REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób zaewidencjonować zakup kasy fiskalnej i rozliczyć związaną z tym zakupem ulgę podatkową

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nabyliśmy na potrzeby firmy kasę fiskalną. Jak należy zaewidencjonować w księgach rachunkowych jej zakup oraz jak rozliczyć ulgę związaną z tym zakupem?
RADA
Ewidencja zakupu kasy fiskalnej w księgach rachunkowych zależy od przyjętych przez spółkę zasad polityki rachunkowości oraz od wartości kasy fiskalnej. W uzasadnieniu zostały zaprezentowane dwa sposoby ujęcia zakupu takiej kasy zdeterminowane przez te czynniki. Ulga związana z zakupem kasy fiskalnej również jest uzależniona od wymienionych czynników, a ewidencjonowana jest w pozostałe przychody operacyjne, co zostało pokazane na przykładzie.

UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego (w obowiązujących terminach) mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2500 zł.
UWAGA!
Sposób, warunki i tryb odliczenia od podatku należnego kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej określa § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących.
Jeżeli nabyta kasa fiskalna zostanie zakwalifikowana do środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej (odpisana jednorazowo w koszty), określonej w polityce rachunkowości jednostki, amortyzowanych na podstawie art. 32 ust. 6 ustawy o rachunkowości, to kwota należnej ulgi powinna podlegać zaewidencjonowaniu bezpośrednio do pozostałych przychodów operacyjnych zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 tej ustawy.
Natomiast w przypadku, gdy kasa fiskalna zostanie zaliczona do środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych w drodze systematycznego, planowego rozłożenia ich wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji, według zasad określonych w art. 32 ust. 1–3 ustawy o rachunkowości, to kwotę należnej ulgi odnosi się na konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 2. Szczegółowe księgowania przedstawiamy poniżej na podstawie danych liczbowych. Przyjmujemy, że jednostka na koncie „Rozliczenie zakupu” ujmuje wszelkie dostawy i usługi oraz ich rozliczenie.
Ewidencja księgowa zakupu kasy fiskalnej
• Faktura VAT dokumentująca zakup kasy rejestrującej o wartości 3660 zł brutto:
Wn konto „Rozliczenie zakupu”,
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami krajowymi”.
Założenie I
Zgodnie z polityką rachunkowości jednostka zalicza do środków trwałych przedmioty o wartości nabycia przekraczającej 2500 zł, ale jednocześnie (ponieważ cena nabycia jest niższa niż 3500 zł) przedmioty takie może jednorazowo zaliczyć w koszty amortyzacji.
Księgowania przedstawiają się następująco:
1. Wprowadzenie zakupionej kasy fiskalnej do ewidencji środków trwałych 3000
Wn konto „Środki trwałe – urządzenia techniczne i maszyny”
Ma konto „Rozliczenie zakupu”
2. Ewidencja naliczonego VAT z faktury zakupu 660
Wn konto „Rozliczenie podatku VAT naliczonego”
Ma konto „Rozliczenie zakupu”
3. Ulga przysługująca z tytułu nabycia kasy fiskalnej w wysokości 50% kwoty wydatkowanej na zakup kasy (3000 × 50%) 1500
Wn konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT”
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne”
4. Odpis w koszty amortyzacji 100% wartości początkowej kasy fiskalnej 3000
Wn konto „Koszty według rodzajów – amortyzacja”
Ma konto „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”
Założenie II
Zgodnie z polityką rachunkowości jednostka zalicza do środków trwałych przedmioty o wartości nabycia przekraczającej 2500 zł. Jednocześnie kierownik jednostki (w polityce rachunkowości uznał), że od tych przedmiotów będą dokonywane odpisy amortyzacyjne za pomocą stawek amortyzacyjnych określonych w ustawach o podatkach dochodowych.
1. Wprowadzenie zakupionej kasy fiskalnej do ewidencji środków trwałych 3000
Wn konto „Środki trwałe – urządzenia techniczne i maszyny”
Ma konto „Rozliczenie zakupu”
2. Ewidencja naliczonego VAT z faktury zakupu 660
Wn konto „Rozliczenie podatku VAT naliczonego”
Ma konto „Rozliczenie zakupu”
3. Ulga przysługująca z tytułu nabycia kasy fiskalnej w wysokości 50% kwoty wydatkowanej na zakup kasy (3000 × 50%) 1500
Wn konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT”
Ma konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”
4. Miesięczne odpisy amortyzacyjne (3000 × 30% / 12 miesięcy) 75
Wn konto „Koszty według rodzajów – amortyzacja”
Ma konto „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”
5. Jednoczesne zaewidencjonowanie do pozostałych przychodów operacyjnych w części wartości ulgi równolegle do odpisów amortyzacyjnych 75
Wn konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne”
UWAGA!
Jeżeli cena nabycia netto kasy fiskalnej przekraczałaby kwotę 3500 zł, to jednostka do celów podatkowych (bez względu na rozwiązania w polityce rachunkowości) powinna zastosować sposób ewidencjonowania podany w założeniu II. Wynika to z art. 16a ust. 1 w związku z art. 16d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Należy również pamiętać, że zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Obowiązek taki istnieje wówczas, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonają w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot.
Utrata prawa do ulgi zostanie zaewidencjonowana w następujący sposób:
Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne”,
Ma konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT”.
UWAGA!
Do celów podatku dochodowego kwota ulgi nie jest przychodem podatkowym.
MF
W sprawie tej wypowiedziało się Ministerstwo Finansów w piśmie z 23 grudnia 1997 r. (nr PO 3-MD-722-767-7259/97): Zastosowanie ulg (odliczeń części kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących) w podatku od towarów i usług nie wpływa na wartości początkowe kas rejestrujących, od których dokonuje się dla celów podatku dochodowego odpisów amortyzacyjnych. (...) Powyższe odliczenia od podatku należnego VAT nie będą również stanowiły przychodów do celów podatku dochodowego.

Justyna Grywińska
księgowa z licencją MF, doradca podatkowy

• art. 3 ust. 1 pkt 32, art. 32 ust. 6 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 111 ust. 4, 6, 7 ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. Nr 51, poz. 375
• art. 16a ust. 1, art. 16d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA