REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować środek trwały przydatny przedsiębiorcy sezonowo

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak amortyzować środek trwały wykorzystywany sezonowo? Czy amortyzacja w takim przypadku trwa tylko przez okres rzeczywistego wykorzystywania środka trwałego (np. 4 miesiące w roku)?
RADA
Nie, są dwie metody amortyzacji środków trwałych wykorzystywanych sezonowo. Pierwsza polega na odpisaniu rocznej wartości odpisu amortyzacyjnego w okresie, kiedy był on rzeczywiście przydatny przedsiębiorcy. Druga metoda wydłuża okres amortyzacji poza okres wykorzystywania środka trwałego – amortyzacja trwa 12 miesięcy w trakcie roku. Okres 12 miesięcy amortyzacji obowiązuje nawet, jeżeli sezon dla danego środka trwałego trwa 4 miesiące.

UZASADNIENIE
Przedsiębiorca nie musi wykorzystywać przez cały rok środka trwałego, aby mieć prawo do dokonywania od niego odpisów amortyzacyjnych. Jest dopuszczalne amortyzowanie środków trwałych przez przedsiębiorcę, gdy w pewnym okresie nie prowadzi on faktycznie działalności. Warunkiem jest, aby przedsiębiorca nie zaprzestał wykonywania działalności. Możliwość ta nie dotyczy nieprowadzących działalności w wyniku upadłości obejmującej likwidację majątku (art. 22f ust. 1 updof). Szczególną przyczyną okresowego wykorzystania środka trwałego jest sezonowość. Polega ona z reguły na tym, że z przyczyn obiektywnych i niezależnych od przedsiębiorcy środek trwały może służyć do osiągania przychodów tylko przez pewien okres.
Sezon może być zależny od pogody, zwyczajów potencjalnych klientów, cykliczności takich imprez, jak targi czy koncerty.
Sytuacja pierwsza – sezonowe wykorzystanie środka trwałego przez część roku
W tym przypadku wysokość odpisu miesięcznego ustala się przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez 12 miesięcy w roku.
PRZYKŁAD
Pizzeria wykorzystuje motocykle do rozwożenia pizzy przez 8 miesięcy w roku (poza okresem zimowym). Roczna wartość odpisu amortyzacyjnego dla jednego motocykla (z uwzględnieniem oprzyrządowania utrzymującego temperaturę przewożonych produktów) wynosi 1500 zł. Pizzeria może amortyzować motocykle przez 8 miesięcy, kiedy są one wykorzystywane w prowadzeniu działalności gospodarczej. Odpis amortyzacyjny wyniósłby wtedy miesięcznie 187,5 zł. Ponieważ jednak zdarzają się łagodne zimy, które pozwalają na eksploatację motocykli, pizzeria ma możliwość amortyzacji trwającej 12 miesięcy – w tym wariancie miesięczny odpis amortyzacyjny to 125 zł. Wybór metody zależy od przedsiębiorcy.
Dopuszczalne jest sezonowe wykorzystywanie środka trwałego nawet przez okres jednego miesiąca lub okres krótszy. Jest to możliwe wtedy, gdy sezon w odniesieniu do danego środka trwałego (lub wartości niematerialnych i prawnych) trwa przez miesiąc lub krócej.
PRZYKŁAD
Marek L. prowadzi agencję zajmującą się organizacją koncertów i imprez plenerowych. Jednym z jego klientów jest gmina F. Marek L. podpisał z nią 8-letnią umowę na organizację obchodów rocznicy powstania miasta F. Koncert plenerowy z tej okazji odbywa się w terenie, który wymagał zaprojektowania sceny w kształcie kropli. Scena jest amortyzowana w firmie Marka L. Ponieważ jest wykorzystywana raz do roku tylko i wyłącznie przy okazji kwietniowych koncertów w mieście F., Marek L. zakwalifikował ją jako środek trwały wykorzystywany sezonowo. Dlatego dokonał w kwietniu 2006 r. jednorazowego obciążenia kosztów podatkowych odpisem amortyzacyjnym w kwocie 2100 zł (kwota rocznej amortyzacji). Gdyby scena była wykorzystywana przez cały rok, odpis amortyzacyjny za kwiecień 2006 r. wyniósłby 175 zł (2100 zł/12 miesięcy).
Stosując identyczne metody amortyzacji przedsiębiorca amortyzujący środek trwały okresowo oraz przedsiębiorca amortyzujący identyczny środek trwały przez cały rok – poniosą takie same koszty na koniec roku. Taką interpretację przepisów potwierdzają urzędy skarbowe. Przykładowo, 20 listopada 2003 r. odpowiedział podatnikowi Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań Nowe Miasto (sygn. akt D-A/423-39/03). Podatnik wystąpił o wyjaśnienie, czy możliwe jest dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych nieużywanych w pewnym okresie przez podatnika. Oto odpowiedź:
(...) podatnik używający środka trwałego sezonowo przez jeden miesiąc może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym odpis amortyzacyjny w takiej samej wysokości jak podatnik używający identycznego środka trwałego nieprzerwanie przez wszystkie miesiące w roku podatkowym.
Sytuacja druga – nieplanowe niewykorzystanie środka trwałego przez część roku
Mieszczą się tu wszelkie sytuacje nieplanowane, niemające charakteru systematycznie powtarzającej się co roku przerwy w wykorzystywaniu środka trwałego w działalności gospodarczej. Przedsiębiorca ma jednak prawo dokonywać odpisów amortyzacyjnych w przypadkach okresowego zaprzestania używania niektórych środków trwałych w działalności gospodarczej, gdy wymagają tego potrzeby firmy. Nie powinien jednak traktować np. nagłego remontu jako uprawnienia do uznania remontowanego środka trwałego za sezonowo wykorzystywany.
PRZYKŁAD
Katarzyna K. prowadzi piekarnię. Firma zajmuje się również dystrybucją swoich produktów poprzez 2 centra dystrybucyjne. Przez 5 tygodni 2006 r. maszyna do paczkowania chleba słonecznikowego była przenoszona z jednego centrum do drugiego. Piekarnia w okresie przerwy w pracy maszyny kontynuowała jej amortyzację według dotychczasowych zasad, nie traktując jej jako środek trwały wykorzystywany okresowo.

• art. 22h ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328

Piotr Domański
konsultant dużej spółki akcyjnej
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA