REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób zaewidencjonować zakup kasy fiskalnej i rozliczyć związaną z tym zakupem ulgę podatkową

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nabyliśmy na potrzeby firmy kasę fiskalną. Jak należy zaewidencjonować w księgach rachunkowych jej zakup oraz jak rozliczyć ulgę związaną z tym zakupem?
RADA
Ewidencja zakupu kasy fiskalnej w księgach rachunkowych zależy od przyjętych przez spółkę zasad polityki rachunkowości oraz od wartości kasy fiskalnej. W uzasadnieniu zostały zaprezentowane dwa sposoby ujęcia zakupu takiej kasy zdeterminowane przez te czynniki. Ulga związana z zakupem kasy fiskalnej również jest uzależniona od wymienionych czynników, a ewidencjonowana jest w pozostałe przychody operacyjne, co zostało pokazane na przykładzie.

UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego (w obowiązujących terminach) mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2500 zł.
UWAGA!
Sposób, warunki i tryb odliczenia od podatku należnego kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej określa § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących.
Jeżeli nabyta kasa fiskalna zostanie zakwalifikowana do środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej (odpisana jednorazowo w koszty), określonej w polityce rachunkowości jednostki, amortyzowanych na podstawie art. 32 ust. 6 ustawy o rachunkowości, to kwota należnej ulgi powinna podlegać zaewidencjonowaniu bezpośrednio do pozostałych przychodów operacyjnych zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 tej ustawy.
Natomiast w przypadku, gdy kasa fiskalna zostanie zaliczona do środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych w drodze systematycznego, planowego rozłożenia ich wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji, według zasad określonych w art. 32 ust. 1–3 ustawy o rachunkowości, to kwotę należnej ulgi odnosi się na konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 2. Szczegółowe księgowania przedstawiamy poniżej na podstawie danych liczbowych. Przyjmujemy, że jednostka na koncie „Rozliczenie zakupu” ujmuje wszelkie dostawy i usługi oraz ich rozliczenie.
Ewidencja księgowa zakupu kasy fiskalnej
• Faktura VAT dokumentująca zakup kasy rejestrującej o wartości 3660 zł brutto:
Wn konto „Rozliczenie zakupu”,
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami krajowymi”.
Założenie I
Zgodnie z polityką rachunkowości jednostka zalicza do środków trwałych przedmioty o wartości nabycia przekraczającej 2500 zł, ale jednocześnie (ponieważ cena nabycia jest niższa niż 3500 zł) przedmioty takie może jednorazowo zaliczyć w koszty amortyzacji.
Księgowania przedstawiają się następująco:
1. Wprowadzenie zakupionej kasy fiskalnej do ewidencji środków trwałych 3000
Wn konto „Środki trwałe – urządzenia techniczne i maszyny”
Ma konto „Rozliczenie zakupu”
2. Ewidencja naliczonego VAT z faktury zakupu 660
Wn konto „Rozliczenie podatku VAT naliczonego”
Ma konto „Rozliczenie zakupu”
3. Ulga przysługująca z tytułu nabycia kasy fiskalnej w wysokości 50% kwoty wydatkowanej na zakup kasy (3000 × 50%) 1500
Wn konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT”
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne”
4. Odpis w koszty amortyzacji 100% wartości początkowej kasy fiskalnej 3000
Wn konto „Koszty według rodzajów – amortyzacja”
Ma konto „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”
Założenie II
Zgodnie z polityką rachunkowości jednostka zalicza do środków trwałych przedmioty o wartości nabycia przekraczającej 2500 zł. Jednocześnie kierownik jednostki (w polityce rachunkowości uznał), że od tych przedmiotów będą dokonywane odpisy amortyzacyjne za pomocą stawek amortyzacyjnych określonych w ustawach o podatkach dochodowych.
1. Wprowadzenie zakupionej kasy fiskalnej do ewidencji środków trwałych 3000
Wn konto „Środki trwałe – urządzenia techniczne i maszyny”
Ma konto „Rozliczenie zakupu”
2. Ewidencja naliczonego VAT z faktury zakupu 660
Wn konto „Rozliczenie podatku VAT naliczonego”
Ma konto „Rozliczenie zakupu”
3. Ulga przysługująca z tytułu nabycia kasy fiskalnej w wysokości 50% kwoty wydatkowanej na zakup kasy (3000 × 50%) 1500
Wn konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT”
Ma konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”
4. Miesięczne odpisy amortyzacyjne (3000 × 30% / 12 miesięcy) 75
Wn konto „Koszty według rodzajów – amortyzacja”
Ma konto „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”
5. Jednoczesne zaewidencjonowanie do pozostałych przychodów operacyjnych w części wartości ulgi równolegle do odpisów amortyzacyjnych 75
Wn konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne”
UWAGA!
Jeżeli cena nabycia netto kasy fiskalnej przekraczałaby kwotę 3500 zł, to jednostka do celów podatkowych (bez względu na rozwiązania w polityce rachunkowości) powinna zastosować sposób ewidencjonowania podany w założeniu II. Wynika to z art. 16a ust. 1 w związku z art. 16d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Należy również pamiętać, że zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Obowiązek taki istnieje wówczas, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonają w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot.
Utrata prawa do ulgi zostanie zaewidencjonowana w następujący sposób:
Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne”,
Ma konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT”.
UWAGA!
Do celów podatku dochodowego kwota ulgi nie jest przychodem podatkowym.
MF
W sprawie tej wypowiedziało się Ministerstwo Finansów w piśmie z 23 grudnia 1997 r. (nr PO 3-MD-722-767-7259/97): Zastosowanie ulg (odliczeń części kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących) w podatku od towarów i usług nie wpływa na wartości początkowe kas rejestrujących, od których dokonuje się dla celów podatku dochodowego odpisów amortyzacyjnych. (...) Powyższe odliczenia od podatku należnego VAT nie będą również stanowiły przychodów do celów podatku dochodowego.

Justyna Grywińska
księgowa z licencją MF, doradca podatkowy

• art. 3 ust. 1 pkt 32, art. 32 ust. 6 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 111 ust. 4, 6, 7 ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. Nr 51, poz. 375
• art. 16a ust. 1, art. 16d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA