Wykonuję jako firma polska usługę transportową konstrukcji z portu Gdynia na lotnisko w Warszawie. Zlecającym transport jest firma z Holandii. Jak wystawić fakturę i z jaką stawką VAT?
RADA
Ponieważ w pytaniu nie wskazano wszystkich potrzebnych informacji, nie jest możliwa odpowiedź wprost. Jeśli świadczoną przez Państwa usługę zaliczymy do transportu krajowego, to będzie ona podlegać opodatkowaniu 22% stawką
VAT. Przy świadczeniu usług transportowych fakturę należy wystawić najpóźniej w dniu powstania obowiązku podatkowego. Oznacza to, że można ją wystawić najpóźniej w dniu otrzymania całości lub części zapłaty. Nie może to nastąpić później niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi – i nie wcześniej niż na 30 dni przed powstaniem tego obowiązku.
Istnieje możliwość, że dana usługa w ogóle nie jest opodatkowana w Polsce lub jest opodatkowana według stawki 0%. Z tego względu należy przeanalizować, czy nie stanowi ona wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów lub części usługi transportu międzynarodowego. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Usługi transportowe opodatkowane są w kraju, w którym odbywa się
transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Obowiązek podatkowy w przypadku transportu krajowego spoczywa wyłącznie na usługodawcy, czyli firmie transportowej. Powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia od dnia wykonania usługi. Otrzymanie części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.
Stawka podatku VAT na usługi transportowe krajowe wynosi 22%.
W przedstawionej sytuacji brak jest możliwości zastosowania obniżonej stawki 7% dla poszczególnych usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT.
W związku z niekompletnym opisem stanu faktycznego nie można wykluczyć, że przedmiotowa usługa jest usługą wewnątrzwspólnotowego transportu towarów. Sugerować to może transport towaru na lotnisko dla ewentualnego późniejszego transportu. Z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów mamy do czynienia nie tylko w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich. Transport, który się rozpoczyna i kończy na terytorium jednego państwa członkowskiego – o ile usługa jest bezpośrednio związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów – należy zaliczyć do transportu wewnątrzwspólnotowego.
WAŻNE!
Wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów jest również transport, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego – o ile usługa jest bezpośrednio związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.
Usługa ta będzie związana z transportem wewnątrzwspólnotowym, gdy towary z Polski zostaną wywiezione do innego kraju
UE. W przypadku gdy nabywca takiej usługi (np. z Holandii) podałby dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska, miejscem świadczenia byłoby terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Dana usługa opodatkowana byłaby w Holandii. Na usługobiorcy ciążyłby obowiązek podatkowy w tym zakresie. W tej sytuacji
podatnik polski nie byłby zobowiązany do zapłaty VAT ani w Polsce, ani w Holandii. Wystawiałby fakturę usługobiorcy bez kwoty lub stawki VAT. Na fakturze należy umieścić adnotację o konieczności rozliczenia VAT przez nabywcę i wskazać numer identyfikacji nabywcy. Sprzedaż tę wykazuje się w deklaracji VAT-7 w poz. 21, a podatek naliczony od tej transakcji można odliczyć.
Drugą analizowaną ewentualnością jest zakwalifikowanie wykonanej przez Państwa usługi jako elementu składowego usługi transportu międzynarodowego. Transport międzynarodowy wystąpi, gdy towary zostaną wywiezione przez kontrahenta poza UE. Jeżeli wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego, to do usług tych stosuje się stawkę 0%. Aby zastosować stawkę 0%, trzeba posiadać odpowiednie dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego. Są to – w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej. Może to być również inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Takim dokumentem jest również
faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).
• art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a), art. 28 ust. 1–3 , art. 83 ust. 5 pkt 1, art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
• § 7 ust. 1 pkt 1, ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2239
Paweł Dymlang
konsultant podatkowy
w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD