REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawką opodatkować transport na terytorium kraju na zlecenie kontrahenta z UE

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wykonuję jako firma polska usługę transportową konstrukcji z portu Gdynia na lotnisko w Warszawie. Zlecającym transport jest firma z Holandii. Jak wystawić fakturę i z jaką stawką VAT?
RADA
Ponieważ w pytaniu nie wskazano wszystkich potrzebnych informacji, nie jest możliwa odpowiedź wprost. Jeśli świadczoną przez Państwa usługę zaliczymy do transportu krajowego, to będzie ona podlegać opodatkowaniu 22% stawką VAT. Przy świadczeniu usług transportowych fakturę należy wystawić najpóźniej w dniu powstania obowiązku podatkowego. Oznacza to, że można ją wystawić najpóźniej w dniu otrzymania całości lub części zapłaty. Nie może to nastąpić później niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi – i nie wcześniej niż na 30 dni przed powstaniem tego obowiązku.
Istnieje możliwość, że dana usługa w ogóle nie jest opodatkowana w Polsce lub jest opodatkowana według stawki 0%. Z tego względu należy przeanalizować, czy nie stanowi ona wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów lub części usługi transportu międzynarodowego. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Usługi transportowe opodatkowane są w kraju, w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Obowiązek podatkowy w przypadku transportu krajowego spoczywa wyłącznie na usługodawcy, czyli firmie transportowej. Powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia od dnia wykonania usługi. Otrzymanie części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.
Stawka podatku VAT na usługi transportowe krajowe wynosi 22%.
W przedstawionej sytuacji brak jest możliwości zastosowania obniżonej stawki 7% dla poszczególnych usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT.
W związku z niekompletnym opisem stanu faktycznego nie można wykluczyć, że przedmiotowa usługa jest usługą wewnątrzwspólnotowego transportu towarów. Sugerować to może transport towaru na lotnisko dla ewentualnego późniejszego transportu. Z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów mamy do czynienia nie tylko w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich. Transport, który się rozpoczyna i kończy na terytorium jednego państwa członkowskiego – o ile usługa jest bezpośrednio związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów – należy zaliczyć do transportu wewnątrzwspólnotowego.
WAŻNE!
Wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów jest również transport, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego – o ile usługa jest bezpośrednio związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.
Usługa ta będzie związana z transportem wewnątrzwspólnotowym, gdy towary z Polski zostaną wywiezione do innego kraju UE. W przypadku gdy nabywca takiej usługi (np. z Holandii) podałby dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska, miejscem świadczenia byłoby terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Dana usługa opodatkowana byłaby w Holandii. Na usługobiorcy ciążyłby obowiązek podatkowy w tym zakresie. W tej sytuacji podatnik polski nie byłby zobowiązany do zapłaty VAT ani w Polsce, ani w Holandii. Wystawiałby fakturę usługobiorcy bez kwoty lub stawki VAT. Na fakturze należy umieścić adnotację o konieczności rozliczenia VAT przez nabywcę i wskazać numer identyfikacji nabywcy. Sprzedaż tę wykazuje się w deklaracji VAT-7 w poz. 21, a podatek naliczony od tej transakcji można odliczyć.
Drugą analizowaną ewentualnością jest zakwalifikowanie wykonanej przez Państwa usługi jako elementu składowego usługi transportu międzynarodowego. Transport międzynarodowy wystąpi, gdy towary zostaną wywiezione przez kontrahenta poza UE. Jeżeli wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego, to do usług tych stosuje się stawkę 0%. Aby zastosować stawkę 0%, trzeba posiadać odpowiednie dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego. Są to – w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej. Może to być również inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Takim dokumentem jest również faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).
• art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a), art. 28 ust. 1–3 , art. 83 ust. 5 pkt 1, art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
• § 7 ust. 1 pkt 1, ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2239

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA