REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przekazanie zbędnego środka trwałego należy traktować jako darowiznę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. chciałaby przekazać nieodpłatnie innej spółce z o.o. środki trwałe, których ze względu na zmianę profilu produkcji nie będzie już używać. Czy takie nieodpłatne przekazanie należy traktować jako darowiznę?
RADA
Właściwie każda nieodpłatna dostawa jest traktowana jak darowizna. Darowizna może występować pod różną postacią. Mogą nią być zarówno środki trwałe, towary, materiały, jak i środki pieniężne. Sposób ewidencji darowizny został zaprezentowany na schematach w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Kluczowym sformułowaniem w tej definicji jest „bezpłatne świadczenie”, co oznacza, że obdarowany nie ma żadnego obowiązku względem darczyńcy co do wzajemnego świadczenia.

Przykład 1
Spółka przekazała zbędny samochód innej spółce.
W księgach darczyńcy darowizna powinna być ujęta w następujący sposób:
Nieodpłatne przekazanie środka trwałego (samochodu):
• wartość początkowa środka trwałego (samochodu) 55 000
• dotychczasowe umorzenie 33 000
• wartość nieumorzona 22 000
1. Przeniesienie dotychczasowego umorzenia
Ma konto „Środki trwałe” 33 000
Wn konto „Umorzenie środków trwałych” 33 000
2. Odpis w koszty nieumorzonej wartości środka trwałego
Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne” 22 000
Ma konto „Środki trwałe” 22 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ujęcie darowizny środka trwałego w księgach obdarowanego:
Nieodpłatne otrzymanie środka trwałego (samochodu):

• wartość rynkowa otrzymanego samochodu 25 000
Wn konto „Środki trwałe” 25 000
Ma konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 25 000
Ustalenie wartości miesięcznego odpisu amortyzacyjnego dla otrzymanego samochodu:
25 000 × 20% = 5000 – roczna wartość amortyzacji
5000 / 12 = 416,67 – miesięczna wartość amortyzacji
Ujęcie amortyzacji w księgach:
Wn konto „Amortyzacja” 416,67
Ma konto „Umorzenie” 416,67
Równolegle do odpisów amortyzacyjnych zwiększamy wartość pozostałych przychodów operacyjnych:
Wn konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 416,67
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne” 416,67

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Opis operacji gospodarczych
1. Przyjęcie środka trwałego
2. Dokonanie amortyzacji
2a. Przeksięgowanie rozliczeń międzyokresowych przychodów
Zgodnie z ustawą o rachunkowości otrzymane w drodze darowizny środki trwałe, środki trwałe w budowie oraz wartości niematerialne i prawne ujmujemy w księgach rachunkowych jako rozliczenia międzyokresowe przychodów. Jednocześnie obciążamy odpowiednie konta aktywów według wartości rynkowej otrzymanych środków trwałych, chyba że umowa darowizny określa wartość przekazanego środka inaczej. Dokonując odpisów amortyzacyjnych zmniejszamy rozliczenia międzyokresowe przychodów, stopniowo zwiększając pozostałe przychody operacyjne.
Należy pamiętać o tym, że w przypadku przekazania używanego środka trwałego obdarowany może stosować indywidualne stawki amortyzacyjne (art. 16j ustawy o rachunkowości).
UWAGA!
Odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych nieodpłatnie, w tym przypadku w drodze darowizny, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, jeżeli:
• nabycie to nie stanowi przychodu z tytułu nieodpłatnego otrzymania rzeczy lub praw lub
• dochód z tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego, lub
• nabycie to stanowi dochód, od którego na podstawie odrębnych przepisów zaniechano poboru podatku.
W ustawie o VAT darowizna jest traktowana na równi z odpłatną dostawą towarów, oznacza to, że podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale pod warunkiem że wcześniej podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od przekazywanych środków. W omawianym przypadku dotyczy to zakupu środków trwałych, które mają być przekazane w formie darowizny. Odnosi się to do sytuacji, kiedy podatnik miał prawo do odliczenia podatku VAT zarówno w całości, jak i w części.
W takim przypadku darczyńca powinien wystawić fakturę wewnętrzną, w której wykaże wartość VAT należnego, a podstawą opodatkowania będzie cena nabycia przekazywanego środka trwałego.

Przykład 2
Przekazano środek trwały (samochód) o wartości początkowej 55 000 zł. Wartość VAT należnego od darowizny tego samochodu:
55 000 zł × 22% = 12 100 zł
Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne” 12 100
Ma konto „Rozrachunki z tytułu VAT należnego” 12 100

Wartość VAT wykazana w fakturze wewnętrznej będzie obciążała pozostałe koszty operacyjne, ale niestety nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.
Alternatywą dla darowizny jest umowa użyczenia, która – podobnie jak umowa darowizny – jest uregulowana w Kodeksie cywilnym. Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu (przez czas oznaczony lub nieoznaczony) na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Jednak wartość użyczenia będzie stanowiła dla osoby biorącej w używanie (sp. z o.o.) przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Użyczający nie zapłaci podatku, ale odpisy amortyzacyjne od środków trwałych, które straciły swoją przydatność w wyniku zmiany profilu działalności, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Wioletta Chaczykowska
księgowa, licencja MF

• art. 16 ust. 1 pkt 3 i 63a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
• art. 41 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA