REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renowacja zabytkowego budynku i inwestycja w obcy środek trwały

REKLAMA

Jako wspólnicy spółki jawnej nabyliśmy zabytkowy budynek z częścią gruntu. Obecnie pragniemy dokonać inwestycji polegającej na zmianie kubatury i odnowieniu tego obiektu. Czy to prawda, że z uwagi na wyjątkowy charakter przedsięwzięcia (renowacja zabytku) będziemy mogli poniesione nakłady zaksięgować w koszty? Jeżeli zainwestujemy w obcy środek trwały, a po wypowiedzeniu umowy osoba będąca właścicielem nie zechce nam zwrócić kosztów inwestycji, co stanie się z kwotą nieumorzoną?
Zakres i formy ochrony zabytków oraz opieki nad nimi, a także zasady finansowania prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytkach określa ustawa z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. Nr 162, poz. 1568 z późn.zm.).
Zmiana kubatury istniejącego budynku stanowi modernizację (ulepszenie) środka trwałego. Takie prace są możliwe wyłącznie po uzyskaniu zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków. Przepisy podatkowe nie wprowadzają jednak szczególnych zasad rozliczania inwestycji w przypadku obiektów zabytkowych. Jeżeli budynek nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, istnieje możliwość – po zakończeniu prac budowlanych – zastosowania amortyzacji według indywidualnych stawek amortyzacyjnych na zasadach ogólnych. Reguła ta obejmuje budynki ulepszone – jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie stanowiły co najmniej 30 proc. wartości początkowej (stawka amortyzacyjna wynosi wówczas 10 proc.). Ponadto zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych obiekty budowlane wpisane do rejestru zabytków i objęte indywidualną ochroną konserwatorską zaliczone są do rodzaju 109 i w związku z tym objęte są roczną stawką amortyzacyjną w wysokości 10 proc. Podatnik prowadząc prace budowlane powinien w taki sposób ustalić katalog tych prac, aby istniała możliwość zaliczenia przynajmniej części wydatków bezpośrednio do kosztów podatkowych, jako wydatków na remont budynku. Wszelkie wydatki, które nie podwyższają wartości użytkowej budynku, np. na malowanie bądź wymianę stolarki okiennej, mogą zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.
Natomiast inwestycja w obcy środek trwały (zwykle jest to ulepszenie polegające na przebudowie, rozbudowie, adaptacji lub modernizacji) stanowi odrębną kategorię środków trwałych podlegających amortyzacji podatkowej. Podstawowym warunkiem takiej inwestycji jest zgoda właściciela środka trwałego.
Inwestycja w obcym środku trwałym amortyzowana jest według stawek indywidualnych – przy uwzględnieniu minimalnego okresu amortyzacji. Dokonując odpisów zaliczanych do kosztów podatkowych trzeba jednak pamiętać o treści art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o p.d.o.f., zgodnie z którym do kosztów podatkowych nie zalicza się odpisów z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jeżeli zatem właściciel środka trwałego zwróci podatnikowi wydatki poniesione na jego ulepszenie – w tej części nie wolno zaliczać do kosztów odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od inwestycji.
W przypadku inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat, co oznacza, że roczna stawka wynosi w takim przypadku 10 proc. Jeżeli umowa trwa co najmniej 10 lat, inwestycja zostaje w całości zamortyzowana. Jeżeli natomiast umowa zostanie rozwiązana przed upływem 10 lat, odpisów można dokonywać nie dłużej niż do końca umowy. Co do pozostałej, nieumorzonej wartości możliwe są następujące rozwiązania.
Zwrot poniesionych nakładów dokonany przez właściciela obiektu (co powinno wynikać z zawartej z nim umowy) w razie uznania go – za równoznaczny ze sprzedażą nakładów – daje możliwość zaliczenia wydatku na wytworzenie środka trwałego, pomniejszonego o dokonane odpisy, do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych. Niezwrócenie poniesionych nakładów oznacza natomiast brak możliwości zaliczenia niezamortyzowanej części jednorazowo do kosztów.
Zgodnie zaś ze stanowiskiem MF zawartym w piśmie z 3 stycznia 2002 r., nr PB5/IMD/MC-068--323/2001: W przypadku używania przez podatnika inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach w okresie krótszym niż 10 lat, nie dojdzie (...) do zaliczenia pełnej wartości wytworzonej inwestycji do kosztów uzyskania przychodów. Po wygaśnięciu umowy podatnik nie ma możliwości dalszego dokonywania odpisów amortyzacyjnych, ponieważ nie użytkuje ww. inwestycji do celów własnej działalności gospodarczej. Poniesione koszty może mu zrekompensować jedynie właściciel nieruchomości, dokonujący zwrotu niezamortyzowanej kwoty. Kwota zwrotu nie stanowi przychodu w części nieprzekraczającej wartości niezamortyzowanej części inwestycji.
Wbrew powyższym twierdzeniem w doktrynie pojawiają się jednak różne poglądy wskazujące na możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych nieumorzonej kwoty nakładów inwestycyjnych – na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o p.d.o.f. Zgodnie z treścią tego przepisu do kosztów nie wolno zaliczyć strat w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych, a zatem w przypadku rozwiązania umowy przed zakończeniem amortyzacji, niezamortyzowana wartość środka trwałego – jako strata – może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Z uwagi jednak na przytoczone powyżej stanowisko resortu, celowe jest poznanie stanowiska właściwego organu podatkowego – poprzez zadanie mu pytania na piśmie w trybie art. 14a ordynacji podatkowej.
Stella Brzeszczyńska
Podstawa prawna:
art. 22a, art. 22j. art. 23 ust. 1 pkt 5 i 45 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),
art. 14a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn.zm.).


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA