). Gdyby scena była wykorzystywana przez cały rok, odpis amortyzacyjny za kwiecień 2006 r. wyniósłby 175 zł (2100 zł/12 miesięcy).
Stosując identyczne metody amortyzacji przedsiębiorca amortyzujący środek trwały okresowo oraz przedsiębiorca amortyzujący identyczny środek trwały przez cały rok – poniosą takie same koszty na koniec roku. Taką interpretację przepisów potwierdzają urzędy skarbowe. Przykładowo, 20 listopada 2003 r. odpowiedział podatnikowi Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań Nowe Miasto (sygn. akt D-A/423-39/03). Podatnik wystąpił o wyjaśnienie, czy możliwe jest dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych nieużywanych w pewnym okresie przez podatnika. Oto odpowiedź:
(...) podatnik używający środka trwałego sezonowo przez jeden miesiąc może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym odpis amortyzacyjny w takiej samej wysokości jak podatnik używający identycznego środka trwałego nieprzerwanie przez wszystkie miesiące w roku podatkowym.
Sytuacja druga – nieplanowe niewykorzystanie środka trwałego przez część roku
Mieszczą się tu wszelkie sytuacje nieplanowane, niemające charakteru systematycznie powtarzającej się co roku przerwy w wykorzystywaniu środka trwałego w działalności gospodarczej. Przedsiębiorca ma jednak prawo dokonywać odpisów amortyzacyjnych w przypadkach okresowego zaprzestania używania niektórych środków trwałych w działalności gospodarczej, gdy wymagają tego potrzeby firmy. Nie powinien jednak traktować np. nagłego remontu jako uprawnienia do uznania remontowanego środka trwałego za sezonowo wykorzystywany.
PRZYKŁAD
Katarzyna K. prowadzi piekarnię. Firma zajmuje się również dystrybucją swoich produktów poprzez 2 centra dystrybucyjne. Przez 5 tygodni 2006 r. maszyna do paczkowania chleba słonecznikowego była przenoszona z jednego centrum do drugiego. Piekarnia w okresie przerwy w pracy maszyny kontynuowała jej amortyzację według dotychczasowych zasad, nie traktując jej jako środek trwały wykorzystywany okresowo.

• art. 22h ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328

Piotr Domański
konsultant dużej spółki akcyjnej
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA