REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawką opodatkować transport na terytorium kraju na zlecenie kontrahenta z UE

REKLAMA

Wykonuję jako firma polska usługę transportową konstrukcji z portu Gdynia na lotnisko w Warszawie. Zlecającym transport jest firma z Holandii. Jak wystawić fakturę i z jaką stawką VAT?
RADA
Ponieważ w pytaniu nie wskazano wszystkich potrzebnych informacji, nie jest możliwa odpowiedź wprost. Jeśli świadczoną przez Państwa usługę zaliczymy do transportu krajowego, to będzie ona podlegać opodatkowaniu 22% stawką VAT. Przy świadczeniu usług transportowych fakturę należy wystawić najpóźniej w dniu powstania obowiązku podatkowego. Oznacza to, że można ją wystawić najpóźniej w dniu otrzymania całości lub części zapłaty. Nie może to nastąpić później niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi – i nie wcześniej niż na 30 dni przed powstaniem tego obowiązku.
Istnieje możliwość, że dana usługa w ogóle nie jest opodatkowana w Polsce lub jest opodatkowana według stawki 0%. Z tego względu należy przeanalizować, czy nie stanowi ona wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów lub części usługi transportu międzynarodowego. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Usługi transportowe opodatkowane są w kraju, w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Obowiązek podatkowy w przypadku transportu krajowego spoczywa wyłącznie na usługodawcy, czyli firmie transportowej. Powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia od dnia wykonania usługi. Otrzymanie części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.
Stawka podatku VAT na usługi transportowe krajowe wynosi 22%.
W przedstawionej sytuacji brak jest możliwości zastosowania obniżonej stawki 7% dla poszczególnych usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT.
W związku z niekompletnym opisem stanu faktycznego nie można wykluczyć, że przedmiotowa usługa jest usługą wewnątrzwspólnotowego transportu towarów. Sugerować to może transport towaru na lotnisko dla ewentualnego późniejszego transportu. Z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów mamy do czynienia nie tylko w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich. Transport, który się rozpoczyna i kończy na terytorium jednego państwa członkowskiego – o ile usługa jest bezpośrednio związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów – należy zaliczyć do transportu wewnątrzwspólnotowego.
WAŻNE!
Wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów jest również transport, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego – o ile usługa jest bezpośrednio związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.
Usługa ta będzie związana z transportem wewnątrzwspólnotowym, gdy towary z Polski zostaną wywiezione do innego kraju UE. W przypadku gdy nabywca takiej usługi (np. z Holandii) podałby dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska, miejscem świadczenia byłoby terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Dana usługa opodatkowana byłaby w Holandii. Na usługobiorcy ciążyłby obowiązek podatkowy w tym zakresie. W tej sytuacji podatnik polski nie byłby zobowiązany do zapłaty VAT ani w Polsce, ani w Holandii. Wystawiałby fakturę usługobiorcy bez kwoty lub stawki VAT. Na fakturze należy umieścić adnotację o konieczności rozliczenia VAT przez nabywcę i wskazać numer identyfikacji nabywcy. Sprzedaż tę wykazuje się w deklaracji VAT-7 w poz. 21, a podatek naliczony od tej transakcji można odliczyć.
Drugą analizowaną ewentualnością jest zakwalifikowanie wykonanej przez Państwa usługi jako elementu składowego usługi transportu międzynarodowego. Transport międzynarodowy wystąpi, gdy towary zostaną wywiezione przez kontrahenta poza UE. Jeżeli wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego, to do usług tych stosuje się stawkę 0%. Aby zastosować stawkę 0%, trzeba posiadać odpowiednie dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego. Są to – w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej. Może to być również inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Takim dokumentem jest również faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).
• art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a), art. 28 ust. 1–3 , art. 83 ust. 5 pkt 1, art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
• § 7 ust. 1 pkt 1, ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2239

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA