REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renowacja zabytkowego budynku i inwestycja w obcy środek trwały

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jako wspólnicy spółki jawnej nabyliśmy zabytkowy budynek z częścią gruntu. Obecnie pragniemy dokonać inwestycji polegającej na zmianie kubatury i odnowieniu tego obiektu. Czy to prawda, że z uwagi na wyjątkowy charakter przedsięwzięcia (renowacja zabytku) będziemy mogli poniesione nakłady zaksięgować w koszty? Jeżeli zainwestujemy w obcy środek trwały, a po wypowiedzeniu umowy osoba będąca właścicielem nie zechce nam zwrócić kosztów inwestycji, co stanie się z kwotą nieumorzoną?
Zakres i formy ochrony zabytków oraz opieki nad nimi, a także zasady finansowania prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytkach określa ustawa z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. Nr 162, poz. 1568 z późn.zm.).
Zmiana kubatury istniejącego budynku stanowi modernizację (ulepszenie) środka trwałego. Takie prace są możliwe wyłącznie po uzyskaniu zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków. Przepisy podatkowe nie wprowadzają jednak szczególnych zasad rozliczania inwestycji w przypadku obiektów zabytkowych. Jeżeli budynek nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, istnieje możliwość – po zakończeniu prac budowlanych – zastosowania amortyzacji według indywidualnych stawek amortyzacyjnych na zasadach ogólnych. Reguła ta obejmuje budynki ulepszone – jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie stanowiły co najmniej 30 proc. wartości początkowej (stawka amortyzacyjna wynosi wówczas 10 proc.). Ponadto zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych obiekty budowlane wpisane do rejestru zabytków i objęte indywidualną ochroną konserwatorską zaliczone są do rodzaju 109 i w związku z tym objęte są roczną stawką amortyzacyjną w wysokości 10 proc. Podatnik prowadząc prace budowlane powinien w taki sposób ustalić katalog tych prac, aby istniała możliwość zaliczenia przynajmniej części wydatków bezpośrednio do kosztów podatkowych, jako wydatków na remont budynku. Wszelkie wydatki, które nie podwyższają wartości użytkowej budynku, np. na malowanie bądź wymianę stolarki okiennej, mogą zostać zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.
Natomiast inwestycja w obcy środek trwały (zwykle jest to ulepszenie polegające na przebudowie, rozbudowie, adaptacji lub modernizacji) stanowi odrębną kategorię środków trwałych podlegających amortyzacji podatkowej. Podstawowym warunkiem takiej inwestycji jest zgoda właściciela środka trwałego.
Inwestycja w obcym środku trwałym amortyzowana jest według stawek indywidualnych – przy uwzględnieniu minimalnego okresu amortyzacji. Dokonując odpisów zaliczanych do kosztów podatkowych trzeba jednak pamiętać o treści art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o p.d.o.f., zgodnie z którym do kosztów podatkowych nie zalicza się odpisów z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jeżeli zatem właściciel środka trwałego zwróci podatnikowi wydatki poniesione na jego ulepszenie – w tej części nie wolno zaliczać do kosztów odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od inwestycji.
W przypadku inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat, co oznacza, że roczna stawka wynosi w takim przypadku 10 proc. Jeżeli umowa trwa co najmniej 10 lat, inwestycja zostaje w całości zamortyzowana. Jeżeli natomiast umowa zostanie rozwiązana przed upływem 10 lat, odpisów można dokonywać nie dłużej niż do końca umowy. Co do pozostałej, nieumorzonej wartości możliwe są następujące rozwiązania.
Zwrot poniesionych nakładów dokonany przez właściciela obiektu (co powinno wynikać z zawartej z nim umowy) w razie uznania go – za równoznaczny ze sprzedażą nakładów – daje możliwość zaliczenia wydatku na wytworzenie środka trwałego, pomniejszonego o dokonane odpisy, do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych. Niezwrócenie poniesionych nakładów oznacza natomiast brak możliwości zaliczenia niezamortyzowanej części jednorazowo do kosztów.
Zgodnie zaś ze stanowiskiem MF zawartym w piśmie z 3 stycznia 2002 r., nr PB5/IMD/MC-068--323/2001: W przypadku używania przez podatnika inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach w okresie krótszym niż 10 lat, nie dojdzie (...) do zaliczenia pełnej wartości wytworzonej inwestycji do kosztów uzyskania przychodów. Po wygaśnięciu umowy podatnik nie ma możliwości dalszego dokonywania odpisów amortyzacyjnych, ponieważ nie użytkuje ww. inwestycji do celów własnej działalności gospodarczej. Poniesione koszty może mu zrekompensować jedynie właściciel nieruchomości, dokonujący zwrotu niezamortyzowanej kwoty. Kwota zwrotu nie stanowi przychodu w części nieprzekraczającej wartości niezamortyzowanej części inwestycji.
Wbrew powyższym twierdzeniem w doktrynie pojawiają się jednak różne poglądy wskazujące na możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych nieumorzonej kwoty nakładów inwestycyjnych – na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy o p.d.o.f. Zgodnie z treścią tego przepisu do kosztów nie wolno zaliczyć strat w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych, a zatem w przypadku rozwiązania umowy przed zakończeniem amortyzacji, niezamortyzowana wartość środka trwałego – jako strata – może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Z uwagi jednak na przytoczone powyżej stanowisko resortu, celowe jest poznanie stanowiska właściwego organu podatkowego – poprzez zadanie mu pytania na piśmie w trybie art. 14a ordynacji podatkowej.
Stella Brzeszczyńska
Podstawa prawna:
art. 22a, art. 22j. art. 23 ust. 1 pkt 5 i 45 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),
art. 14a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA