REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować środek trwały przydatny przedsiębiorcy sezonowo

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak amortyzować środek trwały wykorzystywany sezonowo? Czy amortyzacja w takim przypadku trwa tylko przez okres rzeczywistego wykorzystywania środka trwałego (np. 4 miesiące w roku)?
RADA
Nie, są dwie metody amortyzacji środków trwałych wykorzystywanych sezonowo. Pierwsza polega na odpisaniu rocznej wartości odpisu amortyzacyjnego w okresie, kiedy był on rzeczywiście przydatny przedsiębiorcy. Druga metoda wydłuża okres amortyzacji poza okres wykorzystywania środka trwałego – amortyzacja trwa 12 miesięcy w trakcie roku. Okres 12 miesięcy amortyzacji obowiązuje nawet, jeżeli sezon dla danego środka trwałego trwa 4 miesiące.

UZASADNIENIE
Przedsiębiorca nie musi wykorzystywać przez cały rok środka trwałego, aby mieć prawo do dokonywania od niego odpisów amortyzacyjnych. Jest dopuszczalne amortyzowanie środków trwałych przez przedsiębiorcę, gdy w pewnym okresie nie prowadzi on faktycznie działalności. Warunkiem jest, aby przedsiębiorca nie zaprzestał wykonywania działalności. Możliwość ta nie dotyczy nieprowadzących działalności w wyniku upadłości obejmującej likwidację majątku (art. 22f ust. 1 updof). Szczególną przyczyną okresowego wykorzystania środka trwałego jest sezonowość. Polega ona z reguły na tym, że z przyczyn obiektywnych i niezależnych od przedsiębiorcy środek trwały może służyć do osiągania przychodów tylko przez pewien okres.
Sezon może być zależny od pogody, zwyczajów potencjalnych klientów, cykliczności takich imprez, jak targi czy koncerty.
Sytuacja pierwsza – sezonowe wykorzystanie środka trwałego przez część roku
W tym przypadku wysokość odpisu miesięcznego ustala się przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez 12 miesięcy w roku.
PRZYKŁAD
Pizzeria wykorzystuje motocykle do rozwożenia pizzy przez 8 miesięcy w roku (poza okresem zimowym). Roczna wartość odpisu amortyzacyjnego dla jednego motocykla (z uwzględnieniem oprzyrządowania utrzymującego temperaturę przewożonych produktów) wynosi 1500 zł. Pizzeria może amortyzować motocykle przez 8 miesięcy, kiedy są one wykorzystywane w prowadzeniu działalności gospodarczej. Odpis amortyzacyjny wyniósłby wtedy miesięcznie 187,5 zł. Ponieważ jednak zdarzają się łagodne zimy, które pozwalają na eksploatację motocykli, pizzeria ma możliwość amortyzacji trwającej 12 miesięcy – w tym wariancie miesięczny odpis amortyzacyjny to 125 zł. Wybór metody zależy od przedsiębiorcy.
Dopuszczalne jest sezonowe wykorzystywanie środka trwałego nawet przez okres jednego miesiąca lub okres krótszy. Jest to możliwe wtedy, gdy sezon w odniesieniu do danego środka trwałego (lub wartości niematerialnych i prawnych) trwa przez miesiąc lub krócej.
PRZYKŁAD
Marek L. prowadzi agencję zajmującą się organizacją koncertów i imprez plenerowych. Jednym z jego klientów jest gmina F. Marek L. podpisał z nią 8-letnią umowę na organizację obchodów rocznicy powstania miasta F. Koncert plenerowy z tej okazji odbywa się w terenie, który wymagał zaprojektowania sceny w kształcie kropli. Scena jest amortyzowana w firmie Marka L. Ponieważ jest wykorzystywana raz do roku tylko i wyłącznie przy okazji kwietniowych koncertów w mieście F., Marek L. zakwalifikował ją jako środek trwały wykorzystywany sezonowo. Dlatego dokonał w kwietniu 2006 r. jednorazowego obciążenia kosztów podatkowych odpisem amortyzacyjnym w kwocie 2100 zł (kwota rocznej amortyzacji). Gdyby scena była wykorzystywana przez cały rok, odpis amortyzacyjny za kwiecień 2006 r. wyniósłby 175 zł (2100 zł/12 miesięcy).
Stosując identyczne metody amortyzacji przedsiębiorca amortyzujący środek trwały okresowo oraz przedsiębiorca amortyzujący identyczny środek trwały przez cały rok – poniosą takie same koszty na koniec roku. Taką interpretację przepisów potwierdzają urzędy skarbowe. Przykładowo, 20 listopada 2003 r. odpowiedział podatnikowi Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań Nowe Miasto (sygn. akt D-A/423-39/03). Podatnik wystąpił o wyjaśnienie, czy możliwe jest dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych nieużywanych w pewnym okresie przez podatnika. Oto odpowiedź:
(...) podatnik używający środka trwałego sezonowo przez jeden miesiąc może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym odpis amortyzacyjny w takiej samej wysokości jak podatnik używający identycznego środka trwałego nieprzerwanie przez wszystkie miesiące w roku podatkowym.
Sytuacja druga – nieplanowe niewykorzystanie środka trwałego przez część roku
Mieszczą się tu wszelkie sytuacje nieplanowane, niemające charakteru systematycznie powtarzającej się co roku przerwy w wykorzystywaniu środka trwałego w działalności gospodarczej. Przedsiębiorca ma jednak prawo dokonywać odpisów amortyzacyjnych w przypadkach okresowego zaprzestania używania niektórych środków trwałych w działalności gospodarczej, gdy wymagają tego potrzeby firmy. Nie powinien jednak traktować np. nagłego remontu jako uprawnienia do uznania remontowanego środka trwałego za sezonowo wykorzystywany.
PRZYKŁAD
Katarzyna K. prowadzi piekarnię. Firma zajmuje się również dystrybucją swoich produktów poprzez 2 centra dystrybucyjne. Przez 5 tygodni 2006 r. maszyna do paczkowania chleba słonecznikowego była przenoszona z jednego centrum do drugiego. Piekarnia w okresie przerwy w pracy maszyny kontynuowała jej amortyzację według dotychczasowych zasad, nie traktując jej jako środek trwały wykorzystywany okresowo.

• art. 22h ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328

Piotr Domański
konsultant dużej spółki akcyjnej
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA