REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawką opodatkować transport na terytorium kraju na zlecenie kontrahenta z UE

REKLAMA

Wykonuję jako firma polska usługę transportową konstrukcji z portu Gdynia na lotnisko w Warszawie. Zlecającym transport jest firma z Holandii. Jak wystawić fakturę i z jaką stawką VAT?
RADA
Ponieważ w pytaniu nie wskazano wszystkich potrzebnych informacji, nie jest możliwa odpowiedź wprost. Jeśli świadczoną przez Państwa usługę zaliczymy do transportu krajowego, to będzie ona podlegać opodatkowaniu 22% stawką VAT. Przy świadczeniu usług transportowych fakturę należy wystawić najpóźniej w dniu powstania obowiązku podatkowego. Oznacza to, że można ją wystawić najpóźniej w dniu otrzymania całości lub części zapłaty. Nie może to nastąpić później niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi – i nie wcześniej niż na 30 dni przed powstaniem tego obowiązku.
Istnieje możliwość, że dana usługa w ogóle nie jest opodatkowana w Polsce lub jest opodatkowana według stawki 0%. Z tego względu należy przeanalizować, czy nie stanowi ona wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów lub części usługi transportu międzynarodowego. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Usługi transportowe opodatkowane są w kraju, w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Obowiązek podatkowy w przypadku transportu krajowego spoczywa wyłącznie na usługodawcy, czyli firmie transportowej. Powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia od dnia wykonania usługi. Otrzymanie części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.
Stawka podatku VAT na usługi transportowe krajowe wynosi 22%.
W przedstawionej sytuacji brak jest możliwości zastosowania obniżonej stawki 7% dla poszczególnych usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT.
W związku z niekompletnym opisem stanu faktycznego nie można wykluczyć, że przedmiotowa usługa jest usługą wewnątrzwspólnotowego transportu towarów. Sugerować to może transport towaru na lotnisko dla ewentualnego późniejszego transportu. Z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów mamy do czynienia nie tylko w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich. Transport, który się rozpoczyna i kończy na terytorium jednego państwa członkowskiego – o ile usługa jest bezpośrednio związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów – należy zaliczyć do transportu wewnątrzwspólnotowego.
WAŻNE!
Wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów jest również transport, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego – o ile usługa jest bezpośrednio związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.
Usługa ta będzie związana z transportem wewnątrzwspólnotowym, gdy towary z Polski zostaną wywiezione do innego kraju UE. W przypadku gdy nabywca takiej usługi (np. z Holandii) podałby dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska, miejscem świadczenia byłoby terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Dana usługa opodatkowana byłaby w Holandii. Na usługobiorcy ciążyłby obowiązek podatkowy w tym zakresie. W tej sytuacji podatnik polski nie byłby zobowiązany do zapłaty VAT ani w Polsce, ani w Holandii. Wystawiałby fakturę usługobiorcy bez kwoty lub stawki VAT. Na fakturze należy umieścić adnotację o konieczności rozliczenia VAT przez nabywcę i wskazać numer identyfikacji nabywcy. Sprzedaż tę wykazuje się w deklaracji VAT-7 w poz. 21, a podatek naliczony od tej transakcji można odliczyć.
Drugą analizowaną ewentualnością jest zakwalifikowanie wykonanej przez Państwa usługi jako elementu składowego usługi transportu międzynarodowego. Transport międzynarodowy wystąpi, gdy towary zostaną wywiezione przez kontrahenta poza UE. Jeżeli wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego, to do usług tych stosuje się stawkę 0%. Aby zastosować stawkę 0%, trzeba posiadać odpowiednie dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego. Są to – w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej. Może to być również inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Takim dokumentem jest również faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).
• art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a), art. 28 ust. 1–3 , art. 83 ust. 5 pkt 1, art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
• § 7 ust. 1 pkt 1, ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2239

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA