REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przekazanie zbędnego środka trwałego należy traktować jako darowiznę

REKLAMA

Spółka z o.o. chciałaby przekazać nieodpłatnie innej spółce z o.o. środki trwałe, których ze względu na zmianę profilu produkcji nie będzie już używać. Czy takie nieodpłatne przekazanie należy traktować jako darowiznę?
RADA
Właściwie każda nieodpłatna dostawa jest traktowana jak darowizna. Darowizna może występować pod różną postacią. Mogą nią być zarówno środki trwałe, towary, materiały, jak i środki pieniężne. Sposób ewidencji darowizny został zaprezentowany na schematach w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Kluczowym sformułowaniem w tej definicji jest „bezpłatne świadczenie”, co oznacza, że obdarowany nie ma żadnego obowiązku względem darczyńcy co do wzajemnego świadczenia.

Przykład 1
Spółka przekazała zbędny samochód innej spółce.
W księgach darczyńcy darowizna powinna być ujęta w następujący sposób:
Nieodpłatne przekazanie środka trwałego (samochodu):
• wartość początkowa środka trwałego (samochodu) 55 000
• dotychczasowe umorzenie 33 000
• wartość nieumorzona 22 000
1. Przeniesienie dotychczasowego umorzenia
Ma konto „Środki trwałe” 33 000
Wn konto „Umorzenie środków trwałych” 33 000
2. Odpis w koszty nieumorzonej wartości środka trwałego
Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne” 22 000
Ma konto „Środki trwałe” 22 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ujęcie darowizny środka trwałego w księgach obdarowanego:
Nieodpłatne otrzymanie środka trwałego (samochodu):

• wartość rynkowa otrzymanego samochodu 25 000
Wn konto „Środki trwałe” 25 000
Ma konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 25 000
Ustalenie wartości miesięcznego odpisu amortyzacyjnego dla otrzymanego samochodu:
25 000 × 20% = 5000 – roczna wartość amortyzacji
5000 / 12 = 416,67 – miesięczna wartość amortyzacji
Ujęcie amortyzacji w księgach:
Wn konto „Amortyzacja” 416,67
Ma konto „Umorzenie” 416,67
Równolegle do odpisów amortyzacyjnych zwiększamy wartość pozostałych przychodów operacyjnych:
Wn konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 416,67
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne” 416,67

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Opis operacji gospodarczych
1. Przyjęcie środka trwałego
2. Dokonanie amortyzacji
2a. Przeksięgowanie rozliczeń międzyokresowych przychodów
Zgodnie z ustawą o rachunkowości otrzymane w drodze darowizny środki trwałe, środki trwałe w budowie oraz wartości niematerialne i prawne ujmujemy w księgach rachunkowych jako rozliczenia międzyokresowe przychodów. Jednocześnie obciążamy odpowiednie konta aktywów według wartości rynkowej otrzymanych środków trwałych, chyba że umowa darowizny określa wartość przekazanego środka inaczej. Dokonując odpisów amortyzacyjnych zmniejszamy rozliczenia międzyokresowe przychodów, stopniowo zwiększając pozostałe przychody operacyjne.
Należy pamiętać o tym, że w przypadku przekazania używanego środka trwałego obdarowany może stosować indywidualne stawki amortyzacyjne (art. 16j ustawy o rachunkowości).
UWAGA!
Odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych nieodpłatnie, w tym przypadku w drodze darowizny, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, jeżeli:
• nabycie to nie stanowi przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania rzeczy lub praw lub
• dochód z tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego, lub
• nabycie to stanowi dochód, od którego na podstawie odrębnych przepisów zaniechano poboru podatku.
W ustawie o VAT darowizna jest traktowana na równi z odpłatną dostawą towarów, oznacza to, że podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale pod warunkiem że wcześniej podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od przekazywanych środków. W omawianym przypadku dotyczy to zakupu środków trwałych, które mają być przekazane w formie darowizny. Odnosi się to do sytuacji, kiedy podatnik miał prawo do odliczenia podatku VAT zarówno w całości, jak i w części.
W takim przypadku darczyńca powinien wystawić fakturę wewnętrzną, w której wykaże wartość VAT należnego, a podstawą opodatkowania będzie cena nabycia przekazywanego środka trwałego.

Przykład 2
Przekazano środek trwały (samochód) o wartości początkowej 55 000 zł. Wartość VAT należnego od darowizny tego samochodu:
55 000 zł × 22% = 12 100 zł
Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne” 12 100
Ma konto „Rozrachunki z tytułu VAT należnego” 12 100

Wartość VAT wykazana w fakturze wewnętrznej będzie obciążała pozostałe koszty operacyjne, ale niestety nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.
Alternatywą dla darowizny jest umowa użyczenia, która – podobnie jak umowa darowizny – jest uregulowana w Kodeksie cywilnym. Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu (przez czas oznaczony lub nieoznaczony) na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Jednak wartość użyczenia będzie stanowiła dla osoby biorącej w używanie (sp. z o.o.) przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Użyczający nie zapłaci podatku, ale odpisy amortyzacyjne od środków trwałych, które straciły swoją przydatność w wyniku zmiany profilu działalności, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Wioletta Chaczykowska
księgowa, licencja MF

• art. 16 ust. 1 pkt 3 i 63a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
• art. 41 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA