REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przekazanie zbędnego środka trwałego należy traktować jako darowiznę

REKLAMA

Spółka z o.o. chciałaby przekazać nieodpłatnie innej spółce z o.o. środki trwałe, których ze względu na zmianę profilu produkcji nie będzie już używać. Czy takie nieodpłatne przekazanie należy traktować jako darowiznę?
RADA
Właściwie każda nieodpłatna dostawa jest traktowana jak darowizna. Darowizna może występować pod różną postacią. Mogą nią być zarówno środki trwałe, towary, materiały, jak i środki pieniężne. Sposób ewidencji darowizny został zaprezentowany na schematach w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Kluczowym sformułowaniem w tej definicji jest „bezpłatne świadczenie”, co oznacza, że obdarowany nie ma żadnego obowiązku względem darczyńcy co do wzajemnego świadczenia.

Przykład 1
Spółka przekazała zbędny samochód innej spółce.
W księgach darczyńcy darowizna powinna być ujęta w następujący sposób:
Nieodpłatne przekazanie środka trwałego (samochodu):
• wartość początkowa środka trwałego (samochodu) 55 000
• dotychczasowe umorzenie 33 000
• wartość nieumorzona 22 000
1. Przeniesienie dotychczasowego umorzenia
Ma konto „Środki trwałe” 33 000
Wn konto „Umorzenie środków trwałych” 33 000
2. Odpis w koszty nieumorzonej wartości środka trwałego
Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne” 22 000
Ma konto „Środki trwałe” 22 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ujęcie darowizny środka trwałego w księgach obdarowanego:
Nieodpłatne otrzymanie środka trwałego (samochodu):

• wartość rynkowa otrzymanego samochodu 25 000
Wn konto „Środki trwałe” 25 000
Ma konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 25 000
Ustalenie wartości miesięcznego odpisu amortyzacyjnego dla otrzymanego samochodu:
25 000 × 20% = 5000 – roczna wartość amortyzacji
5000 / 12 = 416,67 – miesięczna wartość amortyzacji
Ujęcie amortyzacji w księgach:
Wn konto „Amortyzacja” 416,67
Ma konto „Umorzenie” 416,67
Równolegle do odpisów amortyzacyjnych zwiększamy wartość pozostałych przychodów operacyjnych:
Wn konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 416,67
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne” 416,67

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Opis operacji gospodarczych
1. Przyjęcie środka trwałego
2. Dokonanie amortyzacji
2a. Przeksięgowanie rozliczeń międzyokresowych przychodów
Zgodnie z ustawą o rachunkowości otrzymane w drodze darowizny środki trwałe, środki trwałe w budowie oraz wartości niematerialne i prawne ujmujemy w księgach rachunkowych jako rozliczenia międzyokresowe przychodów. Jednocześnie obciążamy odpowiednie konta aktywów według wartości rynkowej otrzymanych środków trwałych, chyba że umowa darowizny określa wartość przekazanego środka inaczej. Dokonując odpisów amortyzacyjnych zmniejszamy rozliczenia międzyokresowe przychodów, stopniowo zwiększając pozostałe przychody operacyjne.
Należy pamiętać o tym, że w przypadku przekazania używanego środka trwałego obdarowany może stosować indywidualne stawki amortyzacyjne (art. 16j ustawy o rachunkowości).
UWAGA!
Odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych nieodpłatnie, w tym przypadku w drodze darowizny, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, jeżeli:
• nabycie to nie stanowi przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania rzeczy lub praw lub
• dochód z tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego, lub
• nabycie to stanowi dochód, od którego na podstawie odrębnych przepisów zaniechano poboru podatku.
W ustawie o VAT darowizna jest traktowana na równi z odpłatną dostawą towarów, oznacza to, że podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale pod warunkiem że wcześniej podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od przekazywanych środków. W omawianym przypadku dotyczy to zakupu środków trwałych, które mają być przekazane w formie darowizny. Odnosi się to do sytuacji, kiedy podatnik miał prawo do odliczenia podatku VAT zarówno w całości, jak i w części.
W takim przypadku darczyńca powinien wystawić fakturę wewnętrzną, w której wykaże wartość VAT należnego, a podstawą opodatkowania będzie cena nabycia przekazywanego środka trwałego.

Przykład 2
Przekazano środek trwały (samochód) o wartości początkowej 55 000 zł. Wartość VAT należnego od darowizny tego samochodu:
55 000 zł × 22% = 12 100 zł
Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne” 12 100
Ma konto „Rozrachunki z tytułu VAT należnego” 12 100

Wartość VAT wykazana w fakturze wewnętrznej będzie obciążała pozostałe koszty operacyjne, ale niestety nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.
Alternatywą dla darowizny jest umowa użyczenia, która – podobnie jak umowa darowizny – jest uregulowana w Kodeksie cywilnym. Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu (przez czas oznaczony lub nieoznaczony) na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Jednak wartość użyczenia będzie stanowiła dla osoby biorącej w używanie (sp. z o.o.) przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Użyczający nie zapłaci podatku, ale odpisy amortyzacyjne od środków trwałych, które straciły swoją przydatność w wyniku zmiany profilu działalności, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Wioletta Chaczykowska
księgowa, licencja MF

• art. 16 ust. 1 pkt 3 i 63a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
• art. 41 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA